JLC

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Deco M4 - Signal source firmware - Kan Ziggo helpen?

Hi allen,

 

Sinds enige tijd gebruik ik de Deco-M4's die via ziggo te bestellen waren. Mijn opzet is als volgt;

 

ZiggoModem/Router [-UTP-] Deco Main [-wireless-] Satelliet 1 [-wireless-] Satelliet 2.

 

Het is dus een lijn opstelling, waarbij satelliet 1 precies in het midden staat tussen de main en satelliet 2.

Helaas gebeurt het bij vele gebruikers dat in deze opstelling de verre deco (in mijn geval satelliet 2) toch de main aanmerkt als signalsource en zijn internet probeert binnen te halen; terwijl via de tussengelegen deco (in mijn geval satelliet 1) een veel stabielere internet verbinding mogelijk is.

 

Ik heb geprobeerd met het opnieuw toevoegen, herstarten (s2 en main) etc dit aan te passen. Maar helaas geen permanent succes. TP-Link is zich bewust van deze problemen en heeft voor veel deco modellen firmware uitgebracht waarmee je zelf de signal source kan kiezen. Maar je raadt het al... niet voor de M4!

 

Op het TP link forum zijn er veel gebruikers met klachten hierover, maar TP-Link reageert (in tegenstelling tot andere forum topics) met stilte. Als groot-inkoper van de TP-link hardware, is er iets dat Ziggo kan doen om TP-link toch ertoe te zetten de ondersteuning voor de Deco M4 door te zetten? Anders beperkt dit de bruikbaarheid van de Deco M4 set voor enkele gebruikers sterk. 

 

Of is er iemand die blijvend (dus ook na bijvoorbeeld stroomstoring) een oplossing heeft voor de verkeerde signal source? Enige wat ik nog kan bedenken is main in alufolie wrappen en dan sateliet 2 restarten...

 

-------------

 

 

Zie hier het topic op het TP-link forum:

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/253374?page=1

 

Overige topics op dit forum die denk ik aan dit probleem gerelateerd zijn, zijn;

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Deco-M4-verbinding/m-p/838992

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Deco-m4/m-p/811899

(Deze zijn gelukkig nu opgelost; maar uit ervaring weet ik dat een keer stroom van je deco's of internet reset, het probleem weer terug komt)

12 Reacties 12
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Mijn Deco's hebben hier totaal geen last van, ik heb deze ook en werkt prima.

 

Heb je dit topic al eens doorgelezen > Leidraad voor TP-Link DECO 

 

Als je de Hoofd Deco plaatst achter het modem en je zet Deco 2 tussen de 3 en 6 meter van Deco 1 en Deco 3 tussen de 3 en 6 meter van Deco 2 dan moet het goed gaan.

 

Ik heb ze zelf allemaal bekabeld voor optimaal gebruik met 1 kabel van Moden naar Deco 1 Hoofd

Dan een switch op poort 4 in de meterkast, en daar loopt een Kabel naar de slaapkamer en switch die de Deco 2 aansluit en me AppleTV en TV op de UTP via Switch.

Uit de Meterkast nog een kabel op de Switch die naar Zolder gaat naar Deco 3.

 

48119185-E28D-4189-B8B5-5148A9BC1F94.png

JLC
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Dave, dank voor je pijlsnelle reactie. 

 

Ik denk dus dat het probleem in mijn huis is, dat main deco en sateliet 2 net niet ver genoeg van elkaar af staan zodat sateliet 2 de main nog net wel zien en toch daarmee de backhaul gaat maken. Helaas is mijn huis niet groter om ze verder van elkaar af te zetten. Ze staan letterlijk in de uithoeken van mijn huis. Bekabelen gaat bij mij helaas niet lukken.

 

Ideaal zou zijn als TP-link in hun app een functie toevoegt waarin je preferred signal source per deco kan instellen. Zie ook mijn eerste link naar het TP forum waar dit door veel mensen wordt aangevraagd. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@JLC  schreef:

Hi Dave, dank voor je pijlsnelle reactie. 

 

Ik denk dus dat het probleem in mijn huis is, dat main deco en sateliet 2 net niet ver genoeg van elkaar af staan zodat sateliet 2 de main nog net wel zien en toch daarmee de backhaul gaat maken. Helaas is mijn huis niet groter om ze verder van elkaar af te zetten. Ze staan letterlijk in de uithoeken van mijn huis. Bekabelen gaat bij mij helaas niet lukken... 


Hallo,

Dat de Deco's te dicht bij elkaar staan, is makkelijk te testen : zet u de middelste gewoon eens uit en controleer dan of wifi goed blijft werken.

Ik gebruik zelf maar 2 Deco M4's ( zie punt 4 in de Leidraad ) en daarmee heb ik prima wifi door het hele huis.

Staat het Deco netwerk in router of in AccessPoint mode. In de laatste, is het Deco netwerk veel minder kritisch hoe e.e.a. staat op gesteld.

JLC
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Pasi. Dank voor je reactie.

 

De middelste uitzetten heeft geen impact op het internet bij satelliet #2 (zolder). Internet is voor en na het uitzetten van satelliet #1 matig. Deco's staan in AP mode

 

Het probleem is anders verwoord dus dat:

  • de afstand tussen satelliet #2 en main deco net te ver is om een echt goede signal source op satelliet #2 te krijgen
  • de afstand tussen satelliet #2 en main deco net niet ver genoeg is om satelliet #2 te doen beseffen dat de backhaul route via satelliet #1 en dan de main deco beter is
  • TP-link geen optie biedt voor de M4 om deco's te forceren een andere signal source te pakken.

Mijn frustratie gaat vooral over het onderste punt. Voor andere deco's (M5) biedt TP-link deze optie wel door beta firmware vrij te geven (zie het TP link forum). Ondanks dat veel andere gebruikers klagen over het uitblijven van ondersteuning voor M4 beweegt TP-link niet. Vandaar mijn vraag of een grote afnemer zoals Ziggo hier bij kan helpen. 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hey @JLC, ik heb dat topic op het TP-link forum even snel gescand, maar staat daar niet gewoon een downloadlink voor beta-firmware van de Deco M4 (v2) waarmee je het probleem op kunt lossen?

 

Quote (TP-Link) uit dit topic: Deco M4 select signal source - Home Network Community (tp-link.com)

"Hi All,

We are working on the firmware that supports selecting signal sources manually. Please keep an eye on Deco APP and once we release the new firmware, you will get a notification.

 

Before the optimized firmware is released, we have a version of firmware that will keep the specific Deco only connecting to the closest Deco node.

But if the 2nd Deco is rebooted, you still need to reboot the 3rd Deco after the 2nd Deco restarted to switch the 3rd Deco's signal source.

 

Installation guide:

Please unzip the file after download it.

Please go to the Deco APP's home page and tap the Internet icon. Then please tap the 3rd Deco unit that farthest from the main unit. You can get this unit's IP address on the detail info page. Please write this IP address down.

Please connect your PC to the deco network and open a browser. On the browser's domain address bar, please enter the IP address you just got on Deco APP and enter it. You will access the management page of the specific unit.

Please go to Advanced -> system -> update the firmware to install this firmware using the .bin file zipped in the folder.

If you have any questions, please kindly let me know."

JLC
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Mark,

 

Dank voor je reactie en dat je de tijd neemt om hier even naar te kijken!

Klopt deels; in juni was er tijdelijk een beta firmware. Helaas heeft TPlink in juli een nieuwe firmware versie vrijgegeven waardoor die beta met tijdelijke fix niet meer werkt. Zie post #36 en verder op TP link forum. 

Sindsdien vraagt TP link aan gebruikers om “patiently” te wachten op nieuwe firmware die zou moeten komen, maar een permanente oplossing blijft nu 1,5 jaar uit. 

Er is dus wel  wéér nieuwe beta software voor ik geloof de M5 vrijgegeven die weer een tijdelijke fix is. Maar (tijdelijke) ondersteuning voor de M4 blijft uit 😞

 

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Raar... Mijn Deco M4s (van Ziggo) draaien op 1.4.3 build 20200918 rel. 74289 en als ik die probeer te updaten zegt de TP-link app dat er geen update beschikbaar is.

 

Ik heb nu net de beta firmware gedownload die genoemd wordt in bovengenoemd topic en deze geïnstalleerd op de Deco die op zolder staat (=slave2, dichter bij slave1 dan bij de main deco). Dat ging zonder problemen en die heeft nu als signaalbron slave1 (waar hij eerst altijd de main deco pakte).

 

Volgens mij werkt de workaround geboden door TP-link nog en is het inderdaad afwachten tot de volgende officiële release van TP-link... Maar misschien kom ik daar na een paar dagen op terug als de situatie bij mij thuis verandert.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Mark  schreef:

Raar... Mijn Deco M4s (van Ziggo) draaien op 1.4.3 build 20200918 rel. 74289 en als ik die probeer te updaten zegt de TP-link app dat er geen update beschikbaar is....



Misschien is er een firmware verschil tussen hardware versie v1 en v2. Op mijn v1 staat 1.5.0. b20210511 Rel 34580 en geen idee wanneer ik een update heb uitgevoerd.

4e7f7179-30eb-441e-b95e-52d2a62f66ef.jpg

JLC
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi beiden, wederom dank voor jullie tijd hiervoor.

 

Wat @Pasi aangeeft klopt. Ik weet niet of ik V1 of V2 heb (hoe zie ik dat? Ik had gehoopt V2 aangezien ik ze begin dit jaar bij Ziggo heb gekocht); maar mijn firmware is dezelfde als bij Pasi.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @JLC,

Ik ben even op onderzoek gegaan en het onderscheid in de beschikbare Firmwareversie is te verklaren doordat er vanwege het chiptekort TP Link Deco's M4 uitgeleverd zijn met een andere chipset (v.d. TP Deco M5). Dit verklaard dan waarom je niet de andere versie voor de M4 kan downloaden, omdat er een M5 chip inzit in geval van een TP Link Deco met FW 1.5.0 (Build 20210511 / Rel 34580).

JLC
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Paul, dank voor het werk!

Dat betekent zeker niet dat ik de M5 beta-firmware kan downloaden om dit probleem op te lossen? ;')

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@JLC Heel graag gedaan. Dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, aangezien TP Link de updates verzorgd. Je zou natuurlijk even kunnen kijken naar deze info die ik op het forum van TP link gevonden heb.

Uitgelicht topic