1
Vraag
2
Reacties
robmm

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Download snelheid te laag voor abonnement

Tot voor kort had ik een Max internet abonnement (600/40). In de speedtest van Ziggo haalde ik hooguit 250 Mbit/s, dus contact opgenomen met Ziggo. Er kwam een monteur langs, die zag wisselende resultaten: bij de Ziggo speedtest hooguit 200 Mbit/s, maar bij gebruik van speedtest.net (waar nu standaard meerdere verbindingen tegelijkertijd worden opgezet om de bandbreedte te maximaliseren) kwam hij op ~580 Mbit/s uit, en concludeerde daarmee dat er geen probleem was. Hij kon verder niks voor me doen, het signaal was goed en er is voldoende capaciteit in de buurt. Hij zag het probleem ook niet echt, ondanks z'n eigen wisselende speedtest resultaten.

 

Ik vroeg of het zin zou hebben om naar Giga op te waarderen, en hij gaf aan dat de snelheid er waarschijnlijk wel op vooruit zou gaan. Inmiddels is dat abonnement actief, maar haal ik nog steeds maar 200-250 Mbit/s in de Ziggo speedtest, en op speedtest.net blijft hij steken op 550-650 Mbit/s. Bij DSLReports kom ik op 

305.5/51.7, bij speedtest.nl op 356/49. In de meest gunstige speedtest (van speedtest.net) ga ik er nu dus ~50 Mbit/s op vooruit, in de Ziggo speedtest lijk ik er met de nieuwe Connectbox zelfs iets op achteruit te zijn gegaan.
 
Met de uploadsnelheid is niks mis, maar de downloadsnelheid laat dus nogal te wensen over. Ik vind dat ik met een enkele verbinding (zoals in de Ziggo speedtest) gewoon de downloadsnelheid waarvoor ik betaal moet kunnen benaderen, dat is immers ook meestal de situatie als ik een groot bestand download. Op dit moment kan ik net zo goed twee stappen terug naar een goedkoper Complete abonnement, dan ga ik er qua downloadsnelheid niet eens op achteruit.
 
Mijn pc en laptop zijn met CAT5e direct op het Ziggo-modem aangesloten, en kunnen gigabit snelheden qua hardware makkelijk aan. De coax-kabel is al vervangen, de splitter is weggehaald omdat ik toch geen gebruik maak van televisie, dus er blijft binnenshuis (woonhuis, begane grond, Utrecht) eigenlijk niks over wat de oorzaak van de lage snelheid zou kunnen zijn.
 
Zie ik nog iets over het hoofd? Of valt er misschien iets op aan de signaalwaarden die ik als bijlagen heb toegevoegd?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Waarschijnlijk kunnen de pc en laptop minder goed met Gigabit snelheden  overweg dan verwacht.  Er zal ongetwijfeld wel gigabit netwerk hardware aanwezig zijn dat is helaas maar een deel van het geheel. Wat is de basis van de opmerking dat de beide apparaten het makkelijk aan moeten kunnen?

Verder welke browser wordt er gebruikt ik merk tussen de windows browser en de Chrome browser ook verschil.

 

 

 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Op zich ziet het er redelijk uit de speedtest 1 570 is best goed gemeten, en meet je dit bekabeld of op wifi, de speedtest van Ziggo wordt afgeraden en deze wordt ook aanbevolen Speedtest DSL Reports 

 

Ik vind alleen je -dbmv vrij hoog rond de 9

 

Zou je ook eventueel foto van de Ziggo aansluiting kunnen maken waar signaal en je modem binnenkomen, het kan een verouderde AOP zijn. Dan zijn alle foto's compleet en kan er compleet in kaart gebracht door Ziggo medewerker plaatje worden gemaakt.

robmm
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank voor je reactie. Dit is allemaal bekabeld gemeten, op korte afstand tot het modem met CAT5e kabels.

 

Voor een 600/40 abonnement is een testresultaat van 580 Mbit/s inderdaad redelijk, al vind ik het toch een beetje valsspelen met die multiple connections bij speedtest.net. Bij DSL Reports kom ik meestal uit rond de 300 Mbit/s (zie bijlage). Dat is met een abonnement van 600/40 al ondermaats, laat staan nu met 1000/50. En met dit Giganet abonnement kom ik nu dus zelfs bij speedtest.net, met multiple connections niet boven de 650.

 

Ik heb een foto toegevoegd van het AOP. De UTP-kabel die je ziet gaat via een patch-kastje naar zolder, maar de speedtests voer ik beneden uit, direct op het modem aangesloten. (Op zolder overigens hetzelfde resultaat)

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@robmm ik begrijp "multiple connections bij speedtest.net"  niet.

Daar maak je verbinding met 1 server en dat is bij de andere speedtests hetzelfde.

 

De stabielste speedtests vind ik de laatste tijd www.speedtest.nl en Speedtest KPN en Speedtest Ziggo

www.speedtest.net daar hangt het sterk af van, met welke server je verbonden bent.

robmm
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Op speedtest.net zie je onder de GO knop "Connections" staan. Die staat standaard op "Multiple", wat inhoudt dat de test gebruik maakt van meerdere verbindingen om de bandbreedte te maximaliseren. Je kunt 'm ook op "Single" zetten. In de speedtests van Ziggo of KPN (die ook van Ookla afkomstig zijn) heb je deze optie niet en maken ze, naar ik aanneem, altijd gebruik van een enkele verbinding. Ik kan het ook mis hebben overigens, misschien is "Multiple" wel overal de standaard, maar bij Speedtest.net is de snelheid over het algemeen veel hoger.

 

Alle speedtests zijn het er in ieder geval over eens: ik haal bij lange na de beloofde downloadsnelheid niet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@robmm Als ik op www.speedtest.net de single verbinding kies, dan krijg ik op verschillende servers lager speedtests van 15-340, terwijl ik op multi 500+ haal en ik op  www.speedtest.nl en Speedtest KPN en Speedtest Ziggo allemaal 500+ haal.

Dat is nu met wifi, bedraad is dat 600+.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Al beantwoorde vraag verwijderd.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Waarschijnlijk kunnen de pc en laptop minder goed met Gigabit snelheden  overweg dan verwacht.  Er zal ongetwijfeld wel gigabit netwerk hardware aanwezig zijn dat is helaas maar een deel van het geheel. Wat is de basis van de opmerking dat de beide apparaten het makkelijk aan moeten kunnen?

Verder welke browser wordt er gebruikt ik merk tussen de windows browser en de Chrome browser ook verschil.

 

 

 

robmm
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Bert Screenshots van de Netwerk Status pagina's van het modem had ik in m'n eerste bericht al bijgevoegd.

 

@RoWi. Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik heb vanavond een nieuwe pc gebouwd voor iemand anders, en nadat ik Windows 10 had geïnstalleerd heb ik gelijk even een speedtest geprobeerd. Die komt in alle verschillende speedtests ruim boven de 900 Mbit/s.

 

Dan kan het dus niet anders dan dat het toch aan de apparaten of bekabeling ligt. Ik schreef dat de laptop en pc de snelheden makkelijk aan moeten kunnen omdat ze beide een snelle processor en SSD (NVMe) opslag hebben. De laptop heeft een externe USB-C gigabit ethernet adapter, de pc heeft gigabit ethernet op het moederbord (net als de pc die ik net gebouwd heb). Omdat ik op beide apparaten ongeveer dezelfde snelheid haalde, ben ik ervan uitgegaan dat het aan de internetverbinding moest liggen.

 

Wat nu waarschijnlijker is: de USB-C gigabit ethernet adapter (van UGREEN) bij m'n laptop (of de USB-C interface ín m'n laptop) haalt niet werkelijk gigabit snelheden, én de pc boven wordt op een of andere manier beperkt in de snelheid. In de pc zit een moederbord dat nog maar een paar maanden oud is, dus ik denk eerder aan de bekabeling. In de gang heb ik een patch-kast naar verschillende kamers in het huis; als ik de nieuw gebouwde pc aansluit op de poort in de woonkamer, haal ik dus ruim 900 Mbit/s, terwijl mijn eigen pc op zolder blijft steken rond de 250 Mbit/s.

 

Ik ga er wat mee experimenten om erachter te komen of het aan de pc of aan de kabels ligt.

 

Dank voor het meelezen en jullie suggesties, en excuses aan Ziggo, het ligt toch echt aan mij 😅

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@robmm schreef: "@Bert Screenshots van de Netwerk Status pagina's van het modem had ik in m'n eerste bericht al bijgevoegd."

Was even uit mijn geheugen verdwenen.

 

In ieder geval veel succes gewenst met je zoektocht.🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic