1
Vraag
2
Reacties
Msteltman

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

DNS Resolver voor lokale IP adressen

Met de toenemende berg aan lokale apparaten in je thuisnetwerk is het wel zo handig om een apparaat bij naam te kunnen gebruiken. Bijv. de webserver op een configureerbaar IOT kastje, ideaal is dan "koffiemachine.local" . in plaats van steeds het IP adres op te moeten zoeken.

Want door DHCP veranderen apparaten soms van IP adres, en dan is het soms een hele zoektocht om die weer te vinden.
Sommige apparaten publiceren hun Netbios naam, dan zie je m in de client lijst van de router, of kan je m vanaf een windows PC vinden. maar lang niet alle apparaten kunnen dat.

Veel routers hebben een optie om ook lokale adressen te kunnen configureren en dus resolven via dns. Dat zou ideaal zijn. Maar op de UBEE/AMbit kan ik optie die niet vinden. Dat lijkt dus geen oplossing

Een raspberry inpluggen met DNSmasq kan uiteraard ook, maar wel heel veel gedoe voor 1 feature.

Dus. wat is goede raad, Iemand een goede tip om dit makkelijk te doen?

M.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1593Likes
Je hosts file is een optie, maar dit moet je dan op elk apparaat in je LAN doen. Voor mobiele devices werkt dat ook niet lekker.

Het Ziggo modem ondersteunt dit soort fraaie features domweg niet, dus het wordt een eigen oplossing, als je dit wilt. Raspberry is de meest eenvoudige, of inderdaad een eigen router plaatsen die dit wel ondersteunt.

Eventueel kun je belangrijke apparaten via DHCP reservation een makkelijk te onthouden vast IP geven.
Mijn printer heeft bv 192.168.2.20, alleen de laatste 2 getallen onthouden, lukt dan nog wel.

Bekijk in context

6 Reacties 6
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Want door DHCP veranderen apparaten soms van IP adres


Dat kan je oplossen door voor apparaten een vast intern IP te laten reserveren voor het MAC address bij de DHCP Server van je Ziggo Modem/Router. Heb je meteen overzicht.

Met een eigen DNS Server en geen vaste Ip's ben je er ook niet meteen.
Die moet dan een dynamische update kunnen krijgen van een gewijzigd Ip van een host die er 'by name' in is geadministreerd.
Dat schijnt te kunnen. Details ken ik niet.
Gr Han
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Je kan je hosts-file aanpassen. 😉
Of een MikroTik kopen.
Groet, Gusto
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1593Likes
Je hosts file is een optie, maar dit moet je dan op elk apparaat in je LAN doen. Voor mobiele devices werkt dat ook niet lekker.

Het Ziggo modem ondersteunt dit soort fraaie features domweg niet, dus het wordt een eigen oplossing, als je dit wilt. Raspberry is de meest eenvoudige, of inderdaad een eigen router plaatsen die dit wel ondersteunt.

Eventueel kun je belangrijke apparaten via DHCP reservation een makkelijk te onthouden vast IP geven.
Mijn printer heeft bv 192.168.2.20, alleen de laatste 2 getallen onthouden, lukt dan nog wel.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Msteltman welkom op onze Community.

Dit soort features zijn natuurlijk om van te smullen voor de techneuten onder ons! Dit is dan ook een top suggestie van je!

Wij stemmen modems echter af op de bescheiden wensen van de consument. Ik denk dat een losse router (en daarbij de modem in bridge) het beste advies is waar je het meeste plezier van gaat hebben, ook wat betreft andere leuke features die iemand zoals jij ongetwijfeld nodig gaat hebben 🙂
slashRoot

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dit soort features hoort gewoon op een router te zitten!
DHCP deelt de adressen uit en slaat de hostname op, je kunt zelfs deze hostname veranderen op de ConnectBox
Dan is het nog een klein stapje om een lokale hostname te resolven naar een lokaal ip adres, ik snap niet waarom dat niet wordt gedaan...

De laatste decennia heb ik al heel wat routers versleten, dit is de eerst die dat niet doen.

 

De bescheiden wensen van de tegenwoordige consument, met wat apparaatjes op het LAN is ook echt wel dat je hostname kunt intypen ipv een IP adres, denk aan webcam/deurbel/nas/audiospeler. Op deze manier is de drempel te hoog.

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

@Msteltman ,

 

Google eens op Bind local server.

Voor praktisch elk besturingssysteem beschikbaar. 

 

Succes,

 

Bam

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic