1
Vraag
2
Reacties
HomeAdmin

Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

DNS lokale naam koppelen aan 'unknown' apparaten

Sinds kort een Connectbox gekregen als vervanger.

Ik had gehoopt dat daar meer mogelijkheden in zouden zitten voor o.a. DNS lokale resolutie.

Het onderwerp 'DNS Resolver voor lokale IP adressen' (https://community.ziggo.nl/t5/Internet/DNS-Resolver-voor-lokale-IP-adressen/m-p/75073) gelezen die geen oplossing geeft.

 

In mijn Connectbox 'Home' staan nu diverse 'unknown' apparaten gekoppeld wat niet gebruikersvriendelijk is.

Van een aantal weet ik wat het is en zou daar graag een (netwerk) naam aan koppelen omdat dit op het apparaat zelf niet kan. Veel (IOT) apparaten geven die mogelijkheid niet.

 

Graag zie ik voor DNS een optie in 'Geavanceerde instellingen' met sub menu 'DNS' en daar bijvoorbeeld 'Voeg naam toe' op een vergelijkbare manier als voor 'Voeg IP-adres reservering toe' bij 'DHCP'.

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik zou je huidige modem/router in bridge zetten en dan een eigen router gebruiken die deze mogelijkheid wel heeft. Ik gebruik pfSense bijvoorbeeld daar kan ik in doen wat jij wenst.

Bekijk in context

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

in ziggo smart wifi web kan je de apparaten een naam geven dit kan niet in de normale modemGUI

Bekijk in context

9 Reacties 9
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik zou je huidige modem/router in bridge zetten en dan een eigen router gebruiken die deze mogelijkheid wel heeft. Ik gebruik pfSense bijvoorbeeld daar kan ik in doen wat jij wenst.

HomeAdmin
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De oplossing van een eigen router wordt veel geopperd.

Dat zijn extra kosten en dan moet de gebruiker kennis opbouwen van router mogelijkheden.

 

Waarom niet de simpele DNS optie via het Ziggo menu toestaan zoals voorgesteld in het originele bericht.

- 'Geavanceerde instellingen' - 'DNS' - 'Voeg naam toe', vergelijkbare als 'Voeg IP-adres reservering toe' bij 'DHCP'.

Is voor (ik denk veel) gebruikers voldoende en levert voor Ziggo geen extra gebruikersvragen op.

Dan kun je eerst een MAC adres koppelen aan een statisch IP en daarna een naam geven.

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

in ziggo smart wifi web kan je de apparaten een naam geven dit kan niet in de normale modemGUI

HomeAdmin
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de verwijzing naar https://smartwifiweb.ziggo.nl/

 

Daar kan ik inderdaad de naam aanpassen maar dat is alleen een administratieve aanpassingen. Dat is niet een DNS netwerk naam zo te zien. Die naam komt niet terug in de Connectbox.

 

Helaas staan daar de gastnetwerk systemen niet bij dus kan ik de naam alsnog niet administratief aanpassen. Dus voor het gastnetwerk moet ik weer naar de Connectbox.

 

Jammer, de Web UI ziet er op zich prima uit maar nu heb ik 2 manieren om gegevens te bekijken. Beetje overbodig, maak dan de smartwifiweb zodanig dat die in sync loopt met de Connectbox informatie.

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dat zal nooit gebeuren aangezien de modem omgeving uitgefaseerd gaat worden

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Denk dat er zat gebruikers zijn die dit geen fluit interesseert of er wel of geen naam staat.

Als alles maar werkt. Het merendeel is tenslotte ook maar consumer.

En voor degene die meer willen die hebben al een eigen RTR er achter.

HomeAdmin
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ga toch maar eens nadenken om een aparte router te gebruiken.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ikzelf heb de RT-AX86U met asuswrt-merlin draait als een zonnetje en je kan heel veel instellen

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

@HomeAdmin  schreef:

Ga toch maar eens nadenken om een aparte router te gebruiken.


Verstandig, dan heb je veel meer dingen om te rommelen cq aan te passen.

Zo doe ik dit al jaren.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic