Ik ben geïnteresseerd in de hoeveel dataverkeer dat er dagelijks via mijn Wifi en LAN netwerk passeert.
Er worden door mij diverse OS systemen gebruikt waaronder W-XP, W-7, W8, W10 , W11 en LINUX.
Kan ik het dataverkeer dat via mijn witte Ziggo Compal-modem in- en uit het netwerk vloeit, op de een of andere manier (mede) uitlezen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dit gaat het eenvoudigst met SNMP, maar dat is aan LAN-zijde niet beschikbaar op de modemrouters van Ziggo. Bij de CH7465 zijn wel een aantal verborgen functies beschikbaar op de webserver die buiten de webinterface om kunnen worden aangeroepen, maar gegevensverbruik is daar niet een van. Ziggo heeft zelf wel monitoring op het gegevensverbruik, maar voor klanten is er helaas geen (eenvoudige) manier om dit uit te lezen, tenzij een eigen (modem)router wordt gebruikt.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dit gaat het eenvoudigst met SNMP, maar dat is aan LAN-zijde niet beschikbaar op de modemrouters van Ziggo. Bij de CH7465 zijn wel een aantal verborgen functies beschikbaar op de webserver die buiten de webinterface om kunnen worden aangeroepen, maar gegevensverbruik is daar niet een van. Ziggo heeft zelf wel monitoring op het gegevensverbruik, maar voor klanten is er helaas geen (eenvoudige) manier om dit uit te lezen, tenzij een eigen (modem)router wordt gebruikt.
Dank voor je reactie. Dus als ik je goed begrijp zou ik met een eigen router (uitleesbaar) en de Ziggomodem in bridge configuratie het dataverkeer kunnen bijhouden?
Een eigen router is inderdaad wel een vereiste. Hierbij is bridge mode op het modem aanbevolen, maar geen vereiste.
Mijn monitoring (Nagios Core) haalt elke 5 minuten via SNMP het gegevensverbruik op van download (ingress) en upload (egress) op de WAN-interface (twee aparte OID's) van mijn router om de gemiddelde down- en uploadsnelheid van diezelfde 5 minuten te berekenen. Deze gegevens worden vervolgens opgeslagen in een RRD (Round-Robin Database) waar een grafiek van gegenereerd kan worden:
Bij sommige routers is de functionaliteit waar jij naar op zoek bent al ingebouwd, zoals een FRITZ!Box (Cable).
als voorbeeld hoe het er bij een cable 6690 uitziet
bij unifi doen ze het zo.
DPI/SPI is mooi, maar gaat net als QoS vaak wel ten koste van de maximaal haalbare download- en uploadsnelheden i.v.m. hogere CPU-belasting op de router.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.