stanaanhane

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Deco's/ethernet poorten werken niet

Goedemorgen allen,

 

Ik heb een probleem met mijn netwerk. Het gaat over het volgende:

 

Sinds gisteren middag hebben wij geen internet verbinding met de Deco's (M4) en de ethernet poorten in het huis. De vertrouwde set-up (die voor meer dan een jaar vlekkenloos gewerkt heeft) was als volgt: Modem van ziggo (SmartWifi Modum Arris, geen bridge mode), vanuit hier ging een internet kabel naar een netwerk switch (TP-Link TL-SG116), hierop zijn alle kabels aangesloten voor de ethernet poorten én de hoofd Deco. Nu werkt de hoofddeco alleen als wij die direct aansluiten op de modum. En als er een kabel van de deco naar de netwerk switch gaat, doet de rest van het netwerk (ethernet poorten) het niet.

 

Nadat het internet stopte met werken, zagen we een rood constant licht branden op de Deco. Vervolgens heb ik de volgende tests uitgevoerd.  We hebben de switch met een andere switch (zeker werkende switch) getest. Dit verhielp het probleem niet. Kabels zijn getest, deze funcioneren naar behoren. Alle apparaten gereset. Bridge mode aangehad (werd een directe verbinding ook niet meer mogelijk met de Deco, ook vanuit poort 1. Andere poorten ook getest). Deze stappen verhielpen het probleem ook niet.

 

Weten jullie waar het mogelijk aan kan liggen? Ik hoor graag van jullie.

 

Alvast bedankt!

8 Reacties 8
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75186Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi is hiervoor de specialist.

Hij komt hier langs als / zodra hij online is.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

dus als ik het goed lees doen de ethernet poorten op het modem ook niet? alle vier of .....?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@stanaanhane  schreef:

....Sinds gisteren middag hebben wij geen internet verbinding met de Deco's (M4) en de ethernet poorten in het huis. De vertrouwde set-up (die voor meer dan een jaar vlekkenloos gewerkt heeft) was als volgt: Modem van ziggo (SmartWifi Modum Arris, geen bridge mode), vanuit hier ging een internet kabel naar een netwerk switch (TP-Link TL-SG116), hierop zijn alle kabels aangesloten voor de ethernet poorten én de hoofd Deco. Nu werkt de hoofddeco alleen als wij die direct aansluiten op de modum. En als er een kabel van de deco naar de netwerk switch gaat, doet de rest van het netwerk (ethernet poorten) het niet.

 

Nadat het internet stopte met werken, zagen we een rood constant licht branden op de Deco. Vervolgens heb ik de volgende tests uitgevoerd.  We hebben de switch met een andere switch (zeker werkende switch) getest. Dit verhielp het probleem niet. Kabels zijn getest, deze funcioneren naar behoren. Alle apparaten gereset. Bridge mode aangehad (werd een directe verbinding ook niet meer mogelijk met de Deco, ook vanuit poort 1. Andere poorten ook getest). Deze stappen verhielpen het probleem ook niet....


Hallo,


in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

Staan de Deco's in router mode, dan moeten de Deco's in 1 netwerklijn ( master Deco <> Deco-2 <> Deco-3 ) zijn aangesloten.
Maar omdat u een switch gebruikt, kan het zijn dat u de Deco's parallel van elkaar ( switch poort-1 <> Deco-1, switch poort-2 <> Deco-2, .... ) heeft aangesloten. Deze wijze van aansluiten kan wel, maar dan alleen in AP mode. Heeft u dan AP mode niet aan staan,, dan zullen de stations onderling de verbinding verliezen ( rode led ) en dan werken de netwerkaansluitingen op de Deco's natuurlijk ook niet meer.



Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

stanaanhane
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Pasi 

Hallo,

 

Bedankt voor je uitgebreidde bericht. De Deco's staan ingesteld als acces point. Waarddor de switch geen probleem moet zijn volgens mij? 

stanaanhane
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Die doen het wel. Maar zodra het naar een switch gaat, krijg ik geen signaal. Als de deco direct aansluit doet die het wel, maar een kabel vanuit de deco naar de switch doet het vervolgens ook niet. Dit is ook met twee verschillende switches getest. Er is van de week wel een update aan het netwerp uitgevoerd door ziggo, ik weet niet of dit een rol kan spelen?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@stanaanhane  schreef:

....De Deco's staan ingesteld als acces point. Waarddor de switch geen probleem moet zijn volgens mij? 


Inderdaad ... maar .... de Ziggo box is wel een Arris !!

Ondanks dat ik de Leidraad zo'n 2 jaar geleden geschreven heb en toen al met een 'update' aangaf dat de Arris wel eens wat problemen oplevert, heeft Ziggo ( volgens mij ) deze bug nooit verholpen.

Maar waarom dit probleem, zo spontaan weer optreed, geen idee. Want als de opzet van de Deco's samen met de Arris altijd al zo is geweest, dan heeft het dus wel gewerkt.


Misschien als eerste de Deco's maar eens resetten en aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is dat snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer netwerk bekabeling van o.a. het 1ste station ( = de master ) en zet deze aan

 

-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet de Deco's in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings problemen zijn.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Een warm welkom @stanaanhane! Wat vreemd dat de opstelling modem -> main Deco -> switch -> slave Deco's niet werkt zoals zou moeten.

Expert @Pasi heeft je nog eens van een mooie uitleg voorzien, zie ik. Heb je dit inmiddels al kunnen uitvoeren en heeft het iets opgeleverd? Mocht het probleem nog altijd spelen, laat het ons dan gelijk weten.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@stanaanhane  schreef:

Die doen het wel. Maar zodra het naar een switch gaat, krijg ik geen signaal. Als de deco direct aansluit doet die het wel, maar een kabel vanuit de deco naar de switch doet het vervolgens ook niet. Dit is ook met twee verschillende switches getest. Er is van de week wel een update aan het netwerp uitgevoerd door ziggo, ik weet niet of dit een rol kan spelen?


Een switch achter een Deco, mag geen probleem vormen.

Wat minimaal altijd moet werken is : ZMR <> kabel <> Deco1 <> kabel <> switch <> Deco2

Of Deco3 ook op de switch kan, is afhankelijk of de Deco's in router- of in AccessPoint mode staan. Resp nee en ja.

Maar het zou ook de Arris box kunnen zijn. Blijft het probleem bestaan, dan zou Ziggo een Compal box kunnen versturen...

Uitgelicht topic