transatlanticis

Level 6
  • 112Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

DNS outages

Goedenavond,


Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand het antwoord weet. Ik heb sinds een aantal weken een netwerklogger meelopen op de verbinding, dit omdat ik soms geen websites kan bereiken. Wat opvalt is dat  ik krijg soms wel twee keer per dag de volgende melding krijg:

 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Het lijkt erop dat de DNS servers van Ziggo er echt met regelmaat even uit liggen, vandaag twee keer. Op 11 januari, 10 januari... 

 

Zijn er meer mensen die dit probleem zien/herkennen? Helaas kan ik niet de DNS server in de ziggo router wijzigen, alleen maar op einddevices. 

5 Reacties 5
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Niks van gemerkt.modem al eens herstart?

transatlanticis
Topicstarter
Level 6
  • 112Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Dat maakt geen verschil. Ik merk dit pas sinds wat grotere werkzaamheden bij ons in de regio een paar maanden geleden. En pas sinds een paar weken monitor ik het goed met de logger. Nu lijkt het mij vreemd dat werkzaamheden met DNS problemen te maken hebben, maar dit speelt dus wel al een tijdje. En als dit gebeurt is het ook consistent op alle aangesloten apparaten.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @transatlanticis , wat irritant dat je tegen dit probleem aanloopt. Heel erg fijn om te lezen dat je de hulp van onze Community leden vraagt om de oorzaak te achterhalen. 

In het signaal zie ik zo snel geen oorzaak die dit kan verklaren. Je geeft aan dat je dit probleem op meerdere toestellen ervaart die zijn aangesloten. Even de advocaat van de duivel vraag 😉 Deze apparaten zijn allemaal rechtstreeks verbonden met ons modem of gebruik je nog een switch / router tussen je modem en je aangesloten apparaten? 

Mogelijk dat @Bert met je mee kan kijken hierin? 

transatlanticis
Topicstarter
Level 6
  • 112Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Ik hoop echt op wat hulp. Ik heb een connect box en daarachter vier tp links ax50 ingesteld als access point. Die DNS outages zie ik over alle verschillende access points. Dus dat lijkt toch wel enorm te ontstaan aan de kant van Ziggo. Een access point doet ook niets met DNS settings voor zover ik weet. Ik merk ook dat de verbinding goed is, streams die al lopen tijdens zo een DNS outage lopen ook gewoon door. Ben echt heel benieuwd waar dit probleem nu vandaan komt. 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@transatlanticis dankje voor de toelichting. Zoals Meindert al vroeg, zijn we toch wel even nieuwsgierig als je deze meting direct op je modem uitvoert? Dus zonder extra apparatuur.

Ik ben zo vrij om ook even de mening te vragen van @Francois83 en @Ollie_nl. Wat vinden jullie? 

Uitgelicht topic