Vraag
Reacties
Arjan25
Level 9

Deco m4: Regelmatig korte momenten offline

Goedemorgen,

Ik heb al vaker topics geopend over internet problemen.

(Deco`s zijn aangesloten zoals Pasi heeft beschreven in een handleiding.)

Ik heb al een nieuw modem gekregen, dat ging een tijdje goed maar toch blijf ik problemen ervaren.

Aop is enkele jaren geleden vervangen, er is al een paar keer monteur geweest omdat er buiten in de kast problemen waren. Binnen is alles volgens de huidige standaard aangesloten.

Waardes in het modem zijn ook goed.

Ook heeft Ziggo als service uit hun zelf het signaal gemeten en die is gewoon goed.

Ook hebben er al twee keer een week lang metingen gelopen, daar kwam weinig geks uit

Ik krijg op de laptop vaak deze meldingen te zien (zie foto`s)

Dit is niet elke dag, maar wel zeer regelmatig. Na verversen van de pagina werkt het vaak weer.

Zowel op de laptop als op de meerdere telefoons merk je soms haperingen.

Dit is niet elke dag, dus mijn vermoeden is dat de Deco het probleem is.

Die huur ik nu al enkele jaren, maar doordat die niet van kanaal kunnen wisselen, vermoed ik dat dit het probleem is. Dat ik op een te druk kanaal zit.

Zouden Wifi pods dan een uitkomst zijn?

Die kunnen automatisch van kanaal wijzigen.

Nu heb ik 1 Deco met kabel aangesloten en daar achter een switch aangesloten om andere dingen te verbinden.

1 Deco staat boven op een slaapkamer zonder kabel, maar dit werkt zonder problemen. Goed bereik op zolder en achter in de tuin.

Zou een Ziggo medewerker mij daar een antwoord op kunnen geven?

0 Kudos
63 Reacties 63
Meldingen
Aan Uit
Karel.
Level 17

Voor de netwerk protocol error probeer de tips eens op deze site: 

https://appuals.com/network-protocol-error-mozilla-firefox/

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Arjan25  schreef:
...

Ik krijg op de laptop vaak deze meldingen te zien (zie foto`s)....

...

Een "Network Protocol Error" is een erg generieke melding, waarbij er ergens in de keten iets fout gaat, maar helaas geeft de melding verder niet aan waar.
Als u naar die foutmelding Google't, dan zal u merken dat die fout door heel veel veroorzaakt kan worden en dat er heel veel mogelijke oplossing zijn ( wat natuurlijk 1-op-1 verband houdt, met de vele mogelijke oorzaken ).

Dat zou natuurlijk ook een hikje in de wifi kunnen zijn, maar net zo goed wat ( en ergens ) anders in de gehele internet verbinding. Als u twijfelt aan de Deco's, dan kan u die natuurlijk vervangen door Ziggo pods te huren of door b.v. een ander Deco type.

Wilt u de wifi kunnen uitsluiten of aanwijzen als oorzaak, dan zou u b.v. een laptop/desktop rechtstreeks op de Ziggo Modem/Router kunnen zetten en tijdelijk daarop gaan werken , terwijl anderen dat via wifi blijven doen. Als het via wifi dan fout gaat, terwijl de laptop/desktop geen error geeft, dan is het een wifi probleem. Maar zoals u kan lezen, dat is best veel werk en aangezien het geen regelmatig voorkomen fout is, kan het lang duren voordat die test lukt, want vergelijk moet natuurlijk exact op hetzelfde moment.

Anders bekeken, is die enkele foutmelding zo erg, om daarvoor uw hele wifi netwerk te vervangen, met de kans dat de fout daarna nog steeds aanwezig is, omdat deze toch ergens anders in zit ?

Maar ... als u uw wifi wil aanpassen, dan waarom niet gelijk vervangen. Want als het eenmaal in het hoofd zit, zit het niet in de ....

0 Kudos
Arjan25
Level 9
Topicstarter

@Pasi 

Zoals aangegeven hebben telefoons ook problemen, dus het is niet een enkele foutmelding.

Zoals om de telefoon, Instagram video`s die niet doorlopen via wifi, als ik dan overschakel naar 5G dan lopen ze gewoon door.

Youtube die regelmatig aan het laden is tijdens de video of dat het lang duurt voordat die begint met een video, om vervolgens weer door te lopen. (telefoon en laptop) Ook duurt het laden van een pagina soms meer dan 20 seconden.

Ook mijn vrouw ervaart met de telefoon soms vertragingen.

0 Kudos
Arjan25
Level 9
Topicstarter

De meeste dingen kan ik gelijk afstrepen, omdat die hier niet van toepassing zijn.

Ook deze regel lijkt mij voldoende te zeggen -> A slow or unstable network connection is most likely to cause such errors.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Arjan25  schreef:

...

als ik dan overschakel naar 5G dan lopen ze gewoon door.

Dat er blijkbaar iets niet goed gaat, dat is duidelijk. Maar er is m.i. nog steeds niet iets, wat aangeeft dat het de wifi is.

Als de bron bij u in huis ( b.v. de Ziggo verbinding of de modem/router ) even een probleem heeft en daarom even geen internet heeft, dan werkt internet via wifi natuurlijk ook niet !

Dat e.e a. via 5G wel werkt, zegt alleen dat het probleem niet 'buiten' zit, dus wel in huis moet zitten. Maar waar in huis, dat is m.i. nog steeds niet duidelijk.

Als u een laptop hebt ( of een desktop hebt die via wifi verbonden is ), dan kan u met het onderstaande commando meer informatie krijgen m.b.t. de wifi verbinding van uw desktop/laptop.

- In Windows, klikt u op de StartKnop, type "cmd" in en open het CMD/Dos venster. Type daarna in het zwarte CMD/Dos venster, het onderstaande commando in:

Netsh WLAN show interface

Zo kan u eenvoudig controleren of de computer een 2,4 of 5 GHz wifi verbinding heeft ( kanaal 1 t/m 13 = 2,4GHz, hoger is 5Ghz ), hoe snel de up/down wifi verbinding is en wat de signaalsterkte van het signaal is. M.b.v. cursor omhoog en [Enter], kan u het commando gemakkelijk herhalen.

Netsh WLAN show interface 3a.png

Als het een wifi probleem is, dan zou o.a. signaal sterkte en/of receive/transmit snelheid moeten instorten.

0 Kudos
Arjan25
Level 9
Topicstarter

@Pasi 

Lijkt mij sterk dat dit modem stuk is, is nog geen 1,5 jaar oud.

Aop is 2 jaar geleden vernieuwd, geen versterkers en twee keer een monteur binnen gehad die ook alles heeft bekeken.

Ik zit nu op het 5ghz netwerk, ik heb twee netwerken met een andere netwerk naam aangemaakt, maar dit probleem doet zich op beide netwerken voor.

Dus ook op de 2,4 ghz het zelfde problemen.

De cmd commando kan ik niet doen, dan moet ik mijn locatie aanzetten, maar die is licht grijs en niet aan te zetten.

C:\Windows\System32>Netsh WLAN show interface

There is 1 interface on the system:
Network shell commands need location permission to access WLAN information. Turn on Location services on the Location page in Privacy & security settings.

Here is the URI for the Location page in the Settings app:
ms-settings:privacy-location
To open the Location page in the Settings app, hold down the Ctrl key and select the link, or run the following command:
start ms-settings:privacy-location

Or, to open the Location page from the Run dialog box, press Windows logo key + R, and then copy and paste the URI above.

Function WlanQueryInterface returns error 5:
Toegang geweigerd.

Maar ik wacht liever op een Ziggo medewerker, laten die maar kijken wat het probleem is en oplossen.

Daar betaal ik ook voor elke maand netjes voor.

@Ziggo 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Arjan25  schreef:

...

De cmd commando kan ik niet doen, dan moet ik mijn locatie aanzetten, maar die is licht grijs en niet aan te zetten.

...

Network shell commands need location permission to access WLAN information...

Dat heb ik nog nooit gehoord, ondanks dat ik dit commando al veel vaker hier op dit forum heb laten uitvoeren. Blijkbaar is in uw Windows e.e.a. aangepast.

Verder heb ik ook geen idee waarom het systeem uw locatie wil hebben, omdat "Netsh WLAN show interface" alleen uw lokale wifi interface betreft, waarbij de locatie natuurlijk de huidige computer is.

Dan maar wachten op een Ziggo mod en hopen dat hij/zij uw probleem kan oplossen.

0 Kudos
Steefb
Level 20

@Pasi  schreef:

@Arjan25  schreef:

...

...

Network shell commands need location permission to access WLAN information. Turn on Location services on the Location page in Privacy & security settings.
Dat heb ik nog nooit gehoord, ondanks dat ik dit commando al veel vaker hier op dit forum heb laten uitvoeren. Blijkbaar is in uw Windows e.e.a. aangepast.

Changes to API behavior for Wi-Fi access and location - Win32 apps | Microsoft Learn

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Steefb  schreef:

@Pasi  schreef:

@Arjan25  schreef:

...

...

Changes to API behavior for Wi-Fi access and location - Win32 apps | Microsoft Learn

Ja, die heb ik ook gevonden en gelezen, maar heb daarvan nog nooit iets gezien/ondervonden m.b.t. het NETSH commando. Tevens verwacht ik, dat op een 64bit machine Netsh.exe geen 32 bit app is.

@Steefb: werkt "Netsh ....." bij jouw ?

32 <> 64 bits

Netsh-1a.png

Maar goed, afwachten en hopen dat een Ziggo mod wat kan vinden en zo TS kan helpen !

0 Kudos
Arjan25
Level 9
Topicstarter

@Vincent  @Welmoed @Jamyla @Rob L 

Kan een Ziggo medewerker eens naar mijn probleem kunnen nakijken.

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @Arjan25, super dat je al van alles hebt geprobeerd om het probleem op te lossen. Ik heb je modem uitgelezen en ik kom meerdere problemen tegen die moeten worden opgelost de een monteur.

vr 3-01-2025 08:00-11:00 uur

vr 3-01-2025 10:30-13:30 uur

vr 3-01-2025 13:00-16:00 uur

vr 3-01-2025 15:30-18:30 uur

za 4-01-2025 08:00-11:00 uur

za 4-01-2025 10:30-13:30 uur

ma 6-01-2025 08:00-11:00 uur

Welke datum en tijd komt je het beste uit?

0 Kudos
Arjan25
Level 9
Topicstarter

@Marco 

Goedemorgen

Bedankt voor de snelle reactie.

Wat voor problemen zijn er dan te zien?

Vrijdag tussen 8:00 en 11:00 is prima.

• Ben dan thuis.
0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Ik zie signaalproblemen @Arjan25. Er zitten ook goede dagen tussen, maar het gaat vaak fout. T3 (tientallen tegelijk) en T4 errors op OFDMA. Hierdoor krijg je vertragingen en uitval.

Ik heb de monteur voor je ingepland op vrijdag 3 januari tussen 8:00 en 11:00. We sturen je een e-mail ter bevestiging.

0 Kudos
Arjan25
Level 9
Topicstarter

@Marco 

De bevestiging al gehad, dank daarvoor.

Dat ervaar ik ook precies zo, soms goede dagen en dan weer vertraging.

Ik dacht dat een druk kanaal het probleem was. Hopelijk wordt het vrijdag opgelost.

Goede jaarwisseling en ik laat de uitkomst weten 🥂

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Arjan25  schreef:

...

Dat ervaar ik ook precies zo, soms goede dagen en dan weer vertraging.

Ik dacht dat een druk kanaal het probleem was. Hopelijk wordt het vrijdag opgelost.

🥂

Als het een intermitterend probleem is ( dus soms wel en soms niet ), dan is het vaak handig om ook zelf daarvan een lijstje te maken ( met wanneer wel ). Want je zal het zien, als de monteur er is, zijn er geen problemen. Een beetje als bij de tandarts 😉.

0 Kudos
Arjan25
Level 9
Topicstarter

@Pasi 

Helaas vaker gehad dat er op dat moment niks te meten was. Maar aangezien ik uit ging van een deco probleem en een druk kanaal, niks genoteerd.

Maar hopelijk kan de monteur iets met de T3 en T4 meldingen. Voorheen waren er buiten in de kast problemen met kabels. Misschien nu weer.

Arjan25
Level 9
Topicstarter

@Marco 

Goedemiddag,

Ik kreeg een sms bericht van jullie dat het internet weer zou moeten werken zoals het hoort.

Weet jij wat er is gebeurd/opgelost en of de afspraak van morgen dan nog doorgaat?

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Arjan25  schreef:

...

Ik kreeg een sms bericht van jullie dat het internet weer zou moeten werken zoals het hoort.

...en of de afspraak van morgen dan nog doorgaat?

Blijkbaar heeft een Ziggo monteur onderhoud en/of een reparatie in de wijk- en/of straatkast uitgevoerd, wat misschien wel met uw storingsmelding te maken heeft.

Maar als u morgen een afspraak met een Ziggo monteur heeft, dan zou ik verwachten dat e.e.a. los van elkaar staat en dat de monteur morgen dus alsnog langs komt. Ook al was het alleen maar, om te controleren of de zojuist voltooide werkzaamheden ook voor uw storing de oplossing zijn.

Maar, uw vraag is natuurlijk juist, want soms weet je bij Ziggo maar nooit. Hopelijk krijgt u vandaag antwoord 😉 !

Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Olá @Arjan25,

Dit soort gevallen zijn soms tricky, zoals @Pasi al aangeeft. De melding die je hebt gekregen gaat inderdaad om een storing in de omgeving. 

Het is op dit moment te vroeg om te beoordelen of dit het heeft verholpen, of dat er een andere oorzaak is. Of een combinatie van beide. Mijn advies, merk je nu nog problemen? Dan de afspraak laten staan voor morgen. Lijkt het beter? Annuleer de afspraak dan niet, maar verschuif de afspraak naar bijvoorbeeld eind volgende week. Verplaats de afspraak dan wel vandaag, voor 22:00 vanavond. 

Dat moet ruim voldoende tijd zijn om te concluderen of dat het euvel was. Houd je ons in beide gevallen op de hoogte?