1
Vraag
2
Reacties
Loes81

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Deco m4

We hebben een deco m4 set in huis. 

Hoofd deco in de woonkamer, 1 in de bijkeuken en 1 achter op stal. 

Nu staat die in de bijkeuken dichterbij de stal dan de woonkamer. Maar toch heb ik achter steeds verbinding via de woonkamer en dus steeds haperend omdat het te ver is. 

Kan ik de stal deco op de een of andere manier zelf verbinding laten maken met de deco in de bijkeuken? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Loes81
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Screenshot_20210718-180514_Deco.jpg

De deco van stal uit de app gegooid, opnieuw toegevoegd. In de bijkeuken toegevoegd en toen verplaatst naar de stal. De deco uit de bijkeuken naar de garage verplaatst. 

Toen gaf de garage minder bereik, wel signaalbron woonkamer. 

Maar de stal gaf goed bereik met signaalbron garage. 

Hopelijk blijft het nu zo. 

Want sinds de deco set niks meer te klagen in huis. Daar was de verbinding erg instabiel. 

Voor de deco set gekozen omdat er dan ook op stal wifi hebben, scheelt data...

 
 

Bekijk in context

18 Reacties 18
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Afhankelijk van de afstanden zal een vierde unit slimmer zijn waardoor de onderlinge afstanden korter worden. Of de huidige units bedraad verbinden met elkaar.

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/td-p/69366?postid=728787#post72878...

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Misschien staan de Deco stations te ver van elkaar, of zit er tussen de station te veel beton/ijzer/... of er is iets misgegaan tijdens de setup?

Aangezien u het meeste al gedaan hebt ( account aangemaakt en de Deco's geplaatst ), is een herinstallatie een kwestie van nog geen 10 minuten.

Ik zou :
- Het Deco netwerk verwijderen in de app, zie hier. De master natuurlijk als laatste.
- De stations handmatig resetten en als ze ready zijn deze uit zetten
- De master aanzetten en deze toevoegen tot het Deco netwerk.

- Alleen het hoognodig instellen op het Deco wifi netwerk ( naam/SSID en wachtwoord )

- Het volgende dichtstbijzijnde station aanzetten en deze toevoegen tot het Deco netwerk.

- De laatste Deco ( in de stal ? ) aanzetten en deze toevoegen tot het Deco netwerk.
- Als de ConnectBox in router mode staat ( zoals deze standaard staat ), dan de Deco set in Access Point mode zetten.
- De wifi van de CB uitzetten.

Uw smartphone/laptop/tablet nu verbinden met de Deco wifi en controleren of de wifi nu beter is.


Leest u dit ook eens: Leidraad voor TP-Link DECO - Ziggo Community. Misschien staan daar nog tips in, die u kan gebruiken.

Loes81
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het resetten kreeg ik ook te horen van ziggo zelf. 

Probleem is echter dat er hier een monteur en uur bezig is geweest om ze te installeren, normaal 20 min werk volgens hem. Maar we hadden het zelf al geprobeerd, met ziggo aan de telefoon. Kregen ze niet aan de praat. 

Zo handig ben ik er niet mee.  Ben dus heel bang dat als ik iets reset, dat ik ze dan niet meer aan de gang krijg een dus geen verbinding meer heb. 

Gekke is dat van de week het wel ging, heel de dag spotify via de Google nest aan gehad. Nu viel hij steeds uit.

Het zout fijn zijn als ik zelf handmatig de deco op stal kon verbinden met de bijkeuken ipv de woonkamer.  Signaal is zwak, zie foto. 

Op advies van ziggo dan toch maar die van stal resetten denk ik

Screenshot_20210717-212158_Deco.jpg

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Blijkbaar ontvangt de Deco in de garage een beter/sterker signaal van die in de woonkamer. Misschien staan er meer storende factoren tussen de Deco in de garage en de Deco in de bijkeuken. Staat de Deco in de bijkeuken b.v. 'achter' ( gezien vanaf de Deco in de garage ) een koelkast, een ijzerkast een magnetron ....



Een oorzaak voor het moeilijk op te zetten Deco netwerk is, als ze m.b.v. wifi onderling verbonden worden én de onderlinge afstand is te groot en/of de signalen worden te veel gedempt door voorwerpen in de omgeving. Dan duurt het inderdaad soms erg lang, voordat de Deco elkaar vinden. U moet niet vergeten dat deze Deco's net als uw smartphone een goede wifi verbinding moeten hebben om te kunnen werken. De Deco's hebben ook geen groter wifi bereik dan uw smartphone, dus als uw smartphone al begint te 'stotteren', dan geldt dat ook voor de Deco stations.

Misschien kan u een langere netwerkkabel kopen, waardoor u de master Deco dichter bij die in de bijkeuken kan zetten, waardoor die in de bijkeuken iets kan schuiven richting de schuur.
Of dat u de Deco in de bijkeuken b.v. voor het raam kan zetten, zodat deze beter uitzicht ( = ook minder demping ) heeft richting de garage. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de Deco in de garage. Een stenen muur, maar vooral ook een betonnen muur met betonijzer is b.v. een obstakel voor wifi, dus daarmee moet ook rekening worden gehouden.

De verbinding in de garage is inderdaad niet erg goed. Volgens de afbeelding heeft de Deco in de garage m.b.v. 2,4GHz wifi onderling verbinding. De afstand Deco garage <> Deco bijkeuken is al te ver uit elkaar, voor een 5GHz verbinding. Die 5GHz verbinding is veel sneller maar het bereik is ook korter, dan de 2,4GHz wifi. Vandaar dat de garage Deco met 2,4 GHz is verbonden.
Misschien moet/kan u de Deco's dichter bij elkaar zetten of zo verplaatsen, dat er minder obstakels tussen staan.

Een manier om de Deco in de garage opnieuw te laten verbinden, is om deze uit te zetten en ( altijd een paar seconden wachten ) daarna weer aan te zetten. U zou ook deze Deco m.b.v. de app kunnen verwijderen en deze daarna weer toe te voegen.

Maar als de afstand onderling te groot is of er teveel demping is, zal niets helpen behalve ze dichter bij elkaar zetten, of de Deco in de garage m.b.v. een netwerkkabel te verbinden, of misschien een 4de station kopen om zo de Deco's dichter bij elkaar te krijgen.

Jmjongen

Level 3
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

De eerste router in woonkamer 5minuten uittrekken stroom.dan weer insteken.stal moet nu met keuken verbonden zijn.niet resetten start zelf weer op.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Tot de woonkamer weer online komt en deze toch een sterker signaal heeft, zo werkt mesh namelijk, deze bepalen zelf de beste weg. Zeker als deze units draadloos zijn verbonden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jmjongen  schreef:

De eerste router in woonkamer 5minuten uittrekken stroom.dan weer insteken.stal moet nu met keuken verbonden zijn.niet resetten start zelf weer op.


De Deco in de woonkamer is de master, dus als die uitgaat, dan gaan de andere 2 in error.



@Pasi  schreef:

....Een manier om de Deco in de garage opnieuw te laten verbinden, is om deze uit te zetten en ( altijd een paar seconden wachten ) daarna weer aan te zetten. U zou ook deze Deco m.b.v. de app kunnen verwijderen en deze daarna weer toe te voegen.

Maar als de afstand onderling te groot is of er teveel demping is, zal niets helpen behalve ze dichter bij elkaar zetten, of de Deco in de garage m.b.v. een netwerkkabel te verbinden, of misschien een 4de station kopen om zo de Deco's dichter bij elkaar te krijgen.


Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23613Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Even een aparte vraag:

 

Hoofd Deco is die met een bijgeleverd UTP kabel op modem aangesloten Poort 1 tot 3 kan je hier voor nemen. Die lees ik niet terug.

 

Voor de rest is @Pasi  de Deco Expert alle vertrouwen in hem 😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Dave!  schreef:

Even een aparte vraag:

 

Hoofd Deco is die met een bijgeleverd UTP kabel op modem aangesloten Poort 1 tot 3 kan je hier voor nemen. Die lees ik niet terug.

 

Voor de rest is @Pasi  de Deco Expert alle vertrouwen in hem 😉



Ik snap je vraag niet ( te weinig komma's ? ), maar blijkbaar ben ik wat informatie vergeten of is e.e.a. toch nog onduidelijk. Voor alle lezers nogmaals:

De eerste ( = master = hoofd ) Deco, moet altijd m.b.v. een UTP/netwerkkabel aangesloten zijn/blijven op het Ziggo Modem/Router. Dat kan op één van de 4 ( = 1 t/m 4 ) netwerkpoorten op de ZMR. U kan daarvoor de meegeleverde netwerkkabel gebruiken, maar die is vrij kort. Beter is het, om een langere netwerkkabel te gebruiken, waardoor het Deco station b.v. centraal in de kamer/huis geplaatst kan worden. Daarvoor kan u iedere moderne netwerkkabel gebruiken, mits deze minimaal type Cat5e is.

Dank !

Ps. Ik gebruik altijd veel komma's en daarmee knip ik de zinnen exact zo, zoals ik het wil. Daarmee 'dwing' ik de lezer, dezelfde woorden tot één zin te bundelen, waardoor datgene wat ik wil vertellen, makkelijker te lezen is.
( pffff, wat een zin 😅 ).

Loes81
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De stal deco verwijderd in de app en opnieuw toegevoegd. Terug op stal gezet toen pakte hij nog niet. De deco van de bijkeuken in de garage gezet. Toen wel.  Nu heeft de garage iets minder bereik, gele streepjes ipv blauwe. 

Maar op stal is het wel blauw en verbonden met de garage. 

Afkloppen, dat het nu goed blijft. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Loes81  schreef:

"...Terug op stal gezet..."


Voordat u een Deco station ( m.b.v. de app ) gaat toevoegen tot uw Deco netwerk, dan moet deze op de juiste plek staan ( daar waar deze komt te staan ).

Loes81
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hmm, dat deed de monteur van ziggo niet. Had hem in de bijkeuken gezet, toegevoegd en daarna verplaatst. Voor nu doet hij het, das genoeg. Mocht het nog eens nodig zijn, zal ik erom denken. Had het geprobeerd maar daar vond hij hem niet

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Loes81  schreef:

Hmm, dat deed de monteur van ziggo niet. Had hem in de bijkeuken gezet, toegevoegd en daarna verplaatst....


Niet ten nadele van de monteur, maar...

...als de Deco's naast elkaar staan, dan wordt die onderlinge verbinding natuurlijk altijd gemaakt. Als men daarna de Deco veel ( te ? ) ver weg brengt, dan is de kans natuurlijk groot, dat zodra er maar even wat storing/interferentie is, de Deco de verbinding verliest en daarna niet meer online komt of b.v. weer terugvalt naar de langzamere 2,4GHz wifi verbinding.

Maar e.e.a. werkt, da's het belangrijkste. Wat hebt u nu er aan gedaan?

Loes81
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Screenshot_20210718-180514_Deco.jpg

De deco van stal uit de app gegooid, opnieuw toegevoegd. In de bijkeuken toegevoegd en toen verplaatst naar de stal. De deco uit de bijkeuken naar de garage verplaatst. 

Toen gaf de garage minder bereik, wel signaalbron woonkamer. 

Maar de stal gaf goed bereik met signaalbron garage. 

Hopelijk blijft het nu zo. 

Want sinds de deco set niks meer te klagen in huis. Daar was de verbinding erg instabiel. 

Voor de deco set gekozen omdat er dan ook op stal wifi hebben, scheelt data...

 
 
Loes81
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Screenshot_20210718-180507_Deco.jpg

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23613Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@Pasi  Mijn excuus, dacht dat mijn bericht duidelijk maar was toch niet duidelijk, mijn handen functioneren niet echt en erg vervelend. Ik weet dat de Hoofd Deco met het Modem verbonden moet zijn, maar ik lees niet dat dit is gebeurt en ook niet of Modem wifi uit staat. Ik zal volgende keer, duidelijker mijn spatie, komma's etc. neerzetten. Was niet de bedoeling jou als Sherlock Pasi te moeten laten lezen.

 

Het ging niet expres, bij deze. 😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


@Dave!  schreef:

..Ik weet dat de Hoofd Deco met het Modem verbonden moet zijn, maar ik lees niet dat dit is gebeurt en ook niet of Modem wifi uit staat...😉


 

De Deco's zijn met wifi onderling verbonden, dus als de hoofd/master Deco geen verbinding heeft met de ZMR, dan gaat de hele Deco set plat en is er geen internet via wifi.


De wifi van de ZMR, hoeft/moet eigenlijk alleen maar uit, omdat deze niet meer nodig is. Maar deze aan laten levert vaak geen direct probleem op.


"...Sherlock Pasi..." : Da's veel te veel eer. Ik ben misschien handig op meerdere 'vlakken', maar zoeken is beslist niet één daarvan.


 

Ps1. Overigens, je vorige logje is uitstekend te lezen 🤣🤣👍👍.

Ps2. Als IT'er weet ik, dat de meeste fouten worden gemaakt, tussen de rugleuning en het toetsenbord. Tevens maakt ik nooit typefouten, maar blunder hele zinnen tegelijk.

Ps3. Ik kan om e.o.a. reden geen smileys meer toevoegen, dus hier en daar moet je die er maar zelf bij denken.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23613Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Ben weer helemaal blij en dank je voor je uitleg.

 

Paar dagen vakantie geweest, maar helaas niet goed gegaan, en nauwelijks wegens omstandigheden online geweest, maar we zijn weer bijgesproken. Mijn Dank is weer zeer groot.😉

 

Dank je wel kerel, stel zeer op prijs natuurlijk, maar dat wist je gelukkig al.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic