1
Vraag
2
Reacties
Yoram57

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Deco m4 parallel aansluiten

Goedemiddag,

 

Vandaag heb ik een set van 3 TP-link deco M4’s geïnstalleerd. Voor de setup heb ik de standaard installatie handleiding gevolgd. Ik heb deco 1 bekabeld, direct op de connectbox, aangesloten en de andere 2 draadloos. De deco set staat in AP mode en het draadloos netwerk op de connectbox staat uit. Als ik de deco’s niet te ver uit elkaar zet dan werkt het wel, maar de internet snelheid is niet optimaal en ik heb nog niet in het hele huis/tuin dekking. 

Om dit op te lossen heb ik me verdiept in andere discussies en de leidraad van Pasi en nu wil ik alle deco’s bekabeld aan gaan sluiten. Gelukkig heb ik daarvoor de nodige ethernetkabels vanuit de meterkast naar de woonkamer/garage/zolder liggen. Door de deco’s op die plaatsen te zetten zou de dekking ook voldoende moeten zijn. 

 

Gevolg is wel dat de 3 deco’s parallel op de connectbox worden aangesloten. Op dit moment heb ik een Arris CB en volgens de leidraad geeft die problemen bij het parallel aansluiten.


Is het daarom mogelijk om de Arris CB om te ruilen voor een Compal CB? Of is er een andere oplossing?

 

Bedankt voor de reacties!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Yoram57  schreef:

... Als ik voor die opstelling kies, dan moet 1 unit in de meterkast geplaatst worden.... 


U zou het eerste Deco station, natuurlijk ook met een langere netwerkkabel kunnen aansluiten, zodat deze centraler in uw uw huis kan komt te staan.

Hebt u dit al gelezen : Leidraad voor TP-Link DECO - Ziggo Community

Bekijk in context

Uitgelicht
Yoram57
topicstarter
Level 2
  • 6Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi @Pasi, jouw leidraad en alle reacties daarop heb ik gelezen en dat heeft me goed geholpen.

Ik heb het eerste Deco station nu al centraler gezet, maar dan achter de switch (en dat werkt). En ondertussen ben ik aan het uitproberen wat de beste plaats in huis is.

 

Als de switch achter het eerste Deco station staat, dan moet ik een extra kabel terug leggen naar de meterkast. Helaas kan ik die niet mooi uit het zicht wegwerken, vandaar dat ik liever eerst de switch plaats en daarna pas het eerste Deco station.

18 Reacties 18
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

een moderator kan dat voor je regelen

 

binnen 2 a 3 werkdagen komt een moderator langs het topic maar de de feestdagen kan het iets langer dan normaal duren

 

heb je ook al geprobeerd de Deco‘s op een gigabit switch aan te sluiten ?

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

Yoram57
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor de snelle reactie ondanks de feestdagen. 

Dankzij je tip om de Deco's op een switch aan te sluiten herinnerde ik me de handleiding voor de Deco M5 die ik tijdens het zoeken naar een oplossing zag. Aangesloten volgens onderstaand schema (switch naast de Arris CB en daarop alle Deco's bekabeld aangesloten) werken de Deco's met ethernet backhaul en heb ik vlak bij alle deco units de volle internetsnelheid. 

Network Deco M5.jpg

 

Nu dus maar een switch gaan bestellen, of kan een moderator die ook toesturen ter vervanging van de LAN-poorten op de CB?

 

Daarnaast is mijn eerste indruk dat de Deco M4 minder "krachtig" is dan de connectbox. De main Deco staat in de woonkamer en heeft moeite om de eetkamer te bereiken (10 meter, zonder obstakels), terwijl de CB vanuit de meterkast (ook 10 meter maar achter een dikke muur) daar bijna vol bereik had. 

Zijn daar ervaringen mee op dit forum?

Gelukkig is de Deco wel flexibeler te verplaatsen, dus ik ga ondertussen experimenteren met de plaatsing.

Arjan25

Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Yoram57 

Ik gebruik 2 deco`s in huis.

1 deco heb ik als hoofd deco aan het modem zitten, daarachter een switch voor de tv, Xbox,  Sonos box.

De andere Deco alleen via wifi aangesloten op de eerste verdieping. (Betonnen vloeren)

De hoofd deco staat aan de voorkant van het huis en de andere op de eerste verdieping aan de achterkant van het huis. Ik heb zo wel op zolder als achter in de tuin goede wifi.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

helaas kan ziggo geen gigabit switch leveren 

Yoram57
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Arjan25 Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik ga proberen of een andere plaats voor de units dan toch beter werkt.

 

@anoniemforum Ik zie in de Ziggo webshop voor randapparatuur dat Ziggo de TP-Link switch (SG105E) in het assortiment heeft. Bedoel je dat die hiervoor niet geschikt is? Of bedoel je dat Ziggo die niet gratis levert?

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Yoram57 Schreef: Bedoel je dat die hiervoor niet geschikt is? Of bedoel je dat Ziggo die niet gratis levert?

 

Wel geschikt, niet gratis

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat de "kracht betreft zijn er ten eerste regels voor die zendsterkte, en ten tweede de toegangspunten in een 'consumenten' mesh systeem zullen deels bewust minder sterk zijn omdat ze er voor zijn gemaakt de dekking te vergroten door het plaatsen van meerdere units.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de TP-Link switch (SG105E) is zoals al aangegeven zeker geschikt

maar die kun je via de ziggo webshop aanschaffen 

helaas kan een moderator die niet kosteloos opsturen

Arjan25

Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Yoram57 

 

Mocht je de switch aanschaffen, dan wel achter de hoofd deco aansluiten.

Want anders kun je hem niet bijwerken, omdat je dan geen inlog scherm krijgt.

Want ik heb zelf de TP Link GS105E en daarvoor komt nog wel eens een beveiligings update uit, die je zelf moet installeren.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is vreemd @Arjan25 staat jou Deco systeem in gesteld als accespunt of routermode?

R o b

Level 10
  • 393Posts
  • 5Oplossingen
  • 143Likes

Ik heb 5 Deco's M4 door het hele huis staan. Ook dikke vloeren en veel steen. Nergens  verbindingsproblemen. Eén van de Deco's staat nu in de winterstalling omdat ik die in de zomerperiode in de tuin heb staan. De hoofd-Deco staat in de meterkast achter het modem (bedraad) en de rest verspreid over 3 woonlagen via WiFi aangesloten (beganegrond 2x, 1e en 2e verdieping beiden 1x en zomerperiode tuin 1x).

De Next is in de woonkamer bedraad aangesloten op de Deco die daar vlak in de buurt staat. Ook met de Next heb ik nooit verbindingsproblemen.

Yoram57
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@DON PAPA en @anoniemforum  dank, helder wat betreft het aanschaffen van de switch.

Yoram57
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Arjan25 Als ik voor die opstelling kies, dan moet 1 unit in de meterkast geplaatst worden. Gezien de opmerking van @RoWi. over de zendsterkte en het doel van de set, dan zal ik waarschijnlijk, net zoals @R o b schetst, meer dan 3 units moeten plaatsen om overal goede dekking te krijgen.

 

Als het me lukt om de 3 units goed te plaatsen en overal WiFi te krijgen, dan ga ik kijken voor een unmanaged versie van de switch (minder complex en geen issues met updates). De switch die ik nu gebruik om te testen is ook unmanaged en dat werkt. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik ken de Deco's niet uit eigen ervaring en elke omgeving is anders, ik heb hier met redelijk simpele mesh accespunten op 9 meter prima werkbaar signaal, ik kan mij bijna niet voorstellen dat de Deco m4 een minder bereik heeft. Wat ik beschreef is een beetje algemeen bedoeld.

Is het om je heen soms druk met name op de 2,4 ghz band.  Bij een niet bedraad opstelling moet een Deco unit wel een sterk genoeg signaal kunnen oppikken van de andere stations om verder te kunnen verpreiden. Dat heb je zelf ondervonden bedraad zou 1 unit per woonlaag genoeg kunnen zijn wil je buiten werkbaar internet dan een unit nabij de muur plaatsen. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Yoram57  schreef:

... Als ik voor die opstelling kies, dan moet 1 unit in de meterkast geplaatst worden.... 


U zou het eerste Deco station, natuurlijk ook met een langere netwerkkabel kunnen aansluiten, zodat deze centraler in uw uw huis kan komt te staan.

Hebt u dit al gelezen : Leidraad voor TP-Link DECO - Ziggo Community

Arjan25

Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Hij staat in accespunt.

Je kunt via een tool van Tp link het ip-adres zien, waarop je moet inloggen. Maar dan kreeg je steeds te zien dat het laden te lang duurde.

Ik wist hoe de switch aangesloten moest worden, maar had het toch verkeerd om gedaan.

Nadat ik het had aangepast, kwam ik zonder problemen bij de inlog pagina.

Yoram57
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi @Pasi, jouw leidraad en alle reacties daarop heb ik gelezen en dat heeft me goed geholpen.

Ik heb het eerste Deco station nu al centraler gezet, maar dan achter de switch (en dat werkt). En ondertussen ben ik aan het uitproberen wat de beste plaats in huis is.

 

Als de switch achter het eerste Deco station staat, dan moet ik een extra kabel terug leggen naar de meterkast. Helaas kan ik die niet mooi uit het zicht wegwerken, vandaar dat ik liever eerst de switch plaats en daarna pas het eerste Deco station.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Eerst switch en dan pas Deco is ook goed. Dan hoeft niet alle data eerst door de Deco voordat de switch bereikt wordt.

Vooral niet vergeten de set in AccessPoint mode te zetten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic