1
Vraag
2
Reacties
Arjan25

Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Deco m4: 2.4 Ghz-verbinding valt weg

Goedendag,

 

Ik gebruik meerdere M4 Deco`s, alleen valt bij mij de 2,4 ghz regelmatig weg.

Op beide laptops heb ik dit probleem. Gelukkig gebruik ik de nieuwste elke dag en die ondersteund ook 5ghz en dat werkt wel zonder problemen. Heeft iemand een idee waarom hij soms in 5 minuten 2 keer de verbinding verlies? Ik gebruik de Deco`s met kabel op de Ubee 1318bz modem en heb de Deco ingesteld als acces point. Ik gebruik de laatste firmware, ook heb ik alle instellingen zowel aan en uit getest ( snelle roaming enz) Netwerkadapter helemaal verwijderd en opnieuw ingesteld.

Dit had ik voor de Deco`s met de connectbox niet. 

 

Aansluiting in huis is vrij nieuw en de waardes zijn perfect, dus daar hoeven we niet naar te kijken, daar zijn al andere topics over geweest 😉

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Dan ook maar 'Mesh' uitzetten ?

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Misschien kan @Pasi je daarmee helpen, hij weet veel van de Deco's.

Hij komt hier langs als / zodra hij online is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Lees ik het goed en hebt u alle Deco's bekabeld aangesloten? Is dat alles in 1 netwerklijn of per Deco station op een eigen poort op de Ubee?


Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats, sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo gaat de configuratie vaak wel beter. Dan wordt tijdens de configuratie namelijk gelijk duidelijk of er problemen zijn en/of het station wel/niet toe te voegen is.


Als u een Windows laptop/desktop hebt, dan kan u met het DOS commando 'Netsh WLAN show interface' exact zien, hoe de wifi verbinding laptop<>wifi station is. Zo kan u achterhalen hoe goed dat gedeelte functioneert. M.b.t. Channel : 1 t/m 13 = 2,4GHz, alles hoger = 5GHz

Pasi_0-1654369307562.png



Leest u ook dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Goedemorgen Pasi,

 

De hoofd deco is aan het modem aangesloten, daar achter een switch die de andere deco verbind.

Dus alles op 1 lijn aangesloten.

 

Ik heb alles opnieuw ingesteld, zoals hierboven beschreven.

Nu even afwachten of de 2,4 ghz gewoon blijft werken.

Ik heb ook de DOS commando bijgevoegd.

 

Helaas tijdens het plaatsen dan dit verhaal, viel gelijk de verbinding weg op de nieuwe laptop.

De deco blijft gewoon werken met een wit licht en de Sonos blijft dan ook gewoon werken.

Kijk het even een dag aan, want alles is ook net ingesteld.

 

 

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Weer valt de verbinding weg, duurt ongeveer 4 a 5 seconden en dan komt het weer terug.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Arjan25  schreef:

Goedemorgen Pasi,

 

De hoofd deco is aan het modem aangesloten, daar achter een switch die de andere deco verbind.

Dus alles op 1 lijn aangesloten.

 

Ik heb alles opnieuw ingesteld, zoals hierboven beschreven.

Nu even afwachten of de 2,4 ghz gewoon blijft werken.

Ik heb ook de DOS commando bijgevoegd.

 

Helaas tijdens het plaatsen dan dit verhaal, viel gelijk de verbinding weg op de nieuwe laptop.

De deco blijft gewoon werken met een wit licht en de Sonos blijft dan ook gewoon werken.

Kijk het even een dag aan, want alles is ook net ingesteld.



Goede morgen !!

Oké, dan is alles goed aangesloten en gereset, .... afwachten dus.

M.b.t. de foto/bijlage : 300Mbps op kanaal 8 ( 2,4GHz ) is beslist TOP te noemen, want sneller kan op dit moment niet.
Maar volgens mij kan de RealTec 8822CE ook 5 GHz aan, dus waarom schakelt de 'kaart' dan niet over naar 5GHz. Hebt u misschien beide wifi banden en andere naam gegeven of de standaard configuratie van die kaart aangepast?

M.b.t. het DOS commando : dat is natuurlijk een 'foto' van dat moment. Zoals hierboven genoemd zijn de waarden uitmuntend! Maar net zo belangrijk, wat zijn de waarden als het internet weg valt? Als de waarden goed zijn, terwijl er geen internet is, dan is de wifi verbinding oké en zit het probleem niet daarin.

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Goedenavond,

 

Bovenstaande DOS commdano is van de nieuwe laptop.

Daarmee ben ik normaal via het gast netwerk verbonden met de 5 ghz verbinding, omdat hij anders verbinding verliest omdat de 2,4 en 5 ghz de zelfde netwerknaam heeft.

Ik heb een nieuwe DOS commando erbij gedaan van de oude laptop.

Hier valt voor de tweede keer voor 5 seconden de verbinding weg.

Ik heb de DOS gedaan met en zonder verbinding, waaraan je dus kunt zien dat het niet aan de laptop ligt.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Arjan25  schreef:

....Ik heb de DOS gedaan met en zonder verbinding, waaraan je dus kunt zien dat het niet aan de laptop ligt.


Oke, het wifi signaal is inderdaad weggevallen.

Dan kan het aan de Deco's of aan de laptops liggen. Probeert u eens één ( of een mix ) van de onderstaande opties :

Controleer of de Deco set de laatst firmware heeft:
-Start de Deco app op uw smartphone
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Voer een update uit voor Deco”

Voor beide laptops :
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Testen.....

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Testen.....


Maar volgens mij kan de RealTec 8822CE ook 5 GHz aan, dus waarom schakelt de 'kaart' niet over naar 5GHz. Welk merk en type laptop is?
Anders eens in 'Computer Management' (  Compmgmt.Msc ) de netwerkkaart verwijderen en daarna de laptop opnieuw starten.

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Zoals in mij eerste bericht gebruik de laatste firmware.

Toevallig is mijn vrouw op de nieuwe laptop bezig, dus kon ik gelijk beide in de app opzoeken.

Ze staan beide in de lijst.

 

Snelle roaming stond al uit, dit soort dingen had ik al vaker getest.

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Maar volgens mij kan de RealTec 8822CE ook 5 GHz aan, dus waarom schakelt de 'kaart' niet over naar 5GHz. Hebt u op de Deco misschien beide wifi banden een andere naam gegeven of de standaard Windows configuratie van die kaart aangepast?
Anders eens in 'Computer Management' (  Compmgmt.Msc ) de netwerkkaart verwijderen en daarna de laptop opnieuw starten.

 

Dit zou voor de nieuwe gelden, maar daar heb ik de netwerk kaart al eens verwijderd.

Maar aangezien het probleem ook op de oude zich voordoet en ik daar ook de netwerkkaart al eens heb verwijderd gaat dat ook niet werken. De netwerknaam is vandaag door de reset ook veranderd, dus dat valt ook af.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Dan ook maar 'Mesh' uitzetten ?

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Die heb ik op de oude nu uitgezet, afwachten of dat de oplossing gaat zijn, ik verwacht het niet.

Ik kom er morgen op terug.

os

Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Ik zou het Ubee modem in bridge modus zetten en de Deco's als router gebruiken. Ik heb slechte ervaringen met het Ubee in router modus en heb slechte ervaringen met de Deco's in access point modus. Recipe for disaster, in mijn mening.

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

Goedenavond,

 

Ik ga de komende week nog langer testen, maar vandaag is de nieuwe laptop nog niet weggevallen.

Dus lijkt het erop dat toch het uitschakelen van de mesh toch de oplossing was.

Wordt vervolgt.....

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Pasi 

 

De nieuwe laptop heeft de hele week zonder problemen gewerkt, dus het uitzetten van het mesh gedeelte was toch de oplossing. Bedankt voor het meedenken!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic