1
Vraag
2
Reacties
Prosper

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Deco M4 gebruiken voor ethernet verbinding en wifi

Ik gebruik al 2 Deco M4's. Eén daarvan is via ethernetkabel met mijn modem/router verbonden. Doet helemaal prima. In mijn hele huis heb ik prima wifi.

Nu heb ik ver weg van mijn modem/router een pc staan in een werkkamer, verbonden via een lange ethernetkabel. In die werkkamer ontvang ik ook prima wifi via mijn Deco. Echter, de wifi naam van mijn Deco luidt anders dan de naam van mijn ethernetverbinding via de modem/router. En ik wil voor elkaar krijgen dat de wifi die ik in mijn werkkamer ontvang op hetzelfde netwerk zit met dezelfde naam als die van mijn ethernetverbinding waarmee mijn pc is verbonden. Dit om er voor te zorgen dat ik een vr bril via wifi kan verbinden met mijn pc. Nu lukt dat dus niet. Ik kan ze alleen verbinden als ik de vr bril aansluit op de oorspronkelijk wifi van mijn modem/router maar dat signaal is veel te zwak.
Nu heb ik een derde Deco M4 over. Zou ik die tussen mijn ethernetverbinding kunnen zetten en mijn pc? Dus ethernetkabel vanaf de modem/router naar de Deco M4 en de pc via kabel verbinden met de Deco? Dan zouden ze toch in zelfde netwerk zitten met zelfde naam? Als dit kan, hoe dan? Door in de app de optie te kiezen om een deco-unit toe te voegen of om een netwerk te maken? Moet ik die dan instellen als een accesspoint?
Of kan dit allemaal niet omdat één van mijn twee aangesloten deco's nu ook al is verbonden met mijn modem/router via een kabel?


Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,



Ja, u kan de extra Deco gewoon aansluiten op de netwerkkabel van uw pc en daarna via de 2de poort uw pc weer aansluiten.


Geen idee wat u met "...de wifi naam van mijn Deco luidt anders dan de naam van mijn ethernetverbinding via de modem/router..." bedoelt, want die naam is in feite toch alleen maar een ( voor mensen makkelijk te onthouden ) label, op de werkelijke veel moeilijker technische naam? De namen van zowel uw kabel- als wifi netwerk, kan u zelf aanpassen.

Netwerk naam.png

Als ik een netwerkkabel aansluit, dan wordt "Network cable.... " vervangen door de naam die ik aan het bekabeld netwerk heb gegeven.


Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk wil integreren. Omdat deze beide juist gemaakt, zijn om het netwerk te los te koppelen van andere netwerken.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Volg even de stappen zoals omschreven: Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland

 

Vooral deze stappen zijn van belang: 

Stap 10: Ga in de Deco APP naar “Meer-Geavanceerd-Snelle roaming” en schakel deze in

Stap 11: Ga in de Deco APP naar “Meer-Geavanceerd-Bewerkingsmodus” en kies voor “Access point”, u druk vervolgens op “Oke” waarbij uw Deco opnieuw opgestart wordt

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,



Ja, u kan de extra Deco gewoon aansluiten op de netwerkkabel van uw pc en daarna via de 2de poort uw pc weer aansluiten.


Geen idee wat u met "...de wifi naam van mijn Deco luidt anders dan de naam van mijn ethernetverbinding via de modem/router..." bedoelt, want die naam is in feite toch alleen maar een ( voor mensen makkelijk te onthouden ) label, op de werkelijke veel moeilijker technische naam? De namen van zowel uw kabel- als wifi netwerk, kan u zelf aanpassen.

Netwerk naam.png

Als ik een netwerkkabel aansluit, dan wordt "Network cable.... " vervangen door de naam die ik aan het bekabeld netwerk heb gegeven.


Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk wil integreren. Omdat deze beide juist gemaakt, zijn om het netwerk te los te koppelen van andere netwerken.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Prosper
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo, veel dank voor de snelle reactie. Ik lees alleen: 'only the main Deco could be connected to your home modem/router'. Ik kan dus volgens jou toch twee deco's bekabeld aansluiten op mijn modem/router? 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Prosper  schreef:

Hallo, veel dank voor de snelle reactie. Ik lees alleen: 'only the main Deco could be connected to your home modem/router'. Ik kan dus volgens jou toch twee deco's bekabeld aansluiten op mijn modem/router? 


Ja hoor !

 

In zowel AccessPoint mode als Wifi-Router mode, kunnen alle Deco's ook bedraad aangesloten worden. Dat werkt beter/sneller/stabiel dan onderling via wifi gekoppeld.

In AP mode maakt het eigenlijk niet uit hoe u de Deco's bekabeld aansluit, mits u geen Arris ConnectBox hebt . Maar in router mode, moeten alle deco stations wel achter elkaar ( in 1 netwerk lijn ) worden geplaatst.

M.b.t. "...only the main Deco could be connected to your home modem/router...", is dit fout ! Het moet zijn "...only the main Deco MUST be connected to your home modem/router... ".

Het 1ste Deco station ( = de master ) MOET ALTIJD m.b.v. een netwerkkabel verbonden zijn met de Ziggo modem/router. Hoe u de andere Deco stations onderling ( = backhaul ) aansluit, dat bepaald u. B.v. allemaal via wifi, allemaal bekabeld of een mix.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt het allemaal uitgelegd.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic