1
Vraag
2
Reacties
PatrickDB1

Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

Deel 2 - Instabiel internet T3 T4

Aangezien het topic gesloten is het vervolg er op.
https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Instabiel-internet-T3-T4/td-p/969975
*Korte omschrijving: Kabelbreuk en AOP meerdere keren vervangen, ofwel uit te sluiten van dit probleem.

Wegens te veel werken en amper tijd slinger ik de vorige topic weer aan betreft stabiel internet.
Plus het feit om "weer" informatie/resultaten op te slaan gewoon te veel tijd en inspanning kost.
----
Note: *Geen Prio probleem dit maar wel af en toe storend maar hoeft niet ala minuut opgelost te zijn.
----

Internet vliegt er gelukkig niet uit, maar stabiel is het zeker op bepaalde momenten niet.
Vaak haperingen tijden het surfen en mocht ik eens een online spel doen "Lag spikes"
*Denk aan lang laden van een pagina of connectie problemen.
Meerdere websites of programma's hebben daar last van.
Probleem ook bij andere devices, Willekeurige DNS ips ook geprobeerd of het aan ziggo lag maar dat is het ook niet.
*Van korte duur pak beet 5 a 20 sec max. (en niet continu)
Lijkt net of het modem bij moet komen van even kort intensief gebruik aka puma6/7 problemen.
Extreem veel Pre RS Errors.

Krijg zeker meerdere keren per dag ook van mijn alarmsysteem die via backup 4G werkt bericht(Log).
Ofwel na veel informatie te hebben gevonden via het forum gewoon die beruchte Connectbox (Compal).
Leeftijd box / in gebruik Feb 2022, geleverd Sep 2021)

Via DSL report een greep screenshots die ik gelijk heb gemaakt toen het internet gewoon rot binnenkwam.
Uiteraard gelijk alles afgesloten zodat de test via idl kon plaatsvinden
+Willekeurige testen tussendoor, vaak geeft DSL ook geen rode vlekken aan.
*Heb mijn vraagtekens bij 2 opnames waar extreem veel rood plaatsvind, denk dat daar van DSL report wat aan de hand was

*Betreft non Puma6/7 modems zijn de tabellen gewoon voor 95% groen en een enkele lichtgekleurde blokje
Aldus bij Ziggo, zowel de UBC1318ZG en de testmodem van 2022 (Broadcom chip)
Screenshots:

Lees meer
DSL.jpg

buffer.jpg



  • Indien mogelijk gaarne andere modem waar geen "Intel Puma" chip in zit.
    Heb hier nog een Ubee: EVM3200 (320b) (Non wifi) liggen, zeker 11jaar trouwe dienst gedaan in vorige huis zonder haperingen en issues (weet niet of dat nog mogelijk is?)

  • Ubee UBC1318ZG, Eigenlijk liever niet maar als er geen keus is dan vooruit maar.
    *Vindt het ingebakken wifi wel prima wat ziggo aanbied, zou dan zelf een router moeten aanschaffen.

  • Wellicht test modem of de opvolger... Prima als ik daar de "Geheimhoudingsverklaring" voor moet tekenen.
    Of indien deze nieuwe modem wordt uitgeleverd over 1/2/3/4 maanden vindt ik het tevens ook niet erg om daar op te wachten, snap dat Ziggo liever niet de UBC1318ZG uitlevert aan particulieren klanten.


Als extra gegevens Modem / AOP aansluiting:
Downstream

Lees meer
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1666000000736256qam9
2602000000637256qam1
3610000000737256qam2
4618000000737256qam3
5626000000737256qam4
6634000000737256qam5
7642000000737256qam6
8650000000637256qam7
9658000000737256qam8
10674000000737256qam10
11682000000737256qam11
12690000000736256qam12
13698000000737256qam13
14706000000737256qam14
15714000000737256qam15
16722000000736256qam16
17730000000737256qam17
18738000000636256qam18
19794000000435256qam25
20802000000435256qam26
21810000000335256qam27
22834000000235256qam30
23842000000235256qam31
24850000000235256qam32

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1Goed (Locked)36.610593887890032760
2Goed (Locked)37.636593857802421280
3Goed (Locked)37.356593857809881056
4Goed (Locked)37.356593857729002634
5Goed (Locked)37.356593857803921515
6Goed (Locked)37.356593857804861425
7Goed (Locked)37.636593857735282870
8Goed (Locked)37.356593857698112601
9Goed (Locked)37.356593857781191326
10Goed (Locked)37.356593857805492752
11Goed (Locked)37.356593857822531609
12Goed (Locked)36.610593857804314258
13Goed (Locked)37.356593857669422862
14Goed (Locked)37.356593857701232569
15Goed (Locked)37.356593857820522764
16Goed (Locked)36.610593857832582693
17Goed (Locked)37.35659385770545933
18Goed (Locked)36.610593857844171812
19Goed (Locked)35.5955938571062461798
20Goed (Locked)35.9735938577555211007
21Goed (Locked)35.5955938576992418867
22Goed (Locked)35.7805938574703129326
23Goed (Locked)35.7805938575731431771
24Goed (Locked)35.7805938574860040973

Upstream

Lees meer
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
138400000475.12064qam16
245200000475.12064qam15
358800000475.12064qam13
452000000475.12064qam14

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
12.00050
22.00020
32.00030
42.00020

Netwerk historie

Lees meer

Tijd

Prioriteit

Omschrijving

 

29-07-2022 16:33:10

notice

GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

29-07-2022 16:23:28

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=61.76.203.92 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 09:18:42

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 09:18:40

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=91.228.165.159 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 08:27:02

error

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 08:27:00

error

DHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 08:17:47

notice

Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:080d:0000:0000:0000:200a MAC=01:5C:89:3E:46:86;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

27-07-2022 22:32:56

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

27-07-2022 22:17:55

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=195.208.6.1 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 20:01:24

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 20:01:05

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=195.208.6.1 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 08:54:39

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 07:43:59

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=119.204.50.5 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 13:05:36

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 13:03:34

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=162.241.216.182 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 01:08:40

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 00:52:49

notice

Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:4025:0401:0000:0000:0000:00bc MAC=01:5C:89:3E:46:86;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23-07-2022 17:22:35

notice

IP Flood - src=77.81.24.142 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23-07-2022 17:17:33

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=76.92.200.28 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23-07-2022 12:49:34

error

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Aansluiting AOP:

Lees meer
IMG_20220729_164022973_HDR.jpg
*Vorige Topic is mijn hoofdkabel gerepareerd en AOP al meerdere keren vervangen.
Dit is dus uit te sluiten dat er niks mis is met het AOP, maar modem het probleem momenteel is.

Graag hoor ik van de mods wat zij kunnen bieden. @Paul Heeft toen geholpen.
*Wacht rustig af op antwoord of vervolg stappen, hoor graag wat de opties zijn.

110 Reacties 110
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@PatrickDB1 Even een tussentijdse update: onze engineers zijn op dit moment nog druk aan het testen en onderzoeken. Zodra er meer te melden valt laat ik het natuurlijk weten. Er wordt in iedergeval hard aan een oplossing gewerkt. 

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

Goeie dag @Paul 
Heb mijn modem vanochtend (16-11-2022 - 11:45) een reboot gegeven om de log te verschonen.
Na het verzoek aan "allen" doormiddel van uw request op het topic : docsis 3.1 upstream IUC's
-
Zondag en maandag  (13/14-11) was er merkbaar niks aan de hand met de verbinding.
Geen gestutter en zelfs bleven de Correctables op het OFDM PLC stil staan zonder op te lopen.
Maar 15 en 16-11 ging het extreem weer de verkeerde kant op zelfs de Correctables op de andere kanalen die laag waren liepen op naar de 300/600 per kanaal + Uncorrectables.
+de T2-T3-timeouts vlogen weer om de oren.
+Ubee modem staat vaak op: "Verbonden Partial bonding US"
*Helaas vergeten hier screenshot van te maken.

Bijgaande uit de router een log met tijden van stable line van ziggo.
+Meer overige info indien noodzakelijk.
Bedankt voor de info/reminder en gaat zeker goed komen.


line Quality.jpg15-11.jpg

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dit probleem is ook zeker nog niet opgelost, ik vrees dat dit nog wel effe gaat duren

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hmm nu ik die log zie

misschien kan @tobiastheebe nog een blik werpen

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

@MR_CHIP 
Die T2/T3 meldingen kunnen wellicht ook van bovenaf komen / testen/ veranderingen aan het netwerk.
Modem heeft reset gekregen na 12 dagen, ofwel deze ubee modem heeft het volgens mij niet langer vol gehouden dan 15dagen zonder extreem veel meldingen / Correctables 
Na reset van de modem blijven de meldingen meestal rustig de eerste 1,5week lijkt het op.
Maar netwerkzaamheden kan invloed hier op hebben uiteraard.

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

(1 days 07h:13m:37s.00)uptime...

*Uncorrectables 29/30/31 normaal of heeft het te maken met de testen?
Niks af te lezen in de logs van de Ubee.

17-11.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Er is instraling van 4G en 5G zichtbaar in de downstream, gezien de beduidend lagere MER-waarden en snel oplopende (un)correctable RS errors op een aantal kanalen. De event log van (eer)gisteren laat continue ranging-problemen zien, vermoedelijk op het OFDMA-kanaal. De wijziging van de OFDMA IUC's is ook nog niet doorgevoerd (3 4 10 11 12 13 naar 3 4 12 13).

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@PartickDB1 Inmiddels heeft er een aanpassing aan netwerkzijde plaatsgevonden. Wil je het modem straks eens opnieuw opstarten en daarna testen wat je bevindingen zijn? Jouw feedback kan ik dan direct doorgeven aan onze engineers. 

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

Stroom er af, kon totaal niet meer inloggen op het modem.
25/11/2022 - 19:19 Reset modem

Afwachten uiteraard, meestal pas na 1,5week komen de problemen.
Hou u op de hoogte.

~~
Ps. (3 4 10 11 12 13 - Modulation/Profile ID)
Nog steeds correct? Begreep dat dit naar "3 4 12 13" ging volgens @tobiastheebe 

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

11:15
11:17
Modem Crash (2x)
(Of reset van boven)

*Mits dit een reboot van bovenaf is zou het prettig zijn als dit in de nacht gebeurt,
kan nu weer overnieuw beginnen met mijn werk door connectie lost.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan je het mldem log posten, misschien is daar aan te zien waardoor de reboot gebeurde

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

Log lijkt wel beperkt geworden.
Veel meldingen worden niet meer weergeven of lijkt weg gefilterd te worden.
*Dit is wat ik nu heb, (Tussen 15/11 en 26/11 zaten zeker vele meldingen die nu niet meer zichtbaar zijn)

 

Naamloos.jpg

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hmm daar is ook niet veel aan te zien zo...

 

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

Update Next day...
*Even het moment van flinke hapering.

 

Uptime Ubee: 1 days 00h:07m:20s.00

1111.jpg

 

22s.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Nog steeds uitval c.q. mislukkende maintenance ranging op het OFDMA-kanaal.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@PatrickDB1 Wil je het modem vandaag nog eens herstarten en testen wat jouw bevindingen zijn? 

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

@Paul 
13:28 Reboot uitgevoerd

Edit-->Nog niet doorgevoerd.
Modulation/Profile ID : 3 4 10 11 12 13 

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

29-11-2022 - 20:04 Reboot
*Modem compleet vast gelopen / niet benaderbaar

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@PatrickDB1 Hoe gaat het op dit moment met de verbinding?

PatrickDB1
Topicstarter
Level 7
  • 133Posts
  • 1Oplossingen
  • 60Likes

@Paul 

Verbinding = even in orde geweest op: 5 tot 9 november.
*Geen happeringen ect.. Eindelijk!
Ofwel totaal haast geen Correctables/Uncorrectables
+ OFDM PLC kwam er maar dagelijks ongeveer 25 meldingen van bij.

1.jpg
--------------------------------------------------------------------------
Daarna = het gewoon een complete RAMP!
Continu weer haperingen dat het internet een minuut of langer vast staat.
+Het is wel iets minder geworden dan voorheen..
+Modem houdt het voor geen meter vol om 2weken nonstop aan te blijven.
Vandaag weer: 13/13/2022 - 10:32 Knalt het compleet er weer uit + modem is totaal niet meer benaderbaar.

Toevallig gisteren gekeken en die log heb ik niet opgeslagen:
Kanaal 30/31 - Uncorrectables tegen de 400 per kanaal.
OFDM PLC uitgerekend per dag meer dan 3 miljoen Correctables.
Iedereen blijft maar roepen dat dit niet erg is:
Mijn mening, door deze hoge aantallen crasht de modem
*Modulation/Profile ID staat nu momenteel nog steeds op: 3 4 10 11 12 13


Het geke is dat meldingen compleet automatisch verdwijnen uit de log binnen het uur.
ssssssssss.jpg

 

---------------------------------
Via Ubee modem krijg ik tot heden geen error meer over Partial bonding us.
Ofwel netjes groene Bridge modus.
Wat ook opvalt is dat de : Startup Procedure vlekke loos is (zie screen)
453453345.jpg
----------------------
Log staat compleet weer vol gespamt dagelijks met de bekende meldingen: 
CM-Status / DS Profile assignment change

Huidige signaal status % lijn:
dddds.jpg

Conclusie er zijn momenten geweest dat het perfect was het internet.
Tuurlijk kan het voorkomen dat er een issue is, maar niet zo veel steeds.
De lijnen van de % screenshot geven niet de haperingen aan van het internet maar de complete vastlopers/Reboots van modem doormiddel van vermoedelijke crash.

Ik ben 1 van de weinige op dit forum waarbij de OFDM PLC Extreem oplogen.
Aantallen zijn fors bij de meeste maar bij mij dagelijks per miljoenen en dit is wederom niet gezond.
-------

Welke stappen zijn er genomen op de locatie waar dit internet wordt afgenomen?
Het zal prettig zijn dat er wat meer duidelijkheid komt.

Misschien domme vraag..
Andere type splitter er op? Heb nu de POA-01-B er op zitten.
Wellicht dat een andere voor minder of meer demping kan zorgen of een extra demper er tussen ofzo?
Wellicht dat de waardes/errors drukt?
Of wellicht:
Channel 32 downstream(OFDM) channel 5 upstream (OFDMA) compleet uitschakelen.
Weet niet of dit mogelijk is en wat het doet mijn mijn download/upload en latancy...

puma.jpg
*Sinds de komst van het: OFDMA Upstream kanaal is de ubee helaas niet meer (zowat) compleet groen als voorheen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic