1
Vraag
2
Reacties
Dinkydink

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Desktop met ethernet via switch heeft geen internet verbinding

Hallo allemaal,

 

Ik zit met de volgende situatie. Ik heb altijd mijn desktop direct via een kabel op de connectbox aangesloten en heb geen problemen met de verbinding. Nu heb ik een switch toegevoegd voor wat extra poorten en nu heeft de desktop geen verbinding meer. Ik heb twee switches(beide unmanaged) en met beide heeft de desktop geen verbinding. Ik heb de volgende dingen geconstateerd:

desktop kan geen verbinding maken met de DHCP om een IP adres toegewezen te krijgen

een vast IP adres aan de desktop toewijzen werkt/helpt niet. 

beide switches werken niet met de desktop.

beide switches werken wel met een laptop.

TCP/IPv6 uitgeschakeld werkt niet.

firewall uitgeschakeld werkt niet.

 

Mijn conclusie is dat het aan een instelling van mijn desktop moet liggen maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met troubleshooten. 

 

alvast bedankt voor de hulp!

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Met de switch tussen router en PC geplaatst, hebben beide poorten link en activiteit op de switch?

 

Uit ervaring weet ik dat de interne switch op de Connect Box nog wel eens vreemd kan reageren, je zou de CB voor de zekerheid nog opnieuw kunnen opstarten na het aansluiten van de switch.

Bekijk in context

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe dat was het issue. Stom om de CB niet opnieuw op te starten. Hij is nu verbonden! Eindelijk en bedankt iedereen voor de hulp. Het bleek dus toch de kabel te zijn die als cross over verbonden was. 

Bekijk in context

22 Reacties 22
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Hoi,
Ik heb zelf ook wel eens iets vergelijkbaars gehad. Een keer (nooit eerder mee gemaakt) toen was de switch niet lekker. Ook nadat ik de kabel op meerdere poorten van de switch had geprobeerd. Maar ik ga er even niet van uit dat het hier de switch is.
Heb je de PC al een keer opnieuw opgestart? (Dus in het geval van windows 10 niet uitschakelen en weer in schakelen, maar echt de optie "opnieuw opstarten" gebruikt)
Ik heb het zelf een aantal keren mee gemaakt dat een aantal netwerk instellingen dan pas opnieuw ingesteld werden en dat het vervolgens werkte.

Het is te proberen dacht ik. Werkt het niet dan moeten we verder zoeken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Wanneer je de desktop op een van de switches aansluit, komt er dan wel een fysieke link tot stand c.q. zie je de LED('s) van de resp. poort op de switch oplichten?

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ja de poort met de desktop is groen. De poort met de router brand periodiek groen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Kun je de gateway (router) pingen als je een statisch IP-adres instelt op desktop? In theorie zou je volledige internettoegang moeten hebben als je naast het statische IP-adres en subnet mask ook de gateway en een DNS-server instelt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke switches gebruik je precies?

Gebruik je een zelfgemaakte UTP kabel of een gekochte UTP kabel?

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Nee krijg een time-out (zonder switch is de ping succesvol)

Instellingen: ip192.168.178.25

Subnet:255.255.255.0

Standaard gateway 192.168.178.1

 

DNS: 192.168.178.1 / 8.8.8.8

 

 

 

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Switch TP-link TL-SG1005P en Netgear GS305 Qua kabels wordt het complex.

 

Router--(zelf getrokken1)--wcd--(gekocht1)---switch--(gekocht2)--desktop. Voor deze setup heb ik beide switches geprobeerd.

 

Voor het testen met de laptop heb ik het volgende geprobeerd

Router--(zelfgemaakt 2)---switch--(gekocht2) laptop

Deze setup werken beide switches. Ik kan eventueel de volgende setup nog proberen om de zelf getrokkenkabel1 nog te testen

Router--(zelf getrokken1)--wcd--(gekocht1)--switch--(gekocht2)--laptop

 

EDIT: Ik heb een kabel getrokken naar boven om de kabel in de muur te omzeilen: router--(zelfgemaakt2)--switch--(gekocht2)--desktop. 

Met deze setup werkt het prima. Het ligt dus aan de kabel in de muur. Wat wel gek is want ik heb (kan het niet goed zien) geen cross over kabel. Anders zou de desktop het toch ook niet doen?

