Vraag
Reacties
Oplossing
AdrianusA
Level 2

Desktop verbonden via TP-link Powerline adapters - DNS-Server reageert niet

Voor mijn desktop aansluiting gebruik ik van TP-link Powerline adapters van het type TL-PA8010P.

Deze hebben tot circa 2 - 3 maanden geleden altijd goed gewerkt. Maar nu niet meer.

Gelukkig heb ik ook wifi maar wil eigenlijk weer terug naar de Powerline aansluiting want die is sneller en stabieler.  

Via probleemoplosser krijg ik de melding dat alles OK is maar dat de DNS-server niet reageert.

Contact gehad met TP-Link maar deze doet het, zie ook "knipsel"

Contact gehad met Ziggo en gevraagd of zij mijn modem konden doormeten.

Vlgs Ziggo is mijn modem OK. Ik heb een witte Smartwifi (Connectbox) en een aparte modem voor mijn TV.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Ben niet echt handig met de computer. Ik draai onder windows10

 

 

 

 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
AdrianusA
Level 2
Topicstarter

Allebei hartelijk bedankt voor het meedenken en oplossingen.

De powerline adapters zitten beiden op een geaard stopcontact en werkte tot 2 - 3 maanden geleden goed.

Echter wat ik net mijn modem ook gereset met kleine knopje, dacht dat kan ook helpen.

En wat schetst mijn verbazing, de vast lijn werkt weer. 

Terwijl modem aan/uit zetten met aan/uit knop had niet geholpen.

Nogmaals hartelijk dank 

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je de Opdrachtprompt starten, onderstaande commando's uitvoeren en hiervan het resultaat plaatsen?

 

  • ipconfig /all
  • ping 192.168.178.1
  • ping 8.8.8.8
  • ping ipv4.google.com
  • ping ipv6.google.com
0 Kudos
Pasi
Level 19

@AdrianusA  schreef:

Voor mijn desktop aansluiting gebruik ik van TP-link Powerline adapters van het type TL-PA8010P.

Deze hebben tot circa 2 - 3 maanden geleden altijd goed gewerkt. Maar nu niet meer.

Gelukkig heb ik ook wifi maar wil eigenlijk weer terug naar de Powerline aansluiting want die is sneller en stabieler.  

Via probleemoplosser krijg ik de melding dat alles OK is maar dat de DNS-server niet reageert.

Contact gehad met TP-Link maar deze doet het, zie ook "knipsel"

Contact gehad met Ziggo en gevraagd of zij mijn modem konden doormeten.

Vlgs Ziggo is mijn modem OK. Ik heb een witte Smartwifi (Connectbox) en een aparte modem voor mijn TV.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Ben niet echt handig met de computer. Ik draai onder windows10


Hallo,

Als het mogelijk is om in uw Ziggo Modem/Router een DNS in te stellen ( vaak heeft Ziggo die optie echter wegbezuinigd ), dan kan u beter 1.1.1.1 en 1.0.0.1 als DNS instellen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het probleem ligt echter niet bij de getoonde DNS-servers. Foutmeldingen over DNS zijn vaak het gevolg van een ander probleem op lager niveau en niet de oorzaak.

AdrianusA
Level 2
Topicstarter

Beste Pasi, hoe doe ik dat

0 Kudos
AdrianusA
Level 2
Topicstarter

Bedankt

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je hoeft de DNS-servers niet te wijzigen.

0 Kudos
AdrianusA
Level 2
Topicstarter

Zie onder

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De PC is via zowel ethernet als Wi-Fi is verbonden, je kunt Wi-Fi het beste uitschakelen. Internettoegang is beschikbaar, maar het is nu niet duidelijk of daarvoor ethernet of Wi-Fi wordt gebruikt.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@tobiastheebe  schreef:

...De PC is via zowel ethernet als Wi-Fi is verbonden, je kunt Wi-Fi het beste uitschakelen.


Maar Windows zou automatisch moeten overschakelen van wifi naar de netwerk verbinding. Dat de wifi op de achtergrond 'actief' blijft is m.i. normaal.

Als ik m'n laptop bedraad aansluit, dan zet ik m'n wifi daarop ook niet uit, maar schakelt Windows wel over naar de netwerkkabel. Zodra ik de netwerkkabel weer verwijder, gaat de laptop terug naar wifi, zoals het hoort. Daarvoor hoeft men niets aan of uit te zetten !

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Windows zou de Wi-Fi-verbinding na verloop van tijd automatisch moeten verbreken bij een actieve ethernet-verbinding met internettoegang. Wi-Fi uitschakelen zou dus inderdaad niet nodig moeten zijn, maar dit heeft wel mijn voorkeur.

0 Kudos
AdrianusA
Level 2
Topicstarter

Ik heb al eerder wifi uitgeschakeld maar dat hielp niet. Had toen helemaal geen internet meer.

Heb ook een keer mijn beiden powerline adapters "gepaard" op andere stopcontacten. Daarna weer aangesloten op desktop. Toen blinkte even de internet verbinding en daarna kwam de wifi weer terug?

Hebben jullie nog andere ideeën.

Ik heb de kabels aan beide zeiden van de adapters ook al een keer vervangen en op de  connectbox een andere poort geprobeerd.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@AdrianusA  schreef:

Ik heb al eerder wifi uitgeschakeld maar dat hielp niet. Had toen helemaal geen internet meer...


Als pc geen internet meer heeft als u wifi uitzet, dan werkt de bekabelde verbinding naar uw pc dus niet !



De netwerk verbinding ziet er waarschijnlijk zo uit :

 

pc <> netwerkkabel <> TL-PA8010P-a ---- lichtnet ---- TL-PA8010P-b <> netwerkkabel <> Ziggo Modem/Router


Als de pc dus verbonden is met TL-PA8010P-a, dan geeft de pc altijd aan dat deze een netwerkverbinding heeft ( namelijk die van de TL-PA8010P-a ). Maar als vanaf dát punt, er ergens in de rest van de verbinding iets fout gaat, dan is er geen verbing met het internet ( terwijl de pc wel aangeeft een netwerk te hebben ).

Powerline adapters werken het beste, als beide op een geaard stopcontact zijn aangesloten én als beide adapters op dezelfde lichtnet groep ( van de stoppenkast ) zijn aangesloten. Nu kunnen goede powerline adapters ook wel zonder die 2 'voorwaarden', maar mét 1 of met beide vergroot u de kans voor een snelle en stabiele verbinding.

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je met Wi-Fi uitgeschakeld nogmaals de eerdere commando's uitvoeren?

0 Kudos
AdrianusA
Level 2
Topicstarter

Allebei hartelijk bedankt voor het meedenken en oplossingen.

De powerline adapters zitten beiden op een geaard stopcontact en werkte tot 2 - 3 maanden geleden goed.

Echter wat ik net mijn modem ook gereset met kleine knopje, dacht dat kan ook helpen.

En wat schetst mijn verbazing, de vast lijn werkt weer. 

Terwijl modem aan/uit zetten met aan/uit knop had niet geholpen.

Nogmaals hartelijk dank 

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te lezen. Het is mogelijk dat MAC filtering was ingeschakeld voor (het ethernet MAC van) de PC, waardoor internettoegang was geblokkeerd. Terugzetten naar fabrieksinstellingen zou die instelling gewist hebben. Met de output van de commando's hadden we dat ook kunnen ontdekken.

Pasi
Level 19

@AdrianusA  schreef:

...

Echter wat ik net mijn modem ook gereset met kleine knopje, dacht dat kan ook helpen.

En wat schetst mijn verbazing, de vast lijn werkt weer. 

Terwijl modem aan/uit zetten met aan/uit knop had niet geholpen.

....


Tja ... Ziggo spul hè !!!!

 

0 Kudos