1
Vraag
2
Reacties
Marc1

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Deco M4 bedraad en draadloos

Heb 3 deco m4 pods aangesloten .  2 bedraad en 1 draadloos. Volgens handleiding eerst WiFi uit van router. Dan eerste deco bedraad naast meter kast. Toen de andere 2 draadloos laten connecten. 1 heb ik daarna ik op mijn kantoor  achter in tuin bedraad aangesloten.   Alle 3 werken ze maarrrr degene op kantoor heeft WiFi snelheid 300 Mpbs maart de andere 2 maar 10 mbps ?   Iemand idee hoe dat kan en te verhelpen ?  Thx Marc 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marc1
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het blijkt omdat ik eten ziggo Arris router heb dat het bedraad aansluiten van 2 deco, s op de modem niet werkt.   Foutje in modem zeg maar   Zie screenshot vanuit community’s.   Ik heb nu de 3e deco wel bedraad aangesloten maar andere netwerknaam gegeven ( is toch ver weg van huis) en dat werkt wel goed.   Gewoon overal 300 mbps 

Bekijk in context

8 Reacties 8
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


Als u veel veranderd b.v. qua plaatsing of bedrading, dan kan u beter alles even resetten en aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is dat snel gedaan.

Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.


Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

 

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Pasi de redder in nood voor de geweldige M4's🤗

 

Als je ze bedraad aansluit dan mogen ze niet dezelfde switch zitten. Maar dat staat duidelijk in de manual.

Dus RTFM.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@S4R  schreef:

...Als je ze bedraad aansluit dan mogen ze niet dezelfde switch zitten. Maar dat staat duidelijk in de manual...


Nee hoor !

Je kan Deco M4's best wel samen op een switch aansluiten. Op de onderstaande afbeelding ( van de TP-Link ) laat duidelijk zien dat het wel kan, zowel in Wifi-Router mode als in AccessPoint mode.

image001_1592810671633e.png

Staat het Deco netwerk in AccessPoint mode, dan kunnen alle stations ( mits niet aangesloten op een Arris modem/router ) zelfs op dezelfde switch worden aangesloten.

 

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Ik denk niet dat TS ze in een daisychain zet (doet bijna niemand)

En het is toch raar dat het niet op dezelfde switch kan (zonder chain)

 

Maar goed met dit gel**ter is TS niet gebaat. Die kan beter de manual gaan lezen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@S4R  schreef:

Ik denk niet dat TS ze in een daisychain zet (doet bijna niemand)

En het is toch raar dat het niet op dezelfde switch kan (zonder chain)...


In Wifi-Router mode, functioneert het eerste Deco station ( = de master ) als router. Dus moeten alle andere stations wel achter de master ( = achter de router ) worden aangesloten. Dat kan m.b.v. een daisychain, maar dat levert inderdaad soms dubbel bedrading op ( heen én terug van een station ).

Dus ( ondanks wat je hieronder schrijft ), is het aansluiten m.b.v. een switch vaak een makkelijker/simpelere manier van aansluiten, dan m.b.v. een daisychain.


@S4R  schreef:

...Als je ze bedraad aansluit dan mogen ze niet dezelfde switch zitten...


 

 

"...En het is toch raar dat het niet op dezelfde switch kan (zonder chain)..."

Dat kan wel !
Staat het Deco netwerk in AccessPoint mode, dan is die router functie niet nodig ( deze staat dan ook uit ). Dus is het ook niet nodig, dat de stations achter de master worden aangesloten. Dus kunnen alle stations inderdaad ( parallel ! ) op dezelfde switch worden aangesloten ( mits niet aangesloten op een Arris modem/router ).



Ps. ach hier kan de TS misschien ook nog wat van leren.

Marc1
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het blijkt omdat ik eten ziggo Arris router heb dat het bedraad aansluiten van 2 deco, s op de modem niet werkt.   Foutje in modem zeg maar   Zie screenshot vanuit community’s.   Ik heb nu de 3e deco wel bedraad aangesloten maar andere netwerknaam gegeven ( is toch ver weg van huis) en dat werkt wel goed.   Gewoon overal 300 mbps 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Marc1  schreef:

Het blijkt omdat ik eten ziggo Arris router heb dat het bedraad aansluiten van 2 deco, s op de modem niet werkt.   Foutje in modem zeg maar   Zie screenshot vanuit community’s.   Ik heb nu de 3e deco wel bedraad aangesloten maar andere netwerknaam gegeven ( is toch ver weg van huis) en dat werkt wel goed.   Gewoon overal 300 mbps 


Helemaal ideaal is het zo niet, maar als u een Arris modem/router hebt, heeft dat m.b.t. de Deco inderdaad wat beperkingen.

 

U zou een Ziggo mod kunnen vragen de Arris ConnectBox om te wisselen voor een Compal ConnectBox ( dezelfde buitenkant, aansluitingen & opties, maar o.a. andere fabrikant & firmware/software ). Daarop kan u wel alle Deco stations ( in AP mode ) rechtstreeks aansluiten op de Ziggo modem/router.

 

De tekst van het screenshot, komt me bekend voor 😉, want dat heb ik zelf geschreven 😊.

 

U kan de 3de Deco ook aansluiten op een ander Deco station ( in daisychain ). Dat moet normaal werken met een Arris box.

 

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

@Pasi  schreef:

@S4R  schreef:

Ik denk niet dat TS ze in een daisychain zet (doet bijna niemand)

En het is toch raar dat het niet op dezelfde switch kan (zonder chain)...


In Wifi-Router mode, functioneert het eerste Deco station ( = de master ) als router. Dus moeten alle andere stations wel achter de master ( = achter de router ) worden aangesloten. Dat kan m.b.v. een daisychain, maar dat levert inderdaad soms dubbel bedrading op ( heen én terug van een station ).

Dus ( ondanks wat je hieronder schrijft ), is het aansluiten m.b.v. een switch vaak een makkelijker/simpelere manier van aansluiten, dan m.b.v. een daisychain.


@S4R  schreef:

...Als je ze bedraad aansluit dan mogen ze niet dezelfde switch zitten...


 

 

"...En het is toch raar dat het niet op dezelfde switch kan (zonder chain)..."

Dat kan wel !
Staat het Deco netwerk in AccessPoint mode, dan is die router functie niet nodig ( deze staat dan ook uit ). Dus is het ook niet nodig, dat de stations achter de master worden aangesloten. Dus kunnen alle stations inderdaad ( parallel ! ) op dezelfde switch worden aangesloten ( mits niet aangesloten op een Arris modem/router ).



Ps. ach hier kan de TS misschien ook nog wat van leren.


@Pasi dank voor je heldere uitleg. Toch blijf ik rommel vinden.

En niemand is te oud om te leren.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic