Vraag
Reacties
Oplossing
RickSmit1878
Level 3

Deco M4 setup vraag

Ik heb mijn modem in bridge modus staan. Dan in de meterkast een deco m4. Vervolgens heb ik op elke verdieping (woonkamer, slaapkamer, zolder) ook een deco m4 staan, alleen bekabeld aangesloten dus wired backhaul. Overal maximale snelheid.

Ik vroeg mij af... is dit een correcte setup? Of is het beter de ziggo modem als router te gebruiken met wifi aan en dan de deco m4 op elke verdieping als access point in te stellen? De m4 in de meterkast zou dan weg kunnen, één device minder. Altijd mooi meegenomen.

Wat zijn jullie ideeën?

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi
Level 19

Hallo,

Zoals u nu hebt ingesteld ( Ziggo Modem/Router in bridge mode en de Deco set in Wifi -Router ), is prima. Als dit u bevalt, dan zou ik niets veranderen.

Wifi van de ZMR aan laten staan én Deco's, dat is niet de beste setup, leest u punt 6 eens van de Leidraad.

Eventuele kan u e.e.a. anders aansluiten, namelijk ZMR gewoon/standaard in router mode en de Deco's in Accesspoint mode.

Want als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
3 Reacties 3
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met de huidige opstelling is qua configuratie niets mis, een access point in de meterkast is echter niet ideaal.

Je kunt inderdaad overschakelen op router mode + AP mode, Wi-Fi van zowel de modemrouter als de Deco's ingeschakeld laten is echter niet aanbevolen i.v.m. mogelijke interferentie (storing). Je hoeft niet elke Deco afzonderlijk op AP mode in te stellen, dit geldt alleen voor Deco 1.

0 Kudos
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hé hoi @RickSmit1878, heb je nog iets gehad aan de comments van @tobiastheebe? 🙂

0 Kudos
Pasi
Level 19

Hallo,

Zoals u nu hebt ingesteld ( Ziggo Modem/Router in bridge mode en de Deco set in Wifi -Router ), is prima. Als dit u bevalt, dan zou ik niets veranderen.

Wifi van de ZMR aan laten staan én Deco's, dat is niet de beste setup, leest u punt 6 eens van de Leidraad.

Eventuele kan u e.e.a. anders aansluiten, namelijk ZMR gewoon/standaard in router mode en de Deco's in Accesspoint mode.

Want als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

0 Kudos
Ga naar reactie