Ge1987

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Deco m4 snelheidverlies

Beste,

 

ik heb mijn Deco M4 geïnstalleerd en heb het pakket met 500 mbps en 40 mbps upload.

De Deco’s zijn als router ingesteld met de hoofdunit in de meterkast. Andere op slaapkamer is bedraad aangesloten en in de woonkamer is draadloos aangesloten. Toch heb ik overal even goede (slechte) verbinding...

ik haal 180 tot 200 mbps en soms valt dit terug naar 100/130...

weten jullie wat ik hier tegen kan doen?in afwachting van jullie feedback 🙂

13 Reacties 13
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

De bekabelde Deco stations moet/kunnen maximaal leveren, maar e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de ontvangende apparatuur.

Als Deco stations m.b.v. wifi met elkaar zijn gekoppeld, wordt de data doorvoer ongeveer gehalveerd.
Tevens is dan ook de onderlinge afstand belangrijk, want hoe verder de stations onderling uit elkaar staan, hoe langzamer de onderlinge wifi verbinding en des te langzamer uw data verbinding.

Staar u vooral niet blind op maximale snelheden, 100Mbps wifi is meer dan voldoende voor elke activiteit.

Als u de Deco als router hebt ingesteld en de Ziggo modem/router is ook als router ingesteld, dan hebt u 2 routers achter elkaar. Dat hoeft geen problemen te geven, maar kan dat wel m.b.v. shares en/of gedeelde printers.

Maar leest u eerst dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO

Ge1987
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste,

 

top linkje maar grotendeels wist ik dat al,

 

alleen als ik bij de hoofddeco bekabeld laptop aansluit, is verbinding even goed als bekabeld.

Haal ik Deco 2 (bekabeld) en Deco 3(WiFi) eraf heb ik bekabeld als wifi ruim 480 mbps.

sluit ik Deco 2 bekabeld aan dan zakt die aan de laptop bekabeld als WiFi weer terug naar 200/250...

zodra ik Deco 3 wifi aansluit dan zakt de snelheid naar 150/180..

dat vind ik vreemd.

hoofddeco staat in de meterkast en is aangesloten als router en niet als AP. Connectbox is zelfs in bridge stand gezet, omdat ik met tp link vaker heb gewerkt en zij dit preferen...

 

terug naar snelheden, zou eigenlijk niet kunnen als ik de link zo heb gelezen, of heb ik het mis?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Zet u voor test tijdelijk de set eens in AP mode en controleer wat dan de snelheden zijn.

Dat TP-link altijd Router mode adviseert, is omdat al hun documentatie uitgaat van router mode. AP mode is voor hun niet meer dan een optie, terwijl de Deco's in AP mode, veel meer mogelijkheden hebben, dan in router mode.

Hebt u een Windows laptop, dan kan u met het DOS/CMD commando ‘Netsh WLAN show interface’ controleren, wat de snelheid is van de wifi verbinding is. Kanalen t/m 13 zijn de 2,4GHz frequentie band, hogere kanalen zijn de 5GHz freq. band.
Voor 2,4GHz wifi is b.v. een 72Mbps een prima waarde, terwijl voor 5GHz 866 Mbps maximaal is.

Ik heb nog niet duidelijk waar u steeds test.

Welke type netwerkkabels gebruikt u? Is dat cat5E of hoger/beter ?

Station 2 is dus bekabeld aangesloten op de master. Kan u een laptop op die kabel aansluiten en dan controleren wat de snelheid is. Daarna station 2 weer aansluiten en dan op de 2de netwerkpoort van station 2 weer testen?

Ge1987
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Pasi,

 

ik test de internetsnelheden met ookla.

 

nu boven heb 225mbps(hetzelfde haal ik met WiFi) en gebruik over cat5e kabels

 

test ik de snelheid via Windows heb ik nu kanaal 40 en snelheid 433, dus dat is prima eigenlijk, maar wat zegt die ookla dan eigenlijk...

Ge1987
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Natuurlijk allemaal nu op Deco 2(bekabeld aangesloten op hoofddeco)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ja, die test sites. Soms zijn ze handig om onderliggende problemen duidelijk te maken.

Maar, staar u vooral niet blind op maximale snelheden. Ik weet niet of u regelmatig die 500Mbps aantikt, maar ik verwacht dat een 'gemiddelde internet gebruiker' ( wat/wie die ook mag zijn ) zelden boven 100Mbps komt.

Als u wifi nu snel genoegd vindt, dan gewoon zo laten.

Natuurlijk kan het altijd beter, maar dan misschien de cat5e kabels vervangen door cat6, leest u dit eens. Dan ook de stations ( wel in AP mode ) parallel aansluiten op de Ziggo modem/router.

Ge1987
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Oké ja ik merk dat met gamen en 4K tv kijken een van de 2 lastig heeft. En dit wil ik voorkomen. Juist de reden van de aanschaf van de m4 is om echt controle te hebben wat er gebeurd qua verbruik en daardoor ook bewust voor de router gekozen en niet AP.

mij snap ook niet goed dat zou omschakelen naar AP. Misschien dat je mij hier meer toelichting kan geven? Voordeel van router is dat ik zelf kan bepalen wie en welk apparaat voorrang of juist kinderprofiel kan toewijzen, terwijl via AP dit komt te vervallen

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hebt u veel apparaten die tegelijkertijd veel data gebruiken? Zo niet, dan heeft Qos weinig toe te voegen.  Als ook maar één apparaat in de netwerk lijn, Qos niet ondersteund, dan 'breekt' Qos en is Qos nutteloos. Sterker nog, dan is alle in Qos bestede tijd/cpu zinloos.

Voor serieus games is eigenlijk maar één oplossing: bekabeld aansluiten.

Ondertussen bent u al bekend met het Deco systeem, hoe ze aan te sluiten en hoe de app werkt. Dus kost het ombouwen ( als test ) u nu niet veel tijd meer.

Het grote voordeel van AP mode is o.a., dat de stations dan parallel op de Ziggo modem/router kan worden aangesoten. Daardoor hebben de stations minimale 'vertraging' en dus maximale doorvoer. Mits de bekabeling snel genoegd is.

Ps. het kinderprofiel heb ik niet gelezen. Ja, dat zou inderdaad een reden voor Router mode kunnen zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Met gamen is vooral de ping tijd belangrijk de snelheid/bandbreedte is eigenlijk enkel van belang bij het downloaden van grotere bestanden. Een UHD 4K stream kan tot 25 Mpbs opsnoepen, beiden doe ik liever bedraad.

Voor iemand die beroeps gamer is, de E-sports is kabelinternet en wifi uit de boze.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat station 3 betreft afhankelijk van de relatieve afstand tot de twee andere, is dat te verwachten.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Test sites zoals ookla meten de snelheid naar buiten toe, in mijn situatie 50/5

De dos commando geeft de interne link snelheid weer dat is bij mij afhankelijk van de gekozen instellingen ook 433 via wifi, ik heb het echter zo ingesteld dat de maximum via wifi op 86Mbps ligt.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi verbeter mij als ik me vergis in Routermode hebben de Deco's toch meer optie's?

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @Ge1987

Wat jammer dat de snelheid steeds gehalveerd wordt, hoe meer sets je aansluit! Gelukkig zijn @Pasi en @RoWi. je al te hulp geschoten 🙂 Heb je de laatste tips al doorgenomen? 

Uitgelicht topic