1
Vraag
2
Reacties
LouiseT

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Deco M4 incl. splitter

Dag allemaal,

 

Vanaf afgelopen woensdag ben ik overgestapt naar Ziggo met het Giga abonnement (1Gb/s). Vanuit kennissen is mij aangeraden om direct een Deco M4 set aan te schaffen wegens stabieler en beter verspreid internet in huis. 

 

Zonder de Deco set kwam ik de eerste dagen op zo'n 400 Mb/s via Wi-Fi en 900 Mb/s via LAN. De snelheid via kabel ben ik gewoon te tevreden over en is mijn inziens naar verwachting. De snelheid via Wi-Fi vind ik persoonlijk tegenvallen. Waar zou dit aan kunnen liggen?

 

Na aansluiting van de eerste Deco geen veranderingen, Wi-Fi zelfde en de LAN direct uit de Deco geeft ook 900 Mb/s. Vervolgens heb ik deze verbonden met een splitter (TP-Link SG105) en deze via LAN aan een tweede Deco. Hier krijg ik echter maar maximaal 100 Mb/s, zowel via Wi-Fi als via LAN. De opstelling is als aanbevolen via TP-Link en Ziggo in onderstaande afbeelding (Star Network).

 

2b5b44ba-0e31-4b31-a96d-03771d7c57c9.png

Bij het direct koppelen aan de Deco (dus niet met de splitter er tussen), kom ik wel op bovenstaand benoemde hogere snelheden.

 

Doe ik iets fout in het aansluiten van mijn netwerk? 

 

Bij voorbaat dank.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De Deco M4 AP's beschikken net als het SmartWifi modem Giga over 802.11ac met een theoretische maximumsnelheid van 867 Mbps. Deze AP's leveren dus geen hogere snelheden op maar wel betere dekking. Snelheden van 700~800 Mbps zijn alleen haalbaar op apparaten die 2×2 MIMO ondersteunen. Er zijn vele factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de via WiFi haalbare snelheden.


Een maximumsnelheid van 100 Mbps via ethernet duidt meestal op een defecte kabel, 1 van de 8 aders defect veroorzaakt terugval van 1 Gbps naar 100 Mbps. Je kunt op de switch via de LED's controleren welk van de kabels een linksnelheid van 100 Mbps gebruikt.

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De Deco M4 AP's beschikken net als het SmartWifi modem Giga over 802.11ac met een theoretische maximumsnelheid van 867 Mbps. Deze AP's leveren dus geen hogere snelheden op maar wel betere dekking. Snelheden van 700~800 Mbps zijn alleen haalbaar op apparaten die 2×2 MIMO ondersteunen. Er zijn vele factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de via WiFi haalbare snelheden.


Een maximumsnelheid van 100 Mbps via ethernet duidt meestal op een defecte kabel, 1 van de 8 aders defect veroorzaakt terugval van 1 Gbps naar 100 Mbps. Je kunt op de switch via de LED's controleren welk van de kabels een linksnelheid van 100 Mbps gebruikt.

LouiseT
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie!

 

Je had volkomen gelijk, het bleek inderdaad een defecte kabel te zijn, na 5 uur stoeien. Hartelijk dank.

 

Als ik je reactie goed begrijp is het dus een snelheid van 400 Mb/s via Wi-Fi dus vrij normaal voor mijn apparaten, en is enkel bij een aantal apparaten een Wi-Fi snelheid van 800 Mb/s haalbaar. Aan wat voor apparaten zou ik dan moeten denken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat het '100 Mbps-probleem' in elk geval opgelost is.

 

Voor 802.11ac is 400 Mbps een keurige snelheid. Zoals hierboven aangegeven moet het apparaat 2×2 MIMO ondersteunen (meerdere spatial streams) om hogere snelheden te kunnen behalen, dit is per soort/merk/type verschillend. Op een laptop zul je dit eerder aantreffen dan op bijvoorbeeld een telefoon of tablet.

LouiseT
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Na een zoektocht online zouden zowel mijn iPhone 12 als mijn MacBook Air M1 voorzien moeten zijn van 2x2 MIMO (had er nog nooit eerder van gehoord). Mijn oudere werklaptop haalt deze snelheden dan ook niet dus dat verklaart. 

 

Zojuist nog een aantal speedtests gedaan op beiden, vlak naast een Deco, maar ik kom niet boven de 350 Mb/s uit. In ieder geval al stukken beter dan mijn 100Mb/s van zojuist, maar nog niet helemaal waar ik voor betaal (buiten de kabel om).

 

Zijn er nog andere factoren die hier invloed op kunnen hebben?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Na even rondzoeken vond ik deze pagina met testresultaten. Hier werd een maximum downloadsnelheid van 500 Mbps gehaald via een 4×4 MU-MIMO NIC in een desktop, op een laptop tussen 74 en 357 Mbps. Naar mijn mening is de 350 Mbps die jij ziet, uitstekend voor dit type AP en andere AP's in deze prijsklasse.

 

Als je daadwerkelijk snelheden als 700~800 Mbps zou willen halen op één apparaat, dan zijn andere AP's met WiFi 6 (802.11ax) nodig.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic