1
Vraag
2
Reacties
Jan Heerink

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

DNS server(s)

Geachte forumleden,

 

Ik heb een probleem, weliswaar wel een workaround gevonden.

 

Achter de modem/router van Ziggo, heb ik mijn eigen TP-Link router, waarachter zich mijn thuisnetwerk bevindt, inclusief wifi. Vast ip-adres, dat in de modem/router van Ziggo in de DMZ staat.

 

De DNS servers van Ziggo staan in mijn TP-Link router. Nu heb ik telkens géén internet verbinding op mijn mobiel!  Samsung S21.

 

Nu heb ik als workaround op mijn mobiel de wifi-verbinding statisch gemaakt, en voor DNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4 ingevuld. Nu is er geen enkel probleem meer. Het verkeer lijkt zelfs sneller te zijn geworden!

 

Wie kan mij vertellen wat het probleem is?

 

Bij voorbaat dank!

 

Met vriendelijke groet,

Jan Heerink

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Deze servers zijn niet meer de meest recente, inmiddels worden 84.116.46.22 en 84.116.46.23 verspreid, in voormalig UPC-gebied nog steeds 62.179.104.196 en 213.46.228.196.

Bekijk in context

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Welke DNS-servers van Ziggo gebruik je? Zie dit topic voor een overzicht.

Jan Heerink
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor je reactie tobiastheebe.

 

De servers, die ik nu gebruik zijn:

- 89.101.251.228

- 89.101.251.229

 

Zie schermafdruk.

 

Gr. Jan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Deze servers zijn niet meer de meest recente, inmiddels worden 84.116.46.22 en 84.116.46.23 verspreid, in voormalig UPC-gebied nog steeds 62.179.104.196 en 213.46.228.196.

Jan Heerink
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik ga de eerste 2 adressen proberen.

 

Neem aan dat Zwolle geen voormalig UPC-gebied is.

 

Tot zover dank. Ik kom terug met mijn bevindingen!

 

Fijn deze hulp!

 

Gr. Jan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik heb het even opgezocht, Zwolle is inderdaad geen voormalig UPC-gebied.

Jan Heerink
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor al jouw moeite!

 

Ik heb met de nieuwe DNS-servers al een paar probleem-apps (bv telebankieren, waar ik soms heel vaak de pin moest opgeven, voordat de verbinding tot stand kwam) en een paar websites getest. Nog niet opnieuw het probleem ervaren!

 

Ik heb nu even tijd nodig, maar het ziet er hoopvol uit. Wat ik me dan afvraag is waarom de DNS-servers die nu ingesteld waren nog steeds gebruikt lijken te worden.

 

Mijn conclusie volgt!

 

Gr. Jan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat het vooralsnog goed gaat.

 

De DNS-servers die jij had ingesteld zijn van Virgin Media Ireland en werden aan Ziggo beschikbaar gesteld i.v.m. een DDoS-aanval, sinds september 2015 worden deze echter niet meer verspreid.

Jan Heerink
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Van mij mag jij voortaan de titel

'Master Super Expert' voeren!

 

Dank!

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik snap niet waarom mensen nog de dns server van hun internet provider gebruiken ik heb toch meer de ervaring dat die veel trager werken dan 1.1.1.1 dns en google dns 

Jan Heerink
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het is mij om het even.

 

Mijn probleem was dat ik niet begreep wat er aan de hand was.

 

Uiteraard geniet de snelste server de voorkeur.

 

Dank voor het meedenken!

 

Gr. Jan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik gebruik 1.1.1.1 met 8.8.8.8 als failover. Zelf geef ik ook de voorkeur aan servers op een CDN (met load balancing e.d.), maar heb geen slechte ervaringen met de (huidige) DNS-servers van Ziggo.

Eddie the Eagle

Level 9
  • 333Posts
  • 5Oplossingen
  • 90Likes

Of je eigen recursive DNS server draaien. Sneller dan dat ga je het niet krijgen en niemand die weet wat de 1.1.1.1 en 8.8.8.8 en 8.8.4.4 van deze wereld met je surfgedrag doen. Dat is nu precies waarom je altijd van die op maat gesneden advertenties krijgt van Google en kompanen.

Jan Heerink
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste Eddie,

 

Je maakt mij nieuwsgierig.

 

Hoe draai ik mijn eigen recursive DNS-server? Als je over 'draaien' praat, dan krijg ik al gauw het idee dat ik wat moet installeren...

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik net zo tobias 

helaas stuurt het test modem toch dns van ziggo mee in de dhcp lease

robinjoo19_0-1655821792963.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voor eigen, recursive DNS-server (zoals Unbound) is wel een router met ondersteuning hiervoor of losse server nodig.

 

Ik maak zelf gebruik van dnsmasq op mijn EdgeRouter, voor zowel DHCP als DNS. Alle clients in het LAN sturen query's naar de router/dnsmasq, welke ze op diens beurt doorstuurt naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8, indien het domein niet in de cache aanwezig is. Dat scheelt al in snelheid, voor domeinen in de cache blijft de query in het LAN en voor query's naar het internet zijn geen NAT translations vanuit het LAN nodig. Ook zijn lookups binnen het LAN (met eigen DNS-suffix) mogelijk en kan ik hostnames toekennen aan clients met een statisch IP-adres.

 

@MR_CHIP Dat lijkt op een bug.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

yeh had het al gemeld in het besloten topic

Eddie the Eagle

Level 9
  • 333Posts
  • 5Oplossingen
  • 90Likes

Dat klopt; het wordt meestal 'gedraaid' op een goedkope, op Linux gebaseerde, mini-computer, de Raspberry Pi, wellicht al eens van gehoord. Die is altijd online, er hangt verder niets aan behalve een stroomkabel en een ethernetkabel die deze met je router of switch in huis verbindt.

 

De software is gebaseerd op 2 producten;

 

- PiHole, dat is software die allereerst vervelende advertenties tegenhoudt in je webpagina`s dmv een blocklist

- Unbound, dat is DNS software die, na het toepassen van de PiHole blocklist je 'terugkerende' (recursive) internetverzoeken afhandelt die reeds lokaal gecached zijn. Dat wil zeggen dat alle 'nieuwe' verzoeken niet meer bij de recursive DNS servers van de Googles etc van deze wereld opgeslagen worden maar alleen (behalve bij jou zelf) bij de eindbestemmer, die via de zgn 'Authoritative' DNS servers opgezocht worden.

Jan Heerink
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Probleem helemaal opgelost hoor!

 

Ik heb jouw DNS server adressen overgenomen. Als een tierelier!

 

Super bedankt @tobiastheebe

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic