Aangezien het topic gesloten is het vervolg er op.
https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Instabiel-internet-T3-T4/td-p/969975
*Korte omschrijving: Kabelbreuk en AOP meerdere keren vervangen, ofwel uit te sluiten van dit probleem.
Wegens te veel werken en amper tijd slinger ik de vorige topic weer aan betreft stabiel internet.
Plus het feit om "weer" informatie/resultaten op te slaan gewoon te veel tijd en inspanning kost.
----
Note: *Geen Prio probleem dit maar wel af en toe storend maar hoeft niet ala minuut opgelost te zijn.
----
Internet vliegt er gelukkig niet uit, maar stabiel is het zeker op bepaalde momenten niet.
Vaak haperingen tijden het surfen en mocht ik eens een online spel doen "Lag spikes"
*Denk aan lang laden van een pagina of connectie problemen.
Meerdere websites of programma's hebben daar last van.
Probleem ook bij andere devices, Willekeurige DNS ips ook geprobeerd of het aan ziggo lag maar dat is het ook niet.
*Van korte duur pak beet 5 a 20 sec max. (en niet continu)
Lijkt net of het modem bij moet komen van even kort intensief gebruik aka puma6/7 problemen.
Extreem veel Pre RS Errors.
Krijg zeker meerdere keren per dag ook van mijn alarmsysteem die via backup 4G werkt bericht(Log).
Ofwel na veel informatie te hebben gevonden via het forum gewoon die beruchte Connectbox (Compal).
Leeftijd box / in gebruik Feb 2022, geleverd Sep 2021)
Via DSL report een greep screenshots die ik gelijk heb gemaakt toen het internet gewoon rot binnenkwam.
Uiteraard gelijk alles afgesloten zodat de test via idl kon plaatsvinden
+Willekeurige testen tussendoor, vaak geeft DSL ook geen rode vlekken aan.
*Heb mijn vraagtekens bij 2 opnames waar extreem veel rood plaatsvind, denk dat daar van DSL report wat aan de hand was
*Betreft non Puma6/7 modems zijn de tabellen gewoon voor 95% groen en een enkele lichtgekleurde blokje
Aldus bij Ziggo, zowel de UBC1318ZG en de testmodem van 2022 (Broadcom chip)
Screenshots:
Als extra gegevens Modem / AOP aansluiting:
Downstream
1 | 666000000 | 7 | 36 | 256qam | 9 |
2 | 602000000 | 6 | 37 | 256qam | 1 |
3 | 610000000 | 7 | 37 | 256qam | 2 |
4 | 618000000 | 7 | 37 | 256qam | 3 |
5 | 626000000 | 7 | 37 | 256qam | 4 |
6 | 634000000 | 7 | 37 | 256qam | 5 |
7 | 642000000 | 7 | 37 | 256qam | 6 |
8 | 650000000 | 6 | 37 | 256qam | 7 |
9 | 658000000 | 7 | 37 | 256qam | 8 |
10 | 674000000 | 7 | 37 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 7 | 37 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 7 | 36 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | 7 | 37 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 7 | 37 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 7 | 37 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 7 | 36 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 7 | 37 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 6 | 36 | 256qam | 18 |
19 | 794000000 | 4 | 35 | 256qam | 25 |
20 | 802000000 | 4 | 35 | 256qam | 26 |
21 | 810000000 | 3 | 35 | 256qam | 27 |
22 | 834000000 | 2 | 35 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 2 | 35 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 2 | 35 | 256qam | 32 |
1 | Goed (Locked) | 36.610 | 59388789003 | 2760 |
2 | Goed (Locked) | 37.636 | 59385780242 | 1280 |
3 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385780988 | 1056 |
4 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385772900 | 2634 |
5 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385780392 | 1515 |
6 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385780486 | 1425 |
7 | Goed (Locked) | 37.636 | 59385773528 | 2870 |
8 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385769811 | 2601 |
9 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385778119 | 1326 |
10 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385780549 | 2752 |
11 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385782253 | 1609 |
12 | Goed (Locked) | 36.610 | 59385780431 | 4258 |
13 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385766942 | 2862 |
14 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385770123 | 2569 |
15 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385782052 | 2764 |
16 | Goed (Locked) | 36.610 | 59385783258 | 2693 |
17 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385770545 | 933 |
18 | Goed (Locked) | 36.610 | 59385784417 | 1812 |
19 | Goed (Locked) | 35.595 | 59385710624 | 61798 |
20 | Goed (Locked) | 35.973 | 59385775552 | 11007 |
21 | Goed (Locked) | 35.595 | 59385769924 | 18867 |
22 | Goed (Locked) | 35.780 | 59385747031 | 29326 |
23 | Goed (Locked) | 35.780 | 59385757314 | 31771 |
24 | Goed (Locked) | 35.780 | 59385748600 | 40973 |
Upstream
1 | 38400000 | 47 | 5.120 | 64qam | 16 |
2 | 45200000 | 47 | 5.120 | 64qam | 15 |
3 | 58800000 | 47 | 5.120 | 64qam | 13 |
4 | 52000000 | 47 | 5.120 | 64qam | 14 |
1 | 2.0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 3 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
Netwerk historie
Tijd | Prioriteit | Omschrijving |
29-07-2022 16:33:10 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
29-07-2022 16:23:28 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=61.76.203.92 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 09:18:42 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 09:18:40 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=91.228.165.159 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 08:27:02 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 08:27:00 | error | DHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 08:17:47 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:080d:0000:0000:0000:200a MAC=01:5C:89:3E:46:86;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
27-07-2022 22:32:56 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
27-07-2022 22:17:55 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=195.208.6.1 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-07-2022 20:01:24 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-07-2022 20:01:05 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=195.208.6.1 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-07-2022 08:54:39 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-07-2022 07:43:59 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=119.204.50.5 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25-07-2022 13:05:36 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25-07-2022 13:03:34 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=162.241.216.182 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25-07-2022 01:08:40 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25-07-2022 00:52:49 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:4025:0401:0000:0000:0000:00bc MAC=01:5C:89:3E:46:86;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-07-2022 17:22:35 | notice | IP Flood - src=77.81.24.142 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-07-2022 17:17:33 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=76.92.200.28 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-07-2022 12:49:34 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Aansluiting AOP:
Graag hoor ik van de mods wat zij kunnen bieden. @Paul Heeft toen geholpen.
*Wacht rustig af op antwoord of vervolg stappen, hoor graag wat de opties zijn.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Update 2:
Wat een snelle top service van PloegGo!
Alles al snel in werking gezet en net contact gehad met ploeg go.
Aanstaande maandag: 08-03-2023 staan de herstelwerkzaamheden gepland.
*Onder voorbehoud i.v.m. dat er een gedeelte over een prive stuk loopt en moet nog toestemming voor krijgen, vermoed geen problemen en ploeg go verwacht daar ook niet te hoeven zijn, maar liever voorbereid dat ze gelijk door kunnen.
Ofwel eerste (plusminus) 6meter coax kabel van EV kast vervangen.
Hou u op de hoogte @Paul .
Gr.
@PatrickDB1 Hartelijk dank voor je updates! We zijn heel benieuwd wat je bevindingen zijn nu aannemer PloegGo (n.a.v. schadeticket: KBS-253894) ook is langs geweest.
Goeie dag @Paul
Excuus voor langere reactie #ziek.
PloegGO is inderdaad geweest.
Volgens de monteur van ziggo zelf zat er van de EV-kast een kabelbreuk/spike op 6 meter.
PloegGO meet niks, ofwel ook geen kabel vervangen.
Als het niet moet is het zeker niet nodig.
Enkel hebben ze de AOP vervangen die was volgens hun niet goed geïnstalleerd.
*Terwijl hun vorige collega het had geïnstalleerd + de laatste Ziggo monteur het ook had gecontroleerd.
Noch door weze meten en splitter vervangen omdat daar een verkeerde MER meting uitkwam op 1 kanaal.
//
Conclusie.
Status modem is weer in het goed: Internet (Verbonden - bridge mode)
Tot zo ver geen hikken/problemen nog mogen ervaren. (Event Log ook geen T3/4)
Enkel komen de Correctables en Correctables behoorlijk snel binnen.
Maar volgens ziggo moet dat niet uitmaken heb ik begrepen.
Wel enorm veel OFDM/OFDMA Profile ID veranderingen in de eventlog
2023-03-15 17:41:54 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:41:28 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:35:17 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:33:36 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:30:40 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:30:10 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:26:20 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:25:53 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:18:53 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:18:24 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:15:15 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:14:43 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:10:53 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:10:04 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:02:55 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2023-03-15 17:02:22 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
12-3 (4dagenup)
15-3 (3dagenup)
Ofwel de Coax kabel is volgens PloegGO prima in orde.
100% Quality line gelukkig ook 100% zonder dippen tot zo ver,
Paar kleine vraagjes:
Ziggo adverteert op hun eigen website voor Glasvezel-kabel
Ofwel straat kast (EV-Kast) Ligt hier GEEN glasvezel maar enkel coax.
*Ofwel van wijkcentrale naar EV kast geen glasvezel dus.
Is de informatie van de website verkeerd en dient straatkast (wijkcentrale) te zijn?
Of is dit punt van de EV-Kast bij mij in de straat gewoon verouderd.
Ziggo monteur kon de laatste datum van aanpassingen niet eens meer achterhalen.
*Wel voorzien van: Technetix-DBX-1200 in de EV-Kast
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Deel-2-Instabiel-internet-T3-T4/m-p/1134149/highlight/true#M1...
"Even een tussentijdse update van onze netwerkspecialisten. Bij jou op het netwerk staat binnenkort een upgrade van de CMTS op de planning. Een exacte datum is op dit moment nog niet bekend, maar achter de schermen wordt hier dus actie op ondernemen. Uiteraard laat ik het weten als er meer bekend wordt. "
@Paul U geeft hier aan op een upgrade van CMTS, Volgens ziggo monteur totaal niet aan de orde.
Conclusie het lijkt goed te werken, of het ook na een aantal dagen/weken zo blijft is afwachten.
Zou prettig zijn voor de afnemer + klantenservice/Community
@PatrickDB1 Hartelijk dank voor je uitgebreide terugkoppeling! In de eerste plaats, van harte beterschap.
Daarnaast is het goed om te lezen dat je bevindingen na het bezoek van Ploeg GO positief lijken te zijn. Mooi dat de kwaliteit v.d. verbinding 100% in orde leuk uit de controles.
Ziggo adverteert op hun eigen website voor Glasvezel-kabel
Ofwel straat kast (EV-Kast) Ligt hier GEEN glasvezel maar enkel coax.
*Ofwel van wijkcentrale naar EV kast geen glasvezel dus.
Is de informatie van de website verkeerd en dient straatkast (wijkcentrale) te zijn
De info zoals nu vermeldt op de website klopt inderdaad niet. Tot en met de wijkcentrale loopt glasvezelkabel. Het gedeelte vanaf de wijkcentrale tot aan de huisaansluiting bestaat nog uit coaxkabel. Vanwege de combinatie glasvezel en coasx wordt het giganet in Technische termen ook wel Hybrid Fiber Coax (HFC) genoemd. Ik heb direct even doorgegeven dat deze tekst op dit moment niet heel goed geformuleerd staat.
@Paul U geeft hier aan op een upgrade van CMTS, Volgens ziggo monteur totaal niet aan de orde.
Ik heb dit nog eens nagevraagd. Er is medio februari 2023 onderhoud gepleegd hogerop in ons netwerk.
Conclusie het lijkt goed te werken, of het ook na een aantal dagen/weken zo blijft is afwachten.
Zou prettig zijn voor de afnemer + klantenservice/Community
In ieder geval is het fijn om te lezen dat het vooralsnog erop lijkt dat alles goed werkt. Laten we hier nog even de vinger aan de pols houden en afwachten hoe het hier blijft gaan.
Even vervolg / Feedback.
Tot heden geen last meer gehad van de verbinding (of niet gemerkt)
Enkel 22/03 lag het er uit (Ofwel niet erg als zo iets 1x in de zoveel tijd gebeurt)
Correctables / Correctables vliegen volgens de log nog steeds uit als hoogvliegers (Ubee)
Maar wat ik al vermelde, dat ik zelf geen problemen onder ga en dus niet van relevant is.
Eigen Quality (simple) log van de router die de ubee controleert:
Ene keer vol 100% stabiel en daarna hikjes (Wederom.. merk daar tot heden niks van)
**(2/3 april stroom er af geweest i.v.m. werkzaamheden meterkast)
Aldus tot zo ver geen problemen meer ervaren!
Dank nogmaals na 2x eindeloze topics
Uiteraard naar de helpende particulieren hier en ziggo crew!
Oja..
@Paul Beter laat dan nooit, dank nog voor de mooie kaart van afgelopen kerst wat in de bus kwam namens het hele community crew van ziggo!
ter vergelijk bij mij lopen de correctables ook aardig op
@MR_CHIP
Heb het de laatste tijd druk gehad met andere dingen.
Maar wat mij opvalt is dat jij channel 33 in bezit hebt.
En vermeen te lezen dat dit een nieuw extra channel is wat bepaalde gebruikers hebben verkregen op het 3.1 netwerk.
**Ofwel dat is wat er rond ging kwa verhaal, of het klopt weet ik niet (tweakers)
Enkel hier maar tot channel 32 toegang.
**Kan het zelf ook fout hebben hoor (bijvoorbeeld dat 33 pas actief is bij 1000mbit?)
32 of 33 channels hebben ligt aan het type cmts
@tobiastheebe toch ? volgens mij zei jij dat
voor vergelijk hier docsis 3.1 upstream info met verplaatsing ofdma tot richting fm/oproepband
Bij een Cadant/Arris/CommScope CMTS is het inderdaad normaal dat 31 i.p.v. 32 SC-QAM-kanalen worden gekoppeld sinds het OFDM-kanaal (t.b.v. DOCSIS 3.1) beschikbaar is.
@MR_CHIP
Betreffende link naar tweakers forum waar het werd opgemerkt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/74913922#74913922
*Gaat een aantal posts door
Ofwel als dit allemaal lijkt te kloppen = ziggo uiteraard lekker bezig achter de schermen voor uitbreiding👍
je hebt 2 soorten wijzigingen
diegene op tweakers heeft het over de downstream van 96 naar 119/122
ik heb het over de ofdma docsis 3.1 upstream naar de oproepband
leuk stukje vanuit tobias
Er zijn enkele maanden geleden al maatregelen genomen om de stabiliteit van dit kanaal te verhogen door twee IUC's (Interval Usage Codes, welke door het modem profiles worden genoemd) uit te schakelen. De IUC's bepalen o.a. de beschikbare modulaties, 10 en 11 zijn uitgeschakeld en 12 en 13 zijn beschikbaar gebleven. Dit heeft in de meeste wijknetten de stabiliteit van het kanaal significant verbeterd, maar sporadisch is er op sommige locaties nog instabiliteit zichtbaar. De volgende stap is het verplaatsen van het kanaal naar boven de ATDMA-kanalen, op sommige locaties is dit al uitgevoerd. Op mijn UBC1318ZG heb ik overigens nooit US partial bonding ervaren, ook niet toen IUC's 10 en 11 nog beschikbaar waren voor het OFDMA-kanaal. Sporadisch was er wel terugval van 10 naar 11. In november zijn IUC's 12 en 13 uitgeschakeld en sindsdien heb ik nooit meer terugval in IUC gezien. Als het OFDMA-kanaal eenmaal is verplaatst naar boven de ATDMA-kanalen c.q. de startfrequentie 74/82 MHz is, dan zou de stabiliteit moeten verbeteren en zouden IUC's 10 en 11 op termijn ook weer beschikbaar moeten kunnen komen. Voor zover ik weet zijn dit de modulaties: 10 = 512-QAM, 11 = 256-QAM, 12 = 64-QAM, 13 = 16-QAM. Het is nu ook nog een erg smal kanaal (15 MHz) en kan na de verplaatsing uitgebreid worden tot maximaal 96 MHz. De huidige DOCSIS 3.1-modems ondersteunen 2×2 bonding voor OFDM (2× 192 MHz) en OFDMA (2× 96 MHz).
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.