Vraag
Reacties
Oplossing
transatlanticis
Level 6

DNS Outages 2

Goedendag,

 

Ik had een paar weken geleden dit topic gestart: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/DNS-outages/m-p/904754#M370598

 

Mij was het verzoek gedaan eens goed te testen of de DNS-outages ook rechtstreeks op de Ziggo connect box plaatsvinden. Ik kan helaas niet meer reageren op de oude thread, vandaar de nieuwe. Ik heb dat gedaan en ik heb dezelfde DNS-outages ook via de connect box. Het is dus een super consistent probleem, op de ziggo box zelf, en op de vier TP link access points. Wat je ziet gebeuren is dat door de bank genomen tussen de 30-40 seconden de DNS server eruit lijkt te liggen. Bij Apple TV (bekabeld) komt dan wel 7 keer in korte tijd een melding in beeld dat de internetverbinding weg is (maar de stream loopt wel door).  De melding die mijn netwerklogger weergeeft is deze:

 

Feb 13 17:15:39 PM 

Network Up. Outage lasted 33 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Feb 13 17:15:39 PM 

DNS is back online.

 

Feb 13 17:15:05 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Het gebeurt zowel via de access points als via de Ziggo Connect box bedraad en draadloos. Ik heb geen enkel idee wat ik hieraan kan doen. Het is ontzettend irritant. Soms is het drie keer op een dag, soms slaat het een dag over, maar meestal gebeurt het wel 1x per dag. 

 

Ik hoop dat er iemand is die wil meedenken!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
58 Reacties 58
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Dank voor je reactie, benieuwd wat Ziggo in de data ziet. En zaterdagmiddag om 1517 was er ook een verstoring, destijds niets in het log van de modem, maar de verbinding lag er wel uit en stream die ik aan had staan was gestopt. 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemiddag @transatlanitcis,

Dankjewel voor je terugkoppeling en het delen v.d. data! Ik heb even een blik geworpen op het signaal en de historische signaaldata v.d. afgelopen dagen. Ik zie op 26 februari 2022 omstreeks 16 uur dat er sprake is geweest van een dip op de Upstream SNR als gevolg van een netwerkstoring. Zo te zien is dit probleem dezelfde dag nog opgelost. De dagen erna zie ik zo op het oog geen opvallendheden terug. Ik stel daarom voor dat ik een meerdaagse meting laat lopen om het signaal nauwkeurig te monitoren. Zie jij kans de komende dagen storings en uitvalmomenten bij te gaan houden? Dan kunnen we dit met elkaar vergelijken om een plan de campagne te maken. 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Hi @Paul Yes, ik hou het bij. Wel ontzettend vreemd dat je vannacht dan niets ziet rondom die T4 error? Fijn als je een langdurige meting start. 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlanticis Mogelijk dat er met de nauwkeurige meting bepaalde zaken aan het licht komen. Ik stel voor dat we de meting v.d. komend dagen een afwachten. Dit vergelijken we dan even met jouw bevingen. 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Hi @Paul dit zijn mijn bevindingen: geen connectie-errors, wel DNS-errors. Benieuwd wat jouw data zeggen! Het lijkt er soms op dat in het modem dingen niet lekker refreshen. Zie ook een DHCP error in het modem.

 

Mar 12 18:33:46 PM 

Network Up. Outage lasted 28 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 12 18:33:46 PM 

DNS is back online.

 

Mar 12 18:33:18 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 12 12:22:52 PM 

Network Up. Outage lasted 26 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 12 12:22:52 PM 

DNS is back online.

 

Mar 12 12:22:25 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 11 16:48:39 PM 

Network Up. Outage lasted 31 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 11 16:48:39 PM 

DNS is back online.

 

Mar 11 16:48:08 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 11 12:15:55 PM 

Network Up. Outage lasted 34 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 11 12:15:55 PM 

DNS is back online.

 

Mar 11 12:15:20 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 10 14:09:51 PM 

Network Up. Outage lasted 28 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 10 14:09:51 PM 

DNS is back online.

 

Mar 10 14:09:22 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 10 5:43:39 AM 

Network Up. Outage lasted 20 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 10 5:43:39 AM 

DNS is back online.

 

Mar 10 5:43:18 AM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 10 1:42:24 AM 

Network Up. Outage lasted 33 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 10 1:42:24 AM 

DNS is back online.

 

Mar 10 1:41:50 AM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 09 8:45:27 AM 

Network Up. Outage lasted 25 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 09 8:45:27 AM 

DNS is back online.

 

Mar 09 8:45:02 AM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 08 23:10:25 PM 

Network Up. Outage lasted 28 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 08 23:10:25 PM 

DNS is back online.

 

Mar 08 23:09:56 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 08 6:06:59 AM 

Network Up. Outage lasted 28 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 08 6:06:59 AM 

DNS is back online.

 

Mar 08 6:06:30 AM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 08 4:12:08 AM 

Network Up. Outage lasted 29 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 08 4:12:08 AM 

DNS is back online.

 

Mar 08 4:11:39 AM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 08 1:41:31 AM 

Network Up. Outage lasted 22 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 08 1:41:31 AM 

DNS is back online.

 

Mar 08 1:41:08 AM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 06 23:06:01 PM 

Network Up. Outage lasted 33 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 06 23:06:01 PM 

DNS is back online.

 

Mar 06 23:05:28 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 06 16:53:39 PM 

Network Up. Outage lasted 37 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 06 16:53:39 PM 

DNS is back online.

 

Mar 06 16:53:01 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 06 15:46:20 PM 

Network Up. Outage lasted 29 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 06 15:46:20 PM 

DNS is back online.

 

Mar 06 15:45:51 PM 

 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 02 20:50:02 PM 

Network Up. Outage lasted 30 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 02 20:50:02 PM 

DNS is back online.

 

Mar 02 20:49:32 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 02 16:25:09 PM 

Network Up. Outage lasted 30 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 02 16:25:09 PM 

DNS is back online.

 

Mar 02 16:24:39 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Mar 02 3:57:58 AM 

Network Up. Outage lasted 26 seconds.

4 tests failed during the outage.

 

Mar 02 3:57:58 AM 

DNS is back online.

 

Mar 02 3:57:32 AM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Feb 28 12:53:56 PM 

Network Up. Outage lasted 40 seconds.

5 tests failed during the outage.

 

Feb 28 12:53:56 PM 

DNS is back online.

 

Feb 28 12:53:16 PM 

DNS Outage Detected - URL Domain Names are not being resolved to IP addresses by the DNS Server your Internet connection is using, but IP address based traffic is still flowing over the connection.  Check your local DNS settings or the DNS server they point to.

 

Log uit het modem:

 

14-03-2022 10:18:34noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f245:00c6:face:b00c:0000:7260 MAC=01:5C:B5:42:46:86;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-03-2022 10:18:06noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.59];CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-03-2022 10:17:33noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=176.34.184.192 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-03-2022 01:53:25errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-03-2022 01:52:07noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=185.216.140.192 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-03-2022 11:21:48criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-03-2022 11:21:04noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f206:00c5:face:b00c:0000:0167 MAC=01:5C:B5:42:46:86;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-03-2022 16:05:35criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-03-2022 16:04:29noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=104.80.228.211 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-03-2022 15:47:50criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-03-2022 15:46:04noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=104.80.228.211 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10-03-2022 13:47:24errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10-03-2022 13:47:07noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=104.80.228.211 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08-03-2022 18:14:12criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08-03-2022 18:14:09noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=35.186.220.184 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08-03-2022 15:24:55noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.186];CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08-03-2022 15:24:49noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=162.159.129.81 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
07-03-2022 11:11:15criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
07-03-2022 11:10:22noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0014:0000:0000:0000:0009 MAC=01:5C:B5:42:46:86;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
07-03-2022 04:42:48criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Data uit modem:

 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000238256qam3
2602000000338256qam1
3610000000338256qam2
4626000000238256qam4
5634000000238256qam5
6642000000238256qam6
7650000000238256qam7
8658000000338256qam8
9666000000338256qam9
10674000000338256qam10
11682000000338256qam11
12690000000238256qam12
13698000000238256qam13
14706000000238256qam14
15714000000238256qam15
16722000000238256qam16
17730000000238256qam17
18738000000338256qam18
19746000000338256qam19
20754000000338256qam20
21762000000238256qam21
22770000000238256qam22
23778000000138256qam23
24786000000037256qam24

 

 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

En:

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.60542310228294210
2Goed (Locked)38.60542308588664148
3Goed (Locked)38.98342308589489201
4Goed (Locked)38.60542308587414240
5Goed (Locked)38.60542308588627187
6Goed (Locked)38.60542308588443197
7Goed (Locked)38.60542308588508206
8Goed (Locked)38.98342308588416164
9Goed (Locked)38.60542308586521158
10Goed (Locked)38.60542308587651236
11Goed (Locked)38.98342308587400320
12Goed (Locked)38.60542308587471438
13Goed (Locked)38.60542308587907480
14Goed (Locked)38.98342308587967428
15Goed (Locked)38.60542308587896387
16Goed (Locked)38.98342308584898336
17Goed (Locked)38.60542308587746279
18Goed (Locked)38.60542308587651257
19Goed (Locked)38.60542308585990227
20Goed (Locked)38.60542308585235193
21Goed (Locked)38.60542308588064249
22Goed (Locked)38.60542308587352470
23Goed (Locked)38.60542308587295689
24Goed (Locked)37.636423085867151070

 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000455.12064qam4
236000000435.12064qam3
344500000445.12064qam2
452000000445.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00080
22.00070
32.00020
42.00020

 

 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlanticis Hartelijk dank voor het delen van jouw bevindingen en het delen van deze data! Ik heb onze signaalmeting er even op nageslagen en op 1 signaaldip op de downstream na (d.d. zaterdag 5 maart 2022 omstreeks 10 uur) zie ik verder geen ongeregeldheden terug aan netwerkkant. Wel zie ik dat het SmartWifi (Compal Connectbox) modem op dit moment in routermodus staat en dat hierop volgens mij een of meer TP LInk (Accespoints) zijn aangesloten. Doordat router op router is aangesloten kan dit best voor problemen zorgen bij het uitdelen van interne IP Adressen. Zowel de DHCP server van de modemrouter (SmartWifi modem) als je eigen router(s) proberen nu mogelijk IP adressen toe te wijzen. Wil je anders het SmartWifi modem anders in bridged modus zetten en de TP Links dan het routergedeelte op zich laten nemen? Als alternatief kun je het SmartWifi modem ook in router modus houden en dan de TP Link router in Accespoint modus zetten. Test na het aanpassen v.d. installatie en instellingen dan nog eens of je nog lat hebt van uitval.

Daarnaat het advies om het SmartWifi modem nog even te herstarten door 30 seconden de stroom er af te halen en daarna weer in te schakelen. Ik zie dat het modem bijna 17 dagen online staat, de Post en PR RS errors in het modemlog zijn volgens mij niet representatief en stammen nog van voor het monteursbezoek van 25 februari 2022. Door het modem te resetten is het modemlog weer "schoon". Mocht het aantal uncorrectables weer oplopen, dan kan dat natuurlijk weer verder onderzocht worden. 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Hi @Paul 

 

Ik zal het modem eerdaags even van de stroom afhalen. Al mijn TP Archers AX50 zijn sinds dag 1 ingesteld als access point, dus er is geen sprake van router achter router. Daarom bevreemd mij ook de DHCP-errors in het modem. Aangezien ik drie van die access points heb draaien geef ik de voorkeur aan de routerfunctie in het ziggo modem. 

 

Even over die uncorrectables, eerder begreep ik dat bij dit type modem de post RS geen oncorrigeerbare errors zijn maar herstelbare fouten. Is dit niet het geval? In het vorige modem stond post RS altijd op nul. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Even over die uncorrectables, eerder begreep ik dat bij dit type modem de post RS geen oncorrigeerbare errors zijn maar herstelbare fouten. Is dit niet het geval? In het vorige modem stond post RS altijd op nul.

Dat klopt, het Compal SmartWifi modem toont unerrored codewords en correctable codeword errors.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlanticis Super dat je het modem een dezer dagen even van de stroom wilt halen. Daarna kunnen we opnieuw een blik werpen op de connectie. Daarnaast klopt hetgeen wat expert @tobiastheeb aangeeft. Op het SmartWifi (Compal Connectbox) modem worden zowel unerrored codewords en correctable codeword errors weergegeven als gevolg van een bug. Mijn advies is dan ook om daar niet naar te kijken. In dit geval dient de connectie in perspectief bekeken te worden aan de hand van de signaalmeting die op dit moment loop i.c.m. jouw eigen bevindingen m.b.t. de stabiliteit en performance van de verbinidng. Eventuele ongeregeldheden komen zodoende ook aan het licht. Laat je onder dit topic weten wanneer je het modem gereset hebt? Dan kan ik weer een nieuwe nauwkeurige meting starten. 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

@Paul Ik heb de modem net van de strook gehaald en opnieuw opgestart. Benieuwd wat de meting laat zien! 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlanticis Super dat je het modem even herstart hebt! Ik heb nu gelijk een nieuwe meting gestart om de komende dagen het signaal te monitoren. Kun je de komende dagen eventuele storingsmomenten (datum+tijd) bij houden? 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

@Paul benieuwd naar de resultaten van de meting! Wij waren vanaf woensdag een paar dagen buiten de deur, maar daarvoor heb ik geen grote signaalverstoringen waargenomen.  De huidige waarden, waarbij die post RSen wel weer oplopen. Ook valt op dat die DHCP melding er nog is, maar echt alle access points zijn als zodanig geconfigureerd, alles verloopt dus via de Ziggo modem/router. Ben benieuwd!

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000338256qam3
2602000000338256qam1
3610000000338256qam2
4634000000338256qam5
5642000000338256qam6
6650000000338256qam7
7658000000338256qam8
8666000000438256qam9
9674000000338256qam10
10682000000338256qam11
11690000000238256qam12
12698000000238256qam13
13706000000238256qam14
14714000000238256qam15
15722000000238256qam16
16730000000338256qam17
17794000000137256qam25
18802000000137256qam26
19810000000137256qam27
20818000000237256qam28
21826000000237256qam29
22834000000137256qam30
23842000000137256qam31
24850000000037256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.60541866786483240
2Goed (Locked)38.98341864136963180
3Goed (Locked)38.60541864134924205
4Goed (Locked)38.60541864136877238
5Goed (Locked)38.98341864137705264
6Goed (Locked)38.98341864138879249
7Goed (Locked)38.98341864137694205
8Goed (Locked)38.98341864135108203
9Goed (Locked)38.60541864134224269
10Goed (Locked)38.60541864139091338
11Goed (Locked)38.60541864139419481
12Goed (Locked)38.98341864139705539
13Goed (Locked)38.98341864140269488
14Goed (Locked)38.60541864136023421
15Goed (Locked)38.60541864138169398
16Goed (Locked)38.60541864150781315
17Goed (Locked)37.356418641537481410
18Goed (Locked)37.356418641531261409
19Goed (Locked)37.63641864141794893
20Goed (Locked)37.35641864159329537
21Goed (Locked)37.35641864159345587
22Goed (Locked)37.63641864159606867
23Goed (Locked)37.356418641530791812
24Goed (Locked)37.636418641576262455

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000455.12064qam4
236000000435.12064qam3
344500000445.12064qam2
452000000445.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00050
22.00040
32.00010
42.00040

 

 

 

 

 

En het log:

 

04-04-2022 14:48:33noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.59];CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-04-2022 14:48:18noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.201.34 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-04-2022 12:16:14noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.59];CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-04-2022 12:15:32noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:4025:0402:0000:0000:0000:00bc MAC=01:5C:B5:42:46:86;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-04-2022 09:58:31errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-04-2022 09:58:09noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=34.240.162.53 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-04-2022 03:26:12criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-04-2022 03:26:02noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:4025:0402:0000:0000:0000:00bc MAC=01:5C:B5:42:46:86;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-04-2022 17:54:57criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-04-2022 17:53:49noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.19.214.52 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-04-2022 06:07:15criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-04-2022 06:07:09noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=35.244.195.33 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-04-2022 19:56:32criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-04-2022 19:55:19noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=99.81.38.109 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-04-2022 15:38:50criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-04-2022 15:37:52noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=23.208.76.151 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31-03-2022 21:53:09errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31-03-2022 21:52:43noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=151.101.37.108 MAC=00:01:5C:B5:42:46;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30-03-2022 14:56:28criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30-03-2022 14:55:47noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a02:26f0:00d7:0000:0000:0000:0216:3631 MAC=01:5C:B5:42:46:86;CM-MAC=68:02:b8:cd:6a:e2;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:42:47;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlantacis Hartelijk dank voor het delen van je bevindingen. Ik zie in de signaalmeting alleen op dinsdag 22 maart om 18:18 uur en op donderdag 24 maart om 07:55 uur een dip terug op downstream kanalen. Had je op of rond deze data + tijdstippen ook problemen opgemerkt m.b.t. de verbinding? Verder ziet het signaal er na 24 maart tot op heden keurig uit en zie ik geen ongeregeldheden meer terug. 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

Hi @Paul goed te horen! Ik heb op 22 maart niets vreemds geregistreerd. De 24ste kan ik helaas niet zien. Het lijkt redelijk te gaan momenteel. Had wel een unexpected TR69 exit op 4 april. Geen idee wat dat is. Daarnaast heb ik een enkele keer weer het bericht op Apple TV gehad dat de internetverbinding verbroken was - terwijl de stream wel doorliep, maar gelukkig geen volledige connectie-onderbrekingen. 

 

Krijg wel het idee dat het met het DHCP-vernieuwen in het modem af en toe wat misgaat, alles staat als AP geregistreerd en toch zie ik bijvoorbeeld ook op 4 april een DHCP renewal warning. Wellicht is het toch eens de moeite waard om dit het bedrijf mee in te nemen?

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

@Paul nog een vraag: we hebben net het modem omgewisseld, maar ik kreeg zojuist een aanbieding voor Giganet van jullie. Moet hiervoor het modem weer worden omgewisseld, zo ja, voorzie jij daar problemen mee? (Van welk merk/producent) is deze? 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@transatlantacis Dank voor het delen van je bevindingen! Aan netwerkzijde zie ik geen ongeregeldheden meer terug. Het signaal ziet er prima uit. Je zou nog wel kunnen controleren of er iets in het thuisnetwerk zorgt voor een DHCP renewal. Hier kun je achter komen door alles eerst van het modem te onkoppelen en dan 1 voor 1 alle apparaten weer aan te sluiten tot het moment dat je weer merkt dat de DHCP weer vernieuwd wordt. 

Wat betreft je vraag over Giganet; je krijg inderdaad een ander type modem wat geschikt is voor gigabit verbinding dat is een Giga Connectbox (Compal of Arris) of een Ubee 1318 (non-wifi)  modem. Op basis van wat ik nu zie qua signaal (SC-QAM/OFDM) voorzie ik daarmee eerlijk gezegd geen problemen. 

0 Kudos
transatlanticis
Level 6
Topicstarter

@Paul Dank voor de tip voor het afschakelen en op die manier testen. 


Over Giganet, we zijn hier dus net met jouw interventie specifiek over naar een Compal modem, waarbij ik in ieder geval veel minder totale uitval merk. Nu weet ik niet of de giga boxen van Arris dezelfde issues hebben als de normale, maar is er anders een route om specifiek een Compal te ontvangen als ik op de aanbieding inga?

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Foutje van Paul, er bestaat geen SmartWifi Giga modem van Compal, die hebben we alleen van Arris.

0 Kudos