1
Vraag
2
Reageer en help mee
PatrickDB1

Raadgever
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

Deel 2 - Instabiel internet T3 T4

Aangezien het topic gesloten is het vervolg er op.
https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Instabiel-internet-T3-T4/td-p/969975
*Korte omschrijving: Kabelbreuk en AOP meerdere keren vervangen, ofwel uit te sluiten van dit probleem.

Wegens te veel werken en amper tijd slinger ik de vorige topic weer aan betreft stabiel internet.
Plus het feit om "weer" informatie/resultaten op te slaan gewoon te veel tijd en inspanning kost.
----
Note: *Geen Prio probleem dit maar wel af en toe storend maar hoeft niet ala minuut opgelost te zijn.
----

Internet vliegt er gelukkig niet uit, maar stabiel is het zeker op bepaalde momenten niet.
Vaak haperingen tijden het surfen en mocht ik eens een online spel doen "Lag spikes"
*Denk aan lang laden van een pagina of connectie problemen.
Meerdere websites of programma's hebben daar last van.
Probleem ook bij andere devices, Willekeurige DNS ips ook geprobeerd of het aan ziggo lag maar dat is het ook niet.
*Van korte duur pak beet 5 a 20 sec max. (en niet continu)
Lijkt net of het modem bij moet komen van even kort intensief gebruik aka puma6/7 problemen.
Extreem veel Pre RS Errors.

Krijg zeker meerdere keren per dag ook van mijn alarmsysteem die via backup 4G werkt bericht(Log).
Ofwel na veel informatie te hebben gevonden via het forum gewoon die beruchte Connectbox (Compal).
Leeftijd box / in gebruik Feb 2022, geleverd Sep 2021)

Via DSL report een greep screenshots die ik gelijk heb gemaakt toen het internet gewoon rot binnenkwam.
Uiteraard gelijk alles afgesloten zodat de test via idl kon plaatsvinden
+Willekeurige testen tussendoor, vaak geeft DSL ook geen rode vlekken aan.
*Heb mijn vraagtekens bij 2 opnames waar extreem veel rood plaatsvind, denk dat daar van DSL report wat aan de hand was

*Betreft non Puma6/7 modems zijn de tabellen gewoon voor 95% groen en een enkele lichtgekleurde blokje
Aldus bij Ziggo, zowel de UBC1318ZG en de testmodem van 2022 (Broadcom chip)
Screenshots:

Lees meer
DSL.jpg

buffer.jpg



  • Indien mogelijk gaarne andere modem waar geen "Intel Puma" chip in zit.
    Heb hier nog een Ubee: EVM3200 (320b) (Non wifi) liggen, zeker 11jaar trouwe dienst gedaan in vorige huis zonder haperingen en issues (weet niet of dat nog mogelijk is?)

  • Ubee UBC1318ZG, Eigenlijk liever niet maar als er geen keus is dan vooruit maar.
    *Vindt het ingebakken wifi wel prima wat ziggo aanbied, zou dan zelf een router moeten aanschaffen.

  • Wellicht test modem of de opvolger... Prima als ik daar de "Geheimhoudingsverklaring" voor moet tekenen.
    Of indien deze nieuwe modem wordt uitgeleverd over 1/2/3/4 maanden vindt ik het tevens ook niet erg om daar op te wachten, snap dat Ziggo liever niet de UBC1318ZG uitlevert aan particulieren klanten.


Als extra gegevens Modem / AOP aansluiting:
Downstream

Lees meer
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1666000000736256qam9
2602000000637256qam1
3610000000737256qam2
4618000000737256qam3
5626000000737256qam4
6634000000737256qam5
7642000000737256qam6
8650000000637256qam7
9658000000737256qam8
10674000000737256qam10
11682000000737256qam11
12690000000736256qam12
13698000000737256qam13
14706000000737256qam14
15714000000737256qam15
16722000000736256qam16
17730000000737256qam17
18738000000636256qam18
19794000000435256qam25
20802000000435256qam26
21810000000335256qam27
22834000000235256qam30
23842000000235256qam31
24850000000235256qam32

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1Goed (Locked)36.610593887890032760
2Goed (Locked)37.636593857802421280
3Goed (Locked)37.356593857809881056
4Goed (Locked)37.356593857729002634
5Goed (Locked)37.356593857803921515
6Goed (Locked)37.356593857804861425
7Goed (Locked)37.636593857735282870
8Goed (Locked)37.356593857698112601
9Goed (Locked)37.356593857781191326
10Goed (Locked)37.356593857805492752
11Goed (Locked)37.356593857822531609
12Goed (Locked)36.610593857804314258
13Goed (Locked)37.356593857669422862
14Goed (Locked)37.356593857701232569
15Goed (Locked)37.356593857820522764
16Goed (Locked)36.610593857832582693
17Goed (Locked)37.35659385770545933
18Goed (Locked)36.610593857844171812
19Goed (Locked)35.5955938571062461798
20Goed (Locked)35.9735938577555211007
21Goed (Locked)35.5955938576992418867
22Goed (Locked)35.7805938574703129326
23Goed (Locked)35.7805938575731431771
24Goed (Locked)35.7805938574860040973

Upstream

Lees meer
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
138400000475.12064qam16
245200000475.12064qam15
358800000475.12064qam13
452000000475.12064qam14

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
12.00050
22.00020
32.00030
42.00020

Netwerk historie

Lees meer

Tijd

Prioriteit

Omschrijving

 

29-07-2022 16:33:10

notice

GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

29-07-2022 16:23:28

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=61.76.203.92 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 09:18:42

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 09:18:40

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=91.228.165.159 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 08:27:02

error

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 08:27:00

error

DHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 08:17:47

notice

Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:080d:0000:0000:0000:200a MAC=01:5C:89:3E:46:86;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

27-07-2022 22:32:56

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

27-07-2022 22:17:55

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=195.208.6.1 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 20:01:24

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 20:01:05

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=195.208.6.1 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 08:54:39

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 07:43:59

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=119.204.50.5 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 13:05:36

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 13:03:34

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=162.241.216.182 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 01:08:40

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 00:52:49

notice

Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:4025:0401:0000:0000:0000:00bc MAC=01:5C:89:3E:46:86;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23-07-2022 17:22:35

notice

IP Flood - src=77.81.24.142 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23-07-2022 17:17:33

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=76.92.200.28 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23-07-2022 12:49:34

error

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Aansluiting AOP:

Lees meer
IMG_20220729_164022973_HDR.jpg
*Vorige Topic is mijn hoofdkabel gerepareerd en AOP al meerdere keren vervangen.
Dit is dus uit te sluiten dat er niks mis is met het AOP, maar modem het probleem momenteel is.

Graag hoor ik van de mods wat zij kunnen bieden. @Paul Heeft toen geholpen.
*Wacht rustig af op antwoord of vervolg stappen, hoor graag wat de opties zijn.

30 Reacties 30
robinjoo19
Expert
Expert
  • 3674Posts
  • 52Oplossingen
  • 1182Likes

@Bert ik zie dat hier nog geen reactie op is gekomen denk dat een ubee in dit geval wel op zijn plaats is 😉 zou jij een schopje kunnen geven richting de mods 🙂

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59454Posts
  • 3995Oplossingen
  • 14847Likes

In dit geval lijkt het nog steeds op een signaalprobleem.

Een Ziggo moderator kan dieper in de systemen kijken en mogelijk een oorzaak zien en de juiste stappen zetten.

PatrickDB1
topicstarter
Raadgever
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

Heb aardig lang het forum/tweakers/overige door gesplit en betreft de issues waar ik mee zit.
En alles komt er gewoon op neer dat het de beruchte "Connectbox" issue is met Puma chip.
*Dit is niet te ontkennen en tal van bewijzen zijn daar mee geleverd

Wat load te voorduren en modem raakt al in paniek.
Gebeurt er weinig kan die het goed af.

@Bert Je geeft aan over signaalproblemen, volgens mij zijn maar waardes prima in orde.
*Buiten de Pre RS Errors vermoedelijk omdat die zo hoog zijn.(Of dat wat uitmaakt betwijfel ik)
Iets meer dan een maand geleden complete reset van modem gedaan en stonden ze redelijk op 0.

AOP en kabels meerdere keren vernieuwd, en hoofdkabel coax ook gerepareerd.
Zelf met eigen ogen gezien dat de kabel 100% in orde is zonder ruis ect.

Maar aldus, dit heeft niet per direct haast (vorige topic wel omdat er geen internet/connectie mogelijk was)
Gewenste oplossing uiteraard een non Intel(Puma) chip modem.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59454Posts
  • 3995Oplossingen
  • 14847Likes

De Pre RS Errors is het aantal pakketten wat dit modem ontvangt, dat wordt verkeerd weergegeven in dit modem, alles is opgeschoven.

De Post RS Errors zijn pakketten die gerepareerd zijn en in werkelijkheid de Pre RS Errors zijn, die zouden niet boven enkele of enkele tientallen uit moeten komen.

De Post RS Errors, de niet te repareren pakketten, zijn in dit modem niet te zien en zullen zeker niet 0 zijn, gezien de tig duizenden Pre RS Errors en die veroorzaken allerlei verbindingsproblemen.

Een Ziggo moderator kan dieper in de systemen kijken en meer zien en de juiste stappen zetten.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 1531Posts
  • 97Oplossingen
  • 328Likes

@PatrickDB1 als je verbinding niet stabiel is, dan is dat altijd vervelend. Goed dat je zelf ook al zoveel hebt getest en gedaan. 

Je verbinding (fysiek) ziet er netjes uit. Daarover inderdaad niets te klagen. Als ik je signaal uitlees, dan is dat ook echt prima. 

Wat we kunnen doen, is je modem omruilen voor de zogenoemde Ubee 1318ZG. Lijkt je dat wat? 

PatrickDB1
topicstarter
Raadgever
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

@Jacob 
Dat zou geweldig zijn als dat geregeld zou kunnen worden.
Zou zelf wel voor een router moeten zorgen maar dat is geen probleem.
Stabiliteit boven alles.

Wordt de "Ubee 1318ZG" al gelijk in brige modus gezet of moet ik daar zelf voor zorgen.
Door middel met klantenservice of bij het verbogen menu van de router zelf.
(http: 192.168.178.1/htdocs/rg_wan_opmode.php)

Mijn dank is groot.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 1531Posts
  • 97Oplossingen
  • 328Likes

@PatrickDB1 gaan we regelen, die komt via de post. Voor je oude modem krijg je keurig een retourdoos.

Deze zal je zelf nog even in de bridge mode moeten plaatsen. Hoe je dat aanvliegt lees je hier. Als het allemaal gelukt is, meld je het hier ook even? Dat is goed om te weten. Dank!

robinjoo19
Expert
Expert
  • 3674Posts
  • 52Oplossingen
  • 1182Likes

@Jacob zelf in bridge plaatsen is niet meer mogelijk sinds project prime time is afgerond je kan dit formulier gebruiken

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus

PatrickDB1
topicstarter
Raadgever
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

@Jacob Kleine toevoeging.
Ik maak veel gebruik van Ziggo wifi hotspots.
Puur omdat vodafone hotspot van mijn werk vaak geen connectie heeft of verbinding/bereik.
*Meerdere punten

Blijft dit actief voor mij...
Voor thuis geen probleem uiteraard, maar op locatie wel....

PatrickDB1
topicstarter
Raadgever
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

Thx voor die formulier, mooi dat er staat dat de wifi hotspots dan ook voor mij zelf verdwijnen en is wel een issue helaas.
*Altijd positief over ziggo hotspots en werkt vlekkeloos waar ik aan het werk ben.

robinjoo19
Expert
Expert
  • 3674Posts
  • 52Oplossingen
  • 1182Likes

dat is alleen als het modem ook ingebouwde wifi heeft

sorry voor het niet vermelden in het geval van het ubee modem komt er een speciale bootfile waardoor je nog steeds wifispots kan gebruiken 

 

 

al heb ik geen idee of dit uberhaupt nog van toepassing is vaak genoeg mensen gezien die met connectbox in bridge modus gebruiken en nog steeds wifi spots kunnen gebruiken

PatrickDB1
topicstarter
Raadgever
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

Top duidelijk.
Zeker erg blij mee...

Net ook bericht dat mijn nieuwe apparatuur onderweg is, en zal een van de komende dagen verschijnen. 
Staat connectbox bij maar weet dat het de ubee variant is 🙂

Zal na installatie een aantal dagen draaien/testen en zeker mijn beleving delen.

PatrickDB1
topicstarter
Raadgever
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

@Jacob 
Modem was snel binnen, Dank voor de zeer snelle levertijd!

Eindelijk veel groen bij DSL report en duidelijk merkbaar met internet gebruik.
Tot zo ver geen hikken/happeringen meer.
*Gaf aan met vorige reparatie van kabel dat het ook het geval was,

maar na een dag ging de connectbox elk keer weer in een dip met load.

///////////////////////////////////////////////////////

Heb even gewacht met posten van dit bericht tot het modem een aantal dagen heeft gedraaid.
Tot nu toe geen issues met alarm installatie betreft connectie.
Vele tabbladen open en internet blijft stabiel en geen dips of haperingen en online gaming ook geen problemen meer tot zo ver.
Ubee - UBC1318ZG staat in bridge naar -> ASUS RT-AX86S (Merlin)

///////////////////////////////////////////////////////

Even een post van de Logs: (Uptime: 7 days 17h:50m:59s.00)
*Veel Correctables OFDM PLC - 50646636
Is dit correct, komt ook veel terug in de log: OFDM/OFDMA 
DSL-Report*Tuurlijk geen puma chip meer maar dit laat wel zien dat de verbinding zeker tegen glasvezel aan ligt)

Lees meer
unknown.png

Ubee Status:

Lees meer
status.jpg

Ubee Log:

Lees meer
Log.jpg

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 2874Posts
  • 347Oplossingen
  • 764Likes

Goedemiddag @PatrickDB1

 

Wat jammer dat er afgelopen dagen niemand in je topic langs is geweest.

@robinjoo19 Zie jij kans om de TS nog van je support te voorzien? 🙂

robinjoo19
Expert
Expert
  • 3674Posts
  • 52Oplossingen
  • 1182Likes

nav het laatste bericht dacht ik dat alles in orde was ? @PatrickDB1 laat het gerust weten als je nog hulp nodig hebt 🙂

PatrickDB1
topicstarter
Raadgever
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

@Jamyla @Jacob 

*System Up Time 19 days 01h:58m:11s.00
Vraag mij af waarom de waardes van "OFDM Downstream" / "OFDM PLC" (97395745)
Zo hoog zijn, klopt dit en wat is dit voor iets?
Event log staat er ook vol mee, zie eerdere screenshot eerste gepost item.

sssssssssss.jpg

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 1531Posts
  • 97Oplossingen
  • 328Likes

@PatrickDB1 we gaan @robinjoo19 eens om zijn mening vragen. 

Los van de meting, ervaar je daarnaast kuren of zaken die je frappant vindt?

robinjoo19
Expert
Expert
  • 3674Posts
  • 52Oplossingen
  • 1182Likes

correctables op het OFDM kanaal zijn normaal en de uncorrectables zijn te laag op de overige sc-qam kanalen om daar iets van te merken

rxmer is ook goed op alle kanalen

 

 

merk je zelf iets aan de verbinding?

 

al zal ik @tobiastheebe ook effe vragen 😉

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12309Posts
  • 751Oplossingen
  • 4737Likes

Daar ben ik het mee eens. Ik ben benieuwd of de uncorrectable errors de afgelopen dagen nog zijn toegenomen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.