Beste mensen,
Ik ben na mijn verhuizing weer klant geworden van Ziggo. Ik gebruik nu het nieuwe SmartWifi modem van Sagemcom. Op zich is de internetverbinding prima, maar het lijkt helaas onmogelijk om mijn DNS servers in te stellen op een IP adres dat zich binnen mijn thuisnetwerk bevindt. Ik wil dit graag doen zodat alle apparaten automatisch gebruik maken van mijn PiHole DNS adblockers.
Ik weet dat ik DNS-server addressen ook per apparaat kan instellen, maar dat gaat niet overal gemakkelijk. Zo is het op mijn Android telefoon bijvoorbeeld onmogelijk om een DNS server in te stellen zonder ook het lokale IP adres statisch te maken. Bovendien is het geheel onmogelijk om een IPv6 DNS server in te stellen.
Als ik probeer om een intern IP adres in te geven, krijg ik dit te zien:

Uiteraard is dat wel een "valid IP address", het is immers het interne IP adres van één van mijn Raspberry Pi's. Maar de interface staat het niet toe om zo'n IP adres als DNS server in te stellen.
Hetzelfde probleem lijkt zich niet voor te doen bij IPv6 adressen, maar niet alle apparaten in mijn huishouden gebruiken standaard IPv6.

Mijn vraag is dus: zou Ziggo het mogelijk kunnen maken om ook IP adressen in de 192.168.0.0/16 range (of het huidige subnet waarop het modem ingesteld staat) te kunnen selecteren? Ik neem aan dat dit prima via een firmware update aan te passen is.