1
Vraag
2
Reacties
DHM

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Deco M9 plus verliest verbinding met Connectbox

Goedemiddag,

 

Ik heb heel wat topics gelezen maar het lijkt erop alsof ik een ander probleem heb dan die in de andere threads zijn besproken.

 

Situatie: 

Connectbox in de meterkast met daarop via kabel een PS5 en de main Deco (M9 plus). Via wifi verbinding met Deco #2 en #3 op eerste en tweede verdieping. Wifi staat uit op de Connectbox, Deco staat ingesteld als Access

 

Probleem:

Internet valt met enige regelmaat weg. De snelheid en signaalsterkte zijn over het algemeen (op alle verdiepingen) uitstekend. Het begint meestal met de verbinding die wegvalt op de Main Deco. Voor zover ik heb kunnen zien valt dan eigenlijk op hetzelfde moment de bekabelde verbinding uit maar ik heb het idee dat het niet altijd het geval is. Zo nu en dan herstelt de verbinding weer maar na een herstart van de Connectbox komt alles altijd weer vlot op. Dat gaat dan een tijd goed (dagen?) en dan ineens is het weer een paar keer raak. 

 

Logisch nadenken doet vermoeden dat het probleem zit bij de Connectbox / instellingen.

 

Iemand enige suggestie?

 

 

32 Reacties 32
DHM
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik keek nog even naar de downstream stats en die zijn wel gewijzigd. 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Kun je de IP-configuratie van de telefoon hier plaatsen? Deze wordt getoond na tikken op het pictogram informatie (iOS) of tandwiel (Android) achter de SSID (netwerknaam).

 

Nog steeds dezelfde afwijking in de downstream.

DHM
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

IMG_BD72DDF2DA74-1.jpeg

overigens doen meerdere iphones het in huis niet.

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1063Likes

@tobiastheebe nu maak je mij nieuwsgierig ....wat kun je met deze informatie van de telefoon?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het IP-adres voor de router/gateway (192.168.178.186) is onjuist, dit moet 192.168.178.1 zijn. Het lijkt erop dat de functie Smart DHCP van de Deco's de oorzaak is, kun je deze uitschakelen op de pagina Meer, Geavanceerd in de app? Verbind daarna de iPhones opnieuw met Wi-Fi.

 

Je kunt de DHCPv6-server van de Connectbox weer op stateless instellen, opnieuw opstarten van het modem is niet nodig.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tobiastheebe  schreef:

Het IP-adres voor de router/gateway (192.168.178.186) is onjuist, dit moet 192.168.178.1 zijn. Het lijkt erop dat de functie Smart DHCP van de Deco's de oorzaak is, kun je deze uitschakelen op de pagina Meer, Geavanceerd in de app? Verbind daarna de iPhones opnieuw met Wi-Fi.

 

Je kunt de DHCPv6-server van de Connectbox weer op stateless instellen, opnieuw opstarten van het modem is niet nodig.


De smartDHCP functie van een Deco wordt pas actief, als de lokale DHCP niet meer/goed reageert. Lees dit draadje eens en volgens mij heeft de smartDHCP een geheel andere IP-range, namelijk 192.168.78.xxx

DHM
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik kan in de Deco app die instelling niet vinden. Alleen kiezen tussen DHCP of Access Point (en staat nog steeds op AP).  Ondertussen weer op stateless gezet en de Main Deco herstart. Alles doet het nu weer. Maarrr... de Downstream waardes lopen ineens weer op:

 

Screenshot 2023-01-31 at 18.10.36.png

Waren net lager, enige verschil in instellingen is stateless / stateful. Kan dat? 

 

IP adres van de router is nu wel 192.168.178.1

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je al op de pagina Meer, Geavanceerd gekeken? Misschien is het met nieuwe(re) firmware van de Deco's niet meer mogelijk om Smart DHCP uit te schakelen. De Deco's gaan als DHCP-server fungeren, ook in AP mode, als er geen (tijdig) antwoord komt op periodieke DHCP-verzoeken naar de router, maar de DHCP-server wordt soms ten onrechte geactiveerd. Dit is helaas een bekend probleem waar veel gebruikers van de Deco M5 en M9 tegenaan lopen, zie ook dit topic.

 

De downstream heeft betrekking op de verbinding tussen modem en CMTS en heeft niets met de router, de access points of andere onderdelen van het thuisnetwerk te maken.

DHM
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dan zal het 'toeval' zijn dat die waardes weer opgelopen zijn. 

 

Als je naar Meer gaat en Geavanceerd is er niet zoveel in te stellen. Zie screens. In een ander menu is er nog een Geavanceerd maar daar kun je alleen 2.4 of 5 of beide instellen. 

 

Het werkt nu allemaal weer en de CB staat op Stateless. 


Dan zijn er alleen nog die hogere waardes van de verbinding maar daar is dan wellicht weinig aan te doen als ik niet verder het AOP kan. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het lijkt er inderdaad op dat Smart DHCP niet meer kan worden uitgeschakeld bij nieuwe firmware. Workaround is router als operation mode gebruiken en het modem in bridge mode laten configureren of de Deco M9's vervangen door M4's (bij Ziggo beschikbaar voor bruikleen).

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tobiastheebe  schreef:

...zie ook dit topic..


In een screenshot van dát topic, wordt ook ook aangegeven wat het probleem is. Namelijk als de smartDHCP ( om welke reden dan ook ) actief wordt, deze dan IP-nummers in de 192.168.78.xxx range uitdeelt aan IP-requests.

SmartDhcp range.png


Tevens is er ( lijkt me ) geheel niets smart aan, als een extra DHCP in dezelfde range IP-nummers gaat uitdelen, als de oorspronkelijk DHCP. Dat is toch per definitie vragen om problemen !

Persoonlijk zie ik eerder een ConnectBox ( of die DHCP ) die de weg kwijt is, waardoor Deco's smartDHCP actief wordt, maar welke verder ook weinig zinnigs kan doen, omdat de toegang toe het internet ( de CB ) niet goed werkt.

DHM
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik zal eens in de gaten houden als de verbinding nog een keer wegvalt wat er bij die IP adressen staat. Maar dan verloor ik alle verbinding en nu was het alleen iphone en alleen voor bepaalde sites. Ik ben vooral benieuwd (lees: ik hoop van harte) dat de verbinding nu stabiel blijft. 

 

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp en als er nog een update is dan horen jullie het wel! 

DHM
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Korte update: sinds de aanpassingen is de verbinding stabiel en snel. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic