1
Vraag
2
Reacties
Sphinxx

Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Deco M4 en Enenco Toon werken niet samen

Er zijn hier al eerder vragen over gesteld maar de uitkomst daarvan is voor mij helaas niet bevredigend.

 

Situatie: Ik heb 3 Deco M4's van Ziggo gekregen, deze zijn alle 3 bedraad aangesloten als Acces Point. Ik ben nu voor het eerst in lange tijd tevreden met het Wifi bereik in huis, en wil daarom niet aan de instellingen hiervan iets veranderen. Ik heb "Snelle Roaming" ingeschakeld op de Deco's en dat is waarschijnlijk waar het probleem zit, de Toon kan hier niet mee omgaan en blijft de melding "Wachtwoord onjuist" geven.

 

Mogelijke oplossing: Het Wifi van de Connect Box wederom aanzetten, heeft zeker niet mijn voorkeur. Ik woon al op een kluitje met ongeveer 25 andere Wifi-netwerken, om er daar nog een bij te gooien alleen voor de Toon vind ik een beetje teveel van het goeie.

 

Dus, ik vroeg me af, hoe veilig en acceptabel is het om de Enenco Toon op een Ziggo wifi hotspot te laten gaan? Ik heb hier in de buurt zo al 3 van die hotspots waar ik natuurlijk gewoon met mijn eigen Ziggo gebruikersnaam en wachtwoord voor de Hotspot op kan. Is dit qua veiligheid te doen, of zouden andere mensen op die manier contact kunnen maken met de Toon?

 

Als er nog andere goede oplossingen zijn voor dit probleem dan hoor ik het natuurlijk ook graag 🙂

 

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @Sphinxx, ik snap dat je in dit geval liever de snelle roaming aan wil laten staan! Wat je kan proberen is het gastennetwerk van je modem aanzetten en daar alleen de 2.4 GHz actief maken. Door de Toon daar mee te verbinden kunnen we deze afzonderlijk houden, waardoor je de rest van je instellingen kan behouden 🙂 

Bekijk in context

13 Reacties 13
tjupje

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Toon werkt alleen op 2,4MHz, kijk even bij de instellingen van de Deci\o M4.

 

ton

Sphinxx
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beide staan aan, maar dat is ook precies wat ik wil want al m'n andere apparaten kunnen wel met 5ghz overweg. Ik zal kijken of ik het 2.4ghz wifi netwerk als "alleenstaand" kan selecteren op de Toon.

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

Je zou eens kunnen kijken in de DECO app of sneller roaming staat ingeschakeld. Het zou kunnen dat de Toon hier moeite mee heeft.

 

Mocht dat niet baten dan zul je nog kunnen proberen om een gast netwerk aan te maken en die alleen op 2,4Ghz in te stellen.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Sphinxx

 

Wat mooi om te zien dat je nog lekker aan het puzzelen bent met de instellingen van je Deco's in combinatie met je apparatuur. Helemaal niet gek om daar wat extra hulp bij te vragen. Had je de laatste reactie van @Quadral al gezien? 🙂

Sphinxx
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi @Marije die reactie had ik inderdaad gezien. Ik gaf in de TS al aan dat "Snelle roaming" inderdaad aan staat, maar ik wil die niet uitschakelen omdat juist alle andere apparaten hier wel heel goed mee om gaan, en de snelheid en werking van die apparaten echt optimaal is. Ik wil dat niet opofferen om alleen de Toon werkend te krijgen.

 

Misschien moet ik de vraag wat korter maken. Kan een Toon veilig op een openbare Ziggo wifi hotspot functioneren, of is dat af te raden? Als laatste redmiddel kan ik de wifi van de Connectbox weer aanzetten, maar dat heeft zeker niet de voorkeur. Dan gebruik ik de Toon liever offline, en ga ik op zoek naar een vervanger die wel mee kan in dit nieuwe netwerk.

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

Je kunt zoals ik aangaf ook proberen om op de Deco het gastnetwerk aan te zetten op alleen 2,4Ghz en hem daarmee te verbinden

Sphinxx
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Quadralhad ik even moeten zeggen, heb ik geprobeerd, maar werkt helaas ook niet. Ik denk dat voor het gastnetwerk dezelfde settings worden gebruikt als voor het gewone netwerk. Ook als ik 5ghz uitzet op het gastnetwerk overigens.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Jammer dat dat niet lukt, @Sphinxx 

 

Begrijp ik goed dat je de Toon mogelijk zou willen verbinden met iemand anders zijn WifiSpot? Ik zou je dat niet aanraden, immers, die WifiSpot zou zomaar onverwacht kunnen verdwijnen en dan zit jij met de gebakken peren (of koude voeten). Hopelijk komt er hier iemand voorbij die nog een andere suggestie heeft.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Probeert u één ( of een mix ) van de onderstaande opties :

 

Voor op het apparaat zelf:
-Verwijder/vergeet de oude wifi verbindingen/instellingen.
-Herstart apparaat
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Voor het gehele systeem:
-Tijdelijk de 5Ghz band uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Zet 5GHz wifi weer aan, blijft wifi verbinding werken?

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.

Voor het gehele systeem:
-Het gastnetwerk aanzetten
- Nu proberen in te loggen op het gast wifi netwerk

Sphinxx
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@RikstNee in principe met m'n eigen Ziggo Wifi hotspot, die staat immers ook aan als ik er zelf gebruik van wil maken. Het is meer een tijdelijke overbrugging op die manier.

 

@PasiBedankt voor deze uitleg, ik heb al deze opties geprobeerd maar zodra je bijvoorbeeld "Snelle roaming" weer aan zet valt de verbinding met de toon direct weg. Zelfs nadat ik voor het apparaat specifiek de "Mesh technologie" had uitgezet.

 

Voor nu is het vooral de vraag, kan de Toon veilig op een Ziggo wifi hotspot of is dat een veiligheidsrisico? Als dat namelijk zo is dan moet ik tijdelijk de wifi van de Connectbox maar weer aanzetten totdat ik een andere thermostaat heb gevonden die wel doet wat ik wil.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Sphinxx  schreef:

...@PasiBedankt voor deze uitleg, ik heb al deze opties geprobeerd maar zodra je bijvoorbeeld "Snelle roaming" weer aan zet valt de verbinding met de toon direct weg. Zelfs nadat ik voor het apparaat specifiek de "Mesh technologie" had uitgezet.

 

Voor nu is het vooral de vraag, kan de Toon veilig op een Ziggo wifi hotspot of is dat een veiligheidsrisico? Als dat namelijk zo is dan moet ik tijdelijk de wifi van de Connectbox maar weer aanzetten totdat ik een andere thermostaat heb gevonden die wel doet wat ik wil.


Dan laat u toch "Snelle roaming" uitstaan !!

Op uw tweede vraag weet ik het antwoord niet, want ik heb geen Toon en Ziggo wifi hotspot staat bij mij uit. Maar misschien kunnen anderen uw daarmee helpen.

Suc6

Sphinxx
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@PasiIk ben heel lang bezig geweest om eindelijk de wifi in huis goed te krijgen, wat echt een must is omdat ik thuis werk en niets frustrerender is dan trage wifi of slecht bereik met wifi. Zo ook de optie snelle roaming vind ik echt toegevoegde waarde hebben, en daarom zou ik het zonde vinden om alle apparaten dit te ontzeggen alleen om de Toon werkend te krijgen. Wel bedankt voor je hulp in dit topic!

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @Sphinxx, ik snap dat je in dit geval liever de snelle roaming aan wil laten staan! Wat je kan proberen is het gastennetwerk van je modem aanzetten en daar alleen de 2.4 GHz actief maken. Door de Toon daar mee te verbinden kunnen we deze afzonderlijk houden, waardoor je de rest van je instellingen kan behouden 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic