Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Let op: In het weekend van 14 en 15 juni doen we een upgrade van onze systemen waardoor ook het inloggen op de Ziggo Community beperkt mogelijk is. Vanaf maandag werkt het weer als vanouds.
transatlanticis
Level 6

DNS Outages 2

Goedendag,

 

Ik had een paar weken geleden dit topic gestart: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/DNS-outages/m-p/904754#M370598

 

Mij was het verzoek gedaan eens goed te testen of de DNS-outages ook rechtstreeks op de Ziggo connect box plaatsvinden. Ik kan helaas niet meer reageren op de oude thread, vandaar de nieuwe. Ik heb dat gedaan en ik heb dezelfde DNS-outages ook via de connect box. Het is dus een super consistent probleem, op de ziggo box zelf, en op de vier TP link access points. Wat je ziet gebeuren is dat door de bank genomen tussen de 30-40 seconden de DNS server eruit lijkt te liggen. Bij Apple TV (bekabeld) komt dan wel 7 keer in korte tijd een melding in beeld dat de internetverbinding weg is (maar de stream loopt wel door).  De melding die mijn netwerklogger weergeeft is deze:

 

Feb 13 17:15:39 PM 

Network Up. Outage lasted 33 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Feb 13 17:15:39 PM 

DNS is back online.

 

Feb 13 17:15:05 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Het gebeurt zowel via de access points als via de Ziggo Connect box bedraad en draadloos. Ik heb geen enkel idee wat ik hieraan kan doen. Het is ontzettend irritant. Soms is het drie keer op een dag, soms slaat het een dag over, maar meestal gebeurt het wel 1x per dag. 

 

Ik hoop dat er iemand is die wil meedenken!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlantacis Dank voor het delen van je bevindingen! Aan netwerkzijde zie ik geen ongeregeldheden meer terug. Het signaal ziet er prima uit. Je zou nog wel kunnen controleren of er iets in het thuisnetwerk zorgt voor een DHCP renewal. Hier kun je achter komen door alles eerst van het modem te onkoppelen en dan 1 voor 1 alle apparaten weer aan te sluiten tot het moment dat je weer merkt dat de DHCP weer vernieuwd wordt. 

Wat betreft je vraag over Giganet; je krijg inderdaad een ander type modem wat geschikt is voor gigabit verbinding dat is een Giga Connectbox (Compal of Arris) of een Ubee 1318 (non-wifi)  modem. Op basis van wat ik nu zie qua signaal (SC-QAM/OFDM) voorzie ik daarmee eerlijk gezegd geen problemen. 

Bekijk in context

0 Kudos
58 Reacties 58
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik betwijfel of de DNS-servers daadwerkelijk onbereikbaar zijn, meestal is er een onderliggende oorzaak, zoals instabiliteit in de internetverbinding.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream/historie-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

De groene kabel bij ons is door een Ziggo monteur met een kort verlengkabeltje (hij is te kort) aangesloten op een splitter (die in het installatiepakket zat). Eentje kabel gaat vervolgens naar een versterker (Hirschman HM40) voor tv, de andere direct naar het modem (50 cm kabel, dus zonder versterker). Foto's kan ik pas later maken. Hieronder de waarden uit het modem. Overigens: we wonen hier nu ruim een jaar en gevoelsmatig is het gebeurd na werkzaamheden in de wijk. Enfin: hoor graag of je vreemde waarden ziet in het modem:

 

Downstream

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16660000002.438256 qam9
26020000001.738256 qam1
36100000002.238256 qam2
46180000002.238256 qam3
56260000002.438256 qam4
66340000002.238256 qam5
7642000000238256 qam6
8650000000238256 qam7
96580000002.238256 qam8
106740000002.438256 qam10
116820000002.438256 qam11
126900000002.238256 qam12
13698000000238256 qam13
147060000001.938256 qam14
157140000001.738256 qam15
167220000001.738256 qam16
177300000001.538256 qam17
187380000001.738256 qam18
197460000001.738256 qam19
207540000001.738256 qam20
218260000000.438256 qam29
228340000000.438256 qam30
23842000000038256 qam31
24850000000038256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.980
2Locked38.660
3Locked38.690
4Locked38.980
5Locked38.6100
6Locked38.9130
7Locked38.690
8Locked38.690
9Locked38.9100
10Locked38.680
11Locked38.6110
12Locked38.9100
13Locked38.9130
14Locked38.6140
15Locked38.6100
16Locked38.9150
17Locked38.650
18Locked38.9250
19Locked38.9250
20Locked38.9280
21Locked38.6220
22Locked38.6320
23Locked38.6210
24Locked38.6250

 

Upstream

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

14450000044512064 qam2
25880000045.3512064 qam4
33600001943.3512064 qam3
45200000044.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0020
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0000

 

Overzicht

Beschikbaarheid: 0 days 3h:29m:22s

 

Had vanmiddag denk ik een totaal ongerelateerde verstoring (het modem lag er 6 minuten volledig uit, dat gebeurt nooit, denk dat er ergens werkzaamheden waren), vandaar dat de uptime nog niet zo lang is. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Over het algemeen zien de signaalgegevens er goed uit, wel lijkt er ruis aanwezig te zijn in de upstream rond 36 MHz (afwijkende kanaalfrequentie). Ook is er op de hogere downstream-kanalen iets meer ruis aanwezig (correctable errors lopen sneller op).

