Goedenavond.
ik heb een set van 3x tp-link deco m4. de eerste is bekabeld (de hoofd deco) en de andere twee connecten dus via wifi. De firmware is up to date, ze staan als accesspoint en de wifi op het modem staat uit. Het modem is een arris modem (connectbox).
in eerste instantie werkten de deco's perfect. Nadat ze op de goede plekken stonden had ik overal goed bereik. Helaas heb ik nu opeens problemen. De wifi valt af en toe helemaal weg (op alle apparaten). Ik kan meestal niets zien op de deco van veranderingen in kleuren van de lampjes.
ik heb ziggo al gebeld, en die willen een monteur sturen, maar ik wil eerst zeker weten dat ik alles geprobeerd heb voor ik dat doe. Ik had gehoopt dat het duidelijk de deco's waren, heb niet direct zin in een monteur.
- ik heb een aop (in 2015 geplaatst) en hier is kortgeleden een nieuwe splitter op gezet (type 254).
- ik heb de hoofddeco op verschillende poorten in het modem gezet, op verschillende verdiepingen, maar het probleem blijft.
- bepaalde 'vaste' apparaten zoals een onderdeel van de zonnepanelen of een P1 meter) zijn na een wifi drop opeens met een deco verderop in het huis geconnect.
- in her modem kan ziggo niets vreemds zien.
- in de deco app zie je geen log.
- op de website van tp link zie ik wel een log dat vol staat met allerlei vage errors/warnings etc.
herkent iemand dit?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Mogelijk kan @Pasi hier iets mee, hij weet veel van de Deco's.
Hij komt langs als / zodra hij online is.
Hoi @Angelical,
Goed dat je het eerst nog even onder de loep wilt nemen voordat er een monteur ingeschakeld wordt. Mijn voorstel zou zijn om toch even het complete plaatje te bekijken. Wil je eens een foto delen van de hoofdaansluiting?
Hallo,
Zo te lezen staan de Deco's goed ingesteld, maar leest u de Leidraad voor TP-Link DECO eens, daarin wordt heel veel uitgelegd.
Is wifi weg of is internet weg ? Dat zijn 2 verschillende dingen die, ondanks dat ze met elkaar te maken hebben, wel belangrijk zijn om te weten. Met een simpele test is dat te achterhalen : door gelijktijdig met b.v. een smartphone wifi en met een desktop/laptop via een netwerkkabel ( rechtstreeks op de Ziggo Modem/Router ), te testen.
Natuurlijk kan er altijd wat fout gaan en misschien is een reset van de Deco's wel de makkelijkste en snelste actie. En aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer netwerk bekabeling van o.a. het 1ste station ( = de master ) en zet deze aan
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco's in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings problemen zijn.
bedankt voor je uitgebreide antwoord,
- alle deco's zijn opnieuw gelinked.
- de hoofddeco is van plek + kabel veranderd
- nu is de hoofddeco een van de andere deco's
- alle apparaten vallen uit op het zelfde moment - maar het modem geeft niets aan dat er een probleem is, en het is dusdanig dat ik niet 'snel even' een kabel kan aansluiten. Tegen die tijd is de storing vaak weer hersteld. Wel is het zo dat ziggo bij het uitlezen van het modem geen vreemde dingen tegen komt.
- de log (aan tplink laten zien) laat zien dat de deco elke keer opnieuw verbinding aan het maken is. Waarschijnlijk door een defect.
- ik heb ivm de arris+deco combinatie de eerste optie van de leidraad. 1x bedraad aan het modem en de andere daarachter als wifi.
op dit moment is afgesproken met ziggo, ivm het bericht van tp link, dat de deco's omgeruild worden.
@Angelical schreef:...op dit moment is afgesproken met ziggo, ivm het bericht van tp link, dat de deco's omgeruild worden.
Nu maar hopen dat het inderdaad de Deco's zijn die een probleem hebben ! Maar dat verwacht ik niet, dus afwachten.
Dat zou een gelijktijdige test met smartphone en desktop ( dus tegelijkertijd wifi & bekabeld testen ) duidelijk hebben gemaakt.
Laat maar weten zodra u de nieuwe Deco's hebt ontvangen, dan gaan we verder...
Ik denk dat ik hetzelfde issue heb. Sinds wanneer (datum) heb je dit probleem?
Op 22 december is er nieuwe firmware gepubliceerd, ik heb gekke zaken sinds 27 december of daaromtrent
Zie mijn waarnemingen HIER
Groet van Hoot
@Angelical en/of @Pasi kunnen jullie aan de hand van de laatste waarnemingen nog iets aanvullen?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.