1
Vraag
2
Reageer en help mee
remcov

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Deco M4 in AP beperkt gasten netwerk?

Ik heb 5 Deco M4's in huis staan staan in AP modus, zowel bekabeld, als draadloos.
Ik heb via de Master Deco naast een standaard wifi netwerk, ook een gast netwerk ingesteld.
Op het gasten-netwerk sluit ik IOT apparaten op aan, en geef toegang voor mijn bezoekers...

Ik kom zojuist erachter dat in de Deco app de gastnetwerk optie (via advanced)  'lokale toegang toestaan'  default staat ingeschakeld?! Het hele idee van een gastnetwerk is juist dat je je gasten weg houdt van je bestanden en computers ?!

Waar ik ook tegen aanloop, is dat alleen de Master Deco  de gastmodus lijkt te ondersteunen
Ben ik met mijn mobiel ingelogd op mijn Deco gastnetwerk, ik ga met de trap naar boven en stap daarmee  over naar een Slave Deco , dan kan ik niet meer op het gast netwerk. Alleen nog wel via mijn 'normale' netwerk via een slave.

Alle IOT apparaten zijn dan ook gekoppeld aan de Master deco, voorzover deze bereikt kan worden door de lagen beton heen...

Nu is mijn netwerk setup met tussenliggende switches en raspberrypi als DCHP server iets afwijkender dan gemiddelde ziggo setup.  Maar klopt dit dat guest-network niet volledig ondersteund wordt op alle deco's  M4 in AP modus?

En om een (veilig) gastnetwerk door het hele huis te bereiken, zijn dan de nieuwere wifi 6 pods dan wel de oplossing?

9 Reacties 9
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6163Posts
  • 231Oplossingen
  • 4752Likes

@remcov  schreef:

En om een (veilig) gastnetwerk door het hele huis te bereiken, zijn dan de nieuwere wifi 6 pods dan wel de oplossing?

De SmartWifi 6 Pods ondersteunen (nog) geen gastnetwerk. Ik heb wel ergens opgevangen dat het in de planning zit zodat een gastnetwerk óók ondersteund gaat worden via deze pods. Wanneer? Je ne sais pas.

S4R

Level 16
  • 1918Posts
  • 71Oplossingen
  • 1201Likes

Unifi spul kopen en die Deco's in de kliko

Pasi

Level 18
  • 9635Posts
  • 492Oplossingen
  • 5343Likes

@remcov  schreef:

Ik heb 5 Deco M4's in huis staan staan in AP modus, zowel bekabeld, als draadloos.
Ik heb via de Master Deco naast een standaard wifi netwerk, ook een gast netwerk ingesteld.
Op het gasten-netwerk sluit ik IOT apparaten op aan, en geef toegang voor mijn bezoekers...

Ik kom zojuist erachter dat in de Deco app de gastnetwerk optie (via advanced)  'lokale toegang toestaan'  default staat ingeschakeld?! Het hele idee van een gastnetwerk is juist dat je je gasten weg houdt van je bestanden en computers ?!

Waar ik ook tegen aanloop, is dat alleen de Master Deco  de gastmodus lijkt te ondersteunen
Ben ik met mijn mobiel ingelogd op mijn Deco gastnetwerk, ik ga met de trap naar boven en stap daarmee  over naar een Slave Deco , dan kan ik niet meer op het gast netwerk. Alleen nog wel via mijn 'normale' netwerk via een slave.

Alle IOT apparaten zijn dan ook gekoppeld aan de Master deco, voorzover deze bereikt kan worden door de lagen beton heen...

Nu is mijn netwerk setup met tussenliggende switches en raspberrypi als DCHP server iets afwijkender dan gemiddelde ziggo setup.  Maar klopt dit dat guest-network niet volledig ondersteund wordt op alle deco's  M4 in AP modus?

Hallo,

Ik heb op mijn Deco M4's zojuist het gastnetwerk aangezet, maar staat 'Lokale toegang toestaan' uit. Dit is m.i. natuurlijk ook wel gewenst, want je wil natuurlijk niet dat gasten b.v. zomaar je NAS of je printer kunnen benaderen.

Ik ga ervan uit, dat het gasten netwerk door alle Deco's ondersteund worden, die in dat netwerk zitten. Het heeft m.i. geen nut/zin, om een gasten netwerk alleen op 1 Deco te activeren en niet op alle andere Deco's in datzelfde netwerk. Om dezelfde reden als u al aanhaalt.

Ook ik gebruik een Raspberry Pi waarop mijn DHCP draait ( in de Pi-Hole software zit een prima stabiele en goede DHCP ) en switches heb ik ook genoeg in huis.

Waarom b.v. het gastnetwerk bij u niet werkt, kan ik niet verklaren b.v. als er iets in de configuratie van het Deco systeem fout gaat.
Persoonlijk zou ik de Deco geheel resetten en opnieuw opzetten. Zo bent u zeker dat er niet ergens wat fout is gegaan.

Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

remcov
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Pasi, bedankt voor uw uitgebreide reactie. Ook bij mij draait pihole idd als dhcp, dit was nodig omdat ik geen vpn poort kon instellen via ziggo connect. De Deco setup is inderdaad conform uw omschrijving gedaan

"Ik ga ervan uit, dat het gasten netwerk door alle Deco's ondersteund worden, die in dat netwerk zitten. "

Daar ging ik dus ook vanuit. Ik had zelfs 2 extra slaves erbij gekocht, omdat ik er vanuit ging dat onze beton+staal  vloeren de oorzaak was van slechte dekking en connecties...

Ik ga nog even kijken hoe en wat er nu gebeurd...  Lijkt erop dat nu een en ander wel verschoven is naar een slave...

remcov
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik ben er uit waar ik tegen aanloop...

Ik kan met mijn tablet verbinding maken met gastnetwerk, dus connectie met de deco wordt geaccepteerd, er wordt een ip uitgedeeld etc.

Maar ...ik krijg geen toegang tot het internet. ( en een andere dag weer wel). Deco Hoofdnetwerk geeft geen probleem. Dit had ik laatst ook met een terugkerende klant, die geen internet toegang kreeg via gastnetwerk, maar verder wel connectie met de deco..... En een deurbel die het voorheen deed, deed het na opnieuw aansluiten niet meer...

Terwijl andere apparaten wel toegang krijgen tot het internet die op het gastnetwerk zitten. Ik heb 12 actieve apparaten (iot) op het gastnetwerk, waaronder 3 cameras die streamen, maar zag ook ca 80 records staan in offline clients lijst.  Apparaten / gasten die ooit voorheen connectie hadden gemaakt met de deco's.

Kan het zijn dat hier het euvel zit, en een limitatie optreed? (App geeft weinig info over dit soort dingen)  Of kan de uiteindelijke gateway  (ziggo connect) verbindingen tegenhouden?

De deurbel had ik herhaaldelijk gereset... Maar telkens geen goede herinstallatie Uiteindelijk gastnetwerk vd ziggo box geactiveerd, en verliep installatie vervolgens als een zonnetje....

Pasi

Level 18
  • 9635Posts
  • 492Oplossingen
  • 5343Likes

@remcov  schreef:
...

De deurbel had ik herhaaldelijk gereset... Maar telkens geen goede herinstallatie Uiteindelijk gastnetwerk vd ziggo box geactiveerd, en verliep installatie vervolgens als een zonnetje....

Tja, soms is techniek een kreng. Als IT'er herken ik dat, soms maakt het echt niet uit hoe, waar of wat ... het wil gewoon niet. Of het nu de Deco's zijn, de Ziggo Modem/Router of de 'samenwerking' ....

Fijn dat u e.e.a. toch werkende heeft gekregen.

remcov
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

De echte oplossing zoek ik nog 🙂 als blijkt dat er maar 10 of 12  verbindingen mogelijk zijn met de gateway, via een deco, hoef ik niet verder te zoeken

Pasi

Level 18
  • 9635Posts
  • 492Oplossingen
  • 5343Likes

@remcov  schreef:

De echte oplossing zoek ik nog 🙂 als blijkt dat er maar 10 of 12  verbindingen mogelijk zijn met de gateway, via een deco, hoef ik niet verder te zoeken

Tja, soms...

Als de Deco in AP mode staat, zal/moet deze geheel transparant zijn en zou b.v. geen enkele beperking qua aantallen mogen hebben. Want in AP mode staan alle ( router ) functies, die eventueel wel beperkingen meebrengen uit en dus geven de Deco stations alleen maar door wat ze aangeboden krijgen.

Wat het probleem wel is, dat kan ik ook niet verklaren/uitleggen, maar persoonlijk verdenk ik de ZMR. Het is mij al wel vaker gebleken, dat bugs en/of beperkingen daarin een spelbreker zijn.

Het is natuurlijk niet voor niets, dat veel techneuten bij Ziggo een eigen modem/router hebben. O.a. ik ben lang geleden overgestapt op een eigen DHCP, omdat ik die van de ConnectBox te buggy vond. Waardoor mijn netwerk en apparatuur regelmatig spontaan vast liep of allerlei vreemde fouten vertoonde. Maar sinds ik een andere ( eigen ) DHCP heb, loopt e.e.a. vlekkeloos. Wat voor mij voldoende bewijs was/is, dat de DHCP in de ZMR een probleem had.

S4R

Level 16
  • 1918Posts
  • 71Oplossingen
  • 1201Likes

@remcov  schreef:

De echte oplossing zoek ik nog 🙂 

Beter spul aanschaffen dan die Deco's. Simpel

Alle waar naar z'n geld.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic