1
Vraag
2
Reacties
hans6011

Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Deco 4 wifiboosters in ster configuratie

Vraag: wil de boosters bekabeld aansluiten. Mogen de boosters ook aan verschillende switches zitten? Er zijn twee verdiepingen met elk een eigen switch.  Maakt het uit of de hoofdbooster achter een switch komt?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Eigenlijk gewoon snelle installatie gevolgd. En switch achter hoofd Deco geplaatst. Werkt goed. 

Bekijk in context

Uitgelicht
Pasi

Level 18
  • 9855Reacties
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@hans6011  schreef:

Vraag: wil de boosters bekabeld aansluiten. Mogen de boosters ook aan verschillende switches zitten? Er zijn twee verdiepingen met elk een eigen switch.  Maakt het uit of de hoofdbooster achter een switch komt?


 

Het antwoord is simpel ( mits u geen Arris ConnectBox hebt ) :

- Als u de Deco set in AccessPoint mode zet, kan u de Deco stations zo aansluiten zoals u wilt. Dan zijn er bijna geen beperkingen en kan u e.e.a. gewoon proberen. Werkt het de eerste keer niet, dan resetten en opnieuw instellen.
- U kan zonder probleem een switch achter een Deco station plaatsen. Maar misschien kan de switch er beter voor geplaatst worden!

Leest u ook dit eens : Leidraad voor TP-Link DECO

Algemeen: Als u verder tevreden bent over de Ziggo Modem/Router en u de Deco set genomen hebt om alleen het wifi te verbeteren, dan zou ik persoonlijk niets veranderen aan de ZMR en deze dus gewoon in router mode laten staan.


Mocht de set toch vreemd reageren, dan gewoon een reset uitvoeren en opnieuw proberen. Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats ( !! ) , sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

30 Reacties 30
Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Als je toch al switches gebruikt, zet de modem in bridge? Vanuit modem naar de (hoofd)deco en van daaruit de switches met de andere deco’s. Zet de hoofddeco wel in router modus als je de modem in bridge zet.

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Wow. Dat gaat beetje snel voor mij. Betekent dat hoofd deco router wordt? Wat komt er verder op mij af? Hoe schakel ik om?

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Ja 1 deco word de router. De set-up met de deco app is goed te doen. Een andere gebruiker op dit forum heeft een handleiding erover beschreven.  https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/ba-p/69366

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Je Deco's hoeven geen router te worden, volg de stappen in deze gebruiksaanwijzing:

 

Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland

 

Stap 11: Ga in de Deco APP naar “Meer-Geavanceerd-Bewerkingsmodus” en kies voor “Access point”, u druk vervolgens op “Oke” waarbij uw Deco opnieuw opgestart wordt

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Dank voor je aanwijzing. Ga het verder bestuderen. 

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Dank voor je aanwijzing. Ga het verder bestuderen. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@hans6011  schreef:

Vraag: wil de boosters bekabeld aansluiten. Mogen de boosters ook aan verschillende switches zitten? Er zijn twee verdiepingen met elk een eigen switch.  Maakt het uit of de hoofdbooster achter een switch komt?


 

Het antwoord is simpel ( mits u geen Arris ConnectBox hebt ) :

- Als u de Deco set in AccessPoint mode zet, kan u de Deco stations zo aansluiten zoals u wilt. Dan zijn er bijna geen beperkingen en kan u e.e.a. gewoon proberen. Werkt het de eerste keer niet, dan resetten en opnieuw instellen.
- U kan zonder probleem een switch achter een Deco station plaatsen. Maar misschien kan de switch er beter voor geplaatst worden!

Leest u ook dit eens : Leidraad voor TP-Link DECO

Algemeen: Als u verder tevreden bent over de Ziggo Modem/Router en u de Deco set genomen hebt om alleen het wifi te verbeteren, dan zou ik persoonlijk niets veranderen aan de ZMR en deze dus gewoon in router mode laten staan.


Mocht de set toch vreemd reageren, dan gewoon een reset uitvoeren en opnieuw proberen. Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats ( !! ) , sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Eigenlijk gewoon snelle installatie gevolgd. En switch achter hoofd Deco geplaatst. Werkt goed. 

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Toch even kanttekening. 

access point wil niet werken. Wel wifi maar geen internet. Interface vloerverwarming vindt het 2.4 netwerk niet. 
chromecast, cv interface en omvormer zonnepanelen daarentegen weer geen probleem. 

maar alleen in routermodus van de Deco’s. 

diverse keren herstart. componenten opnieuw laten opstarten. Maakte geen verschil. Uiteindelijk mijn iPhone als graadmeter. In accesmode geen internet via wifi middels de Deco. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Veel 'goedkope' of qua ruimte beperkte netwerk apparatuur, hebben vaak problemen met moderne technieken zoals b.v. mesh. Vaak komt dat doordat de gebruikte software en/of hardware met minimale eisen wordt gemaakt en zo vaak niet geheel ( of geheel niet ) aan de standaarden voldoen. Of ze zijn niet met het oog op de toekomst ontworpen en missen zo de nieuwe technieken of de benodigde aanpassingen en/of instellingen. Door het b.v. afschakelen van bepaalde 'MESH' functies, kan u vaak oude apparatuur toch verbinden. Probeert u dan één ( of een mix ) van de onderstaande opties :

Controleer of de Deco set de laatst firmware heeft:
-Start de Deco app op uw smartphone
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Voer een update uit voor Deco”

Voor op het apparaat zelf:
-Verwijder/vergeet/reset de oude wifi verbindingen/instellingen.
-Herstart apparaat
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Voor het gehele systeem:
-Tijdelijk de 5 Ghz band uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Zet 5 GHz wifi weer aan, blijft wifi verbinding werken?

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.

Voor het gehele systeem:
-Het gastnetwerk aanzetten
- Nu proberen in te loggen op het gast wifi netwerk

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Ook mijn iPhone 12 ziet in acces mode geen internet (via wifi)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@hans6011  schreef:

Ook mijn iPhone 12 ziet in acces mode geen internet (via wifi)


Dat is inderdaad wel vreemd. Misschien dan toch nog maar eens de Deco's resetten, op de iPhone het Deco netwerk vergeten/verwijderen en de Deco's opnieuw configureren?


Helaas zullen dit soort problemen er altijd blijven, behalve misschien als men alles van 1 merk neemt. Maar dan creëert men een 'eiland' voor zichzelf en dat gaat op den duur ook problemen geven of beperkt men de eigen keuze.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @hans6011

 

We zijn nu een paar dagen verder en ik was heel benieuwd of het inmiddels is gelukt met de Deco's en je thuisnetwerk. Heb je wat gehad aan de tips van @Pasi?

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Ben er niet echt verder mee gekomen. 
thuisfront wilde ook zaken bekijken via chromecast. Wifi draaide alleen met Deco’s in routermode. Maar even zo gelaten. Tijdens viaplay F1 wel wat haperingen door buffering. (Naarmate de race vorderde)

 

het werkt dus via snelle installatie maar prestaties benedenverdieping niet merkbaar beter dan met gewoon wifi via modem. Hoef alleen binnenshuis niet meer om te schakelen. 

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Idd verder gekomen. Ons huis heeft binnenmuren van licht beton met wapening. Mijn meterkast heeft 3-fase ivm zonnepanelen. 

mijn vermoeden is dat ik zwakke wifi had in woonkamer icm glitches in beeld. 

heb in meterkast modem in kabels laag gelegd en naar de zijkanten. Hoofdeco middels dubbele ethernet kabel naar woonkamer verplaatst. De tweede kabel leidt terug naar meterkast naar switch van waaruit andere verdiepingen worden gepatcht. 

in de woonkamer nu twee switches. 

voorlopig speelt alles nu voorbeeldig. Ook de chromecast en AirPlay lijken de buffering en haperingen kwijt te zijn.  

eindelijk voorzichtig optimistisch 🥴😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@hans6011  schreef:

...Hoofdeco middels dubbele ethernet kabel naar woonkamer verplaatst. De tweede kabel leidt terug naar meterkast naar switch van waaruit andere verdiepingen worden gepatcht...



Toch vreemd, die dubbele netwerkkabel zou niet nodig zijn, als de Deco set in AccessPoint mode staat.

Leidraad voor TP-Link DECO

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Eens. Ik heb de instructie gevolgd en kwam uit met werkende opzet in routermode. Het lukte niet dit werkend te krijgen als accesspoints.  Moeten de Deco als Accesspoint elk rechtstreeks op een eigen poort van het modem zitten ? Of is alleen de hoofd nu booster voldoende?

 

ik kreeg het niet voor elkaar. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

De master Deco moet altijd m.b.v. een netwerk kabel verbonden zijn met de Ziggo Modem/Router. Hoe de andere Deco stations aangesloten worden, dat maakt in AccessPoint mode helemaal niet uit.

 

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Denk dat ik het al weet. Bij definieren van Deco’s nieuw netwerk ingegeven met nieuwe naam en sleutel. Tsja als accesspoint vindt ie dan het bestaande Ziggo LAN natuurlijk niet. Zou het kloppen dat het daarom niet klopt?🤔

 

ik wil over op Ziggo Veilig. Maakt de configuratie van de Deco’s daar nog in uit?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic