MichielB1

Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Diverse apps laden data niet via Ziggo, bij overschakelen op 4G wel meteen.

Goedemorgen,

 

We hebben wat problemen met diverse apps:

 

1. Deezer -> Wil vaak muziek niet laden en zegt vervolgens offline te zijn. Wifi uit en 4G aan -> laad meteen.

 

2. App store van Apple, laad soms niks en melding app store verbinding mislukt. Wifi uit en 4G aan -> laad meteen.

 

3. Diverse apps als Shein, Instagram, Tiktok, en van winkels laden vaak de afbeeldingen van artikelen niet of moeizaam.

 

Het valt op dat het alleen in apps lijkt plaats te vinden en niet in de browser. En dat overgaan op 4G het meteen oplost

 

Gebruikte apparatuur:

Ubee EVM3200 in bridge mode.

Netgrear Orbi RBK50 AC3000 router+satelliet systeem. Laatste firmware geinstalleerd.

Diverse Iphone 12's en diverse Ipads

 

Geleverde snelheid is prima, 300/30mbit via wifi op speedtest.net

 

We gebruiken geen mediabox of iets dergelijks, hebben tv's met daarin een CI+ module en smartcard. 

 

Abonnee overname punt is de UMU-01 met daartussen een coax van circa 50cm naar modem.

 

Signaal uitlezen op modem is me nog niet gelukt. Wifi op modem staat uit ivm bridge mode. Met laptop direct aan de Ubee ging het ook niet. Betwijfel of dit wel kan met deze Ubee in bridge mode. Onderstaand de ip gegevens die ik van het modem op de laptop kreeg.

 

modem.JPG

 

Iemand een idee wat dit kan zijn?

 

Het is op een gegeven moment begonnen, kan alleen niet zeggen wanneer. Er heeft in ieder geval geen wissel in apparatuur plaatsgevonden.

 

Alvast dank.

 

Mvg Michiel

 

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Alles is inmiddels wel aan een vernieuwing toe, zowel de UMU-01 als het modem en mogelijk zelfs de 1e  wandcontactdoos waar Ziggo je woning binnen komt.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

MichielB1
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Goedemorgen Bert,

 

Bedankt voor je reply, de UMU-01 zit rechtstreeks op de groene coax die de meterkast binnenkomt.

 

Van de UMU-01 gaat er een coax via een pvc buis naar de aansluiting in de woonkamer.

De aansluiting in de woonkamer heb ik niet lang terug vervangen door een nieuwe, de Braun BTV-01. De oude verloor af en toe tv signaal, ertegen drukken loste dit op, leek wel een koude las in de solderingen, het opnieuw aansluiten van de coax op de oude muuraansluiting loste het in ieder geval niet op.

 

Deze zit nu in de woonkamer: https://www.kabelshop.nl/Braun-Telecom-Coax-wandcontactdoos-Braun-Telecom-btv-01-SET-Ziggo-gecertifi...

 

Het is zo vreemd dat de internet verbinding over het algemeen goed is op, maar dat alleen de apps problemen vertonen. Zou dan eerder de Ubee verdenken dan de UMU-01?

 

Met de apps heb ik het over de genoemde apps op de IOS apparaten. Op de Windows 10 laptops en vaste pc's lijkt alles goed te werken.

 

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @MichielB1,

 

Het is momenteel een beetje moeilijk om te beoordelen of het een modem of signaal issue is, wat wel zeker is, is dat uw aansluitmateriaal verouderd en niet geheel optimaal is.

 

In de meterkast hoort er een AOP te zitten welke geaard wordt, voor wijzingen aan het AOP dient er een Ziggo monteur langs te komen.

 

Uw modem staat in bridge modus, via welk IP adres probeert u het modem te bereiken?

 

MVG

MichielB1
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hoi Jonathan,

 

Het AOP zit in de meterkast, is de UMU-01. Aardedraad is aangesloten op de hoofdaarde welke van buiten in de meterkast binnenkomt.

 

Heb geprobeerd de modem te bereiken op 192.168.100.1 en 192.168.178.1 en 10.254.250.1 met de laptop rechtstreeks aan de modem met patch kabel. Zie IP gegevens laptop netwerkkaart hierboven van het moment dat deze aangesloten was op modem. Misschien had ik het gateway adres nog moeten proberen? Maar dat is een extern ip, lijkt me daarom niet eigenlijk.

 

Coax in huis is allemaal met kabelkeur en goede afscherming tegen 4G, alle connectoren zijn van een afgeschermd type. Alleen het stukje tussen AOP en aansluiting in de woonkamer is coax 12 denk ik, wil ik nog wel een keer vervangen, gaat door pvc buis.

 

Groet Michiel

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Goede middag @MichielB1

 

Ik raad u aan een monteurs afspraak in te plannen. Op uw AOP zit de UMU-01 aangesloten welke verouderd is en vermoedelijk dus ook een ouder AOP, deze dienen echt vervangen te worden, zo is uw installatie ook gelijk geschikt voor Docsis3.1. 

 

De UMU is een soort aandraai splitter/filter, dit is de volledige set;

 

Jonathan458_1-1628849509848.png

 

Het modem opnieuw opstarten en hierna inloggen lukt soms wel, u gebruikt de goede IP, met uw notebook zou 192.168.100.1 ook moeten werken. door dat uw modem in bridge modus staat ontvangt uw notebook momenteel echter direct externe IP gegevens, hier kunt u verder niks mee.

 

MVG

MichielB1
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Onderstaande aansluiting zit in meterkast, lijkt dezelfde als op het plaatje van u. Ik heb deze zelf gemonteerd, waarschijnlijk in 2009 of kort daarna. Op de foto's is zowel de UMU als AOP te zien.

 

Monteurs afspraak zal ik over nadenken, dan ook voor een nieuw modem? 

 

IMG_1150.JPG

 

IMG_1147.JPGIMG_1148.JPGIMG_1148.JPGIMG_1149.JPGIMG_1151.JPG

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

@MichielB1,

Deze kan eventueel ook een nieuw modem aansluiten, @Bert had u al gemeld bij de mods, dus misschien kunnen zij deze ook wel direct opsturen.

 

Vroeger mocht je inderdaad zelf het AOP monteren, echter is dit nu niet meer zo omdat verkeerde montage vaak voorkwam, vandaar dat Ziggo hiervoor altijd een monteur wilt langsturen, zo blijft het ook geheel hun verantwoording en komen daar geen kosten bij kijken.

 

MVG

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Welkom op de Ziggo Community @MichielB1! Ik sluit mij aan bij @Bert en @Jonathan-458, je aansluiting is wel echt aan vernieuwing toe. Ik wil voorstellen om een monteur in te plannen, deze vervangt eventueel ook je modem. De voorwaarden van een bezoek lees je hier, het vervangen van het AOP en je modem zijn altijd gratis. De monteur staat ingepland op dinsdag 17-08 tussen 12.00-18.00 uur. Je krijgt een bevestiging van de afspraak per e-mail. Kom dit niet uit? Dan kun je de afspraak verplaatsen/annuleren via mijn Ziggo. 

 

 

Ik heb je tevens een nieuwe splitter en een nieuwe coax kabel voor je modem opgestuurd. 

MichielB1
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Goedemorgen, allemaal bedankt! Lotte bedankt voor de afspraak! Is al snel.

 

Ik verwacht echter niet dat de oplossing in het AOP zit aangezien de fysieke internetverbinding goed werkt, 300/30mbit en normale pingtijden. Lijkt me meer iets wat uit het modem dan wel router komt, lastige is ook dat het niet continu zo is. Als Deezer app zegt offline te zijn op de wifi, kan je eindeloos "opnieuw laden" klikken en blijft het probleem bestaan. Op dat moment werkt www verkeer in de browser wel, de internet verbinding is er dus gewoon. Over naar 4G dan werkt het meteen, dan terug naar wifi en dan blijft het werken. Het is vaag. Zelfde voor de Apple app store. Weet niet of apps andere poorten of een ander protocol gebruiken dan normaal www verkeer? Aangezien www verkeer wel goed gaat.

 

Het lijkt meer iets in de afhandeling van het verkeer in modem of router.

 

Maar goed, we gaan de monteur afwachten.

 

Uitgelicht topic