Internet is sloom voor sommige sites. Bijvoorbeeld vaak voor google en facebook. Een beetje laadt het wel maar ik kan vaak lang (>30s) moeten wachten voordat de plaatjes verschijnen. Soms helpt een re-load; soms ook niet. Aan de andere kant lopen andere sites doorgaans prima en kan ik ook prima lang bellen via teams. Met video.
Grote downloads komen vaak ook prima binnen. Ik heb de indruk dat het probleem erger is bij buitenlandse/amerikaanse(?) sites.
Ik heb een ziggo modem en dat is met een kabel verbonden met een local access-point. Dit is nodig vanwege dikke muren in het gebouw. Wifi loopt naar het access-point. Snelheid is doorgaans prima. Ook als facebook 1x laadt is het prima, maar het duurt veel te lang voor het begint.
Wat kan er aan de hand zijn?
Bedankt, JP.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Mogelijk een probleem met IPv6. Moderne besturingssystemen proberen altijd eerst via IPv6 te verbinden indien beschikbaar en vallen terug op IPv4 wanneer dit mislukt. 'Grote' sites/diensten als Google en Facebook zijn via IPv6 bereikbaar, dus dit kan verklaren dat je daar traagheid ervaart en andere sites (die alleen via IPv4 bereikbaar zijn) niet. Video calls in Teams gaan hier via IPv4.
Ik ga vooralsnog uit van een Windows PC. Kun je hierop de Opdrachtprompt starten, onderstaande commando's uitvoeren en hiervan het resultaat toesturen via een privébericht?
ipconfig /all
ping ipv4.google.com
ping ipv6.google.com
Dank je. Ik heb je een PB gestuurd.
De IPv6-configuratie is correct en internettoegang via IPv6 is beschikbaar. Maakt het verschil als je een andere browser gebruikt?
Nee. Het probleem treedt zelfs op meerdere computers op.
Mogelijk is het probleem dan niet altijd aanwezig. Ik ben benieuwd wat het laatste commando teruggeeft op het moment dat je de traagheid ziet in de browser.
Ik heb ping -t facebook.com gedaan; redelijke cijfers; en vervolgens facebook geladen. Dit gebeurt best wel vaak. Facebook doet wel wat maar de plaatjes duren een eeuwigheid.
De afbeeldingen worden vanaf andere domeinen geladen, bijvoorbeeld scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net, deze worden echter ook via IPv6 benaderd. Facebook is intern zelfs IPv6-only. Met de developer tools in de browser kun je kijken welke requests blijven hangen.
Hej @jphendriks - ik zie dat @tobiastheebe je al wat op weg heeft geholpen, fijn. Is het tot dusver wat duidelijk of kan je nog ergens advies bij gebruiken?
Helaas is het niet echt duidelijk. Diverse pagina's laden traag en vaak komen de sites wel op maar duurt het laden van de afbeeldingen lang, of moet ik reloaden.
Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten doen aan sites die traag zijn. Voor zover bekend vertelt mijn computer of router niet om traag te laten laden. Ik lees ook geen klachten over trage sites bij anderen terwijl het ook bij bekende sites als Facebook, Google of nu.nl gebeurt. Of dat er iets mis zit bij Ziggo.
Heb je de developer tools in de browser al eens geprobeerd (zie mijn vorige reactie)? Je kunt ook testen met IPv6 uitgeschakeld op de netwerkadapter van jouw PC.
Ik heb nu IPv6 uitgezet, en inderdaad lijkt e.e.a. een stuk minder langzaam te zijn.
Maar met IPv6 zou e.e.a. toch ook naar behoren te moeten werken? Het heeft m.i. ook altijd aan gestaan en jaren goed gewerkt.
Ik heb ook naar de browsertools gekeken maar dat zegt me verder niet zo veel. Zal mogelijk ook per browser verschillen; ik gebruik voornamelijk Opera en Firefox en minder Edge of Chrome.
Klopt, de IPv6-configuratie die je op 9-4 had gestuurd was correct en mag geen traagheid veroorzaken. In de developer tools ga je naar het tabblad Network, daarin zie je de requests waar ik eerder op doelde.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.