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Opnieuw opstarten werkt helaas niet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik maakte uit je vorige berichten op dat de laptop volledige verbinding had in exact dezelfde situatie als waarbij de desktop geen verbinding had. Dat is dus niet het geval gezien je aangeeft dat je bij het testen van de laptop een nieuwe kabel tussen router en switch had getrokken.

 

Het lijkt dan inderdaad op een defect in de kabel tussen router en switch. Heb je een UTP-kabeltester? Zo nee, dan zou ik om te beginnen beide stekkers visueel inspecteren en controleren of alle aders zichtbaar zijn, op de juiste volgorde liggen en het uiteinde van de stekkers raken. Bij twijfel, nieuwe stekker(s) plaatsen. In veel gevallen ligt het probleem in of vlakbij de stekker. Het is ook mogelijk dat er schade is ontstaan tijdens het trekken van de kabel.

 

Overigens zijn crossover-kabels bijna nooit meer nodig door auto-MDI/MDIX.

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe klopt. Ik ging ervan uit ,omdat de kabel die via de muur loop direct aangesloten op de desktop het wel deed dat de kabel geen impact zou hebben. Maar als het aan de kabel ligt hoe kan die het dan wel doen als hij direct op de desktop is aangesloten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik wist niet dat je eerder dezelfde kabel gebruikte om direct de PC aan te sluiten, uit het startbericht kwam niet duidelijk naar voren.

 

Wanneer je de PC direct op de zelfgemaakte kabel aansluit, welke linksnelheid gebruikt de PC dan?

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het is een Cat5 kabel dus 100mbit

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is een oude kabel en inderdaad ongeschikt voor 1 Gbps. Misschien is de kabel niet meer betrouwbaar, ik raad aan om deze te vervangen door een nieuwe kabel (tenminste Cat 5e, liefst Cat 6a).

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Dinkydink 

Dat het ene apparaat het wel doet en een andere niet, is geen garantie dat je geen cross over zou hebben. De ene netwerkkaart kan hier namelijk beter mee omgaan dan de andere.

 

Je wordt vaak op het verkeerde been gezet door de kleurcodering die aangebracht is in de wandcontdozen en patch-panels (A-norm of B-norm).

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik kies zelf altijd T568B.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

En welke kleurvolgorde is er gebruikt in de stekkers? @Dinkydink 

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@DennyWik zal het patchpunt eens openmaken en evt de rj45 vervangen. @tobiastheebe Vervangen van de kabel is geen optie voor nu. Ik ga over 3 maanden verhuizen dus ik ga daar nu geen nieuwe kabel voor trekken. 

@Bert type B heb ik zelf getrokken. De gekochte lijken ook type B 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Dinkydink 

Elektrisch gezien zijn de A- en B-norm gelijk. Je kan kabels van beide normen door elkaar gebruiken. Het enige wat je in de gaten moet houden dat aan beide uiteinden van een kabel(-verbinding) volgens dezelfde norm zijn afgemonteerd.

Het kan zijn dat een goed betaalbaar patch paneeltje keurcoderingsopdruk heeft van slechts één norm en de WCD dubbele codering heeft. Het land van herkomst van de patch panel kan een land zijn waar men veelal de A-norm hanteert. Tja, dan kan het gebeuren dat je per ongeluk een cross over maakt (aan een kant het aderpaartje oranje/oranje-wit verwisseld met groen/groen-wit).

Dinkydink
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Zo, ik heb eindelijk tijd gehad om het patchpunt te controleren. Dat bleek inderdaad als een A norm verbonden te zijn(beide normen zijn afgedrukt in het inbouwkasje. Het punt bij de Router is B dus het was als een cross over gemonteerd.

 

Deze heb ik aangepast zodat het een reguliere B kabel is (kabel is trouwens cat5e nog ff gechecked). Vervolgens zonder Switch de verbinden geprobeerd tot stand te krijgen. Voordat dit lukte moest ik eerst een paar keer opnieuw opstarten maar de verbinden is er.

 

Heb er vervolgens weer de switch tussen gezet en heb nu geen verbinding met het internet  meer :(. Ik dacht verbinding te hebben met de router maar krijg nu met DHCP geen default gateway bij IPCONFIG.

 

Router pingen met DHCP geeft transmit failed. General failure.

 

Ping met statisch IP resultaat: time out en destination host unreachable. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic