1
Vraag
2
Reacties
Esperanza

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Downloadsnelheid erg laag met VPN en torrents

Sinds een week heb ik een internetsnelheid upgrade van 250 naar 500 Mbit/s. (Complete naar Max)

Mijn Cisco modem is vervangen voor een Connectbox. De internetsnelheid is daadwerkelijk 500 Mbit, de uploadsnelheid zou 40 Mbit moeten zijn, maar komt nier verder dan 30.

De modem staat in de brugmodus en WIFI gaat via Airport Extreme.

Zodra ik (bedraad) wil downloaden via VPN (NordVPN) dan komt de downloadsnelheid niet verder dan 15 MBit.

Na een paar minuten wordt al het internet afgeknepen en is interneten niet meer mogelijk, zowel via Wifi als bedraad.

Ook als ik meeerdere torrents wil downloaden (zonder VPN) is de snelheid erg traag, hoewel de dowloadsnelheid via Speedtest wel 500Mbits aangeeft.

Deze problemen waren voorheen niet met mijn oude Cisco modem.

Als er de komende dagen geen oplossing is overweeg ik mijn abonnement weer terug te zetten naar Complete

 

 

856 Reacties 856
Boydv

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Snelheid lijkt opgelost. Zie wel minder stabiliteit bij downloads van mij xbox via wifi. Nu kan daar altijd nog een kabel in maar dat vind ik wel gek. Deco m4 nu wel in ap modus ipv router omdat ik deze modem ook niet in bridge mode krijg. En als ik ze in router mode zet blijft de snelheid lager erg vreemd. 

Wat trouwens ook erg vreemd is is dat na de switchses sommige apparaten wel en niet worden weergegeven.

Zie hieronder:

De Xbox zit bijvoorbeeld achter 2 switches, maar bv een imac of nas wordt niet weergegeven.

De TV en Deco achter 1 en worden ook netjes weergegeven.

 

Schermafbeelding 2021-08-29 om 21.03.50.png

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

@epo75 Fijn om te lezen! Thanks voor de terugkoppeling 

@fabar99 Logisch dat je baalt en dit voor problemen zorgt tijdens thuiswerken. Er komt een Ubee modem jouw kant op, laat je ons weten hoe het gaat als je deze binnen hebt? 

 

@Boydv Klopt! Je kunt, doordat je in voormalig Ziggo gebied woont, het modem niet zelf in bridge mode zetten. Je kunt dit wel regelen via een moderator of via de klantenservice. Laat het gerust weten als je wilt dat we dit voor jou in orde maken. Wat betreft de apparaten die wel (of juist niet) worden getoond, ik zou niet weten waar deze willekeur vandaan komt. Je kunt hier altijd eens een eigen topic over openen zodat andere users mee kunnen kijken hoe dit voor hen is. 
 

DIKKEHENK

Level 6
  • 80Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

Sinds de UB hier staat zijn alle problemen weg! 🙂  dank nog daarvoor.

fabar99

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De Ubee is binnen en de problemen met overbelasting van het modem zijn opgelost. Wel legt de Ubee ruis bloot op een frequentiebereik wat door de Arris niet gebruikt werd (natuurlijk het verschil tussen 24 en 32 downstreamkanalen).

fordrwd4ever

Level 8
  • 225Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Na 12 dagen uptime nog geen uncorrectables (alleen wel op kanaal 30,31 en 32)

 

Modem geeft ook onder zware belasting geen krimp 🙂

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

Dat heb ik ook zie ik... Bij de vorige modem geen uncorrectables, met een waardeloze verbinding... nu super stabiel ook met zoom/teams, met best wel veel uncorrectables.. Maakt mij niet uit wat die log zegt zolang alles maar goed werkt 🙂

poxie_0-1630960419288.png

 

AlginM

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik ervaar precies hetzelfde als iedereen die in deze topic zijn. Ik heb thuis zelf een RSS feed die torrents automatisch begint. Eerste keer dat dit gebeurde waren een aantal mensen in video conferenties en alles ging miss. Ik dacht initieel dat ik het maximum snelheid heb bereikt waardoor alles een beetje trager werd. Maar na wat door te zoeken ben ik erachter gekomen dat het probleem inderdaad aan de ConnectBox ligt. 

 

Ik heb zelf de CB in bridge modus verbonden aan een andere Router + AP's. 

 

Ik ben zelf bij deze topic gekomen via: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Connect-Box-Compal-en-torrents-snelheid-problemen/td-p/793968

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hey @AlginM 🙂 

Ik zie dat je hier op de Community geen onbekende bent en het signaal op jouw modem al van top tot teen na is gelopen, na een dubbel check zie ik ook dat het signaal er goed uitziet. Een Ubee modem komt dan jouw kant op, laat je ons weten hoe het gaat als je deze hebt ontvangen en aangesloten? 

AlginM

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ubee modem heeft het probleem helemaal opgelost.

Lijkt erop dat de standaard modem echter bedoeld is voor simpele dingen zoals internet surfen en video's online te bekijken. Zodra je iets verder gaat, vooral in peer-to-peer land, dan lijkt het inderdaad dat de standaard modem niet sterk genoeg is om het aan te kunnen. Maar in ieder geval bedankt voor de Ubee modem.

 

Hoe kan ik de oude modem terug sturen?

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Super om te lezen @AlginM 😄 Dank voor de terugkoppeling. 

Heb je bij het nieuwe modem, geen retour instructie ontvangen om je oude modem terug te sturen? Dan mag je de Connectbox via Post NL terugsturen naar onderstaand adres in de doos waarin je het nieuwe modem hebt ontvangen. Heb je deze doos niet meer? Laat het dan weten zodat ik je een retourdoos toe kan sturen.
 

XPO/Ziggo
Antwoordnummer 1070
5800 VB Venray

Qonstrukt

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Oef, waarom kom ik dit topic nu pas tegen. Maanden lang trek ik de haren al uit m'n hoofd omdat ik onverklaarbare problemen met VPN verkeer vanaf thuis heb naar kantoor. Alle collega's met glasvezel, of 1 zelfs met DSL haalt consistent veel hogere snelheden naar kantoor dan ik.

We werken veel met streaming data (niet persé video), en ik heb daarvoor alternatieve tunnels opgezet buiten VPN om, waar ik constant tussen moet wisselen om m'n werk sneller te doen.

Ik snapte er al niks van, want als ik een Speedtest zonder VPN doe kom ik gewoon met gemak aan de 600/40 van m'n verbinding op de minder drukke momenten. Maar over VPN moet ik af en toe blij zijn als ik 30mbit haal. Terwijl de rest makkelijker over de 100mbit/s streamed down. Daarnaast stokt de verbinding soms even helemaal, meestal is het dan een kwestie van de VPN opnieuw opzetten, maar vervelend is het wel.

Dit is zowel bij de ConnectBox als router, of in bridge modus met een UniFi USG erachter. Ik gebruik daarnaast UniFi AP's, dus ik heb de wifi van de ConnectBox sowieso niet nodig. Het stokken is wel minder sinds de ConnectBox in bridge staat, maar de snelheid via VPN is nog steeds niet om over naar huis te schrijven...

bram2323

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik wil dit ook graag, ben al maanden aan t zoeken naar waarom ik zulk afgrijselijk slechte kwaliteit internet heb, onlangs er achter gekomen dat het bufferbloat is en dat de connectbox simpelweg slechte hardware is, dus hoe kan ik zorgen dat ik zsm een een Ubee modem in huis heb?

vr groet

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Qonstrukt
Wat een geluk bij een ongeluk dat je dan op dit topic stuit! Al kan ik mij voorstellen dat je dit topic liever iets eerder was tegengekomen. Gezien het probleem wat je omschrijft denk ik dat het Ubee modem bij jou zeker uitkomst kan bieden en jouw thuisnetwerk daar ook de gelegenheid toe geeft. Ik heb dan ook deze per post verstuurd. Je ontvangt deze binnen enkele werkdagen. In je bericht geef je aan dat je ook alternatieve tunnels hebt opgezet om je werk te kunnen doen. Indien je deze tunnels bij de Ubee wilt behouden dan wil ik je op dit topic wijzen. Er zijn namelijk wat problemen i.c.m IPv6 tunnels en de laatste firmware van de Ubee. Op verzoek kunnen wij deze firmware downgraden en dan wordt het verkeer via deze IPv6 tunnels wel doorgelaten.

@bram2323 Bij jou mis ik nog wat informatie om te kunnen beoordelen of een Ubee uitkomst zal bieden. Kun je iets meer over de betreffende problemen vertellen en over hoe jouw thuisnetwerk eruit ziet? Het betreffende Ubee modem beschikt namelijk niet over wifi. 

Qonstrukt

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dankje @Cecilia! Voor de specifieke use-case die ik noemde mag het een IPv4 tunnel zijn, maar ik heb ook een HE IPv6 tunnel voor het testen van IPv6 bereikbaarheid van onze externe sites, dus bedankt voor de waarschuwing.

marcelstoop

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Aantal maanden geleden verhuist.. Oude woning ook een ziggo aansluiting, weliswaar een ander modem en geen enkel probleem met de VPN verbinding.

Nieuwe woning, wederom ziggo aansluiting (want.. tevreden!), vrijwel alles bedraad aangesloten op een synology router achter het modem, maar VPN verbinding hapert. Teams calls vallen weg en werkapplicaties crashen omwille van wegvallen verbinding. 

Thuis synology router er tussenuit gehaald en direct op connectbox aangesloten, geen verschil. VPN via WIFI geprobeerd om kabelissues uit te sluiten, geen verschil. 

IT afdeling op werk laten nagaan waarom mijn VPN verbinding telkens dropt, terwijl "regulier" internet wel stabiel is, maar niets kunnen vinden. 

 

Nooit aan gedacht dat het probleem wellicht bij het modem/ziggo zou kunnen liggen.. 

Kan ik nog iets anders proberen of is een ubee modem een optie?

bram2323

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben me daar bewust van, maar ik wil graag gewoon internet dat wel naar behoren werkt 🙂

we hebben een  tp-link Deco whole home mesh wifi system in de doos klaarliggen hier dus daarmee zouden we gewoon wifi kunnen maken, tenzij dit niet compatible met elkaar zou zijn, wat ik me niet kan voorstellen.. toch?
Ik heb gewoon compleet waardeloze hitregistratie en na veel te lang zoeken kwam ik erachter dat het probleem de bufferbloat is, had de resultaten van de http://www.dslreports.com/ test door gestuurd en ik heb gister enorm lang aan de telefoon gehangen met een van jullie medewerkers die niet eens wist wat bufferbloat is en zei dat er niks aan te doen was volgens hem, wat ik n vreemde opmerking vind van iemand die niet eens snapt waar ie t over heeft maargoed, dat terzijde...

uiteindelijk besloten op tweakers om tips te vragen en daar bleek ook dat iedereen die in staat is enigszins te begrijpen hoe internet hoort te werken erg ontevreden is over de connectbox, dus het zal toch niet zo zijn dat jullie niet weten dat het n waardeloos stuk troep is?

de beste en enige echt goeie tip die mensen konden geven was ofwel zoek een andere ISP die wel bereid is fatsoenlijke hardware aan de klant te verstrekken ofwel probeer bij ziggo een ander modem te krijgen en anders is het n kwestie van wachten tot januari wanneer ISP's verplicht worden gesteld de mogelijkheid van een eigen modem te ondersteunen.... maar ik wil niet nog maanden met frustrerend internet zitten.

Ik vertelde dat de klantenservice weigerde om een ander modem aan te bieden en toen werd er vanuit tweakers aangegeven dat dit topic bestond, daarom ben ik nu hier.

n laatste poging tot fatsoenlijk internet krijgen.

Als je mij een PM stuurt dan kan ik je alle klantgegevens sturen die je nodig hebt.

Hopelijk is dit genoeg informatie voor je om me te kunnen helpen, alvast bedankt 🙂






Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @marcelstoop
Ontzettend goed dat je zelf al zo aan het testen bent geslagen. Om een lang verhaal kort te maken denk ik dat in jouw situatie de problemen met de VPN verbinding zijn opgelost met een Ubee modem. Deze komt dan ook jouw kant op. Jouw eigen Synology router kun je op dit modem aansluiten, zodat deze de wifi in huis verder verzorgt. 

@bram2323 Logisch dat je een fatsoenlijke verbinding wilt en daar help ik jou met alle liefde bij. Ik wil in ieder geval mijn excuses aanbieden voor het telefonische gesprek wat je eerder hebt gehad met één van mijn collega's. Ik kan mij voorstellen dat je hier een rare smaak aan over hebt gehouden. De reguliere klantenservice heeft inderdaad niet de mogelijkheid om je een ander type modem toe te sturen. Wij hebben deze mogelijkheid wel. Het betreffende Ubee modem is in eerste instantie voor zakelijke klanten, maar bij specifieke problemen leveren we dit type modem ook aan onze particuliere klanten. Het modem beschikt alleen niet over een ingebouwde wifi-router. 

In je bericht geef je aan dat je een ''TP-Link Deco whole home mesh wifi system'' in de doos klaar hebt liggen. Doel je hiermee op de SmartWifi pods of op de Deco M4 set? De reden waarom ik het vraag is omdat de SmartWifi pods niet compatible zijn met het Ubee modem. Met de Deco M4 kun je dit wel realiseren (zoals je hier kunt lezen) als je dit op de juiste wijze configureert. In deze Leidraad vind je alle in's en out's wat betreft de configuratie mogelijkheden. Ik wilde dit graag even dubbelchecken, zodat het niet achteraf als een vervelende verassing komt. 

Graag zou ik in verband met de Bufferbloat nog wel je signaal even willen bekijken in een netwerkmonitoring. Wil je hiervoor jouw adresgegevens in je Community profiel vermelden? Deze zijn alleen zichtbaar voor ons als moderator. Mocht het signaal in orde zijn, dan ben ik zeker bereid om je een Ubee toe te sturen. Hopelijk beschik je dan inderdaad ook over de TP Link DecoM4, zodat deze dan in jouw woning de wifi kan verzorgen.

bram2323

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo @Cecilia , 

Dank je voor de reactie

allereerst: ik heb mijn profiel geupdate, als het goed is moet je adres gegevens nu kunnen zien.
ten tweede mbt de wifi, heb de doos effe gezocht en het betreft idd de Deco ac1200 M4 dus als ik jou goed begrijp zou dit prima voor elkaar te krijgen moeten zijn.

ik vermoed eigenlijk zelfs dat het wifi vele malen beter zal worden ten opzichte van nu want het heeft nu een redelijk slecht bereik. 🙂

Ik wacht jou reactie af 

Qonstrukt

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia Ubee modem binnen, geïnstalleerd, en meteen naar 50mbit/s snelheden tov de 10-15 die ik voorheen haalde. Nu enkel nog beperkt door m'n router, maar dit is al prima. Nu kan ik tenminste een VPN verbinding via m'n router opzetten die vlug genoeg is.

 

Daarnaast merk ik ook meteen dat de toegang tot Apple Music en TV veel sneller gaat. Af en toe dipte dat ook helemaal weg. Niet te vergelijken hoe snel die apps nu reageren. Kreeg ook al zo'n vermoeden dat het aan de oude ConnectBox lag. Want via 5G (Vodafone) ook nooit problemen, maar nu sinds installeren van de Ubee via de vaste verbinding ook niet meer. Zal wel een generiek bufferbloat issue zijn.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Thanks @bram2323! Ik heb het signaal voor je nagekeken en ik zie gelukkig hierin geen issues, er komt daarom een Ubee modem jouw kant op! Met de tips van Cecilia kun je vast en zeker uit de voeten als je het modem binnen hebt. 

@Qonstrukt thanks voor jouw terugkoppeling! Fijn dat het weer werkt als een zonnetje.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic