Aangezien het topic gesloten is het vervolg er op.
https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Instabiel-internet-T3-T4/td-p/969975
*Korte omschrijving: Kabelbreuk en AOP meerdere keren vervangen, ofwel uit te sluiten van dit probleem.
Wegens te veel werken en amper tijd slinger ik de vorige topic weer aan betreft stabiel internet.
Plus het feit om "weer" informatie/resultaten op te slaan gewoon te veel tijd en inspanning kost.
----
Note: *Geen Prio probleem dit maar wel af en toe storend maar hoeft niet ala minuut opgelost te zijn.
----
Internet vliegt er gelukkig niet uit, maar stabiel is het zeker op bepaalde momenten niet.
Vaak haperingen tijden het surfen en mocht ik eens een online spel doen "Lag spikes"
*Denk aan lang laden van een pagina of connectie problemen.
Meerdere websites of programma's hebben daar last van.
Probleem ook bij andere devices, Willekeurige DNS ips ook geprobeerd of het aan ziggo lag maar dat is het ook niet.
*Van korte duur pak beet 5 a 20 sec max. (en niet continu)
Lijkt net of het modem bij moet komen van even kort intensief gebruik aka puma6/7 problemen.
Extreem veel Pre RS Errors.
Krijg zeker meerdere keren per dag ook van mijn alarmsysteem die via backup 4G werkt bericht(Log).
Ofwel na veel informatie te hebben gevonden via het forum gewoon die beruchte Connectbox (Compal).
Leeftijd box / in gebruik Feb 2022, geleverd Sep 2021)
Via DSL report een greep screenshots die ik gelijk heb gemaakt toen het internet gewoon rot binnenkwam.
Uiteraard gelijk alles afgesloten zodat de test via idl kon plaatsvinden
+Willekeurige testen tussendoor, vaak geeft DSL ook geen rode vlekken aan.
*Heb mijn vraagtekens bij 2 opnames waar extreem veel rood plaatsvind, denk dat daar van DSL report wat aan de hand was
*Betreft non Puma6/7 modems zijn de tabellen gewoon voor 95% groen en een enkele lichtgekleurde blokje
Aldus bij Ziggo, zowel de UBC1318ZG en de testmodem van 2022 (Broadcom chip)
Screenshots:
Als extra gegevens Modem / AOP aansluiting:
Downstream
1 | 666000000 | 7 | 36 | 256qam | 9 |
2 | 602000000 | 6 | 37 | 256qam | 1 |
3 | 610000000 | 7 | 37 | 256qam | 2 |
4 | 618000000 | 7 | 37 | 256qam | 3 |
5 | 626000000 | 7 | 37 | 256qam | 4 |
6 | 634000000 | 7 | 37 | 256qam | 5 |
7 | 642000000 | 7 | 37 | 256qam | 6 |
8 | 650000000 | 6 | 37 | 256qam | 7 |
9 | 658000000 | 7 | 37 | 256qam | 8 |
10 | 674000000 | 7 | 37 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 7 | 37 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 7 | 36 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | 7 | 37 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 7 | 37 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 7 | 37 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 7 | 36 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 7 | 37 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 6 | 36 | 256qam | 18 |
19 | 794000000 | 4 | 35 | 256qam | 25 |
20 | 802000000 | 4 | 35 | 256qam | 26 |
21 | 810000000 | 3 | 35 | 256qam | 27 |
22 | 834000000 | 2 | 35 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 2 | 35 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 2 | 35 | 256qam | 32 |
1 | Goed (Locked) | 36.610 | 59388789003 | 2760 |
2 | Goed (Locked) | 37.636 | 59385780242 | 1280 |
3 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385780988 | 1056 |
4 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385772900 | 2634 |
5 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385780392 | 1515 |
6 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385780486 | 1425 |
7 | Goed (Locked) | 37.636 | 59385773528 | 2870 |
8 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385769811 | 2601 |
9 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385778119 | 1326 |
10 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385780549 | 2752 |
11 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385782253 | 1609 |
12 | Goed (Locked) | 36.610 | 59385780431 | 4258 |
13 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385766942 | 2862 |
14 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385770123 | 2569 |
15 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385782052 | 2764 |
16 | Goed (Locked) | 36.610 | 59385783258 | 2693 |
17 | Goed (Locked) | 37.356 | 59385770545 | 933 |
18 | Goed (Locked) | 36.610 | 59385784417 | 1812 |
19 | Goed (Locked) | 35.595 | 59385710624 | 61798 |
20 | Goed (Locked) | 35.973 | 59385775552 | 11007 |
21 | Goed (Locked) | 35.595 | 59385769924 | 18867 |
22 | Goed (Locked) | 35.780 | 59385747031 | 29326 |
23 | Goed (Locked) | 35.780 | 59385757314 | 31771 |
24 | Goed (Locked) | 35.780 | 59385748600 | 40973 |
Upstream
1 | 38400000 | 47 | 5.120 | 64qam | 16 |
2 | 45200000 | 47 | 5.120 | 64qam | 15 |
3 | 58800000 | 47 | 5.120 | 64qam | 13 |
4 | 52000000 | 47 | 5.120 | 64qam | 14 |
1 | 2.0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 3 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
Netwerk historie
Tijd | Prioriteit | Omschrijving |
29-07-2022 16:33:10 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
29-07-2022 16:23:28 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=61.76.203.92 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 09:18:42 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 09:18:40 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=91.228.165.159 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 08:27:02 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 08:27:00 | error | DHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-07-2022 08:17:47 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:080d:0000:0000:0000:200a MAC=01:5C:89:3E:46:86;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
27-07-2022 22:32:56 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
27-07-2022 22:17:55 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=195.208.6.1 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-07-2022 20:01:24 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-07-2022 20:01:05 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=195.208.6.1 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-07-2022 08:54:39 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-07-2022 07:43:59 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=119.204.50.5 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25-07-2022 13:05:36 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25-07-2022 13:03:34 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=162.241.216.182 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25-07-2022 01:08:40 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25-07-2022 00:52:49 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:4025:0401:0000:0000:0000:00bc MAC=01:5C:89:3E:46:86;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-07-2022 17:22:35 | notice | IP Flood - src=77.81.24.142 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-07-2022 17:17:33 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=76.92.200.28 MAC=00:01:5C:89:3E:46;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-07-2022 12:49:34 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=6x:02:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:89:3e:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Aansluiting AOP:
Graag hoor ik van de mods wat zij kunnen bieden. @Paul Heeft toen geholpen.
*Wacht rustig af op antwoord of vervolg stappen, hoor graag wat de opties zijn.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@PatrickDB1 Even een tussentijdse update: onze engineers zijn op dit moment nog druk aan het testen en onderzoeken. Zodra er meer te melden valt laat ik het natuurlijk weten. Er wordt in iedergeval hard aan een oplossing gewerkt.
Goeie dag @Paul
Heb mijn modem vanochtend (16-11-2022 - 11:45) een reboot gegeven om de log te verschonen.
Na het verzoek aan "allen" doormiddel van uw request op het topic : docsis 3.1 upstream IUC's
-
Zondag en maandag (13/14-11) was er merkbaar niks aan de hand met de verbinding.
Geen gestutter en zelfs bleven de Correctables op het OFDM PLC stil staan zonder op te lopen.
Maar 15 en 16-11 ging het extreem weer de verkeerde kant op zelfs de Correctables op de andere kanalen die laag waren liepen op naar de 300/600 per kanaal + Uncorrectables.
+de T2-T3-timeouts vlogen weer om de oren.
+Ubee modem staat vaak op: "Verbonden Partial bonding US"
*Helaas vergeten hier screenshot van te maken.
Bijgaande uit de router een log met tijden van stable line van ziggo.
+Meer overige info indien noodzakelijk.
Bedankt voor de info/reminder en gaat zeker goed komen.
dit probleem is ook zeker nog niet opgelost, ik vrees dat dit nog wel effe gaat duren
hmm nu ik die log zie
misschien kan @tobiastheebe nog een blik werpen
@MR_CHIP
Die T2/T3 meldingen kunnen wellicht ook van bovenaf komen / testen/ veranderingen aan het netwerk.
Modem heeft reset gekregen na 12 dagen, ofwel deze ubee modem heeft het volgens mij niet langer vol gehouden dan 15dagen zonder extreem veel meldingen / Correctables
Na reset van de modem blijven de meldingen meestal rustig de eerste 1,5week lijkt het op.
Maar netwerkzaamheden kan invloed hier op hebben uiteraard.
(1 days 07h:13m:37s.00)uptime...
*Uncorrectables 29/30/31 normaal of heeft het te maken met de testen?
Niks af te lezen in de logs van de Ubee.
Er is instraling van 4G en 5G zichtbaar in de downstream, gezien de beduidend lagere MER-waarden en snel oplopende (un)correctable RS errors op een aantal kanalen. De event log van (eer)gisteren laat continue ranging-problemen zien, vermoedelijk op het OFDMA-kanaal. De wijziging van de OFDMA IUC's is ook nog niet doorgevoerd (3 4 10 11 12 13 naar 3 4 12 13).
@PartickDB1 Inmiddels heeft er een aanpassing aan netwerkzijde plaatsgevonden. Wil je het modem straks eens opnieuw opstarten en daarna testen wat je bevindingen zijn? Jouw feedback kan ik dan direct doorgeven aan onze engineers.
Stroom er af, kon totaal niet meer inloggen op het modem.
25/11/2022 - 19:19 Reset modem
Afwachten uiteraard, meestal pas na 1,5week komen de problemen.
Hou u op de hoogte.
~~
Ps. (3 4 10 11 12 13 - Modulation/Profile ID)
Nog steeds correct? Begreep dat dit naar "3 4 12 13" ging volgens @tobiastheebe
11:15
11:17
Modem Crash (2x)
(Of reset van boven)
*Mits dit een reboot van bovenaf is zou het prettig zijn als dit in de nacht gebeurt,
kan nu weer overnieuw beginnen met mijn werk door connectie lost.
kan je het mldem log posten, misschien is daar aan te zien waardoor de reboot gebeurde
Log lijkt wel beperkt geworden.
Veel meldingen worden niet meer weergeven of lijkt weg gefilterd te worden.
*Dit is wat ik nu heb, (Tussen 15/11 en 26/11 zaten zeker vele meldingen die nu niet meer zichtbaar zijn)
hmm daar is ook niet veel aan te zien zo...
Update Next day...
*Even het moment van flinke hapering.
Uptime Ubee: 1 days 00h:07m:20s.00
Nog steeds uitval c.q. mislukkende maintenance ranging op het OFDMA-kanaal.
@PatrickDB1 Wil je het modem vandaag nog eens herstarten en testen wat jouw bevindingen zijn?
@Paul
13:28 Reboot uitgevoerd
Edit-->Nog niet doorgevoerd.
Modulation/Profile ID : 3 4 10 11 12 13
29-11-2022 - 20:04 Reboot
*Modem compleet vast gelopen / niet benaderbaar
@PatrickDB1 Hoe gaat het op dit moment met de verbinding?
@Paul
Verbinding = even in orde geweest op: 5 tot 9 november.
*Geen happeringen ect.. Eindelijk!
Ofwel totaal haast geen Correctables/Uncorrectables
+ OFDM PLC kwam er maar dagelijks ongeveer 25 meldingen van bij.
--------------------------------------------------------------------------
Daarna = het gewoon een complete RAMP!
Continu weer haperingen dat het internet een minuut of langer vast staat.
+Het is wel iets minder geworden dan voorheen..
+Modem houdt het voor geen meter vol om 2weken nonstop aan te blijven.
Vandaag weer: 13/13/2022 - 10:32 Knalt het compleet er weer uit + modem is totaal niet meer benaderbaar.
Toevallig gisteren gekeken en die log heb ik niet opgeslagen:
Kanaal 30/31 - Uncorrectables tegen de 400 per kanaal.
OFDM PLC uitgerekend per dag meer dan 3 miljoen Correctables.
Iedereen blijft maar roepen dat dit niet erg is:
Mijn mening, door deze hoge aantallen crasht de modem
*Modulation/Profile ID staat nu momenteel nog steeds op: 3 4 10 11 12 13
Het geke is dat meldingen compleet automatisch verdwijnen uit de log binnen het uur.
---------------------------------
Via Ubee modem krijg ik tot heden geen error meer over Partial bonding us.
Ofwel netjes groene Bridge modus.
Wat ook opvalt is dat de : Startup Procedure vlekke loos is (zie screen)
----------------------
Log staat compleet weer vol gespamt dagelijks met de bekende meldingen:
CM-Status / DS Profile assignment change
Huidige signaal status % lijn:
Conclusie er zijn momenten geweest dat het perfect was het internet.
Tuurlijk kan het voorkomen dat er een issue is, maar niet zo veel steeds.
De lijnen van de % screenshot geven niet de haperingen aan van het internet maar de complete vastlopers/Reboots van modem doormiddel van vermoedelijke crash.
Ik ben 1 van de weinige op dit forum waarbij de OFDM PLC Extreem oplogen.
Aantallen zijn fors bij de meeste maar bij mij dagelijks per miljoenen en dit is wederom niet gezond.
-------
Welke stappen zijn er genomen op de locatie waar dit internet wordt afgenomen?
Het zal prettig zijn dat er wat meer duidelijkheid komt.
Misschien domme vraag..
Andere type splitter er op? Heb nu de POA-01-B er op zitten.
Wellicht dat een andere voor minder of meer demping kan zorgen of een extra demper er tussen ofzo?
Wellicht dat de waardes/errors drukt?
Of wellicht:
Channel 32 downstream(OFDM) channel 5 upstream (OFDMA) compleet uitschakelen.
Weet niet of dit mogelijk is en wat het doet mijn mijn download/upload en latancy...
*Sinds de komst van het: OFDMA Upstream kanaal is de ubee helaas niet meer (zowat) compleet groen als voorheen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.