1
Vraag
2
Reageer en help mee
Kokkie1981

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Deco M4R internetsnelheid zakt steeds omlaag na reset

Goedenavond,

Kunnen jullie mij misschien helpen met de Deco M4R. 

Ik heb vorig jaar 3 stuks Deco M4R via Ziggo aangeschaft en deze leken goed te werken. Echter kom ik er nu alleen steeds vaker achter dat de internetsnelheid rond de 80 mb schommelt op de hoofd Deco. De andere 2 zijn draadloos aangesloten op de hoofd Deco. Mijn internet is 500/50mb 

Wanneer ik de hoofd Deco reset gaat hij netjes een paar uur rond de 500/50 leveren maar na een tijdje zakt hij terug naar 80/50. Dus moet hem elke keer resetten om weer 500 te halen. Ik ben al is gewisseld tussen Access point en wifi-router maar maakt geen verschil.

Wat zou ik niet goed doen?

35 Reacties 35
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27099Posts
  • 1877Oplossingen
  • 13592Likes

Twee zaken om te controleren wanneer de downloadsnelheid laag is, zijn de linksnelheid tussen de (modem)router en Deco 1 en of je test via 2,4 of 5 GHz.

Kokkie1981
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi @tobiastheebe 

Dank voor je antwoord. Ik heb een standaard wit Ziggo modem dus nemen aan dat die snel genoeg is om te werken met de Deco toch?

Ik test hem op 5Ghz. Heb ook al de 2,4 uitgeschakeld gehad maar maakt geen verschil helaas. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27099Posts
  • 1877Oplossingen
  • 13592Likes

In dat geval is het vermoedelijk de linksnelheid welke terugvalt van 1000 naar 100 Mbps. De Connectbox ondersteunt gigabit ethernet. Wanneer deze in router mode is geconfigureerd (witte status-LED), dan moeten de Deco's i.i.g. in AP mode geconfigureerd zijn. In de webinterface (bereikbaar via 192.168.178.1 of 192.168.100.1) kun je de linksnelheid naar Deco 1 controleren op de pagina 'Verbonden apparaten'.

Kokkie1981
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Goedenavond @tobiastheebe 

Op dit moment staan alle 3 de Deco's op 1000 dus ja daar kan ik niet veel aan zien. Modem is in witte led status en de Deco's staan in AP mode.

Pasi

Level 18
  • 8783Posts
  • 468Oplossingen
  • 4847Likes

Hallo,

Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan.

Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide functies gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

Kokkie1981
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Goedeavond. @tobiastheebe 

Zojuist nog een keer gekeken want had het vermoeden dat het internet ineen trager was en alles wat verbonden is staat nu op 100mb terwijl het 1000 was paar dagen geleden.

@Pasi denk je dat het uit zichzelf omschakelen van 1000 naar 100 met een reset opgelost gaat worden of speelt er iets anders op de achtergrond?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27099Posts
  • 1877Oplossingen
  • 13592Likes

De link tussen de modemrouter en Deco 1 valt blijkbaar terug naar 100 Mbps, dus toont de pagina 'Verbonden apparaten' ook 100 Mbps voor de andere Deco's en alle apparaten daarachter.

Welk type Connectbox (wit modem) heb je precies (TG2492/TG3492/CH7465)? Het kan een defecte UTP-kabel zijn of een probleem met de interne switch van ofwel het modem of Deco 1.

Pasi

Level 18
  • 8783Posts
  • 468Oplossingen
  • 4847Likes

De wifi op de Ziggo Modem/Router staat wel uit ?

Misschien is de master Deco defect. U zou eerst een algehele reset van de Deco's kunnen doen ( zoals hieronder al is uitgelegd ), dan de master Deco omruilen voor b.v. nummer 3 en daarna weer de setup starten en een netwerk maken ( zoals hieronder al is uitgelegd ).

Misschien is de netwerkkabel defect ( meestal werkt het dan wel of niet ) maar als test vervangen is het proberen waard.

Misschien eens de Deco set op een andere poort van de ZMR aansluiten.

Kokkie1981
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe ik heb een wit Ziggo modem type CH7465

@Pasi je mag wel je zeggen hoor;)

Ik zal morgen de Deco resetten en 1 en 3 is omwisselen. Als het dan nog niet helpt zal ik nieuwe kabel en poort wijzigen. Maja dan maar hopen dat er oplossing tussen zit anders hebben we andere uitdaging. 

In ieder geval beide @tobiastheebe @Pasi  bedankt voor de tips alvast. Ik hou jullie op de hoogte 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27099Posts
  • 1877Oplossingen
  • 13592Likes

Ik heb bij de CH7465 ook problemen ondervonden met terugval van 1000 naar 100 Mbps op een access point (geen Deco), bijvoorbeeld na een (automatische) reset van het modem.

Maakt het verschil als je de UTP-kabel naar de Deco een paar seconden ontkoppelt van het modem als het probleem optreedt, zonder het modem of de Deco opnieuw op te starten? Zie je daarna wel een linksnelheid van 1000 Mbps?

Pasi

Level 18
  • 8783Posts
  • 468Oplossingen
  • 4847Likes

@tobiastheebe  schreef:

Ik heb bij de CH7465 ook problemen ondervonden met terugval van 1000 naar 100 Mbps op een access point (geen Deco), bijvoorbeeld na een (automatische) reset van het modem..

In dit geval wel de misschien wel de ultieme test : heeft u misschien nog een switch met 1Gb poorten liggen ? Dan die maar eens tussen de ZMR en de master Deco aansluiten. Gaat dan de ZMR <> switch of switch <> Deco verbinding naar 100Mb ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27099Posts
  • 1877Oplossingen
  • 13592Likes

Hierbij enige context: dit probleem speelt bij familie van mij, toevallig ben ik er op dit moment aan het logeren. De linksnelheid valt terug van 1000 naar 100 Mbps FD en/of er is een erg hoge packet loss tussen modem en AP. Ik heb het probleem vandaag kunnen reproduceren door zowel een firmware upgrade uit te voeren op het AP (een UAP-AC-LITE, aangesloten via PoE-injector) en het modem opnieuw op te starten vanuit de webinterface. Daarbij heb ik geconstateerd dat de link tussen modem AP continu opnieuw wordt opgebouwd (link/activiteit-LED naast poort op modem paar seconden aan, paar seconden uit) en het probleem direct is opgelost door de kabel naar het AP een paar seconden ontkoppeld te laten en opnieuw aan te sluiten op dezelfde of een andere poort. De test die jij voorstelt had ik zelf ook in gedachten en ik had daarom een goedkope, unmanaged switch van Action meegenomen van huis. Misschien kom ik er morgen nog aan toe om deze test uit te voeren.

MR_CHIP

Level 19
  • 10588Posts
  • 122Oplossingen
  • 3720Likes

er was toch een bekend interne switch probleem met dat modem swap naar sagemcom F3896 is de volgende stap

Pasi

Level 18
  • 8783Posts
  • 468Oplossingen
  • 4847Likes

@tobiastheebe  schreef:

.....Daarbij heb ik geconstateerd dat de link tussen modem AP continu opnieuw wordt opgebouwd (link/activiteit-LED naast poort op modem paar seconden aan, paar seconden uit)....

Zou misschien de netwerkkabel net ( niet ) aan de specs voldoen, waardoor er bij veel verkeer op 1000Mbps te veel errors zijn en de snelheid omlaag gaat naar 100Mbps?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27099Posts
  • 1877Oplossingen
  • 13592Likes

Het probleem treedt alleen bij een reset van ofwel het modem of het AP op. De kabels tussen modem en AP (kant-en-klare patchkabels, UTP Cat 5e) heb ik verder al eens vervangen. Er was eerder een ander type AP op het modem aangesloten, toen ik dit ontkoppelde om het te vervangen bleef vreemd genoeg de link/activiteit-LED naast de poort knipperen. Ik vermoed dus dat het een probleem met de interne switch van het modem is, tenminste in mijn geval.

Kokkie1981
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe als ik de kabel een paar seconden los neem en daarna weer terug zonder reset ed. gaat inderdaad de snelheid naar 1000 terug. Wat kan dat zijn dan de kabel of iets anders?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27099Posts
  • 1877Oplossingen
  • 13592Likes

Dat denk ik niet, ik vermoed eerder de interne switch van het modem. Ik heb eerder wel ergens gelezen dat het aan de implementatie van EEE (Energy-Efficient Ethernet) kan liggen. De Deco's omwisselen is nog een goede test.

Pasi

Level 18
  • 8783Posts
  • 468Oplossingen
  • 4847Likes

@MR_CHIP  schreef:

er was toch een bekend interne switch probleem met dat modem swap naar sagemcom F3896 is de volgende stap

Oh ? Heb ik dat gemist ?

Graag wat meer informatie daarover.

Pasi

Level 18
  • 8783Posts
  • 468Oplossingen
  • 4847Likes

@tobiastheebe  schreef:

...Ik heb eerder wel ergens gelezen dat het aan de implementatie van EEE (Energy-Efficient Ethernet) kan liggen...

Dat de Compal dat heeft én werkelijk gebruikt, zou mij verbazen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic