1
Vraag
2
Reacties
IF

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dagelijks meermaals herstarten van Compal modem icm Dell apparatuur

Ik maak gebruik van een Ziggo kabelmodem (CBN CH7465LG) in combinatie met een TP-Link Deco M4 mesh voor wifi voor toegang tot internet.

Nadat ik eerder dit jaar de problemen met onze nieuwe Bosch huishoud apparatuur had opgelost heb ik sinds enkele maanden weer last van (meestal) meerdere dagelijkse modem reboots of unresponsive modem. Omdat het herstarten resulteert in meerdere minuten zonder internet is thuiswerken inmiddels echt wel een probleem aan het worden.

Zoekend op dit forum ontdekte ik dat problemen worden veroorzaakt door Intel Killer wifi chipsets. Zowel mijn twee maanden oude prive laptop (XPS13) als mijn nieuwe zakelijke laptop (ook Dell) zijn hiervan voorzien.

Nu is mijn vraag of er een snelle oplossing mogelijk is voor mijn probleem door overschakelen naar een ander modem dat wel werk icm Dell laptops (en evt Bosch netwerk gekoppelde huishoudapparatuur)?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19110Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@JeffvE @whazaah Er loopt op dit moment inderdaad een onderzoek voor wat betreft het spontaan herstarten van Connectbox modems. Ik heb ook jullie meldingen doorgegeven ten behoeve van het lopende onderzoek. Zodra ik meer weet deel ik het uiteraard onder dit topic. 

Bekijk in context

IF
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Rikst,

Ik gebeld door iemand van Ziggo die met mij wilde overleggen over een alternatief voor de CB modem. Begin vorige week ontving ik een Ubee UBC1318ZG modem die ik direct heb geplaatst. Omdat deze modem geen wifi biedt loopt het draadloze verkeer nu via de TP-Link Deco mesh.

Na een week gebruik kan ik constateren dat er geen enkele uitval meer heeft plaatsgevonden, en ik dus (weer) 100% uptime heb van de internetverbinding.

Helaas heb ik de Compal teruggezet naar fabrieksinstellingen zodat deze retour kan - en daarom beschik ik niet meer over de gevraagde logs. 

Bekijk in context

15 Reacties 15
Pasi

Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes

Hallo,

Dit is een openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Community Moderators meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken

Ik verwacht niet dat Ziggo haar routers ( in b.v. de ConnectBox ) gaat aanpassen, v.w.b. de killer chipsets.

Waarschijnlijk ontstaan de problemen met de CB, omdat deze Killer chipsets d.m.v. channel bonding meer kanalen bundelen, dan wat de CB nu ondersteunt, waardoor deze waarschijnlijk door de knieën gaat.

Een oplossing voor u zou kunnen zijn, om de CB in bridge mode te ( laten ? ) zetten en daarachter uw eigen router ( met Killer ondersteuning ) te plaatsen.
Een andere oplossing ( maar ik weet niet of dat mogelijk is ), om in de killer drivers/eigenschappen aan te geven ,dat ze een smallere bandbreedte gebruiken ( b.v. 20 of 40 MHz ) of dat ze in 'compatibel' mode werken.

Overigens moet u wel opletten, dat apparatuur met Killer chipsets, het aantal vrije wifi kanalen voor andere apparatuur erg beperken. Waardoor wifi apparatuur sneller in problemen kan komen, omdat er geen vrije/rustige wifi kanalen meer beschikbaar zijn.

IF
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Pasi,
Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb de netwerk kaart parameters aangepast naar 20MHz, maar weet niet of dat verschil gaat maken omdat ik helemaal geen gebruik maak van WiFi op de CBN ivm de genoemde problemen met mijn Bosch huishoudapparatuur... Wifi loopt via de TP-Link Deco M4 wifi mesh, ook om de dekking flink te verbetern. Tijd zal het leren!  -ivar

Pasi

Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes

@IF  schreef:

... maar weet niet of dat verschil gaat maken omdat ik helemaal geen gebruik maak van WiFi op de CBN ivm de genoemde problemen met mijn Bosch huishoudapparatuur... Wifi loopt via de TP-Link Deco M4 wifi mesh, ook om de dekking flink te verbetern.


Sorry, maar omdat de CB problemen geeft, e.e.a. daaraan gelinkt.

Blijkbaar kunnen de Deco's wel overweg met Killer-wifi, maar staat er misschien ergens iets in de data/frames ( net zoals met de Bosch ), waarin de CB zich verslikt. Misschien een stukje Ziggo firmware, wat ( net ) niet goed geschreven is of waarin men geen rekening houdt met alle mogelijke wifi opties.

IF
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Waarschijnlijk ligt in de CB wel de oorzaak.
Zodra de CB herstart, of hangt, heb ik nog steeds verbinding via het TP-Link Deco wifi, maar geen verbinding meer met internet. Soms komt de verbinding na ca. 5 minuten weer tot stand, soms moet ik de modem handmatig uit en weer aanzetten.
Omdat het opstarten van het modem en het tot stand brengen van de internetverbinding zo lang duurt is dat echt een probleem tijdens mijn Teams meetings.
Naast de Cable Modem reboots en TR069 unexpected exits zie ik in het (nogal beperkte) netwerk log ook bakken met Illegal dropped input packets vanaf internet.

JeffvE

Level 10
  • 363Posts
  • 13Oplossingen
  • 84Likes

Ik volg even in dit topic mee, gezien ikzelf ook met dit probleem zit.

 

Het herstart euvel van de Connect Box (Arris)  wordt enkel getriggerd wanneer ik vanaf mijn Ziggo locatie naar een andere fUPC locatie, waar een Arris ConnectBox aanwezig is, verbinding probeer te maken. Hier zijn een × aantal professionele beveiligingscamera's die achter de Arris hangen aanwezig.

 

Na inloggen op een van de camera's volgt er vrijwel een time-out en herstart het modem waar de camera's aangesloten zijn. Eenmaal als het modem terug online is wordt er een T3 time-out gelogd of wordt er overgegaan tot partial service zonder dat hiervoor signaalproblemen aanwezig zijn.

Dit ongeacht of er nu via kabel of draadloos verbinding gemaakt wordt.

 

Andere ietwat oudere systemen zonder de Killer wifi zoals een Intel AC-8285 hebben dit euvel niet.

 

Wat betreft systeem specs:

Merk Wireless netwerkkaart: Intel WiFi 6 AX210

Merk Wired netwerkkaart: Intel Ethernet Connection (6) I219-LM

Windows ver: Windows 10 Pro (20H2) 19042.1237

 

Ik denk dat het handig is voor een Ziggo Moderator zoals bijvoorbeeld @Alex om een bundel topic te maken om dit probleem structureel in kaart te brengen, gezien er meerdere Community topic's over hetzelfde probleem lopen.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5154Posts
  • 484Oplossingen
  • 1647Likes

Hoi @IF en @JeffvE

Heel irritant, deze onderbrekingen, kan ik me zo voorstellen. Er speelt een issue dat hier wel raakvlak mee lijkt te hebben. Om het zeker te weten ontvangt ik graag even een printscreen van de log uit het modem. Willen jullie daar een sprintscreen van delen hier?

 

JeffvE

Level 10
  • 363Posts
  • 13Oplossingen
  • 84Likes

Dit zijn de logs vanuit mijn kant:

Opmerkelijk is dat mijn modem om nog onduidelijke redenen in 'Partial Service' terecht komt, zonder hier signaalproblemen zichtbaar zijn op DS/US.

 

Meer info kan via PB geleverd worden.

 

Aan de fUPC zijde ziet het log (15-09-2021) er dan zo uit:

 

15/09/2021 18:50:14   notice    LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:c5:f6:8b;CMTS-MAC=00:17:10:8d:2a:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2.   15/09/2021 18:33:9    critical  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:c5:f6:8b;CMTS-MAC=00:17:10:8d:2a:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;3.   15/09/2021 18:32:15   notice    LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:c5:f6:8b;CMTS-MAC=00:17:10:8d:2a:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;4.   15/09/2021 18:28:39   critical  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:c5:f6:8b;CMTS-MAC=00:17:10:8d:2a:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;5.   15/09/2021 18:28:35   notice    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:c5:f6:8b;CMTS-MAC=00:17:10:8d:2a:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;6.   15/09/2021 17:34:55   critical  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:c5:f6:8b;CMTS-MAC=00:17:10:8d:2a:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;7.   15/09/2021 17:30:19   notice    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:c5:f6:8b;CMTS-MAC=00:17:10:8d:2a:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Screenshot 2021-09-29 215454.png

Screenshot 2021-09-29 215548.pngScreenshot 2021-09-29 215628.pngScreenshot 2021-09-29 215705.png

whazaah

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hier sinds de laatste firmware update van de connectbox hetzelfde probleem. Het heeft niets met uw hardware te maken, het zit in de laatste updates van ziggo. Ik heb contact met de storingsafdeling van ziggo, vele andere abbonees hebben hetzelfde probleem. Er wordt hard aan gewerkt binnen ziggo om tot een oplossing te komen. Voor nu is het allemaal even afwachten, uiteindelijk komt er een oplossing.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@JeffvE, dankjewel voor het sturen van je modem log. Ik zie dat het niet het probleem betreft wat bij ons bekend is. Je kunt het nog eens voor een langere periode nakijken in de logs. Of je dan ook Cable Modem Reboot -  due to power reset tegen komt. 

JeffvE

Level 10
  • 363Posts
  • 13Oplossingen
  • 84Likes

Hallo Maud,

 

Dankewel voor je response, Event Cable Modem Reboot -  due to power reset komt niet voor in de logs van de ConnectBox wat dus uitsluit dat het een mogelijk falende voeding zou zijn.

 

We spreken dus over 2 aparte problemen in dit geval.

Het issue met het uitvallen van het modem indien er naar het adres van de camera's verbinding gemaakt werd, heb ik met succes weten te reproduceren met mijn eigen ConnectBox (Arris).

Deze viel dan ook uit. 

 

Ik heb voor nu een tijdelijke fix gevonden voor toch toegang tot de streams van de camera's te krijgen zonder dat het modem uitvalt.

 

Ik wacht het verder even af, gezien het niet het einde van de wereld is.😊

 

whazaah

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Wat ik begrijp vanuit ziggo hebben ca. 65000 aansluitingen dit probleem na de laatste updates. Wordt aan gewerkt, komt in orde.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19110Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@JeffvE @whazaah Er loopt op dit moment inderdaad een onderzoek voor wat betreft het spontaan herstarten van Connectbox modems. Ik heb ook jullie meldingen doorgegeven ten behoeve van het lopende onderzoek. Zodra ik meer weet deel ik het uiteraard onder dit topic. 

whazaah

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Laten we hopen dat ziggo snel het probleem gevonden krijgt. Kan ik iets testen of betekenen stuur me maar een pb.

IF
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Rikst,

Ik gebeld door iemand van Ziggo die met mij wilde overleggen over een alternatief voor de CB modem. Begin vorige week ontving ik een Ubee UBC1318ZG modem die ik direct heb geplaatst. Omdat deze modem geen wifi biedt loopt het draadloze verkeer nu via de TP-Link Deco mesh.

Na een week gebruik kan ik constateren dat er geen enkele uitval meer heeft plaatsgevonden, en ik dus (weer) 100% uptime heb van de internetverbinding.

Helaas heb ik de Compal teruggezet naar fabrieksinstellingen zodat deze retour kan - en daarom beschik ik niet meer over de gevraagde logs. 

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1295Posts
  • 202Oplossingen
  • 645Likes

@IF Belangrijkste is dat jij probleemloos online bent, dat het oude modem geen data meer kan leveren is geen probleem. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic