1
Vraag
2
Reacties
jmvvliet

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Deco M9 plus achter connectbox

Goedemiddag beste forum leden,

Ik heb een nieuwe Mesh wifi router aangeschaft, de Deco M9 Plus, 3 pack. Qua bekabeling kan ik 2 van de 3 units bekabeld aansluiten, de derde op zolder zal via Wifi moeten werken.

Mijn huidige situatie:
internet --> connectbox --> TV (bekabeld)
internet --> connectbox --> Synology NAS (bekabeld)
Ik maak ook gebruik van vaste telefonie van Ziggo.

De eenvoudigste optie lijkt mij om de Ziggo modem in bridge mode te zetten, dus:
internet --> connectbox (bridged) --> main deco --> switch --> slave deco's
en daar vervolgens weer mijn TV en NAS aan gekoppeld. Overigens ken ik de gevolgen van het in bridge modus zetten van het modem (NAT, DHCP, Wifi, uitschakelen LAN poorten)

Blijft mijn vaste telefonie op deze manier werken, en blijft mijn Synology NAS bereikbaar van buitenaf, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik ben vooral op zoek of ik op deze manier op de goede weg ben.

Dank alvast voor de reacties!

Marco

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jmvvliet
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Goedemorgen,

Wat ik heb gedaan:

  1. Deco aangesloten en alle stations geconfigureerd. Geen specifieke aanpassingen gemaakt.
  2. Synology aangesloten op Deco en IP reservering gegeven.
  3. op ConnectBox de Deco een IP reservering gegeven op basis van Mac Adres.
  4. UPnP uitgeschakeld op ConnectBox (anders worden de portforwards vastgehouden en die kloppen niet meer).
  5. Op de Deco de portforwards voor Synology van de ConnectBox overgenomen.
  6. Op de ConnectBox de portforwards aangepast naar de Deco
  7. WiFi op de ConnectBox uitgezet.

Dat was eigenlijk alles. Ik weet niet of ik nu de ConnectBox nog in bridge laat zetten, dat is eigenlijk niet meer nodig. Heb dan alleen NAT achter NAT, maar dat lijkt mij niet zo'n probleem.

Of kan iemand mij ervan overtuigen dat het zin heeft de ConnectBox toch in Bridge modus te zetten?

Mvg

Bekijk in context

7 Reacties 7
FandeGraaf

Level 1
  • 82Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes

Hallo @jmvvliet, welkom op de community. rechtboven in beeld staat “Gerelateerde onderwerpen” met daarin 2 vergelijkbare items. Misschien kan dat je op weg helpen.

 

acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes

Grappig, ik heb een soortgelijke setup, maar dan met de Linksys Velop systeem. 

Ik heb het modem niet in bridge gezet, enkel de wifi op het modem uitgezet. Zit heb ik gedaan omdat ik de hoofdnode in de huiskamer wilde hebben en niet in de meterkast.

 

Als je je modem in bridge gaat zetten, is je forward naar je Synology ook weg, die moet je dan opnieuw instellen op je Deco. Je gaat ook de DHCP van de Deco gebruiken, dus veranderen je ip-addressen. Mocht je vaste ip-adressen gebruiken, kan je dezelfde range natuurlijk gebruiken, dat scheelt omzetten.

 

Telefonie blijft gewoon werken.

 

jmvvliet
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dank beiden voor de reacties.

Na wat verder zoeken en lezen op het forum denk ik dat ik ga starten met het opnemen van de Deco in de DMZ. Eerst de Deco een vast IP geven in de range van de ConnectBox (als dat kan, heb ergens gelezen dat dit lastig is) en zorgen dat de Deco zelf geen DHCP regelt. Alle verkeer wordt dan zonder beperkingen doorgestuurd naar de Deco, maar de ConnectBox regelt de DHCP dan nog. Wel zet ik dan de WiFi uit op de ConnectBox.

Ook de portforwardings kan ik dan op de Deco weer inregelen (en eventueel verwijderen op de Connectbox als dat nodig is). Vermoedelijk gaat de Synology dan ook gewoon werken zoals hij werkte.

Als alles werkt kan ik altijd nog besluiten de ConnectBox in bridge modus te laten zetten. Echter, als ik dat niet doe, kan ik wel weer gebruik maken van de switch op de ConnectBox, wat ook zo z'n voordelen kan hebben.

Ik zal laten weten of deze aanpak gewerkt heeft.

jmvvliet
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Goedemorgen,

Wat ik heb gedaan:

  1. Deco aangesloten en alle stations geconfigureerd. Geen specifieke aanpassingen gemaakt.
  2. Synology aangesloten op Deco en IP reservering gegeven.
  3. op ConnectBox de Deco een IP reservering gegeven op basis van Mac Adres.
  4. UPnP uitgeschakeld op ConnectBox (anders worden de portforwards vastgehouden en die kloppen niet meer).
  5. Op de Deco de portforwards voor Synology van de ConnectBox overgenomen.
  6. Op de ConnectBox de portforwards aangepast naar de Deco
  7. WiFi op de ConnectBox uitgezet.

Dat was eigenlijk alles. Ik weet niet of ik nu de ConnectBox nog in bridge laat zetten, dat is eigenlijk niet meer nodig. Heb dan alleen NAT achter NAT, maar dat lijkt mij niet zo'n probleem.

Of kan iemand mij ervan overtuigen dat het zin heeft de ConnectBox toch in Bridge modus te zetten?

Mvg

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Door het WAN-IP van de Deco Router als DMZ-host in de Connectbox in te stellen, kun je Port Forwards op de Connectbox naar de Deco vermijden.

Er zijn geen grote nadelen aan NAT achter NAT.
Als je geen groot voordeel ziet, dan is Bridge Mode de aan te bevelen eenvoudigste oplossing.

jmvvliet
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
hanh wrote:


Als je geen groot voordeel ziet, dan is Bridge Mode de aan te bevelen eenvoudigste oplossing.

Dan wordt dat de oplossing die ik kies. Dank voor het meedenken!

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
jmvvliet wrote:
hanh wrote:


Als je geen groot voordeel ziet, dan is Bridge Mode de aan te bevelen eenvoudigste oplossing.

Dan wordt dat de oplossing die ik kies. Dank voor het meedenken!

 

Gewoon Bridge doen altijd het beste 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic