Goedemiddag,
Ik heb heel wat topics gelezen maar het lijkt erop alsof ik een ander probleem heb dan die in de andere threads zijn besproken.
Situatie:
Connectbox in de meterkast met daarop via kabel een PS5 en de main Deco (M9 plus). Via wifi verbinding met Deco #2 en #3 op eerste en tweede verdieping. Wifi staat uit op de Connectbox, Deco staat ingesteld als Access
Probleem:
Internet valt met enige regelmaat weg. De snelheid en signaalsterkte zijn over het algemeen (op alle verdiepingen) uitstekend. Het begint meestal met de verbinding die wegvalt op de Main Deco. Voor zover ik heb kunnen zien valt dan eigenlijk op hetzelfde moment de bekabelde verbinding uit maar ik heb het idee dat het niet altijd het geval is. Zo nu en dan herstelt de verbinding weer maar na een herstart van de Connectbox komt alles altijd weer vlot op. Dat gaat dan een tijd goed (dagen?) en dan ineens is het weer een paar keer raak.
Logisch nadenken doet vermoeden dat het probleem zit bij de Connectbox / instellingen.
Iemand enige suggestie?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kun je de IP-configuratie van de telefoon hier plaatsen? Deze wordt getoond na tikken op het pictogram informatie (iOS) of tandwiel (Android) achter de SSID (netwerknaam).
Nog steeds dezelfde afwijking in de downstream.
overigens doen meerdere iphones het in huis niet.
@tobiastheebe nu maak je mij nieuwsgierig ....wat kun je met deze informatie van de telefoon?
Het IP-adres voor de router/gateway (192.168.178.186) is onjuist, dit moet 192.168.178.1 zijn. Het lijkt erop dat de functie Smart DHCP van de Deco's de oorzaak is, kun je deze uitschakelen op de pagina Meer, Geavanceerd in de app? Verbind daarna de iPhones opnieuw met Wi-Fi.
Je kunt de DHCPv6-server van de Connectbox weer op stateless instellen, opnieuw opstarten van het modem is niet nodig.
@tobiastheebe schreef:Het IP-adres voor de router/gateway (192.168.178.186) is onjuist, dit moet 192.168.178.1 zijn. Het lijkt erop dat de functie Smart DHCP van de Deco's de oorzaak is, kun je deze uitschakelen op de pagina Meer, Geavanceerd in de app? Verbind daarna de iPhones opnieuw met Wi-Fi.
Je kunt de DHCPv6-server van de Connectbox weer op stateless instellen, opnieuw opstarten van het modem is niet nodig.
De smartDHCP functie van een Deco wordt pas actief, als de lokale DHCP niet meer/goed reageert. Lees dit draadje eens en volgens mij heeft de smartDHCP een geheel andere IP-range, namelijk 192.168.78.xxx
Ik kan in de Deco app die instelling niet vinden. Alleen kiezen tussen DHCP of Access Point (en staat nog steeds op AP). Ondertussen weer op stateless gezet en de Main Deco herstart. Alles doet het nu weer. Maarrr... de Downstream waardes lopen ineens weer op:
Waren net lager, enige verschil in instellingen is stateless / stateful. Kan dat?
IP adres van de router is nu wel 192.168.178.1
Heb je al op de pagina Meer, Geavanceerd gekeken? Misschien is het met nieuwe(re) firmware van de Deco's niet meer mogelijk om Smart DHCP uit te schakelen. De Deco's gaan als DHCP-server fungeren, ook in AP mode, als er geen (tijdig) antwoord komt op periodieke DHCP-verzoeken naar de router, maar de DHCP-server wordt soms ten onrechte geactiveerd. Dit is helaas een bekend probleem waar veel gebruikers van de Deco M5 en M9 tegenaan lopen, zie ook dit topic.
De downstream heeft betrekking op de verbinding tussen modem en CMTS en heeft niets met de router, de access points of andere onderdelen van het thuisnetwerk te maken.
Dan zal het 'toeval' zijn dat die waardes weer opgelopen zijn.
Als je naar Meer gaat en Geavanceerd is er niet zoveel in te stellen. Zie screens. In een ander menu is er nog een Geavanceerd maar daar kun je alleen 2.4 of 5 of beide instellen.
Het werkt nu allemaal weer en de CB staat op Stateless.
Dan zijn er alleen nog die hogere waardes van de verbinding maar daar is dan wellicht weinig aan te doen als ik niet verder het AOP kan.
Het lijkt er inderdaad op dat Smart DHCP niet meer kan worden uitgeschakeld bij nieuwe firmware. Workaround is router als operation mode gebruiken en het modem in bridge mode laten configureren of de Deco M9's vervangen door M4's (bij Ziggo beschikbaar voor bruikleen).
@tobiastheebe schreef:...zie ook dit topic..
In een screenshot van dát topic, wordt ook ook aangegeven wat het probleem is. Namelijk als de smartDHCP ( om welke reden dan ook ) actief wordt, deze dan IP-nummers in de 192.168.78.xxx range uitdeelt aan IP-requests.
Tevens is er ( lijkt me ) geheel niets smart aan, als een extra DHCP in dezelfde range IP-nummers gaat uitdelen, als de oorspronkelijk DHCP. Dat is toch per definitie vragen om problemen !
Persoonlijk zie ik eerder een ConnectBox ( of die DHCP ) die de weg kwijt is, waardoor Deco's smartDHCP actief wordt, maar welke verder ook weinig zinnigs kan doen, omdat de toegang toe het internet ( de CB ) niet goed werkt.
Ik zal eens in de gaten houden als de verbinding nog een keer wegvalt wat er bij die IP adressen staat. Maar dan verloor ik alle verbinding en nu was het alleen iphone en alleen voor bepaalde sites. Ik ben vooral benieuwd (lees: ik hoop van harte) dat de verbinding nu stabiel blijft.
Allemaal heel erg bedankt voor de hulp en als er nog een update is dan horen jullie het wel!
Korte update: sinds de aanpassingen is de verbinding stabiel en snel.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.