Sjon Koch

Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Download snelheid 1GB traag

Mijn download snelheid op mijn 1GB netwerk is erg traag. Wifi geeft tussen de 20 en 180 MB download snelheid. Bekabeld is dit tussen de 400 en 500MB download snelheid.

Voor Wifi maak ik gebruik van het 3 pack van Deco Tp Link.
Op mijn ziggo router staat wifi uit en de wifi routers staan als acces point ingesteld.
De snelheid was eerst ronde de 400 MB maar de laatste weken tussen de 20 en 180 MB.

Voor het bekabelde netwerk heb ik cat5 en cat7 in huis liggen. Beide komen al weken niet boven de 500 MB uit.

Gisteren is de Ziggo monteur geweest en kreeg met zijn fluke een ontvangst van ruim 900MB. 
Toen ik hierna wifi probeerde kwam ik rond de 250MB en kwam ik met bekabeld ronde 630MB,
Dit was al meer dan ik weken had gemeten en gekregen.

De monteur heeft alles nagekeken en hebben we nogmaals alles los gekoppeld en reset, maar de problemen aan mijn kant bleven. Hij geen idee meer hoe mij verder te kunnen helpen dan hetgeen hij al gedaan had.  Vreemde was toen hij weg reed ik niet meer de snelheden heb gehaald als toen hij erbij stond. Dit is toeval, maar wel toevallig. 

Op mijn laptop staat windows 10, virusscanner en windows defender, beide ook al uit gezet maar gaf geen verbetering bij speedtest vanuit meterkast met 1 kabel van en naar ziggo router en met laptop in meterkast. 

Mocht iemand nog een idee hebben, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt hiervoor.
Gr. Sjon

 

40 Reacties 40
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

probeer het eens met http://www.dslreports.com/speedtest

met de laptop via utp rechtstreeks op de connectbox

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Betreft geen 5e maar standaard cat5 en cat7. Allen zijn aangelegd en afgewerkt met wandcontactdoos. 

 

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Deze test had ik al gedaan en ook printscreens van bijgevoegd. Alle test vinden plaatst met een vaste kabel uit de winkel en rechtstreeks vanaf laptop naar router.

Driemaster

Level 5
  • 48Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Oeps! Cat 5 gaat niet verder dan 100...

 

 

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Goed om te weten en misschien een puntje waar ziggo op hun siten extra aandacht aan kan besteden. Hier hou ik nu wel rekening mee met de binnen bekabeling. Gelukkig is het meeste cat 7 🙂
Maar dit gaat helaas niet op voor mijn test die ik gedaan heb. Deze waren allen met een losse cat 6 en cat 7 kabel.  

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Driemaster wrote:

Oeps! Cat 5 gaat niet verder dan 100...

 

 

100 meter 

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

JA 🙂 een rol van 100 meter ingekort in meerdere delen 🙂

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Sjon Koch wrote:

JA 🙂 een rol van 100 meter ingekort in meerdere delen 🙂

 

Heb je zelf stekkers geplaatst op de utp kabels waar je mee werkt nu en de snelheid niet haalt ?  

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Nee, niets zelf gedaan. Heeft een netwerkbeheerder gedaan en afgemonteerd om doosjes.
De testen vinden plaats met kabels die al voor geknepen zijn in de fabriek.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Sjon Koch wrote:

Nee, niets zelf gedaan. Heeft een netwerkbeheerder gedaan en afgemonteerd om doosjes.
De testen vinden plaats met kabels die al voor geknepen zijn in de fabriek.

 

Oke ik loop alles na wat ik kan bedenken 😉 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Sjon Koch,

Al veel meer uitgesloten in de tussentijd zie ik, top! 

Ik heb zojuist de resultaten van de meting bekeken en ‘helaas’ zie ik daar geen bijzonderheden. In de afgelopen week had je op één klein momentje een beetje ruis, maar daar blijft het dan ook bij. 

Wil je het volgende eens testen: Twee of meerdere speedtests tegelijkertijd en/of een grote download starten (bijvoorbeeld via deze website) en tegelijkertijd een speedtest(s) starten. Als je gesplitst de snelheid wel haalt (dus bij elkaar opgeteld wel veel hoger uitkomt), dan kan het ons meer vertellen over waar het misgaat.

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Alex, 

Als test heb ik de 10GB van jou link aangeklikt.
In de bijlage de printscreens met de uitkomst van de 3 gelijk draaiende speedtesters. 

 

Gr. Sjon

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Ah goed bezig. Ik ben helaas niet helemaal duidelijk geweest in mijn vorige bericht, want als ik het goed begrijp heb je naast de drie speedtests de download automatisch lopen? Dan missen we nu essentiële info namelijk; de snelheid waarmee je de download binnenhaalde. Mocht je alléén de drie speedtests hebben gedraaid, hoor ik 't graag.

Het zit als volgt: We hebben situaties waarbij de 1000 Mbit/s niet werd gehaald. De redenen zijn nog heel uiteenlopend, maar in jouw situatie is het opvallend dat de monteur het destijds wel haalde (al dan niet met andere software) én dat de signaalmetingenen tot dusver weinig problemen weergeven. Zeker geen problemen die zoveel van je snelheid zouden af moeten snoepen. In dergelijke situaties kan het voorkomen dat de software (van bijvoorbeeld het modem of het apparaat) niet toereikend is voor de snelheid in één keer.

Om dat uit te sluiten, kun je dus meerdere downloads of speedtests tegelijkertijd starten. Haal je dan bij elkaar op geteld wél de snelheid, dan gaat het daar dus ergens mis. Indien je gebruik maakt van de handmatige download, is het van belang te checken met welke mb/s dat gebeurt.

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Alex, hierbij de gevraagde info. Gr. Sjon

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi Sjon,

Sorry voor de verlate reactie. Ik ben zojuist opnieuw de meting ingedoken maar ben opnieuw geen grote bijzonderheden tegen gekomen. Op hele unieke gevallen komt de capaciteit wat in het geding, maar dat zou je slechts sporadisch een klein verlies opleveren. Niet wat je tot nu toe hebt ervaren. Wat betreft je tests van vorige keer: Het is van belang om te checken met welke snelheid je het bestand binnenhaalt, als je die gebruikt. Op basis van je screenshot zie ik dat helaas niet, alleen dat je 0,2 v/d 9,8 had op dat moment.

Voor de context dus: Het is nog mogelijk dat je de snelheid wel haalt, maar niet in één keer (mogelijk software-matig iets mis). Oftewel; haal je de snelheid wel als je alles bij elkaar optelt. Als je alle bovenstaande tests tegelijkertijd uit hebt gevoerd, kom ik bij de speedtests uit op een totaal van 110 Mbit/s. Stel dat je het bestand binnen hengelde met +-750 Mbit/s, dan kom je dus wel bij de totale snelheid in de buurt.

Je kunt de snelheid van het bestand checken via taakbeheer (Ctrl+Shift+Escape) bij het tabje prestaties > ethernet (er vanuit gaande dat het bekabeld is).

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Alex, heb als test met spotnet een bestand van 2GB gedownload. Snelheid hierbij was 674KB en de duur hiervan bijna 49 minuten. Een paar maanden geleden haalde ik dit binnen met nog geen 5 minuten.

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ook nog even (Ctrl+Shift+Escape) gedaan tijdens spotnet.

Sjon Koch
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb nog e.e.a. nagekeken op basis van het internet artikel:  https://superuser.com/questions/1233477/computers-have-drastically-different-download-speeds-on-the-... . Instellingen stonden op normaal en de performance veranderde ook niet toen ik deze high of disabled zette.

Hierna met een Linux getest en ra ra ra, de snelheid wordt wel gehaald op allen lijnen in het huis. Begrijp alleen niet waarom dit dan niet werkt met Windows 10, wat ik getest heb op een Acer, HP en Dell laptop. Wat ook hardware lijkt uit te sluiten en meer neigt naar een software iets?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Sjon Koch wrote:

Ik heb nog e.e.a. nagekeken op basis van het internet artikel:  https://superuser.com/questions/1233477/computers-have-drastically-different-download-speeds-on-the-... . Instellingen stonden op normaal en de performance veranderde ook niet toen ik deze high of disabled zette.

Hierna met een Linux getest en ra ra ra, de snelheid wordt wel gehaald op allen lijnen in het huis. Begrijp alleen niet waarom dit dan niet werkt met Windows 10, wat ik getest heb op een Acer, HP en Dell laptop. Wat ook hardware lijkt uit te sluiten en meer neigt naar een software iets?

 

Je zou het idd bijna denken….. google er eens op.

wmh

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Helaas heb ik wel een idee voor Windows computers. Gigabit drivers die zijn ondertekend door Microsoft hebben op de een of andere manier een maximale snelheid van 100 MBps.

 

Staat je Ziggo MODEM  toevallig in Bridge Mode of Modus?

Uitgelicht topic