1
Vraag
2
Reacties
Batsies

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Deco M4 bedraad gebruiken incl. meerdere switches

Situatieschets (zie tekening)

A- Ziggo modem staat op begane grond voordeur meterkast (0) (Wifi staat uit)
B- Kabel van (0) direct naar een netgaer switch in woonkamer (Ong 10 meter)
C- Op de netgaer switch met kabel de Deco M4 (hoofd deco) (1) aangesloten
D- Op eerste verdieping (2) een extra Deco M4 op Wifi aangesloten (weer 10m de andere kant op dan (1), WEL is er een LAN wandcontactdoos aanwezig met LAN (bekabeld, direct op de ziggo modem)
E- Op tweede verdieping (weer 10 meter de andere kant op) staat ook weer een Deco (3) op wifi aangesloten, alleen hier is het bereik minimaal, ook hier is een utp/lan wandcontactdoos aanwezig met LAN (bekabeld, direct op de ziggo modem)
F- Ik heb de Deco op Accespoint modus gezet (ipv Router) 

2 en 3 wil ik uitbreiden met een extra switch, omdat een xbox / ps4 / televise / computer beter gaat op lan daar.

Wat wil ik?
- Ik wil de Deco op, de 1e verdieping (2) EN op de 2e verdieping (3) op een switch daar aansluiten om zodoende het wifi bereik (bijv. voor mobiele telefoons) goed te hebben op die verdieping en via de switch de playstation / computers / tvs etc op lan kan aansluiten

Probleem:

- Als ik nu bijv. op de 2e verdieping (3) een kabel van de wallmount de Deco in doe en vanuit de deco een kabel de playstation (bijv.) in dan valt wifi eruit (beneden) 

Wat doe ik fout? Of wat moet ik instellen? 

Of is het zo dat
1: Mesh moet uitgezet worden op de deco; doe je dit op 1 deco of alle deco's apart? 
2: Er moet een kabel vanuit ziggo modem direct de Hoofd Deco (1) in op lan poort 1, vanuit lan poort 2 op de deco moet de switch gekoppeld worden? en dit doe je ook bij 2 en 3, dus kabel EERST direct de deco in (poort 1) en dan via port 2 een switch erop? 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Batsies wrote:

Top Pasi, dank, dan ga ik die uitzetten. 

2 dingen nog

  • Er zit een setting op Fast roaming, ik zie een melding dat oudere apparaten dan mogelijk niet goed gaan, maar is het advies deze setting wel aan te zetten? en wat als een apparaat niet meer werkt (laptop van 9 jaar oud bijv) 
  • Kan ik ook een extra deco M4 (los ergens kopen) en die zonder meer op zelfde manier koppelen toch? 

1: u kan deze optie gewoon aanzetten. Mocht het toch blijken dat een apparaat dan wifi problemen krijgt, zet u het weer uit. Wel onthouden dat u de optie aanzet. Mocht er t.z.t. toch problemen blijken te zijn, dan die optie als eerste test weer uitzetten.
Bij mij staat deze aan en al mijn apparatuur werkt gewoon met wifi, ook een jaaaren oude laptop.

2: ja, u kan Deco's los kopen en die toevoegen tot uw Deco netwerk. 10 stations maximaal wordt geadviseerd, maar 32 zou nog kunnen.
Misschien dat een bekende van u ook Ziggo heeft en maar 2 Deco's nodig zou hebben, dan kan u misschien een dealtje met hem/haar maken, als hij/zij de Deco's bij Ziggo gaat kopen. Dan kan u ze weer bij hem/haar installeren, voor wat hoort wat .

Bekijk in context

16 Reacties 16
hanhoo

Level 1
  • 102Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes
  1. Zeker weten dat het Deco Systeem in brugmodus status en niet in router modus. Je verliest wat Deco functionaliteit, maar het is wel het beste.
  2. Eerst alle bedrade aansluitingen en switches inschakelen. Plaats de deco aan de switch en niet de switches aan de deco's.
  3. De eerste Deco installeren via de APP
  4. De anderen opstarten en toevoegen

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het beste is als u de Deco's bedraad aansluit. Of u dat nu doet via een switch en dan naar een Deco, of eerste de Deco en vandaar naar de switch, dat maakt niet zoveel uit.
 

De Deco's moeten natuurlijk in Access Point mode ( “...Je verliest wat Deco functionaliteit...” : die heb je juist in AP mode niet nodig, daarvoor is het AP mode ).

De eerste Deco, wordt de master en deze dient altijd via een netwerkkabel aangesloten te worden. Echter waar u die neerzet, dat maakt niet echt uit.
Als de master online is, dan de andere stations toevoegen en als alle staions online zijn, dan de set in AP mode zetten.

Mocht u e.e.a. al hebben aangesloten en alles willen veranderen, dan eerst alle stations één voor één verwijderen in de app ( en eventueel daarna de stations handmatig resetten ), voordat u ze verplaatst of anders aansluit. Zie ook hierzo.

 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3328Likes

Hoi @Batsies

Welkom op onze Community en top dat je zo duidelijk de situatie en vraag hebt omschreven. @hanhoo en @Pasi zijn al volop met je aan het meedenken. Ben je hier al mee aan de slag geweest? En zo ja, hoe gaat het nu? We horen het hoe dan ook graag van je!

Batsies
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Heb er tijd voor kunnen nemen en uiteindelijk alles bedraad aan kunnen sluiten. Ik had de 3 deco's allemaal direct op de ziggo router, maar dat werkt niet bij mij, uiteindelijk 1 deco direct op de router (poort 1 van deco) en op poort 2 van deco een switch gekoppeld, van daaruit de andere deco's en switches aangesloten. Heb uiteindelijk wel boven de deco direct op de switch (van beneden) en vanuit de deco (poort 2) een andere switch aangesloten. Tot nu toe werkt alles naar behoren. Heb de deco ook op AP mode gezet. Wel staat in de ziggo modem nog wireless aan (andere wifi naam), deze kan uit, maar hoeft niet toch? 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Batsies wrote:

...Ik had de 3 deco's allemaal direct op de ziggo router, maar dat werkt niet bij mij...

Ik verwacht eigenlijk dat dát een probleem is van de ConnectBox ( Ziggo firmware ? ). TP-link is tenslotte een wereld merk.



Ik zou de wifi van de CB wel uitzetten. Of in ieder geval de beide ( 2,4GHz en 5GHz ) wifi netwerken van uw apparatuur verwijderen/vergeten, zodat ze niet automatisch verbinding maken met de CB.
Overigens houdt de CB dan wel 2 kanalen in die beide frequenties in gebruik, waardoor het nog drukker wordt op de krappe 2,4GHZ band. En laat die drukte nu juist de achilleshiel zijn van 2,4GHz wifi.

U zal ondertussen al wel gemerkt hebben dat, als u door het huis loopt, u niet meer handmatig moet overschakelen en dat uw mobiel nu wel altijd met het snelste/sterkste wifi station verbonden is. Dat wordt namelijk door de mesh functie in de Deco's geregeld. Mocht uw smartphone nu toch een keer met de CB verbonden zijn, dán ( zonder mesh ) wordt pas overgeschakeld naar een andere/sterker wifi station, op het moment dat de wifi verbinding geheel instort. U merkt dat, doordat uw internet verbinding al traag geworden is. De CB heeft namelijk geen mesh functie en zal tot het laatste proberen de wifi verbinding in stand te houden. Helaas wel met trage wifi tot gevolg.

Batsies
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Top Pasi, dank, dan ga ik die uitzetten. 

2 dingen nog

  • Er zit een setting op Fast roaming, ik zie een melding dat oudere apparaten dan mogelijk niet goed gaan, maar is het advies deze setting wel aan te zetten? en wat als een apparaat niet meer werkt (laptop van 9 jaar oud bijv) 
  • Kan ik ook een extra deco M4 (los ergens kopen) en die zonder meer op zelfde manier koppelen toch? 
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Batsies wrote:

Top Pasi, dank, dan ga ik die uitzetten. 

2 dingen nog

  • Er zit een setting op Fast roaming, ik zie een melding dat oudere apparaten dan mogelijk niet goed gaan, maar is het advies deze setting wel aan te zetten? en wat als een apparaat niet meer werkt (laptop van 9 jaar oud bijv) 
  • Kan ik ook een extra deco M4 (los ergens kopen) en die zonder meer op zelfde manier koppelen toch? 

1: u kan deze optie gewoon aanzetten. Mocht het toch blijken dat een apparaat dan wifi problemen krijgt, zet u het weer uit. Wel onthouden dat u de optie aanzet. Mocht er t.z.t. toch problemen blijken te zijn, dan die optie als eerste test weer uitzetten.
Bij mij staat deze aan en al mijn apparatuur werkt gewoon met wifi, ook een jaaaren oude laptop.

2: ja, u kan Deco's los kopen en die toevoegen tot uw Deco netwerk. 10 stations maximaal wordt geadviseerd, maar 32 zou nog kunnen.
Misschien dat een bekende van u ook Ziggo heeft en maar 2 Deco's nodig zou hebben, dan kan u misschien een dealtje met hem/haar maken, als hij/zij de Deco's bij Ziggo gaat kopen. Dan kan u ze weer bij hem/haar installeren, voor wat hoort wat .

MarcoSebas

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste @Batsies en @Pasi,

Allereerst dank voor het starten van dit topic, en voor het delen van de oplossing.

Nu ben ik van plan een soortgelijk bekabeld M4 netwerk aan te leggen, echter heb ik een vraag mbt het plaatsen van een switch en de manier waarop de 2e en 3e M4 aangelsoten dienen te worden.

De huidige situatie is CB in de meterkast, met bekabelde verbindingen naar 1e en 2e verdieping. TV in woonkamer verbonden via WIFI met CB.

Gezien de slechte wifi in de tuin, en geen wifi op zolder, zou ik graag de eerste M4 wat dichter bij de TV (achterkant van het huis), en 1 M4 op zolder plaatsen. Op de tweede verdieping heb ik mijn werkkamer, en daar staan momenteel 1 Mac en 1 laptop via een switch op een wallmount. Op deze manier kan ik de TV bekabeld aansluiten (en tevens eventueel een printer, geen must!)

Kan dat volgens deze configuratie?

 

Of moeten de M4’s op de 1e en 2e verdieping altijd na de master M4 geplaatst worden?

MarcoSebas

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Excuus, zojuist het algemene topic van @pasi gevonden, ik zie dat het kan zoals ik hierboven heb aangegeven.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
MarcoSebas wrote:

Excuus….

Nooit nodig !!!!

Zoals u e.e.a. wil aansluiten, zou moeten kunnen, mits u geen Arris ConnectBox hebt en u de Deco set in AP mode gaat gebruiken.

Suc6

MarcoSebas

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik had verder moeten kijken dan mijn neus lang was @Pasi Maar fijn om te weten dat er enige coulance is hier 🙂

Dank voor de reactie!

Toch nog een vraag:

Is het dan raadzaam om de master op de 1e verdieping te plaatsen, of kan dat op de begane? Of hangt plaatsing af van wat de app aangeeft ivm bereik?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
MarcoSebas wrote:

...Is het dan raadzaam om de master op de 1e verdieping te plaatsen, of kan dat op de begane?...


Het maakt volgens mij helemaal niet uit. Bij mij staat de master op de begane grond, omdat ik daar begonnen ben. Ik heb nooit ergens gelezen, dat dát verplicht is ( en ik heb het nog nooit geprobeerd de master boven te plaatsen ).
Maar gebruikt u vooral een langere kabel, dan die TP-link meestuurt, om zo de master ook zo centraal mogelijk in het huis te plaatsen.

Ik heb overigs geen enkele app gebruikt, om de ideale positie/bereik te controleren/bepalen. Ik heb de stations gewoon zo centraal mogelijk ( op de verdiepingen ) geplaatst.

M.b.t. de tuin: misschien het station op de eerste verdieping, meer richting tuin plaatsen?

MarcoSebas

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nogmaals bedankt, ook voor tip mbt tuin.

Ik ga ermee aan de slag.

Fijne samenvatting trouwens dat topic met alle info erin!

Brinkmeister

Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb dezelfde vraag;

 

Ik heb kabels getrokken naar drie verschillende kamers die alle drie direct zijn aangesloten op de ziggo modem (wifi staat uit). 

Kan ik het beste die drie kabels aansluiten op poort 1 van de drie Deco P9 units en eventueel een losse utp kabel uit poort 2 van Deco laten komen voor een desktop/ps4 (werkt wifi dan wel nog van die unit?). 

Of is het raadzaam om in een kamer waar ik eventueel een desktop bekabeld wil aansluiten, altijd een switch te plaatsen tussen de modem en de Deco unit?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5790Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @Brinkmeister

 

Wat spijtig dat we na 2 weken nog steeds geen input hebben van de community.

Laten we @Pasi eens vragen of hij hulp kan bieden 🙂 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Brinkmeister  schreef:

Ik heb dezelfde vraag;

 

Ik heb kabels getrokken naar drie verschillende kamers die alle drie direct zijn aangesloten op de ziggo modem (wifi staat uit). 

Kan ik het beste die drie kabels aansluiten op poort 1 van de drie Deco P9 units en eventueel een losse utp kabel uit poort 2 van Deco laten komen voor een desktop/ps4 (werkt wifi dan wel nog van die unit?). 

Of is het raadzaam om in een kamer waar ik eventueel een desktop bekabeld wil aansluiten, altijd een switch te plaatsen tussen de modem en de Deco unit?


Ieder Deco station m.b.v. een netwerkkabel rechtstreeks op de Ziggo modem/router, is natuurlijk de beste/snelste/stabielste manier van aansluiten.

Verder, zou het natuurlijk niet uit mogen maken of u voor of achter een Deco stations wat aansluit. Persoonlijk heb ik het nooit getest, maar....... als men bedenkt dat de Deco set een basic set is, dan zal de interne hardware beslist niet onnodig snel zijn ( = sneller dan beslist noodzakelijk voor de maximale eisen van deze set ). De beide poorten zijn natuurlijk wel 1Gbit/s types, maar hoe snel e.e.a. intern ( door de switch/router functie/hardware ) wordt afgehandeld is geheel wat anders. Ook is de vraag, als die poorten zwaar belast worden of dat invloed heeft op de data verwerking voor de wifi, die natuurlijk exact gelijk moet lopen ( data in=uit, via wifi of netwerkpoort ).

Zo bekeken :  veroorzaakt apparatuur achter het Deco station erg veel data, dan misschien de switch vóór het Deco station plaatsen. Want ik verwacht dat een beetje moderne switch, sneller is dan de Deco.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.


Ps. m.b.t. het niet reageren : @Ziggo dat is het nadeel van het niet (op)splitsen van nieuwe vragen in een oud en opgelost draadje. Want zo raakt bijna iedereen het overzicht kwijt. Dat zo op papier, het aantal storingenmeldingen/vragen erg laag blijft, is het enige voordeel daarvan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic