1
Vraag
2
Reacties
Ouroboros

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Default IP modem wijzigen mogelijk?

Hoi, 

 

Ik ben pas net klant bij jullie maar ben echt niet blij 😞 

Ik ga m'n best doen om niet de vervelende klant uit te hangen hier, ik begrijp dat er hier niet veel mensen iets aan kunnen doen, maar ik voel me echt wel benadeeld nu.

 

Ten eerste is mij aan de deur vezel verkocht 2 maanden terug, xs4all dienst zou stoppen en dan zou bij jullie de vezel ingaan.

Uiteraard ging de vezel natuurlijk niet live afgelopen donderdag toen xs4all stopte, en zat ik vanaf dat moment zonder internet.

Vanuit de logs van de Sagemcom volop CMTS-QAM errors, en ook kreeg mijn modem ondanks goed aangesloten geen DHCP vanuit jullie. Het leek na bellen de helpdesk verstandig dan maar een nieuwe voeding te sturen. Op vrijdag nog maar eens gebeld omdat de voeding niet geleverd werd, en kreeg toen iemand die wel een monteur heeft gestuurd, en ik dacht dat het verhaal daar zou eindigen.

 

De monteur is nu net geweest deze ochtend, ten eerste was de aansluiting nog helemaal niet geregeld in mijn woning, dus er is een dienst verkocht met automatisch overstappen terwijl dit fysiek nog niet eens mogelijk was. Verder allemaal prima, het werkt nu dat is het belangrijkste.

 

Nu kom ik er als klap op de vuurpijl achter dat ik de meest basale instellingen van dit modem, dat door jullie als provider wordt geleverd, niet kan aanpassen. Klopt dit, of is dit iets dat ziggo helpdesk verzint?

 

Het enige wat ik wil is simpelweg het default IP van de box van 192.168.178.1 overzetten naar 192.168.1.1. 

Dit krijg ik constant niet geregeld omdat er wordt gezegd: 'dit adres wordt gebruikt voor andere functionaliteit' ookzal zit het adres op een volledig andere subnet range, EN ook dit doorgaans niet het juiste menu om dit te doen, het default IP is namelijk iets anders als DHCP range, dus nogal verwarrend.

 

Ik vind oprecht dat dit iets is dat jullie aan moeten geven bij het verkopen van een dienst aan klanten.

 

Let op: als je klant wordt bij ons kan je het default IP van het modem niet meer aanpassen.

Als je toevallig een bepaalde range wil gebruiken in je eigen huis ga dan maar voor een andere provider.

Als ik dit had geweten van tevoren was ik nooit overgegaan namelijk.

 

Is het daadwerkelijk zo dat dit niet kan, en moet dit perse met een bridge mode op je andere modem, of is er gewoon iets verteld wat niet helemaal klopt en doe ik iets verkeerd?

Ik heb het geprobeerd met een Draytek 2860 series erachter en ik krijg het niet werkend. 

Ik hoor graag wat de beste manier is om te bereiken wat ik wil volgens jullie.

 

groet

 

31 Reacties 31
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Is de WAN-interface nog op PPPoE geconfigureerd? Dit moet automatisch/DHCP zijn. Het modem op de LAN-interface van de router aansluiten zal niet naar behoren werken.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Volgensmij had ik zowel PPPoE geprobeert als DHCP/automatic, maar ik denk dat ik hier dan misschien een fout heb gemaakt met niet op tijd/te snel herstarten of ergens een herstart vergeten ben. Het werkte op de LAN1 inderdaad niet naar behoren dat iig zeker. Ik kan het nu niet meer verder testen helaas omdat mijn vriendin ook iets moet doen met internet. Ik probeer morgen wat je me verteld nogmaals na te lopen. Als ik alles instel op die manier (WAN, ipv6 PD)  in non-bridged mode, en dan door ziggo laat overschakelen naar bridged en ik herstart de beide routers hierna, zou het dan zo ook moeten werken met die settings?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Met de beschreven instellingen en werkwijze moet het inderdaad werken. Je kunt het beste eerst het modem opnieuw opstarten en volledig online laten komen en daarna pas de router laten opstarten. Zorg er ook voor dat alleen de router op het modem aangesloten is.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Oke, ik ben in ieder geval een stap verder. Mijn modem staat nog niet in volledig bridged mode nu, maar met de kabel op de WAN 1/2 en de rest van mijn apparen in de LAN poorten van de draytek geeft nu wel IP adressen in de 192.168.1.0/24 reeks, zowel dat de meeste websites te lijken resolven.

 

Nu alleen nog de settings waar jij op duidde, ik kan deze niet vinden. Bijgevoegd een paar screenshots. Ik kan op de WAN1\2 wel DHCPv6 inschakelen maar ik kan niet vinden waar ik ipv6 prefix deligation instel.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het lijkt erop dat de DHCPv6 client automatisch een delegated prefix (IA_PD) overeenkomt met de server en de prefix hint niet handmatig kan worden ingesteld, dat is gebruikelijk. Met het modem in router mode ontvangt de WAN-interface waarschijnlijk nog geen IPv6-adres (IA_NA), maar met bridge mode zou dit wel het geval moeten zijn. Voor het LAN moet IPv6 nog apart worden ingeschakeld, je kunt hierbij kiezen voor SLAAC, zodat de DHCPv6 server alleen stateless wordt gebruikt, c.q. niet voor adrestoewijzing, maar wel om bijvoorbeeld DNS-servers te verspreiden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Ouroboros en een warm welkom op de Community,

Top dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag! Ik begrijp uit je bericht dat je graag een andere DHCP Subnet range wenst te gebruiken op jouw modem. Ik heb jouw gegevens er direct even bij gepakt en een verzoek ingediend bij onze collega's van InHome Engineering. Na de configuratiewijziging op het modem ben je binnen 24 tot uiterlijk 48 uur in staat om de DHCP Range aan te passen naar hetgeen je aangeeft in jouw bericht. 

 

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik heb de bridged mode nogmaals aan laten zetten zojuist. Ik krijg nu ook zo te zien een ipv6 adres op mijn WAN2 interface inderdaad dus dat is mooi. Echter kan ik de prefix hint nogsteeds niet aan passen voor zover ik kan zien in WAN settings op mijn router. Nogmaals een screenshot. In mijn LAN1 settings zou ipv6 enabled moeten zijn voor wat ik kan zien. Tickbox voor de dienst is enabled, ULA is uit, de DNS ipv6 server: deploy when WAN up, management: SLAAC, DHCPv6 dienst ook enabled met auto-ipv6 range. Bijgevoegd nogmaals screenshot. Wat zou ik nu precies nog moeten enablen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Zoals eerder aangegeven kan de prefix hint naar alle waarschijnlijkheid niet handmatig ingesteld worden bij Draytek-routers. Daar is op zich niets mis mee. De WAN-interface heeft een IA_NA-adres ontvangen en uit de IA_PD (/56 of /57, automatisch overeengekomen) is een /64 geselecteerd voor de LAN-interface. DHCPv6 en prefix delegation werken dus naar behoren. Binnen het LAN zou je nu ook van IPv6 gebruik moeten kunnen maken.

 

Op het modem is bij bridge mode alleen nog het subnet 192.168.100.0/24 bruikbaar voor diagnostiek, de webinterface is bereikbaar op 192.168.100.1.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Beste Paul. Bedankt voor je bericht. Wat dat betreft mag het verzoek richting Engineering ge-cancelled worden, sorry voor eventuele extra moeite. Op dit moment is mijn bridged mode configuratie al bijna 100% dus heeft een extra subnet op mijn ziggobox geen toegevoegde waarde meer denk ik, en kan denk ik ook niet meer. Wel jammer dat klanten nieuwe en oud deze functionaliteit niet zelf mogen behouden bij overgang naar Ziggo. Derhalve het voor Ziggo niet relevant is lijkt me welke range mensen in hun eigen huis gebruiken. Maar fijn dat er een hulpzame community is om 3rd party modems te ondersteunen.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ah oke, ik had je bericht anders begrepen. Ik dacht dat ik dit nog handmatig moest kunnen instellen op het moment dat de WAN2 een ipv6 ontving. Bedankt voor alle hulp en informatie @tobiastheebe. Ik heb weer wat geleerd.

 

Ik zal de thread sluiten met jouw reactie een aantal posts terug als oplossing

 

groet

Ouroboros

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Graag gedaan, laat het gerust weten als je nog vragen hebt of ergens tegenaan loopt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Ouroboros Beste Paul. Bedankt voor je bericht. Wat dat betreft mag het verzoek richting Engineering ge-cancelled worden, sorry voor eventuele extra moeite. Op dit moment is mijn bridged mode configuratie al bijna 100% dus heeft een extra subnet op mijn ziggobox geen toegevoegde waarde meer denk ik, en kan denk ik ook niet meer. 

Heel graag gedaan. Het verzoek is helaas niet te cancelen, maar heeft verder geen effect op jouw modem aangezien je het modem nu in bridged modus gebruikt. Mocht je het subnet van het modem alsnog willen aanpassen dan kan dat altijd nog door in te loggen op de modemrouter interface en het gewenste subnet (zoals door jou doorgegeven) in te typen. Laat je het weten als wij jou verder nog ergens mee kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic