Hoi,
Ik vraag me af hoe het inmiddels is met de afkoppeling van analoge tv?
Ziggo heeft een tijdje geleden gezegd dat er vervolgens plaats kan worden gemaakt voor een hogere uploadsnelheid.
Nu met het komende Giganet vind ik de uploadsnelheid van 50mbit of minder zelfs echt dramatisch. Iemand enig idee of dit komende tijd nog verhoogd gaat worden?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Voor verhoging van de uploadsnelheden moet analoge radio uitgeschakeld worden. Analoge TV heeft nooit 'in de weg gezeten' voor de upstream.
Bovenstaande lijkt mij geldig voor upstream via OFDM/DOCSIS 3.1? Lijkt mij dat er eerst een transitieperiode zal zijn waarin voor upstream nog DOCSIS 3.0 gebruikt gaat worden, daar dit al theoretische maximumsnelheden tot 200 Mbps biedt? De huidige modems zijn ook nog niet compatibel met OFDM in upstream.
@tobiastheebe Bovenstaande is voor Docsis 3.0 en 3.1, deze blijven nog een jarenlange tijd naast elkaar bestaan.
Gigabit modems maken al gebruik van de Docsis 3.1 mogelijkheden.
Je kunt in de toekomst b.v. de situatie krijgen dat de 3.0 modems 700 / 150 hebben en de 3.1 modems 2100 / 500.
Ik doe maar een blinde gok.
Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe upstream-configuraties eruit gaan zien als analoge radio eenmaal uitgeschakeld is en Ziggo de uploadsnelheden heeft verhoogd. De huidige modems hebben natuurlijk ook de beperking van 8 upstream-kanalen, ik verwacht aanvankelijk een maximum van 100 Mbps te zien. Sterker nog: zijn de huidige modems wel compatibel met upstream in de VHF-band?
"Sterker nog: zijn de huidige modems wel compatibel met upstream in de VHF-band?"
Daar zit de upstream hier jaren op, op allerlei modems, tussen de 30 en 60 MHz en dat is al in de VHF band.
Je hebt gelijk, VHF begint inderdaad al op 30 MHz. (In mijn hoofd denk ik bij VHF aan frequenties rond 200 MHz.) Ik bedoelde eigenlijk frequenties hoger dan het huidige gebied dat voor upstream bestemd is, laten we zeggen 100+ MHz.
De hogere VHF frequenties heb je alleen nodig als je een hogere upload gebruikt.
Dus wil je naar 2 Gbps upload toe tot 600 MHz, zal de Digitale TV via de coax ook moeten verdwijnen voor Docsis 4.0 over 10 jaar?
Maar dit is puur speculatie om te laten zien dat je 10 Gbps down en 2 Gbps up kunt halen via de coax kabel.
Zodra analoge radio gestopt is, komt er i.i.g. een gebied van 20 MHz vrij, waar twee US-kanalen (EuroDOCSIS 3.0, 64-QAM, 8 MHz) in passen. Theoretisch kunnen dan overal 6 US-kanalen met 5,12 Ms/s symbol rate gebruikt worden, in regio's waar ook analoge TV uitgeschakeld is met gemak 8. Op dat moment verwacht ik dus een verdubbeling van de huidige uploadsnelheden (zonder dat dit nieuwe modems vereist) en worden misschien ook de verschillen tussen fUPC (6U) en fZiggo (4U) eindelijk rechtgetrokken. Nadat er wel nieuwe modems uitgebracht zijn die DOCSIS 3.1 ondersteunen in de upstream, kan er met een kanaal van 96 MHz worden gewerkt, dat bijna 1 Gbps capaciteit biedt.
Het is wel te hopen dat dit spectrum op dat moment voldoende ruisvrij is. Dat is nu nogal eens een probleem. Er zou ook instraling kunnen gaan optreden van FM-radio uit de ether, vooral bij abonnees vlakbij zendmasten. Ik heb het al een paar keer langs zien komen door DAB+.
Analoge TV is ook al bijna overal weg.
Ruisvrij buiten voor Ziggo?
Ik dacht het niet.
Dat gaat buiten nooit lukken, zie de vele problemen, als niet alle materialen goed zijn afgeschermd op de TV en download frequenties.
De download frequenties kunnen last hebben van 4G, 5G, Digitenne, zendamateurs, militaire communicatie enz. enz. enz.
Je kunt precies aan de frequentie zien, waar veel ruis zit op je modem, wie de veroorzaker is.
Zie je veel Post RS Errors / Fouten na RS dan komen die zenders er doorheen en zie je meestal al op foto's van de situatie, precies waar het fout gaat, oud AOP of oude splitter of oude stekker enz. enz. enz.
Volledig ruisvrij gaat inderdaad niet lukken, ruis blijft inherent aan coax. Vandaar ook mijn woordkeuze: 'voldoende ruisvrij' c.q. niet meer T3 timeouts dan we nu al zien.
De analoge televisie is inmiddels overal afgeschakeld.
Over hogere uploadsnelheid wordt nog al schimmig gedaan: we zijn er mee bezig en het komt.
Momenteel wordt ook als smoes gebruikt dat ook eerst alle analoge radio moet zijn afgeschakeld. Daar zijn ze nu mee bezig.
Ik ben het met je eens: die hoge downloads zijn leuk maar ik heb ook veel meer aan een hogere upload. Liever 200/200 dan 1000/50.
@PieterBoes schreef: "Momenteel wordt ook als smoes gebruikt dat ook eerst alle analoge radio moet zijn afgeschakeld. Daar zijn ze nu mee bezig."
Je hebt die frequenties nodig, de upload zit in het Docsis systeem in de laagste frequenties.
All About DOCSIS 3.1 and DOCSIS 3.1 Cable Modems - Pick My Modem
Danku allemaal voor de reacties.
En sorry voor mijn late reactie.
Dus als ik het goed begrijp zijn ze er nog steeds mee bezig?
Afkoppeling voor analoge TV en inmiddels ook de analoge radio?
Ik kan alleen maar hopen dat er z.s.m. een verhoging komt van de uploadsnelheid.
Van mij mogen ze de downstream wat verlagen voor een iets hogere uploadsnelheid.
Analoge TV is in (bijna) alle regio's uitgeschakeld. Analoge FM-radio staat op de planning om dit jaar uitgeschakeld te worden. Daarna is er voldoende ruimte voor verhoging van de uploadsnelheden.
Dat is niet correct, zelfs met de ingeschakelde FM-band is er een uploadsnelheid van 400Mbps mogelijk,
zie de tabel in @Bert zijn reactie. Ook nu is al een hogere uploadsnelheid mogelijk. Het afschakelen van de FM-zenders wordt zoals @PieterBoes opmerkte wel degelijk gewoon als smoes gebruikt
Ik vind het jammer dat Ziggo er niet voor kiest om ook DAB (in plaats van of in combinatie met DVB-C) te gebruiken voor radio. Als ze het gebied tussen 205.5 en 503 MHz vrij houden, zou iedereen zijn DAB+ radio en TV (lineaire TV) op de kabel aan kunnen sluiten en een 10/1GBps verbinding kunnen hebben.
Maar ja, ik geloof niet dat Ziggo bereid is de FM apparatuur te vervangen door DAB apparatuur. Stel je voor dat ze echt rekening gaan houden met de klant. Nee, liever nog een box aan de klant proberen te slijten voor een betere vendor lock-in.
@simonlebon schreef: "Dat is niet correct, zelfs met de ingeschakelde FM-band is er een uploadsnelheid van 400Mbps mogelijk,
zie de tabel in @Bert! zijn reactie. Ook nu is al een hogere uploadsnelheid mogelijk. Het afschakelen van de FM-zenders wordt zoals @PieterBoes opmerkte wel degelijk gewoon als smoes gebruikt"
Met een ingeschakelde analoge FM band kun je de 400 Mbps niet halen, tot 258 MHz moet leeg zijn, want anders kunnen de analoge radio en TV frequenties niet gebruikt worden voor de upload/upstream.
Boven de 205.5 heb je tot 258 ook de frequenties nodig voor de upload/upstream.
In het de standaard van het Docsis systeem zit de upload tot 258 MHz.
FM band in Europa loopt van 87,5-108MHz (in Japan en VS is dat anders)
@Bert Kijk nog eens goed bij het oranje pijltje:
US range 5-85MHz
US Capacity 400Mbps
Dat is met 1 (onderverdeeld) blok van 80MHz. Dan is de FM band gewoon beschikbaar.
Met 2 blokken van 96MHz (5-204MHz) behaal je 1Gbps downloadsnelheid, dan zou het frequentiegebied in de VHF-band van 205-255MHz beschikbaar kunnen zijn voor DAB en de UHF voor DVB-C
Zoals ik al zei is het jammer dat Ziggo geen gebruik maakt van de mogelijkheden de snelheidsupgrade op een manier waarop klanten ook hun 'standaard'-apparatuur (tuner/receiver) kan blijven gebruiken.
Beter zou zijn wanneer Ziggo de klanten zou vragen wat de wensen zijn:
-FM-radio (+ DAB) of hoge upstream dan 400Mbps,
-DAB of hogere upstream dan 1 Gbps
-géén FM of DAB en Upstream van max 2,5Gbps
@simonlebon schreef:...Beter zou zijn wanneer Ziggo de klanten zou vragen wat de wensen zijn:
-FM-radio (+ DAB) of hoge upstream dan 400Mbps,
-DAB of hogere upstream dan 1 Gbps
-géén FM of DAB en Upstream van max 2,5Gbps
Maar u vergeet één ding, namelijk, Ziggo is er niet voor haar klanten, maar de klanten zijn er voor Ziggo.
Of FM nu wel of niet weg moet en of analoge tv nu wel of niet weg moet, alles wat Ziggo verwijderd en daar geen vervangend iets voor terug zet/levert, levert Ziggo uiteindelijk geld op. Want er wordt minder geleverd, terwijl de prijzen hetzelfde blijven. Terwijl de winst ( veel hogere download mogelijk ), ook nog eens als extra verkocht wordt. Da's dubbel cashen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.