 

Zou je ook de gegevens op het tabblad 'Netwerk historie' willen plaatsen? Dit vermeldt waarschijnlijk de oorzaak van de uitval 3,5 uur geleden.

 

Ik hoop dat de buitenkabel niet direct op de splitter is aangesloten en er ook een AOP geplaatst is?

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Volgens Ziggo kon er geen AOP geplaatst worden omdat de groene kabel te kort was. Daarom is er een verlengkabeltje aan vast gemaakt en die zit gelijk op de splitter. Ik zou dus ook niet goed weten wat ik aan de waarden kan doen, het gaat naar de splitter met het verloopkabeltje en dan gelijk naar het modem.

 

 

14/02/2022 15:46:16noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:f7:0e:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14/02/2022 12:26:5noticeNOTICE ATOM is restarted due to Kernel/oops panic as part of Self Healing Mechanism ;CM-MAC=48:d3:43:f7:0e:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12/02/2022 13:02:11criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f7:0e:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/02/2022 14:06:55noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:f7:0e:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02/02/2022 11:09:59criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f7:0e:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

IMG_20220214_160422.jpg

 

Wat je ziet is wat proppen papier in het gat omdat anders de kou van binnen komt. Dan zit er een klein kabeltje wat door de Ziggo monteur als verlengkabel is aangebracht, direct naar de splitter. Van die splitter gaat een kabel naar het modem 50 centimer erboven. De andere kabels zijn tv of netwerkkabels die naar de rest van het huis schieten. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Er is wel een AOP aanwezig, een speciaal type (X10DER) voor te korte buitenkabel, alleen mist de behuizing om onduidelijke reden.

 

Zo te zien heeft het modem een kernel panic gehad om 12:26, dus de firmware was volledig vastgelopen. Dit heb ik nog niet eerder gezien.

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Dank voor je reactie weer! Die jongen wilde de omhuizing niet plaatsen omdat het niet op het gat zou passen volgens hem... Mis ik daar veel aan? 

 

Ja, die firmware, laatst had ik ook al de modem in 'upc-stand' staan. Vast ongerelateerd. Een paar maanden geleden moest hij door support van afstand gereset worden (geen idee of dat gerelateerd is). 

 

Maar ondertussen zit ik dus wel met dagelijkse DNS-uitval :(. Drie weken geleden was zelfs de hele verbinding weg (net zoals vandaag). Dat is echt hoge uitzondering en toen zei webcare dat er verstoringen in de buurt waren en het niet aan mij lag. Dat had ik specifiek nagevraagd om te achterhalen waar nou problemen optreden.  Die DNS-errors krijg ik consequent, de vastloper vanmiddag heb ik nog niet zo vaak gezien... Wat zou het zijn he... Had er de eerste periode geen last van, vandaar dat ik het zelf naar werkzaamheden in de buurt herleid, maar goed, dat is maar een aanname... 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De behuizing zet het AOP alleen vast in de inbouwdoos, die rol is gedeeltelijk overgenomen door de proppen papier. 🙂

 

Het probleem met de UPC-firmware is relatief zeldzaam maar komt wel eens voor. Misschien kan Ziggo het Arris-modem vervangen door een Compal om te kijken of dit beter gaat. Hoe lang heb je het huidige modem in bezit?

 

Qua signaal zie ik in elk geval geen aanleiding voor de problemen met de internetverbinding/DNS-servers, de aanwezige (lichte) ruis lijkt niet voor problemen te zorgen.

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

De modem heb ik sinds dat we van oud-upc naar oud-ziggo gebied zijn verhuisd (november 2020). We kregen dus dezelfde connect modem maar dan eentje met andere firmware voorgeladen. We hebben nog geen giganet hier, daar zat ik ook nog mee te spelen met de gedachte dat we dan ook een ander modem zouden krijgen. Maar begrijp ik dat er twee producenten van de connect box zijn?

 

Fijn te lezen dat het signaal niet op problemen wijst, maar is het hiermee ook uitgesloten dat er iets in de wijkkast misgaat? 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In mijn vorige reactie gaf ik aan dat er geen signaalproblemen lijken te zijn, vanaf hier kan ik dat echter niet uitsluiten als medeklant.

 

Er zijn inderdaad twee fabrikanten van het SmartWifi modem, Arris en Compal. Omdat beide modems van eigen firmware gebruikmaken, kan het de moeite zijn om te kijken of het met een Compal-modem beter gaat. Het SmartWifi modem Giga wordt overigens alleen door Arris ontwikkeld.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan uitzoeken welke mogelijkheden er zijn en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Dankjewel voor al je hulp! Het is super duidelijk zo. Benieuwd naar de opties van Ziggo.

 

@Ziggo wellicht kan het ook niet kwaad om iemand even in de wijkkast te laten kijken?

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemorgen @transatlantics,

Wat ontzettend balen dat de internetverbinding op dit moment niet werkt zoals het hoort! Zo te zien is onze expert @tobiastheebe al met jou aan het analyseren geslagen. Op basis van de info in de logs, lijkt het signaal op het modem in orde. Als ik echter de verbinding d.m.v. een nauwkeurig meting bekijk dan zie ik op een klein beetje ruis op de downstream na geen bijzonderheden terug. Wat betreft de melding in het modemlog; hiervoor loopt momenteel een onderzoek. Ik heb ook jouw melding hierin meegenomen. Volgens de laatste info in het ticket zal d.m.v. een update/ configuratie aanpassing dit probleem opgelost worden.

Waar ik nog wel mee zit is de aansluiting die ik terugzie op de foto. Er hoort op de groene kabel namelijk wel een aansluitpunt (AOP) of wandcontactdoos gemonteerd te zitten. Ik begrijp uit jouw bericht dat dit niet kon vanwege te weinig lengte op de kabel. Gezien de storingsklachten, en de lichte ruis op de downstream, vind ik het wel de moeite waard om hier toch nog eens opnieuw een netwerkmonteur naar te laten kijken. Ik hoor graag op welke data een afspraak met een monteur jou zou schikken. 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Goedemorgen @Paul 

 

Volgens @tobiastheebe zit er wel een AOP: 'Er is wel een AOP aanwezig, een speciaal type (X10DER) voor te korte buitenkabel, alleen mist de behuizing om onduidelijke reden.' 

 

Wil wel even zeker zijn dat er geen ontbrekende informatie is. De waarden in het modem zijn een aantal maanden geleden na werkzaamheden in de wijk wat veranderd, vandaar dat ik denk dat het nuttig is om ook in de wijkkast te kijken. Enfin, met deze informatie over het AOP-kabeltje, denk je dat het dan nog steeds nuttig is om een monteur in huis langs te laten komen? (Ik ben er wat huiverig op dat het erger wordt, de ene monteur is de andere niet heb ik wel eens in het verleden gemerkt, en ik werk veel digitaal vanuit huis dus vandaar! Zou dit een monteur zijn met iets meer expertise?).


Dank voor de info ook over de melding in het log. 

 

Hoor graag!

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlanticis Wat @tobiastheebe zegt klopt inderdaad. Het type X10DER wordt inderdaad gebruikt voor groene kabels die te kort zijn om toch een aansluitpunt (AOP) te creeeren. Het is alleen wel vreemd dat er geen behuizing omheen is geplaatst. Daarbij komt dat ik wat ruis zie op het signaal Dit zou heel goed voor de problemen kunnen zorgen met de verbinding. Om die reden vind ik het dan ook de moeite waard om heir een monteur naar te laten kijken. Ik hoor graag op welke data dit het beste schikt,

Om in tussentijd zonder problemen te kunnen internetten kan ik 50 GB gratis Wifi-backup voor je regelen op het moment dat je een Vodafone mobiel abonnement hebt. Zo kun je ook tijdens het bezoek van de monteur tijdelijk via een 4G hotspot blijven internetten. 

transatlanticis
Level 6
Topicstarter

@Paul Helder. Op welke termijn moet ik denken?  Woensdag 23 of vrijdag 25 komt goed uit. Of morgenmiddag (maar dat is vast te kort dag?). Kun je ook iets over de tijdblokken zeggen, wellicht kan ik er dan nog andere momenten vinden. 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlanticis Ik heb een afspraak met een monteur ingepland op woensdag 23 februari 2022 tussen 8 uur en 13 uur. De afspraak is eventueel te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Onze monteurs werken op werkdagen in de ochtend (tussen 8 en 13), middag (tussen 12 en 18 uur) en in sommige gevallen 's avonds (tussen 17 en 22 uur.) Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregelen door, zo houden wij het voor iedereen veilig. 

Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn na het  monteursbezoek?

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

@Paul Dat doe ik! Geef jij de monteur wel de bevindingen mee? Dus wat ruis op het signaal, DNS-problemen en check van het AOP? Uiteraard zal ik het hem ook vertellen, maar ervaring in het verleden leert dat informatie vanuit jullie kant meer waarde heeft. 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlanticis Top! Ik heb de monteursbon uiteraard voorzien van een uitgebreid verslag met daarin mijn bevindingen. 😉

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

@Paul Geweldig!