1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

DOCSIS 4.0 is uitgebracht

De norm voor DOSIS 4.0 is vastgesteld. Je kunt nu symmetrische verbindingen opbouwen, dus bijvoorbeeld 1 Gb download en upload. De maximale download snelheid is 10 Gb/s, en upload snelheid 6 Gb/s.

Ziggo kennende kunnen we nu over drie maanden een nieuwe connectbox met DOCSIS 4.0 verwachten, en met 16 10 Gb/s poorten.

 

16 Reacties 16
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Huh. Maar dat weet je zelf ook al. Ik snap de grap.

Laten we nu maar eerst eens: zie je andere Topics over vrije Modem-keuze.

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

Ziggo is nu net bezig met DOCSIS 3.1, 10 Gbit/s down en 2 Gbits/s up. Voor de meeste mensen meer dan genoeg. Dus eerst maar eens een probleemloos Giganet in heel Nederland aanleggen, zou ik zo denken

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Het zou me niets verbazen dat men over 4 weken begint hier te piepen waar blijft Docsis 4.0 Ziggo……..jullie lopen achter de feiten aan , en dat soort bla bla bla. 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Sparco1955 

Daar heb je wel gelijk in. De snelheden op LAN zijn momenteel nog steeds 1 GB/s. Er is al wel wat consumenten apparatuur met 2,5  Gb/s poorten, maar nog niet veel. Switches met dat soort poorten zijn nog heel prijzig.

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

En ik wil over naar Vodafone maar dan wel met 6G,

https://www.deingenieur.nl/artikel/6g-komt-er-aan-en-draait-nog-meer-om-data

 

skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes
caesar wrote:

@Sparco1955

Daar heb je wel gelijk in. De snelheden op LAN zijn momenteel nog steeds 1 GB/s. Er is al wel wat consumenten apparatuur met 2,5  Gb/s poorten, maar nog niet veel. Switches met dat soort poorten zijn nog heel prijzig.

Valt wel mee hoor. Microtik met SFP is zeer goed te betalen. Maar waarom zou je dit over Coax naar binnen willen trekken als je toch over glas verder gaat 😉

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes
org

Level 6
  • 103Posts
  • 5Oplossingen
  • 47Likes

Meer dan 2 jaar later, DOCSIS 3.1 lijkt nu grootschalig uit te rollen. Jammer genoeg nog geen DOCSIS 4.0. Zal het denk je makkelijk te zijn 3.1 te upgraden naar 4.0 zonder het AOP te hoeven vervangen t.o.v. 3.0 naar 3.1?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@org Als de norm is vastgesteld, dan moeten de fabrikanten van de apparatuur, zowel voor de provider infrastructuur als de modems, dit gaan ontwerpen en laten certificeren.

Ik vermoed dat er nog geen tot weinig apparatuur is, want in 2022 is de eerste Broadcom chip pas getest voor Docsis 4.0.

Het huidige AOP gaat tot 2.0 GHz en dat is ruim voldoende voor Docsis 4.0.

Maar in de kasten zal ook het 1 en ander gewijzigd moeten worden.

Ik verwacht over een jaar of 5 dat de benodigde apparatuur breed verkrijgbaar kan zijn en over 10+ jaar mogelijk de 1e uitrol van Docsis 4.0.

bedenk daarbij dat Ziggo van 2016 tot 2022 bezig is geweest met de ombouw van 400.000 kasten waarbij de inhoud van die kasten vrijwel volledig is vervangen.

org

Level 6
  • 103Posts
  • 5Oplossingen
  • 47Likes

@Bert Stel je voor dat Ziggo dat geld had gestoken in een volledig glasvezel netwerk in sommige delen van Nederland 😬

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@org  schreef:

@Bert Stel je voor dat Ziggo dat geld had gestoken in een volledig glasvezel netwerk in sommige delen van Nederland 😬


Dat had  nog niks uitgemaakt als Ziggo vast blijft houden aan de Docsis techniek.

Dan had Ziggo vermoedelijk dubbele kosten gemaakt. Het nodige graafwerk en daarbovenop de legeskosten voor de nodige vergunningen. Naast het ombouwen zoals genoemd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@org  schreef:

@Bert Stel je voor dat Ziggo dat geld had gestoken in een volledig glasvezel netwerk in sommige delen van Nederland 😬


Alles verglazen kost veel veel meer.

Naar glasvezel kost grofweg 4 maal zoveel, als straks Docsis 4.0 uitrollen.

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

@org 97%is glasvezel. tot aan wijkcentrum is glas. In Rotterdam 2 nieuw bouw woontorens word glas na binnen gebracht door ziggo. In meterkast een omvormer na coax

org

Level 6
  • 103Posts
  • 5Oplossingen
  • 47Likes

@tjhslangen En toch heb ik die laatste 3% ook glasvezel, voor sneilheid (upload) maar vooral ook stabiliteit en consistentie. Voorbeeld aan de hand van een plaatje, mag jij raden om welk tijdstip ik over was van Ziggo naar (KPN) glasvezel:

E3E68723-50CC-4445-B790-8F88E8C7F0DF.png

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

@org dan zit jij in deel waar glas top is. Ik zit im gebied waar glas gewoon ruk is en coax stabieler is. Upload dat maakt mij niks uit 40 up is voldoende voor mij.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@tjhslangen  schreef:

@org dan zit jij in deel waar glas top is. Ik zit im gebied waar glas gewoon ruk is en coax stabieler is. Upload dat maakt mij niks uit 40 up is voldoende voor mij.


Even nuanceren glasvezel is gewoon een kabel, de signaal drager. Over de volle 100% verstuurd Ziggo Docsis signaal met alle storingsgevoeligheid die daar bij hoort.

Dat stukje coax binnen moet goed afgeschermd zijn, dat is en blijft het zwakke punt. Netwerkkabel (ethernet) moet ook afgeschermd worden echter is dat minder gevoelig voor 4G en andere instraling.

 

En ja beide netwerken zullen in hun keten minder goed functionerende apparatuur hebben.

Waar ik woon ligt sinds 2015 ftth en dat werkt naar verwachting dat geld ook voor de kabel. In beide gevallen is de provider hardware de zwakke schakel, de modem/router die je krijgt.

 

In het verleden was het andersom nu is de kabel net iets beter dan dsl de andere koperlijn, op ons huidig adres zou net aan 10Mbps geleverd kunnen worden waar op een vorige adres de 100Mb strak werd gehaald, wie echt de boel goed volgt weet dat bij dsl ook enkel de laatste meters koper zijn, de rest is daar ook glas.

 

Het verschil is de techniek er achter.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic