Goedemorgen,
Ik heb al vaker topics geopend over internet problemen.
(Deco`s zijn aangesloten zoals Pasi heeft beschreven in een handleiding.)
Ik heb al een nieuw modem gekregen, dat ging een tijdje goed maar toch blijf ik problemen ervaren.
Aop is enkele jaren geleden vervangen, er is al een paar keer monteur geweest omdat er buiten in de kast problemen waren. Binnen is alles volgens de huidige standaard aangesloten.
Waardes in het modem zijn ook goed.
Ook heeft Ziggo als service uit hun zelf het signaal gemeten en die is gewoon goed.
Ook hebben er al twee keer een week lang metingen gelopen, daar kwam weinig geks uit
Ik krijg op de laptop vaak deze meldingen te zien (zie foto`s)
Dit is niet elke dag, maar wel zeer regelmatig. Na verversen van de pagina werkt het vaak weer.
Zowel op de laptop als op de meerdere telefoons merk je soms haperingen.
Dit is niet elke dag, dus mijn vermoeden is dat de Deco het probleem is.
Die huur ik nu al enkele jaren, maar doordat die niet van kanaal kunnen wisselen, vermoed ik dat dit het probleem is. Dat ik op een te druk kanaal zit.
Zouden Wifi pods dan een uitkomst zijn?
Die kunnen automatisch van kanaal wijzigen.
Nu heb ik 1 Deco met kabel aangesloten en daar achter een switch aangesloten om andere dingen te verbinden.
1 Deco staat boven op een slaapkamer zonder kabel, maar dit werkt zonder problemen. Goed bereik op zolder en achter in de tuin.
Zou een Ziggo medewerker mij daar een antwoord op kunnen geven?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hallo Alex,
De problemen spelen al enkele maanden.
Dus niet eens zozeer de laatste dagen van december. Jammer dat er niks is opgelost in de buurt. Dus grote kans dat weer nog problemen heb.
Ik zal het de komende bij houden als ik iets merk. Zal dan voornamelijk eind van de dag zijn. Aangezien de vakantie bij erop zit.
De overstap staat voor nu nog steeds in de planning. Want ik ben erg geïrriteerd over de hele gang van zaken. Maar ik ga eerst overleggen vanavond met mijn vrouw wat we gaan doen en kijken of de problemen er nog zijn. Want steeds een monteur laten komen die dan toch niks vind schiet niet echt op.
De problemen spelen al enkele maanden.
Dus niet eens zozeer de laatste dagen van december.
Helder! We kunnen tot 14 dagen terugkijken in het signaal, dus vandaar dat ik alleen die periode van eind december benoemde. Ook waar vermoedelijk Dennis uit concludeerde dat een monteur nodig was.
De overstap staat voor nu nog steeds in de planning. Want ik ben erg geïrriteerd over de hele gang van zaken. Maar ik ga eerst overleggen vanavond met mijn vrouw wat we gaan doen en kijken of de problemen er nog zijn. Want steeds een monteur laten komen die dan toch niks vind schiet niet echt op.
Snap ik helemaal, het verdient geen schoonheidsprijs. En zeker als je al zo lang problemen hebt en er vooralsnog weinig zicht is op verbetering/verandering. Ik vind het lastig om verder op de zaken vooruit te lopen, laten we eerst de komende dagen afwachten en/of 'hopen' dat er iets bruikbaars uit de meting komt.
14 dagen is in dit soort gevallen dan te weinig.
Maar daar kunnen jullie ook niks aan doen.
Maar we kijken de komende tijd wel of er iets is te zien. Misschien dat de Deco's ook af en toe problemen geven. Aangezien andere apparaten die ook soms even haperde aan de deco zitten aangesloten via kabel.
Dus ik ga bijhouden als wij problemen ervaren.
@Arjan25 schreef:.....
Misschien dat de Deco's ook af en toe problemen geven...
...
Bij het controleren van internet via wifi, moet ook tegelijkertijd een controle van de wifi-verbinding worden gedaan én tegelijkertijd een controle rechtstreeks ( bekabeld ) op de Ziggo Modem/Router.
Zonder die extra data, is het misschien wel duidelijk of de internet-verbinding via wifi wel/niet haperde, maar kan daar verder geen enkele conclusie uit getrokken worden. En is dus eigenlijk het bijhouden van haperingen via/op wifi ( zonder die extra controle data ) bijna nutteloos !
Dat zou ik nog kunnen doen, maar ik wacht eerst de meting af en aan de hand daarvan de vervolg stappen.
Ook twijfelen wij nog steeds om over te stappen. Want de gang van zaken staat ons niet echt aan.
Wij kijken eerst wat de komende tijd wordt gemeten en van daaruit zien wij wel verder.
Hallo Alex,
Kun jij tijdens de meting die er nu loopt al dingen nakijken?
Want vooral zaterdag hadden wij meerdere problemen.
Vrijdag kreeg ik weer een netwerkprotocol foutmelding in Firefox.
Daarop de dns cache van Firefox geleegd en Firefox helemaal gereset, dus mocht hier fouten in zitten is dat opgelost.
Zaterdag 4-1
11:13 Youtube laad erg langzaam. (Firefox laptop)
11:24 Naar Tweakers toe gaat met veel vertraging (20 tot 30 seconden, Firefox laptop)
16:17 Naar Tweakers toe gaat met veel vertraging (20 tot 30 seconden, Firefox laptop)
18:07 Instagram om de telefoon loopt vast
19:26 Internet van de telefoon loopt vast.
Zondag 15:18 Instragram laadt niet
Hi @Arjan25
We hebben een kijkje genomen en zien e.e.a. niet goed gaan in je signaal. Daarom heb ik een garantiemonteur voor je ingepland, op woensdag 8 januari tussen 13.00 en 16.00 uur. Mocht dit niet goed passen in je agenda, dan kun je via Mijn Ziggo deze afspraak gemakkelijk wijzigen.
We horen graag na het bezoek van de monteur nog even van je hoe het er voor staat.
Hallo,
Komen de tijden overeen met signaal problemen?
Krijg ik dan nu wel een monteur die mij serieus neemt en niet alleen even de lijn doormeet en dan zegt dat er niets aan de hand is? Alles wat ik aangaf te ervaren werd van gezegd daar ligt het niet aan. Dat ik het bij de wifi moest zoeken. Terwijl apparaten soms via kabel ook problemen hadden.
Want na de laatste monteur ben ik best geïrriteerd geraakt. Vooral omdat er dus meer aan de hand is met het signaal dan wat hij gemeten heeft. Ook kan ik nu weer extra vrij nemen omdat er de eerste keer niet goed is gekeken.
Dat begrijp ik @Arjan25 De monteur is op de hoogte van de situatie en kan ook een tussentijds kijkje nemen in de meting.
Oké ik wacht het bezoek wel af.
Maar was er nu zaterdag nog iets te zien in het signaal? Want daar had jij nog geen antwoord opgeven.
Is goed! Door je reactie hier hebben we tussentijds als even het signaal bekeken en zien we inderdaad ook op zaterdag dat het signaal niet helemaal in orde is. Daarom de keuze een monteur voor je in te plannen.
De monteur afspraak heb ik naar vrijdag middag verplaatst. Dus zal dit dan vrijdag of na het weekend terugkoppelen.
De monteur is geweest en heeft de connector in de straatkast vervangen.
De kabel zat daar te los in de connector, waardoor de retour niet goed kan zijn.
Het was volgens hem niet gezegd dat dit het probleem was.
Dus ik moest het even aankijken, maar hopelijk is het nu opgelost.
@Arjan25 schreef:...
De kabel zat daar te los in de connector, waardoor de retour niet goed kan zijn.
...
Zowel 'heen' als 'terug' gaan over dezelfde ader in de coax kabel, want er zit maar 1 ader in. Nu kan die stekker in de straatkast natuurlijk niet helemaal goed meer zijn ( b.v geoxideerd ) en of niet helemaal vastzitten, maar dat dán alleen de retour niet goed werkt, naah .. nee.
Ik merkt alweer vertragingen met het laden van sites.
Dus het lijkt erop dat het nog niet is opgelost.
Ik ben er wel een beetje klaar mee.
Hallo Alex,
De monteur is geweest maar het lijkt erop dat het niet veel geholpen heeft.
Ik zie inderdaad dat de monteur aanpassingen heeft gedaan in de eindversterker, @Arjan25 Jammer dat dit geen oplossing heeft geboden. Om nu verder te kijken hebben we wat meer details van je nodig. Kun je nog eens bijhouden wanneer je deze problemen ervaart, graag met datum en tijdstip? Als je vertraging merkt op je verbinding, wat voor resultaat laat een speedtest dan zien? Is de verbinding op zo'n moment op alle apparaten traag?
We zijn een nieuwe modemsessie gestart, zodat we op een later moment jouw bevindingen hier naast kunnen leggen.
Ik weet niet of jij kunt zien of er gisteren iets met het signaal was?
Gisteren had Netflix even vertraging, ergens tussen 17:00 en 18:15. De tv is via kabel aan een switch aangesloten en dit weer aan een Deco die met kabel aan het modem zit.
Ook via telefoon was er tussen 19:00 en 20:00 even problemen.
Wat wij zelf nog gaan proberen.
Deze week aankijken of er nog veel problemen zijn. Dan de wifi van het modem aanzetten en de Deco's uit. De switch via kabel aan het modem. Kijken wat er dan gebeurt.
@Arjan25 schreef:...De tv is via kabel aan een switch aangesloten en dit weer aan een Deco die met kabel aan het modem zit...
Natuurlijk zou modem <> Deco <> Switch <> tv moeten werken, maar als er problemen zijn dat is het mi. beter om de switch rechtstreeks op de Ziggo modem/router aan te sluiten en daarop de Deco en de tv aan te sluiten. Zo hoeft niet alle data 'doorgaande' via de Deco, wat natuurlijk ( als extra hop ) altijd iets vertraging oplevert !
Een switch ( ook de 2 poorts in de Deco ) heeft natuurlijk een 'aansluit' snelheid en die is b.v. 1Gbps, wat aangeeft wat de snelheid over de netwerkkabel is. Maar hoe snel de data intern de switch wordt verwerkt is geheel wat anders. Een switch heeft altijd wat vertraging, waardoor alle data over die switch iets later wordt doorgegeven.
Een hele goedkope 1Gbps switch heeft dan wel 1Gbps poorten, maar is het maar de vraag of de interne hardware ( o.a. cpu ) goed/snel genoeg is om de data van meerdere ( 4 of 5 ) poorten tegelijkertijd door te schuiven. Als daardoor in de switch een flessenhals ontstaat/zit, waardoor de switch 'volloopt', dan zal dat ook via de 1Gbps poorten ( van die switch ) kenbaar worden gemaakt en zullen de aangesloten apparaten even moeten stoppen met het versturen van data. Dus ondanks dat een switch 1Gbps poorten heeft, kan de werkelijk data doorvoer via die switch wel veel lager zijn. Belangrijker is de bandbreedte van de switch, wat iets zegt over hoe snel de switch intern, data aan de 'ingang' data kan doorschuiven naar de 'uitgang'.
Ik heb e.e.a. nooit getest, maar het zou mij niets verbazen als een 'beetje' switch ( met b.v. 16Gbps bandbreedte ) sneller is ( = minder vertraging oplevert ) dan die in de Deco M4, want dat is een basic/barebone setje. Waarbij ( verwacht ik ) de hardware is afgestemd op de te verwachten data doorvoer.
Op zich heb ik denk ik een goede switch.
Ik koop nooit de goedkoopste variant.
https://www.netgear.com/nl/support/product/gs105e/
Ook zijn nooit alle poorten te gelijk in gebruik. Meestal twee te gelijk.
Maar ik zal de switch aansluiten op het modem en dan de deco. Dan eens kijken of dit verschil geeft.
Anders de Ziggo wifi gebruiken zonder deco.
Mocht het dan in de deco zitten, zal ik die helemaal resetten en weer 1 voor 1 toevoegen, zoals jij hebt geschreven.
Mocht er dan nog problemen zijn, dan regel ik andere wifi boosters of stap dan toch maar over.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.