1
Vraag
2
Reacties
dennisdserious

Level 2
  • 60Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Deco M9 plus icm Connect Box Arris en Devolo 1200 Wifi ac

Hallo,

Ik heb vorige week de Deco M9 plus aangeschaft omdat de wifi in ons huis slecht was. Hoe verder je van de CB zit, hoe slechter de wifi. Ik heb vooraf aan de installatie heel veel gehad aan de verschillende info die ik hier heb gevonden, mn de bijdrage van @Pasi heeft mij ontzettend geholpen:  https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/leidraad-voor-tp-link-deco-69606. Mijn dank is groot. We hebben in ons huis nu op alle verdiepingen prima wifi met gemiddelde snelheden tussen 150Mbps en 250Mbps. 

Echter, we hebben op 3 meter van ons huis ook een schuur die we hebben verbouwd tot een MenCave (met de playstation)  voor onze 2 puber zonen . Voor dat ik de Deco installeerde, had ik mbv de powerline adapters van Devolo in de schuur een Dlan verbinding kunnen realiseren via een draad vanaf de powerline adapter via een switch naar de playstation. De verbinding was redelijk maar viel vaak weg, wat zorgde voor veel gemopper en geklaag bij onze pubers. Dus bij de installatie van de Deco's probeerde ik ook een Deco M9 plus client in de schuur te plaatsen, maar die kon geen verbinding krijgen met de andere Deco's in het huis. De afstand vanaf de schuur naar het huis was blijkbaar te groot. Heb dus de Devolo's maar weer terug geplaatst opdat ze in ieder geval weer konden gamen.

Mijn vraag: heeft iemand tips om ook in de schuur een goede verbinding te realiseren met vergelijkbare snelheden die we nu in huis hebben. Kabels trekken naar de schuur is geen optie. De playstation in de schuur gaf in de netwerkinstellingen van het apparaat een snelheid van 34 Mbps aan. Ik begreep van de pubers dat dat soms bij het online gamen met anderen problemen gaf.

In het kort de huidige netwerk situatie: CB Arris modem/routerfunctie en de wifi staat uit geschakeld, de wifi via de Deco's in de AP modus, 3 Deco's , op elke verdieping 1, in de schuur de Devolo 1200 wifi ac via een poort in de CB verbonden en vanaf de adapter in de schuur bedraad via een switch naar de playstation.

Bedankt al vast voor de reactie!

29 Reacties 29
dennisdserious
Topicstarter
Level 2
  • 60Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Vandaag weer een hick-up? Om 15.42u snelheid 108Mbps☹️☹️

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Behalve de hickups werkt het dus?

Voor grotere afstanden zijn er point tot point wifi oplossingen, het is maar net wat het mag kosten dan is dezelfde snelheid als binnenshuis een mogelijkheid. Is het de investering waard is lastig te beantwoorden ik weet van een gebruiker dat het over ruim 20 meter de verwachting over trof..

 

.

dennisdserious
Topicstarter
Level 2
  • 60Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@RoWi. Bedankt voor de tip over de point to point wifi oplossingen. Heb ik niet aan gedacht. Ga me daar over inlezen en bekijken of het voor onze situatie een betaalbare oplossing is.

Behalve de hick-ups werken de Deco's naar behoren. We zijn er tevreden over.

dennisdserious
Topicstarter
Level 2
  • 60Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@RoWi. Ik heb de point to point wifi oplossingen bekeken maar heb toch (eigenwijs) gekozen voor het aanschaffen van een extra deco M9+ client en heb die geplaatst in de achterkamer grenzend aan de schuur. Heb dus nu in totaal 5 Deco's (!) in huis en die zorgen samen voor niet alleen een zeer goede wifi verbinding in huis maar ook een goede verhoging van de downstream van de wifi in de schuur: nu gemiddeld tussen 90 en 110 Mbps. Dat vind ik prima zo. Alles bij elkaar een duur geintje, maar dan heb je ook wat.

@Alex Ziggo We hebben dagelijks hick-ups. In de Whatsapp groep van de straat klagen medebewoners over een slechte internet e/o tv verbinding van Ziggo. Verschillende monteurs zijn al bij meerdere bewoners in de straat aanwezig geweest om de storingen te verhelpen. Het lijkt mij duidelijk dat er iets goed fout zit in de bekabeling. Weet jij wat we kunnen doen? Kun je ons hierbij helpen?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@dennisdserious niks eigenwijs aan, die point to point was een klein beetje ludiek bedoelt, op dat stukje overbrugging pure overkill in mijn ogen.

In tegenstelling tot de uitspraak: less is more gaat bij een draadloos mesh system more is better op, dit omdat ze elkaars signaal moeten oppakken en doorgeven.

De M9 heeft een triband wat een goede keuze is, de backhaul is via 5ghz, omdat 5 ghz sneller signaalsterkte verliest  zullen ze dicht genoeg in elkaars buurt moeten worden geplaatst.

5 Deco units vind ik niet eens vreemd. Zeker als deze niet bedraad worden toegepast. Is de Deco in de achterkamer bedraad aangesloten? De snelheid zal prima werkbaar zijn.

Je zal  in de buiten muren moeten boren toch zal mijn voorkeur naar de draad uitgaan. Dat hangt ook af van het feit hoe fanatiek er van de PS gebruik wordt gemaakt.

De snelheid Mbps is niet zo spannend hooguit voor downloads, de ping tijd dat is de boosdoener.

 

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @dennisdserious,

Irritant dat de hick-ups toch gebleven zijn! Ik heb naar de signalen van afgelopen week gekeken, zowel die van jou als in de wijk, maar daar komen geen bijzonderheden naar voren. Afgelopen week was er één klein hick-upje te zien, alleen bij jouw verbinding. 10 januari in de ochtend. Verder ziet alles er keurig uit. 

Dan valt er voor mij helaas nog weinig te escaleren op dit moment. Ons systeem merkt automatisch op als er in korte tijd in één buurt meerdere monteurs worden aangestuurd. Dat betekent dus dat het ofwel niet genoeg zijn geweest, ofwel te uiteenlopende problemen, ofwel in een te lange tijdspanne. Ik heb een nauwkeurige meting gestart voor de komende 7 dagen, om wat meer inzicht te krijgen in je verbinding.

dennisdserious
Topicstarter
Level 2
  • 60Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@Alex Ziggo Ok. Dank. Vreemd dat ik de hick-ups wel constateer maar dat het blijkbaar niet bij Ziggo geregistreerd wordt. Enfin, ik wacht de resultaten van de meting af.

dennisdserious
Topicstarter
Level 2
  • 60Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@RoWi. Bedankt voor je aanvullingen ??

dennisdserious
Topicstarter
Level 2
  • 60Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @dennisdserious,

Irritant dat de hick-ups toch gebleven zijn! Ik heb naar de signalen van afgelopen week gekeken, zowel die van jou als in de wijk, maar daar komen geen bijzonderheden naar voren. Afgelopen week was er één klein hick-upje te zien, alleen bij jouw verbinding. 10 januari in de ochtend. Verder ziet alles er keurig uit. 

Dan valt er voor mij helaas nog weinig te escaleren op dit moment. Ons systeem merkt automatisch op als er in korte tijd in één buurt meerdere monteurs worden aangestuurd. Dat betekent dus dat het ofwel niet genoeg zijn geweest, ofwel te uiteenlopende problemen, ofwel in een te lange tijdspanne. Ik heb een nauwkeurige meting gestart voor de komende 7 dagen, om wat meer inzicht te krijgen in je verbinding.

Hoi Alex,

Ik ben erachter gekomen hoe het komt dat ik die “hick-ups “ heb waargenomen. Op mijn iPhone 12 was de wifi verbinding zeer wisselend, vooral laag. Omdat ik via de Deco-app op mijn telefoon de metingen heb gedaan kreeg ik het beeld van een niet optimaal functionerend wifi netwerk. Echter toen ik op een bepaald moment een lage verbinding registreerde op de iPhone, deed ik een speedtest op de laptop en wat bleek: ik had een prima wifi verbinding! Nadat ik op de iPhone de netwerkinstellingen van de telefoon opnieuw heb ingesteld is het probleem opgelost. Geen waarnemingen meer van een niet goed functionerend netwerk door die zgn hick-ups!

Bedankt in ieder geval voor je hulp. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van jouw metingen.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Top! Dat is goed nieuws in ieder geval 

Wat betreft de meting zie ik ook geen bijzonderheden meer terug, behalve op het moment van typen. Er lijkt een lichte verstoring gaande te zijn op je adres namelijk. Dat geldt voor de hele wijk en we zijn al bezig om het op te lossen.

Ongelukkige timing, maar los daarvan ziet alles er goed uit dus!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic