maikellourensse

Stamgast
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Docsis 3.1 modem voeden via PoE

Beste community,

Intro:

Sinds mijn verhuizing naar een grotere woning heb ik het internet serieus waangepakt.

Mijn nieuwe woning is groot en heeft overal dikke betonnen muren.

Hierom wil ik niet bezuinigen op internet en heb voor de volgende amateur aanpak gekozen. Omdat ik de kans op het moeten vervangen van kabels zo klein mogelijk wil houden heb ik voor producten gekozen met redelijke kwaliteit en ik tot aan 10 Gbps voor de toekomst gedekt ben.

Bekabeling:

Naar iedere kamer tenminste 2 Netwerkkabels CAT6A kabels van Draka.

Gemonteerd op opbouwpoortjes om zo verrotte stekkertjes te voorkomen.

Deze zijn allemaal verbonden met mijn zolder met middels keystone adapters en dan gekoppeld met 1 PoE switch. 

Buiten de muurpoortjes heb ik per verdieping 2 kabels die bij de plafonds uitkomen voor WIFI AP's 5G (6G vond ik nog te prijzig)

Wifi:

Iedere WIFI AP is middels POE gevoed vanaf de switch waardoor losse adaptertjes niet door het huis hoeven te zwerven en ik slechts 1 kabel nodig heb per apparaat. Als AP's heb ik de TP-link EAP 245 gekozen met goede reviews en een redelijk PoE energieverbruik.

Meterkast(kelder):

In de Meterkast komt mijn Ziggo signaal binnen en om verlies zo klein mogelijk te houden is hier dan ook het ziggo DOCSIS 3.1 modemrouter (bridgemode) 

In deze kast wil ik zo min mogelijk apparaten maar wel met ruimte voor uitbreiding.

Daarom zijn er 4 Netwerkkabels naar de zolder getrokken.

Op kabel 1 Is het router verbinden met de router die op zolder staat.

Kabel 2 verbind een miniswitch met daarachter de zonnepanelen en de siemens Gigaset SIP gateway die ook middels een telefoonkabel verbonden is met het ziggo modem.

Kabel 3 bevat een wifi AP en kabel 4 is beschikbaar voor uitbreidingen.

Patchkast (zolder)

In de patchkast komen de 4 kabels binnen uit de meterkast (26 meter per kabel) wat tevens de langste lengte is van alle kabels in huis.

Het ziggo modem is verbonden met mijn router op WAN1 en op WAN2 is mijn KPN 4G backup verbinding voor wanneer ziggo faalt en op WAN3 is een wat oudere T-mobile 4G router gekoppeld waardoor middels een loadbalancer mijn internet snel genoeg is om door te kunnen blijven werken in geval van een grote ziggo storing. De Load-balancer kan er voor zorgen dat verbindingen gecombineerd worden.

Als gateway gebruik ik de TP-Link ER605

Achter deze gateway zit mijn TP-Link TL-SG3428 PoE switch welke samen met een OC200 de controle houd over het netwerk waaronder mijn eigen Synology cloud.

Case: 

Nu heb ik voor mijn patchkast een UPS gekocht welke genoeg capaciteit heeft om in geval van een grote stroomstoring alles draaiende te houden en bij testen heb ik geconstateerd dat alle apparaten tenminste 35 minuten op de UPS kunnen draaien waardoor onze beide laptops probleemloos zouden blijven doorwerken op Microsoft Teams, Dit doordat zowel POE Switch als backuplijnen en firewall perfect gevoed kunnen worden.

Nu heb ik alleen in de meterkast geen UPS en ik vind  het een beetje kostbaar om speciaal voor alleen een ziggo-modem een extra UPS aan te schaffen. 

Daarom zou ik graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben om bijvoorbeeld het modem te voeden middels PoE danwel dit te injecten en extracten via de netwerkkabel.

Als PoE mogelijk zou zijn dan zou ik de adapter op zolder aan de UPS kunnen koppelen en dan het router middels PoE van stroom kunnen voorzien.

voor het gemak hietbij een overzicht van mijn netwerkje. De rode kabels zijn de spanningskabels verbonden met de UPS.

maikellourensse_0-1641809393927.png

Graag zou ik weten of iemand deze stroomvoorziening succesvol heeft kunnen realiseren en hoe ik dit zelf dan aan zou kunnen pakken.

7 Reacties 7
Tjeerd13

Stamgast
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Je kunt een POE injector kopen https://www.amazon.nl/Revotech-Gigabit-Splitter-Standaard-Ethernet/dp/B08HS4NT13/ (12v 2A)

Als je nog een extra/ongebruikte netwerkkabel naar de meterkast hebt lopen dan kun je deze gebruiken om daar de 12 V voeding over te gooien. Als je meerdere aderparen gebruikt  om spaningsverlies te voorkomen.  (Oranje/oranje/wit Groen/groen/Wit +12V En dan Blauw/blauw-wit Bruin/Bruin-wit voor de -12V)   dan gaat dit ook wel werken.

maikellourensse
topicstarter
Stamgast
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor de info, ik ga deze bestellen en ben benieuwd of het gaat werken. 

Zodra vastgesteld maarkeer ik dit als oplossing (of niet).

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 7276Posts
  • 460Oplossingen
  • 1514Likes

houd er wel rekening mee dat het smart wifi modem (connectbox) eigendom van ziggo en ziggo het officieel niet ondersteund om een andere adapter dan de mee geleverde adapter te gebruiken 

maikellourensse
topicstarter
Stamgast
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat is het verschil? Als een andere adapter aan de aansluit voorwaarden voldoet waarom zou dat niet mogen. Zolang de output 12 V met 3.33 A is zie ik niet in waarom dit een probleem zou moeten zijn.

Om de originele adapter te kunnen gebruiken heb ik bij Ali-express overigens ook een PoE Injector / Extractor besteld.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001349194156.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.42164c4d9zzIcY

Helaas is de maat stekker aan het eindpunt onjuist maar ben ik wel dicht in de buurt van een oplossing.

Sidenote wat ik al wel ontdekt is dat dit niet de zelfde kabel kan zijn als waarover het internet signaal gaat want met deze tussen ziet de netwerkpoort op mijn router het als een 100 mbit verbinding. 

Dus bij de PoE ingang en uitgang moet ik nog een adaptertje bestellen wat de stekkers met het ziggo adapter/modem passend maakt en ik ben er.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 744Posts
  • 97Oplossingen
  • 184Likes

Goedemorgen @maikellourensse

Is het inmiddels allemaal gelukt?
Als je nog de hulp kunt gebruiken van onze Community leden, laat het dan weten door een reactie in dit topic 🙂 

maikellourensse
topicstarter
Stamgast
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Helaas niet. De connector welke in het docsis modem moet is te klein voor het modem. Stekkertje is 5 mm en dit moet volgens mij 6 mm zijn of 7 mm. (heb niet de juiste spullen om dat te meten) heb diverse koppelstukjes bij Aliexpress besteld maar die zijn nog onderweg.

BertM3
Expert
Expert
  • 267Posts
  • 9Oplossingen
  • 103Likes

Grote vraag bij zoiets is of het Ziggo CMTS uberhaubt nog wel werkt bij een grote stroomstoring. Als dat niet zo is dan ben je dit alles voor niks aan het fabriceren. Kom je helaas pas achter als je een keer een echte storing hebt. 4G/5G internet is trouwens in principe gewoon snel genoeg voor een teams sessie.

Als het een beetje optimaliseren wilt. Je hebt bij een stroomstoring waarschijnlijk geen 6 AP's en een Hue hub etc nodig. Als je die via een aparte POE injector voed dan heb je meer levensduur uit je UPS.

Laatste is 4 netwerkkabels tussen je zolder en kelder zijn een beetje overbodig. Die managed switch voor op zolder heeft VLAN support. Switch in de kelder daar vermeld je geen type van maar de kleinere TP link 5 poorts managed modellen hebben ook gewoon VLAN support en dan had je dus gewoon alles over 1 kabel kunnen doen, scheiden dmv VLAN's. Je krijgt dan 1 kabel van je Ziggo Connect Box naar je TP mini switch en 1 kabel tussen die mini switch & zolder switch.

Verder als je toch kabels aan het trekken bent dan zou ik gewoon 2 spanningsdraden van de zolder naar de meterkast trekken en die boven in je UPS pluggen, en in de kelderkast je switch/modem inpluggen. Ipv omwegen met PoE injectors etc.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic