InternetMagneet

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DNS servers

geachte menen op die forum. ik heb namelijk iets ontdekt. op het moment dat je geen internet hebt. dan reset je normaal gesproken je modem die van ziggo hebt gekregen en hopen dat het weer werkt. meestal is dat het geval. nu heb ik gewacht tot hij het weer niet deed. toen heb ik een tracroute uitgevoerd op linux systeem naar de dns servers van ziggo zelf.

213.46.228.196
62.179.104.196

de trace verliep goed. dus dan is er wel verbinding. toen heb ik deze 2 dns servers handmatig in mijn computer gezet en toen werkte het internet wel. dus ik het weer terug zetten op automatisch. en je raad het al geen internet. toen de modem opnieuw opgestart. en je raad het al ik had internet. ik heb dus iets gevonden misschien een bug dat je steeds je modem moet opnieuw opstarten dat loopt soms fout de dns servers worden dan niet goed doorgegeven aan de computers tablets of laptops of telefoons.

waardoor er steeds korte internet storingen kunnen ontstaan.

ik zit in het voormalig upc gebied van ziggo.

misschien kunnen jullie hier wat mee.

vriendelijke groeten,

>?>Internet
12 Reacties 12
Verwijderd account
Niet van toepassing
Je kunt ook handmatig in je computer het gateway-adres van je modem invoeren in het DNS-veld van je computer.
Dan pakt je computer altijd de juiste DNS-server die op dat moment door Ziggo gebruikt wordt, want dat kan nog wel eens wisselen.
Auriga

Level 1
  • 217Posts
  • 4Oplossingen
  • 4Likes
Hallo,
Hoewel je zou denken dat DNS servers van ziggo snel zijn (omdat ze lekker dichtbij staan), is dit helaas niet het geval. Dit is zelf eenvoudig te meten met een DNS benchmark die duizenden DNS servers (waaronder Google, OpenDNS en Cloudflare) kunnen meten vanaf jouw internetverbinding.

Op basis van die resultaten kun je zelf snellere DNS servers configureren.
Waarom is dit belangrijk?
De meeste speedtest programma's kijken naar download/upload en ping om te kijken hoe snel je internetverbinding is, maar wat ook belangrijk is, is hoe hoe snel een naam van een website die je in je browser intikt wordt omgezet naar een IP adres. Pas als dat gebeurd is, kan de website worden geladen.
Als je DNS server traag reageert duurt het ook langer voordat de pagina begint te laden.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Auriga InternetMagneet
Hm, interessant.

Wat voor Modem/Router heb je van Ziggo, Auriga?

Als het een ConnecBox is, dan verwacht ik dat er bij automatische DNS toewijzing
het Gateway Address staat als DNS Server(s).
Standaard is dat 192.168.178.1
Onder de motorkap wordt dit op de ConnectBox een verwijzing naar Ziggo DNS Servers.
Check this out. Dat lijkt dan dus niet te werken, als je tenminte een ConnectBox hebt.
Helaas kun je op de ConnectBox bij DHCP geen alternatieve DNS Servers toewijzen.
Dat wordt dan per systeem of je gaat een andere DHCP Server gebruiken, waarbij dat wel kan. Rigoureuze maatregel: ConnectBox in Bridge aka Modem Mode
en fatsoenlijke eigen Router er aan hangen.

Heb je iets anders dan de ConnectBox dan kan dit anders verlopen.
De DNS Servers zijn wel te wijzigen bij DHCP.
Standaard staan er Ziggo DNS-Servers genoteerd.
Clients krijgen die via DHCP toegewezen.
Er is geen Gateway address truuk hier. Dat is zo bij de kastjes die ik ken: UBEE en Technicolor.
Wil je iets netwerkbreed veranderen, dan regel je dat in DHCP Server van
het Ziggo kastje.

Gr Han
InternetMagneet
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik heb hier een EPC3925 modem.
bij de buren heb ik het ook even getest. als zei geen internet hebben op de computer de DNS SERVERS van ziggo instellen en hij doet het. precies het zelfde verhaal. daar ook.

en heb nog iets ondekt gister avond. ik had gisteren ook weer geen internet. internet sites deden het niet. kon ook niet in de modem komen via de WLAN gister avond. maar toen de wifi uigezet van mijn telefoon ik had standaard al een poort open gezet om remote op afstand te doen en nog een poort om in de router op de gang te komen. die poorten had ik al een tijdje open staan.... staan nu dicht.

dat heb ik al een tijdje ingesteld.

ik kon niet via mijn kpn verbinding naar het wan ip van de modem conecten. dat deed het niet. maar wel via de wan op de router op de gang komen vanuit mijn 4g kpn verbinding.



dat deed het wel maar had geen internet.

heel vreemd maar plotseling deed alles het weer na 6 minuten ongeveer.

had pooren doorgestuurd naar het lan adres van de router dat kon ik wel via mijn kpn abonoment bereiken. maar de modem zelf deed het niet om in te loggen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
In Computer Idee nummer 18 van 7-21 augustus staat een special over DNS-servers en heb naar aanleiding daarvan mijn DNS aangepast naar OpenDNS zowel IPv4 als IPv6
Auriga

Level 1
  • 217Posts
  • 4Oplossingen
  • 4Likes
hanh ik heb sinds kort een (witte Arris) connectbox, omdat mijn technicolor door blikseminslag is gesneuveld, en ben niet blij mee met de vervanger. Gelukkig heb ik een synology NAS waarop ik DHCP en DNS draai, zodat ik toch nog de keuzevrijheid heb.

Mijn dns server doet forward lookup naar cloudflare (1.1.1.1). Ik gebruikte eerst ook openDNS maar daar wordt hier en daar gefilterd.
Google dns werkt ook goed (8.8.8.8), als je privacy geen issue vindt...

InternetMagneet Als je vermoed dat je modem een verkeerde dns uitgeeft, kun je dit controleren met nslookup. Het lijkt me sterk, want modems krijgen die informatie uit het ziggo netwerk (en zouden veel anderen dit probleem ook hebben), maar als je de foute dns servers kunt aanwijzen, kun je dit wel aankaarten bij ziggo support.
Misschien draait je modem nog op een verouderde firmware.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Auriga
Ok. Goed bezig.
Google heeft m.i. een prima privacy statement rond DNS.
https://developers.google.com/speed/public-dns/privacy
Bij andere dingen kan dat anders liggen.
We leven in een vrije wereld.
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062
Take your pick!
Han
Ergun

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb sinds augustus 2018 internet van Ziggo met een Connect Box (witte modem). DNS geeft inderdaad vaak problemen. Het maakt niet uit of het bedraad is of draadloos. OS maakt ook niet uit of het Windows 10, Android of IOS is.
Als ik mijn DNS omzet naar Google DNS servers dan kan ik 'normaal' browsen. Ik zit zelf er aan te denken om een eigen DHCP server te installeren.

Zijn er nog andere simpelere oplossingen hiervoor?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ergun

Nee. Een andere DHCP Server gebruiken die wel instelbare DNS-Servers heeft is je enige optie om het netwerkbreed in orde te kunnen maken.

Kan bv met de DHCP Server van een Router die je als Access Point hebt geconfigureerd.
Misschien heb je nog wel zo'n kastje liggen.
Mag best een oudje met 100 Mbps LAN poorten zijn.

Gr Han
Ergun

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Han,
Bedankt voor je snelle reactie. Hopelijk ervaart Ziggo dit ook als een probleem en een oplossing aanbieden:-).
zg-gebruiker

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vraagje: dit probleem lijkt nog steeds te spelen, in elk geval in Rotterdam. Bij ons valt 1-3x per dat de internet verbinding naar buiten weg, vervolgens de accesspoints en powerlines eveneens van slag. Alles resetten lijkt te werken, geduld hebben soms ook.

 

Is dit elders ook het geval? En geldt het bovenstaande advies wat jullie betreft nog steeds als de beste oplossing?

 

Dank voor jullie commentaar!

Ergun

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
zg-gebruiker wrote:

Vraagje: dit probleem lijkt nog steeds te spelen, in elk geval in Rotterdam. Bij ons valt 1-3x per dat de internet verbinding naar buiten weg, vervolgens de accesspoints en powerlines eveneens van slag. Alles resetten lijkt te werken, geduld hebben soms ook.

 

Is dit elders ook het geval? En geldt het bovenstaande advies wat jullie betreft nog steeds als de beste oplossing?

 

Dank voor jullie commentaar!

Bij ons wordt ook vaak geklaagd over ‘wegvallen’ van de verbinding. Ik heb een router geinstalleerd waarop ik de DNS servers van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4) heb gedefinieerd. Via deze gaat het veel beter. 

Je kan zelf ook testen of het een DNS probleem is. Als je op een van jouw devices (Laptops/Desktop/Ipad) DNS server van Google definieert dan weet je of het een DNS probleem is.

 

Uitgelicht topic