1
Vraag
2
Reacties
Nightcrawler

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Downloadsnelheid schommelt

Hoi, sinds kort heb ik ziggo zakelijk internet pro 1000mb/s

 

Mijn downloadsnelheid schommelt heel erg tegenover mijn uploadsnelheid. Daarbij haal ik amper 650mb/s terwijl ik een abonnement heb "tot" 1000mb/s of komt het woordje "tot" hier tot zijn recht?

 

Screenshot_20220414-190257_Home Assistant.jpg

Screenshot_20220414-190303_Home Assistant.jpg

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

PC direct op het modem in bridge mode moet ook werken en direct vanuit de DHCP-server van Ziggo een IP-adres ontvangen, het is wel nodig om eerst het modem opnieuw op te starten, volledig online te laten te komen en daarna pas de PC aan te sluiten c.q. een IP-adres te laten opvragen.

Bekijk in context

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

20220420_012137.jpg

20220420_012251.jpg

 

QOS stond aan in de router. Uitgeschakeld en nu wel een goede meting! 

Wat mij betreft, case closed.

Bekijk in context

29 Reacties 29
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Doe ik zodra ik thuis ben! 

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe sorry, maar als ik inlog op mijn Ubee UBC1318ZG zie ik geen enkele mogelijkheid om de down en up te meten ondanks je suggestie van de tutorial.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De installatie ziet er goed uit.

 

Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen volgens deze instructies? Dit zorgt soms voor problemen. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Je kunt de downstream/upstream-gegevens vinden op de pagina 'Cable Modem', 'CM Info', 'Connection'. Na inloggen moet je eerst voor geavanceerde instellingen kiezen (weet even niet precies hoe dit wordt vermeld). De UBC1318ZG is niet opgenomen in de instructies die ik stuurde.

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Alstu

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat ziet er prima uit. Misschien kun je later vandaag nog eens de gegevens plaatsen, eventueel inclusief de event log?

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Modem staat opeens op partial bonding ds.

Internet lijkt wel stabieler, maar nog amper 650mb/s

 

Zie foto's. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

In de downstream en upstream zie ik vooralsnog geen enkel probleem. Partial bonding zie ook niet terug, dit wordt nog wel eens ten onrechte gemeld door de UBC1318ZG, zelf zie ik dit ook.

 

Voor zover ik kan zien heb je het modem op 7-4 in gebruik genomen? Ik zie wel dat het modem vannacht om 1:15 gereset is, om 3:09 was er een korte hapering op een van de SC-QAM-kanalen (MDD timeout, kanaal 11).

 

Je gebruikt zo te zien Home Assistant voor het continu uitvoeren van speed tests. Waarop wordt dit uitgevoerd, vermoedelijk een server of NAS?

 

Gezien je Zakelijk Internet Pro afneemt, zou het modem in bridge mode moeten staan en zou je een eigen router moeten gebruiken, klopt dat? Zo ja, welk merk en type router is dit?

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Modem is inderdaad vorige week geplaatst.

Splitter weer losgehaald en nu geeft hij weer bridge modus aan.

Home Assistant draait op een raspberry pi.

Router is een Asus RT-AC5300

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Kun je een PC direct op de router aansluiten en daarop de speed test uitvoeren? Zorg er wel voor dat de speed tests via Home Assistant tijdelijk uitgeschakeld zijn.

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

 

Verwijderd ivm ip adres

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik schreef eerder "Ik zie wel dat het modem vannacht om 1:15 gereset is" maar op dat moment heb jij waarschijnlijk het kapje van de POA 01-UPC verwijderd?

 

Je kunt ook nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten, dus zonder de splitter.

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Heb het kapje verwijderd, ik moet nu gaan werken. Ik laat home assistant de tests uitvoeren en als ik thuis kom vannacht zal ik nog eens testen zonder home assistant rechtstreeks met de laptop.

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

20220416_104533.jpg

 zonder kapje op de splitter...

 

20220416_104700.jpg

 Modem direct op aansluitpunt zonder splitter... 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Mogelijk kan een moderator in de achtergrond een oorzaak zien, zij hebben inzage in meer uitgebreide en historische signaalgegevens.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Okay, dank. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Nightcrawler

Die snelheid wil je gewoon stabiel op de juiste hoogte hebben natuurlijk. Deze laatste tests, heb je die bekabeld rechtstreeks op het modem gedaan, zonder andere apparatuur ertussen? Op dit moment krijg ik helaas geen contact met jouw modem. Gekke vraag misschien, maar wat haal je draadloos als je echt naast het modem staat (mits de wifi van je modem aan staat natuurlijk)?

Nightcrawler
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bekabeld rechtstreeks op de router ja, op het modem heb ik geprobeerd maar dat werkt niet. Deco's had ik uitgetrokken dus eigenlijk alleen een raspberry pi met home assistant erop op een lan poort en op de tweede lan poort kabel met laptop erop de test gedaan. Wifi weet ik niet zeker, ik ben momenteel niet thuis, ik schat tussen de 300 en de 400 op 5ghz.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Oke, draadloos dat is dan nu niet te testen inderdaad 😉 Maar met een netwerkkabel op LAN1 moet altijd kunnen hoor. Het is wel belangrijk dat je dan alle overige apparatuur loskoppelt van je modem. Wil je dat nog eens doen zodra je in de gelegenheid bent en hier de uitkomst delen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic