Tot voor kort had ik een Max internet abonnement (600/40). In de speedtest van Ziggo haalde ik hooguit 250 Mbit/s, dus contact opgenomen met Ziggo. Er kwam een monteur langs, die zag wisselende resultaten: bij de Ziggo speedtest hooguit 200 Mbit/s, maar bij gebruik van speedtest.net (waar nu standaard meerdere verbindingen tegelijkertijd worden opgezet om de bandbreedte te maximaliseren) kwam hij op ~580 Mbit/s uit, en concludeerde daarmee dat er geen probleem was. Hij kon verder niks voor me doen, het signaal was goed en er is voldoende capaciteit in de buurt. Hij zag het probleem ook niet echt, ondanks z'n eigen wisselende speedtest resultaten.
Ik vroeg of het zin zou hebben om naar Giga op te waarderen, en hij gaf aan dat de snelheid er waarschijnlijk wel op vooruit zou gaan. Inmiddels is dat abonnement actief, maar haal ik nog steeds maar 200-250 Mbit/s in de Ziggo speedtest, en op speedtest.net blijft hij steken op 550-650 Mbit/s. Bij DSLReports kom ik op
Opgelost! Ga naar oplossing.
Waarschijnlijk kunnen de pc en laptop minder goed met Gigabit snelheden overweg dan verwacht. Er zal ongetwijfeld wel gigabit netwerk hardware aanwezig zijn dat is helaas maar een deel van het geheel. Wat is de basis van de opmerking dat de beide apparaten het makkelijk aan moeten kunnen?
Verder welke browser wordt er gebruikt ik merk tussen de windows browser en de Chrome browser ook verschil.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Op zich ziet het er redelijk uit de speedtest 1 570 is best goed gemeten, en meet je dit bekabeld of op wifi, de speedtest van Ziggo wordt afgeraden en deze wordt ook aanbevolen Speedtest DSL Reports
Ik vind alleen je -dbmv vrij hoog rond de 9
Zou je ook eventueel foto van de Ziggo aansluiting kunnen maken waar signaal en je modem binnenkomen, het kan een verouderde AOP zijn. Dan zijn alle foto's compleet en kan er compleet in kaart gebracht door Ziggo medewerker plaatje worden gemaakt.
Dank voor je reactie. Dit is allemaal bekabeld gemeten, op korte afstand tot het modem met CAT5e kabels.
Voor een 600/40 abonnement is een testresultaat van 580 Mbit/s inderdaad redelijk, al vind ik het toch een beetje valsspelen met die multiple connections bij speedtest.net. Bij DSL Reports kom ik meestal uit rond de 300 Mbit/s (zie bijlage). Dat is met een abonnement van 600/40 al ondermaats, laat staan nu met 1000/50. En met dit Giganet abonnement kom ik nu dus zelfs bij speedtest.net, met multiple connections niet boven de 650.
Ik heb een foto toegevoegd van het AOP. De UTP-kabel die je ziet gaat via een patch-kastje naar zolder, maar de speedtests voer ik beneden uit, direct op het modem aangesloten. (Op zolder overigens hetzelfde resultaat)
@robmm ik begrijp "multiple connections bij speedtest.net" niet.
Daar maak je verbinding met 1 server en dat is bij de andere speedtests hetzelfde.
De stabielste speedtests vind ik de laatste tijd www.speedtest.nl en Speedtest KPN en Speedtest Ziggo
www.speedtest.net daar hangt het sterk af van, met welke server je verbonden bent.
Op speedtest.net zie je onder de GO knop "Connections" staan. Die staat standaard op "Multiple", wat inhoudt dat de test gebruik maakt van meerdere verbindingen om de bandbreedte te maximaliseren. Je kunt 'm ook op "Single" zetten. In de speedtests van Ziggo of KPN (die ook van Ookla afkomstig zijn) heb je deze optie niet en maken ze, naar ik aanneem, altijd gebruik van een enkele verbinding. Ik kan het ook mis hebben overigens, misschien is "Multiple" wel overal de standaard, maar bij Speedtest.net is de snelheid over het algemeen veel hoger.
Alle speedtests zijn het er in ieder geval over eens: ik haal bij lange na de beloofde downloadsnelheid niet.
@robmm Als ik op www.speedtest.net de single verbinding kies, dan krijg ik op verschillende servers lager speedtests van 15-340, terwijl ik op multi 500+ haal en ik op www.speedtest.nl en Speedtest KPN en Speedtest Ziggo allemaal 500+ haal.
Dat is nu met wifi, bedraad is dat 600+.
Al beantwoorde vraag verwijderd.
Waarschijnlijk kunnen de pc en laptop minder goed met Gigabit snelheden overweg dan verwacht. Er zal ongetwijfeld wel gigabit netwerk hardware aanwezig zijn dat is helaas maar een deel van het geheel. Wat is de basis van de opmerking dat de beide apparaten het makkelijk aan moeten kunnen?
Verder welke browser wordt er gebruikt ik merk tussen de windows browser en de Chrome browser ook verschil.
@Bert Screenshots van de Netwerk Status pagina's van het modem had ik in m'n eerste bericht al bijgevoegd.
@RoWi. Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik heb vanavond een nieuwe pc gebouwd voor iemand anders, en nadat ik Windows 10 had geïnstalleerd heb ik gelijk even een speedtest geprobeerd. Die komt in alle verschillende speedtests ruim boven de 900 Mbit/s.
Dan kan het dus niet anders dan dat het toch aan de apparaten of bekabeling ligt. Ik schreef dat de laptop en pc de snelheden makkelijk aan moeten kunnen omdat ze beide een snelle processor en SSD (NVMe) opslag hebben. De laptop heeft een externe USB-C gigabit ethernet adapter, de pc heeft gigabit ethernet op het moederbord (net als de pc die ik net gebouwd heb). Omdat ik op beide apparaten ongeveer dezelfde snelheid haalde, ben ik ervan uitgegaan dat het aan de internetverbinding moest liggen.
Wat nu waarschijnlijker is: de USB-C gigabit ethernet adapter (van UGREEN) bij m'n laptop (of de USB-C interface ín m'n laptop) haalt niet werkelijk gigabit snelheden, én de pc boven wordt op een of andere manier beperkt in de snelheid. In de pc zit een moederbord dat nog maar een paar maanden oud is, dus ik denk eerder aan de bekabeling. In de gang heb ik een patch-kast naar verschillende kamers in het huis; als ik de nieuw gebouwde pc aansluit op de poort in de woonkamer, haal ik dus ruim 900 Mbit/s, terwijl mijn eigen pc op zolder blijft steken rond de 250 Mbit/s.
Ik ga er wat mee experimenten om erachter te komen of het aan de pc of aan de kabels ligt.
Dank voor het meelezen en jullie suggesties, en excuses aan Ziggo, het ligt toch echt aan mij 😅
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.