Vodash

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dagelijks pakket verlies in de avond

Elke avond tussen een uur of 8 en 12 verlies ik geregeld mijn internet voor een korte tijd. Het gebeurt voornamelijk in de tijd dat ik aan het gamen ben met vrienden. 
Hoewel het vaak maar een aantal seconden tot een paar minuten weg valt is dit vrij vervelend omdat ik overal af getrapt word.

Met wat advies van vrienden heb ik het programma winMTR laten runnen naar een DNS server in Frankrijk. Dit omdat de server van de game die ik speel daar ook zit en dit mij het meest accuraat leek. Tegelijkertijd heb ook een CMD Ping aan laten staan om de default gateway te pingen. Zowel winMTR als de ping heb ik een uur of 4 laten draaien. Dit heb ik gedaan zodat ik kon zien of ik zelf pakketen naar de router/modem verlies of dat het vanaf de router/modem misgaat.

Ik zit zelf niet zo in het technische gedeelte van netwerken dus ik hoopte dat door middel van de data uit WinMTR er iets aan te tonen valt waardoor dit gebeurt.

Ik zit op een powerline adapter en het gebeurt buiten de avond eigenlijk bijna nooit.
Zoals in de bijlage te zien heb ik met de ping maar 1 pakket verloren in totaal en bij winMTR aardig wat meer.

Hoop dat dit voldoende informatie is! Zo niet hoor ik het graag.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vodash
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Nog even een update ivm de problemen. Ik heb gister zelf geen problemen vernomen met het internet. Of dit geluk is of niet weet ik niet maar ik hoop dat het positief nieuws is!

Voor de zekerheid zijn hier nog even mijn DS/US data voor het geval er nog wat bijzonders te zien is.

De hoeveelheid fouten voor en na RS lijkt flink afgenomen en de timeouts zijn ook een stuk minder!

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Gaat er 's-avonds nogal wat apparatuur en LED verlichting aan in huis?

Zo ja, dat kan storing in de stroomkabels veroorzaken.

Welke powerlines gebruik je?

 

En nog wat vragen om één en ander uit te sluiten:

Om je binnenkomend signaal op je modem te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je de mogelijkheid om een avond te testen met de PC direct op de modem/router aangesloten? Ik zie dat de powerline-adapters wel wat latency opleveren.

 

Welk type modem/router gebruik je?

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

 

@Bert We waren weer tegelijk aan het typen. 😉

Vodash
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor het antwoord! 

Hierbij de antwoorden op jullie vragen. 

  • er gaat 's avonds wel wat verlichting aan in de woonkamer en de TV maar ik heb een tijd gehad dat ik de powerlines net had en toen had ik er geen enkel probleem mee. 
  • De modem die wij thuis gebruiken is de ziggo connect box tg2492lg-zg
  • Ik gebruik TP-link AV600 powerline adapters (1 set) tl-pa4010p
  • Het is lastig om op een directe kabel terecht te komen gezien de kabels hier niet door de muur heen liggen en dan zou ik een kabel helemaal van de woonkamer 2 trappen op moeten verplaatsen. Wel zou ik het kunnen testen met een WiFi verbinding maar deze vond ik niet fantastisch, vandaar dat ik over was gestapt naar powerline

Ik heb wat foto's geprobeerd te maken van de aansluitingen en de powerline adapter in de woonkamer van ons huis. Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn! Deze + de rest van de netwerk historie en gegevens van down- en upstream heb ik toegevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie een aantal (mogelijke) problemen:

 

  • AOP (DIO-01 of TRAS-1000) is licht verouderd
  • Plastic kapje op POA 01-UPC levert met enige regelmaat problemen op
  • Verouderde kabel tussen splitter en versterker
  • Kabel met afgekeurde stekker (plastic kapje) op versterker
  • Veel ruis op downstream (correctable + uncorrectable errors, partial bonding)
  • Veel ruis op upstream (T3 timeouts, afwijkende frequenties)

 

Is het modem via de splitter (POA 01-UPC) of versterker (FRA-752N) aangesloten?

 

Zou je het modem eens direct op het AOP willen aansluiten, dus zonder de POA 01-UPC? Daarna het modem opnieuw opstarten. Tenslotte zou je dan vanavond eens moeten kijken of het beter gaat met gaming.

Vodash
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Even voor mijn eigen duidelijkheid, zodat ik er niet iets tussenweg trek wat er niet tussen uit moet. Kan ik gewoon de POA 01-upc er tussen weg halen en de kabels in de aansluitingen onder de POA aansluiten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het ging er mij om dat we het TV-gedeelte van het netwerk even uitsluiten. Je kunt de POA 01-UPC inclusief kabels verwijderen van het AOP en vervolgens het modem direct op het AOP aansluiten. Dit betekent wel dat de TV's/decoders tijdelijk geen signaal ontvangen.

Vodash
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

oh, ik denk niet dat ik dat er door krijg bij mijn ouders 😅 Gezien ik nog niet op mezelf woon.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een andere, minder ingrijpende test: verwijder het kapje van de POA 01-UPC (instructies). Sluit alleen het modem en de TV in de woonkamer aan op de splitter. Plaats vervolgens de splitter opnieuw op het AOP (goed aandrukken) en start het modem opnieuw op.

Vodash
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Oke bedank! Probeer ik dat even. Mocht dit niks opleveren update ik de post morgen wel weer.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Graag gedaan! Je kunt altijd nog even de DS/US-gegevens plaatsen na 1-2 uur, dan kijk ik even of er verbetering zichtbaar is.

Vodash
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Heb net het kapje verwijderd. Ik zie net dat ik een hele vraag gemist had.

 

De zwarte kabel van het modem loopt naar de versterker toe. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is niet de juiste aansluitwijze en levert vaak problemen op. Op de splitter moeten het modem en de versterker aangesloten zijn, de versterker zelf dient alleen voor TV gebruikt te worden.

Vodash
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Lekker dan. Dit is aangelegd door een medewerker van Ziggo voor zo ver ik weet.

 

Ik heb de twee zwarte kabels ongedraaid. De kabel gaat nu van het modem direct naar de splitter en de tv kabel gaat nu vanuit de versterker naar de tv toe.

 

Op deze manier klopt het wel?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Vreemd dat de monteur het zo aangesloten heeft. De aansluitwijze is nu correct.

Vodash
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Nog even een update ivm de problemen. Ik heb gister zelf geen problemen vernomen met het internet. Of dit geluk is of niet weet ik niet maar ik hoop dat het positief nieuws is!

Voor de zekerheid zijn hier nog even mijn DS/US data voor het geval er nog wat bijzonders te zien is.

De hoeveelheid fouten voor en na RS lijkt flink afgenomen en de timeouts zijn ook een stuk minder!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen dat de internetverbinding nu stabieler is. De gegevens zien er beter uit, maar er is nog wel ruis aanwezig. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het gedeeltelijk verouderde aansluitmateriaal. Het gaat om onderstaande punten:

 

  • AOP (DIO-01 of TRAS-1000) is licht verouderd
  • Verouderde kabel tussen splitter en versterker
  • Kabel met afgekeurde stekker (plastic kapje) op versterker
  • Mogelijk open aansluiting(en) op versterker
Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @Vodash

Hoe gaat het nu met de verbinding? 
Heb je nog naar @tobiastheebe zijn bericht gekeken?

Uitgelicht topic